2024-01-06, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillardisk
Har inte fljt touren sista ren, blev lite chockad nr de sger att sista lopet imorgon uppfr skidbacken numera r en masstart?! Obegripligt ju. Fan ska man d hlla p och samla sekunder resten av veckan fr? Tyckt sjlva USPen med touren r dess klimax med jaktstarten uppfr skidbacken dr frst ver linjen vinner. Nu blir det ju ett trist lopp att flja dr man fr sitta och hlla koll p sekunderna separat fr att fatta hur stllningen r. Plus att det blir en stor tradig klunga dr folk ker snlskjuts och det r svrt att bryta upp fltet fr att ta igen strre underlag. Finns det ngon som helst rimlig anledning att de ndrade till detta efterblivna upplgg? Eller r jag dum i huvet och missar nt uppenbart? 😕

S sant s...
Frra regeln var s mycket bttre.
Frst upp till toppen vinner allt.
Men s r det inte lngre.
2024-01-06, 16:35
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Hrligt Porr

Och Fhndrich var visst ingen one hit wonder.
Bra for langrennsporten med svensk og sveitsisk p pallen
2024-01-06, 16:36
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Valnes frsta distansseger vl?
Yepp!
2024-01-06, 16:39
Medlem
Inte spnnande med amundsen 2 minuter fre resten i en jaktstart imorgon. Bttre med masstart s fr vi se vem som r bst i uppfrsbacke ochs. Kul se vem som r den bsta Bergsgeten.
2024-01-06, 16:42
Medlem
Pro-Enfalds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Burre Bonkers dock snyggaste vurpan. Fyfan va coolt. Han landa ju fr fan p benen. Mste f se igen😁🫡

Ja, det var faktiskt det mest underhllande med hela loppet. Smnpiller i vrigt.
Senast redigerad av Pro-Enfald 2024-01-06 kl. 16:48.
2024-01-06, 16:42
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Inte spnnande med amundsen 2 minuter fre resten i en jaktstart imorgon. Bttre med masstart s fr vi se vem som r bst i uppfrsbacke ochs. Kul se vem som r den bsta Bergsgeten.
Amundsen har s vidt jeg kan se ca 1 min 40 sek til Valnes imorgen
2024-01-06, 16:43
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teobald Thor
Skate-Porre slr till igen!

(Men det r sklart rtt att ta ett gult fr en pallplats.)
Hi-hi, ja han blir totalt vettls nr det nrmer seg ml ( ref. Planica)
2024-01-06, 16:51
Medlem
Hjlpte att kncka nacken p Calle H efter davos loppet😂😂😂💪💪💪bra porris
2024-01-06, 16:55
Medlem
Ngon som vet eller kan frklara varfr man i frsta jaktstarten utgick frn totalstllningen i Touren medan man igr utgick frn sprintkvalet?
Jag gissar att totalstllningen hade sett rtt annorlunda ut om det tex varit tvrtom eller om bda jaktstarterna hade baserats p tourtotalen.
2024-01-06, 17:00
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Sista etappen r masstart. Det rcker fr mig. Men jag hller med om att jaktstarter r betydligt vrre. S om man tog bort dem och behll masstarterna skulle jag vara njd.
Edit dock grna masstart sista etappen som det var tidigare.

Jag tycker att sista etappen r s speciell att man inte kan ta med den nr man diskuterar de vriga distansloppen. Jag tycker masstarter har sin plats i touren om man ker p en tillrckligt bra bana. Dessutom r masstarter en tvlingsform som man tvlar p normalt sett och d br den ing i touren av den anledningen. Sedan om det skall var en eller tv masstarter r ju ngot som kan diskuteras. Jaktstarter tycker jag ocks br vara med i touren, men bara om man fr de att fungera tillsammans med vriga lopp s att inte alla tidsskillnader som skapats p vriga etapper ts upp.
Senast redigerad av Alkibiades 2024-01-06 kl. 17:02.
2024-01-06, 17:10
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Kommer vel til f en h.. mye pepper her, men tror at Anger blir mer av en frelser enn porret for Sverige hva gjelder bde pallplasser og totalt i et 5 rs perspektiv. Etter fjorrets ungdommelige hybris-beteende, ser han ut til utvikle seg mer til en mer moden lper med langsiktige ml. Han er mye yngre enn Valnes, men er litt lik av type, og ikke s langt etter han som rene skulle tilsi allerede n.

For Porrs del kommer fr eller senere hans beteende i sporet til vekke juryenes oppmerksomhet i den grad, at han kommer til f gule kort og diskninger, i stedet for dra fordeler av alle de tjuvtriks som er hans varemerke fra start til slutt i et hvert skirenn
( ps, er vel kanskje litt vel negativ mot han, men tilgir aldri at hans ltsasging i stafetten hvor han svek sitt eget land, og ga bort en svensk medalj, og i tillegg igjen fusket i 5-milen, for stenge Calle og derved ta i fra han hans kanonlge til krone sin karriere med suksess p 5-milen i Planica.
2024-01-06, 17:12
Medlem
Teobald Thors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
Hi-hi, ja han blir totalt vettls nr det nrmer seg ml ( ref. Planica)

Det r FIS regler som r vettlsa. Poromaa tjnar placeringar p att bryta mot reglerna, men eftersom pfljden inte blir ngot straff utan enbart en varning, s blir det det profitabelt att bryta mot reglerna. Vilket r vansinnigt imho.

Frslagsvis:
Erstt "muntlig varning" med 5s tidstillgg och erstt gult kort med 15s tidstillgg. Tjuvstart i sprint kan medfra att man fr starta 3s efter vid nsta startfrsk.
Senast redigerad av Teobald Thor 2024-01-06 kl. 17:15.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in