Citat:
Ursprungligen postat av
M.Murati
Din tidigare förfrågan som du av någon dement anledning försökte vifta bort. Men här är den i alla fall; din efterlysning.
Inga "utredningar" har resulterat i ett åtal mot Trump för "insurrection". Ett sådant åtal hade gjort detta rätt enkelt.
Citat:
Var har jag skrivit att det är den specifika paragrafen som man önskar skicka Trump i politisk exil efter?
I detta inlägg, som svar på ett inlägg av mig där jag specifikt poängterade att Trump måste åtalas och dömas för ett brott som har till syfte att tillämpa avsnitt 3 i 14:e tillägget:
(FB) Maine försöker ta bort Trump från valsedeln- ett tecken på desperation?
Jag antar att du backat på den punkten och inser att Trump inte åtalats för något sådant brott.
Citat:
En omröstning ska ske i kammaren? Bland sektmedlemmar och oppositionella?
Nej, en lag skall instiftas av kongressen som har till syfte att tillämpa avsnitt 3 i 14:e tillägget, enligt stipuleringarna i konstitutionen.
Citat:
Eller på vilket sätt föreställer du dig att kongressen har rätt att omvända delstatens domstolsbeslut?
Kongressen kan restaurera någons (lagliga) diskvalifiktion från valsedeln med en "two thirds majority", men för att överhuvudtaget diskvalificera någon krävs "appropriate legislation" som instiftats av kongressen. Eftersom Trump inte åtalats för brott mot någon sådan "appropriate legislation" går det inte att hux flux plocka bort honom från valsedeln.
Citat:
Du upprepar bara ordet "enforce" men säger aldrig hur denna utomrättsliga process ser ut i praktiken.
Det är inte utomrättsligt för kongressen att stifta en lag som används för att åtala någon.
Citat:
Du efterlyste bevisning.
Nej, det gjorde jag inte. I vilket inlägg då?
Citat:
Lagstiftarna har som uppgift att skriva lagar och förordningar och ska besluta vilka anslag som ska gå till diverse ting.
Precis. Och i detta fall stipulerar konstitutionen att kongressen skall ("congress shall have the power to")
stifta en lag ("appropriate legislation") så att avsnitt 3 i 14:e tillägget kan tillämpas ("enforce"). Inte att envar godtyckligt kan deklarera någons skuld och plocka bort denne från valsedeln. Eller hur?
Citat:
Varför skulle delstatsåklagare vilja kliva på Jack Smith´s arbete? Åklagaren väljer själv vilka åtalspunkter man vill föra fram.
Konstigt att Smith aldrig åtalade Trump för "insurrection".
Citat:
Och vi behöver inte gissa vilka anklagelser det avser. Men du kan ju få äran att förklara varför varje delstat skulle vilja öppna upp egna åtal då Jack Smith har fått den uppgiften. Självfallet kan du ge ett svar på det? Inte sant illusionisten?
För att Smith inte åtalat Trump för något som kan diskvalificera honom från valsedeln.