Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-07-18, 18:27
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattenfylld
Det är även dessa städer som ALLTID åker på skärpt Tv-avgiftskontroll.
Särskilt Eskilstuna.

TV-avgiften avskaffades i slutet av 2018 och därmed också kontrollerna. Den ersattes av en obligatorisk Public serviceavgift som betalas via skatten.
Citera
2023-07-18, 20:12
Medlem
Vattenfyllds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
TV-avgiften avskaffades i slutet av 2018 och därmed också kontrollerna. Den ersattes av en obligatorisk Public serviceavgift som betalas via skatten.

Jag vet.

Det var ett skämt som du inte fattade.
Citera
2024-01-01, 10:09
Medlem
Sterges avatar
Åkte igenom samhället Vålberg i Värmland när vi skulle utföra ett jobb i utkanten där. Inte en månniska i sikte, såg slitet och övergivet ut. En bortglömd plats på jorden.
Citera
2024-01-05, 23:21
Medlem
Macke85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Jag utnämner Ronneby till värsta skithålan.

I grund och botten en vacker liten stad med Brunnsparken inom räckhåll.
På 90-talet försökte Ronneby bli ett IT samhälle och smällde upp Soft Center i sällskap med BTH (Blekinge Tekniska Högskola). Det kom lite datanördar och investerare till Ronneby som blandades ut med de lokala bönderna. Detta var Ronnebys glansdagar. Därefter gick det bara utför.
Det började med IT kraschen. De nystartade företagen lämnade Soft Center som snart började husera både dagis och pizzeria för att fylla ut lokalerna med något.
Därefter kastade BTH in handduken och flyttade sin verksamhet till Karlskrona. Den lilla klick intellektuella människor försvann.
Snart kommer nästa dråpslag. Tingsrätten flyttar ut och den lokala polisstationen stängs. Detta sammanfaller med flyktingkrisen 2015. Någon PK idiot på kommunen vill stoltsera och vara de andra PK idioternas föredöme så man tar in massvis med ensamkommande "barn".
Ganska snart börjar två kriminella bröder ta över stan och terrorisera stadens få näringsidkare.

Idag får man en olustig känsla av att köra in i Ronneby. Hela stället känns helt tappat, kriminellt, laglöst och helt utan framtid. Glöm att återöppna polisstationen kommer och lösa situationen. No fucking way! Den dagen vi får en ny ordning i Sverige och Ronneby blir bra igen, så lär nog jag ligga några meter under marken.

Rynneby är litet och ganska fint. Om man parkerar bilen där och tar en liten kort promenad i de centrala delarna.

Men man känner ganska snabbt att här vill man inte permanentbo.
Citera
2024-01-05, 23:31
Medlem
Macke85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Växjö är väldigt småstadigt för sina 70.000 invånare. Centrum är förvånansvärt småstadsfult. Norrköping är ungefär lika stort men har betydligt mer stadskänsla och storstadsvibbar. Växjö känns betydligt mindre än vad det är.

Ja precis, Städerna har ju verkligen helt olika karaktär.

I Växjö är det nästan lite av en småstadsfeeling (OBS inget fel med det), medan Norrköping känns som en betydligt större stad. Helt annan bebyggelse och karaktär, och tydliga spår från den tid då Norrköping var en av Sveriges största industristäder.

Norrköping var förmodligen mer än tre ggr större än Växjö på 1950-talet. Det märker man tydligt av om man besöker städerna och jämför. Vad man personligen föredrar är ju en annan diskussion..
Senast redigerad av Macke85 2024-01-05 kl. 23:37.
Citera
2024-01-06, 00:18
Medlem
Flundran90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sterge
Åkte igenom samhället Vålberg i Värmland när vi skulle utföra ett jobb i utkanten där. Inte en månniska i sikte, såg slitet och övergivet ut. En bortglömd plats på jorden.
Är ju mer utav en förort eller sovort till Karlstad, så inte så konstigt om det är sömnigt.
Citera
2024-01-06, 00:44
Medlem
Macke85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ciggenaren
Gamleby. En sån där hemsk liten äcklig håla ute på vischan där det inte händer någonting. Känns väldigt inavlat rent allmänt och därtill det så finns det ovanligt många utlänningar på en sån liten ort där av någon anledning, de har också någon konstig kristen sekt på orten, väldigt stor andel missbrukare bor där samt förstås den ökända gambianimportörskan Maire bor också där. Riktigt vidrigt.

Gamleby är väldigt speciellt. Det är ingen random lite småhåla som det går tretton på dussinet av ute i vårt avlånga land.

Gamleby har en intressant historia, ligger ganska vackert beläget, har en levande folkhögskola, en världsledande high tech-industri (SAAB Barracuda), liten hamn, ett pittoreskt litet torg, en folkets park, och det är långt ifrån den fulaste/mest deprimerande hålan i Sverige. Hela stället är ganska luggslitet ja, men ändå på ett lite underligt charmigt sätt. Som sagt, vackra omgivningar också..

Sen går det inte att neka till att man får en känsla av att bäst före-datumet har passerats. Men rätta mig om jag har fel nu, men byggs det inte lite nytt i centrum? Vid den gamla herrgården eller vad det är för en gammal byggnad?

Klart att Gamleby är ganska dött, men hur konstigt är det? Nämn andra småorter med 2800 invånare som är fantastiskt livliga.. Jag tvivlar dock tyvärr inte på att jantelagen och inskränktheten är stark på orten!

Nån nämnde invandrare, och så våldsamt mycket invandrare stöter man då inte på i Gamleby. Finns väl en och en annan, men det är verkligen lite.
Senast redigerad av Macke85 2024-01-06 kl. 00:59.
Citera
2024-01-06, 15:16
Medlem
Kukloskans avatar
De småorter/ städer jag besökt som gett mig hemsk ångest eller till och med självmordstankar:
Årjäng, Bjuv, Gislaved, Tingsryd, Uddevalla…
Finns fler avskyvärda platser.. särskilt i Småland och Skåne.
Citera
2024-01-06, 17:02
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Gamleby är väldigt speciellt. Det är ingen random lite småhåla som det går tretton på dussinet av ute i vårt avlånga land.

Gamleby har en intressant historia, ligger ganska vackert beläget, har en levande folkhögskola, en världsledande high tech-industri (SAAB Barracuda), liten hamn, ett pittoreskt litet torg, en folkets park, och det är långt ifrån den fulaste/mest deprimerande hålan i Sverige. Hela stället är ganska luggslitet ja, men ändå på ett lite underligt charmigt sätt. Som sagt, vackra omgivningar också..

Sen går det inte att neka till att man får en känsla av att bäst före-datumet har passerats. Men rätta mig om jag har fel nu, men byggs det inte lite nytt i centrum? Vid den gamla herrgården eller vad det är för en gammal byggnad?

Klart att Gamleby är ganska dött, men hur konstigt är det? Nämn andra småorter med 2800 invånare som är fantastiskt livliga.. Jag tvivlar dock tyvärr inte på att jantelagen och inskränktheten är stark på orten!

Nån nämnde invandrare, och så våldsamt mycket invandrare stöter man då inte på i Gamleby. Finns väl en och en annan, men det är verkligen lite.

Som uppväxt i Gamleby kan jag säga att orten har levt upp och fortfarande lever upp till sitt namn. En väldigt inskränkt mentalitet hos flertalet, och väldigt få man kan föra mer djupa och intressanta diskussioner med. Man får definitivt en känsla av att merparten av invånarna sällan är utanför 50-skyltarna i byn. Närbelägna Västervik är lite bättre, men har tyvärr också mycket av den där inskränkta mentaliteten.

Och är du inte sportintresserad har du inget i Gamleby att göra. Huvudintresset är sport och därutöver finns liksom inget. Ett jävla tjatande varje morgon på högstadiet om vilket lag som hade vunnit och vilket lag som var bäst. Pga det har jag själv aldrig varit särskilt sportintresserad.

De enda som faktiskt tillförde något av värde i Gamleby när jag bodde där, var alkisarna som satt på bänkarna. De gick att prata med om allt möjligt och var ofta roliga och underhållande.
Citera
2024-01-06, 17:20
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Det är även dessa städer som ALLTID åker på skärpt Tv-avgiftskontroll.
Särskilt Eskilstuna.

Citat:

Citat:
Jag vet.

Det var ett skämt som du inte fattade.

Ett skämt ska ju vara roligt för att kunna kallas för ett skämt. Ditt inlägg var inte ett dugg roligt.
Citera
2024-01-06, 17:25
Medlem
Loreias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukloskan
De småorter/ städer jag besökt som gett mig hemsk ångest eller till och med självmordstankar:
Årjäng, Bjuv, Gislaved, Tingsryd, Uddevalla…
Finns fler avskyvärda platser.. särskilt i Småland och Skåne.

Ja, fy fan för Uddevalla. Synd då det ligger fint men få orter ger mig ångest så som Uddevalla.
Citera
2024-01-06, 19:18
Medlem
Vattenfyllds avatar
Citat:
Ett skämt ska ju vara roligt för att kunna kallas för ett skämt. Ditt inlägg var inte ett dugg roligt.

Det är väl inte mitt fel att du har autism och saknar referenser?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in