Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-12, 07:28
Medlem
Att folk i moderna samhällen kan vara så urbota korkade att de tror på healing (ja ta mig fan allt paranormalt) är skrämmande, i synnerhet när det är vetenskapligt belagt gång efter annan att det är ren jävla bluff, som ofta användas för att lura pengar av folk.

TV4 Nyheter hade nyss ett inslag om en sådan bluffmakare, Anders Knutas, som på fullaste allvar tutar i folk groteska lögner om cancer och barn, dessutom har Kalla Fakta även filmat med dold kamera och dokumenterar fullständigt groteska påståenden och råd från andra healers https://www.tv4.se/artikel/7xqRt2tID...-vid-sjalvmord

https://psykologtidningen.se/2024/01...v-kalla-fakta/

Man undrar stilla när folk ska sluta vara så flummiga att de tror på vad skit som helst utan att det finns seriösa bevis, och istället förstår vikten av seriös vetenskap och hur den fungerar, vilket är nåt de egentligen borde ha lärt sig i skolan…
Citera
2024-01-12, 07:36
Medlem
Inte alls konstigt egentligen!

Det finns ju massvis med människor som tror på och dessutom lever efter ISLAM.

Man till och med dödar sina egna barn pga en bok bestående av sagor fabler och sägner!
Citera
2024-01-12, 07:37
Medlem
twinskins avatar
Det är inte mycket dummare att tro på healing än att tro på tex kärleken, bortse från den lilla sannolikheten i Lotto, Stryktipset m.m. eller magnetfält, voodoo och övriga religioner och gudar. Viljan till att tro och hoppas mot alla odds trumfar den eventuella logik dessa människor har.
Citera
2024-01-12, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Att folk i moderna samhällen kan vara så urbota korkade att de tror på healing (ja ta mig fan allt paranormalt) är skrämmande, i synnerhet när det är vetenskapligt belagt gång efter annan att det är ren jävla bluff, som ofta användas för att lura pengar av folk.

TV4 Nyheter hade nyss ett inslag om en sådan bluffmakare, Anders Knutas, som på fullaste allvar tutar i folk groteska lögner om cancer och barn, dessutom har Kalla Fakta även filmat med dold kamera och dokumenterar fullständigt groteska påståenden och råd från andra healers https://www.tv4.se/artikel/7xqRt2tID...-vid-sjalvmord

https://psykologtidningen.se/2024/01...v-kalla-fakta/

Man undrar stilla när folk ska sluta vara så flummiga att de tror på vad skit som helst utan att det finns seriösa bevis, och istället förstår vikten av seriös vetenskap och hur den fungerar, vilket är nåt de egentligen borde ha lärt sig i skolan…
Skulle vilja säga att du har fel. Trodde som du tills jag träffa en healer och då fann sanning i det. Det var med faktum en sanning för hon gjorde sin grej (då hon fick nån connection med mig) släppte på ångesten så den sjönk markant och jag kännde att det hjälpte. Det är svårt att påverka en skeptiker men det har utvecklats komplext liv här på jorden och universum är oändligt så chansen är knapp men den finns och det finns på ett ungefär skulle jag vilja påstå. Att läka någon är kanske långsökt i sin biologiska form rent anotomiskt, det tror jag inte på, men att det är lite annorlunda just rent metafysiskt på ett psykologiskt plan tror jag på. Sen är det svårt att sålla ut agnarna från vetet vad just gäller vara påträffande sant och falskt då det nog mest är nonsens med tanke på att det är just falskt. Men ett faktum är att det blev skumt på allvar mellan mig och en tös en gång i tiden som jag vet.
Citera
2024-01-12, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onebiker
Inte alls konstigt egentligen!

Det finns ju massvis med människor som tror på och dessutom lever efter ISLAM.

Man till och med dödar sina egna barn pga en bok bestående av sagor fabler och sägner!

Det är rätt svagsint att dra alla islamister över en kam, när det du säger handlar i första hand om extremister. Islam och koranen misstolkas och missbrukas ofta av dessa dårar, ungefär på samma sätt som att även bibeln misstolkat och missbrukats av olika religösa ”sekter” genom tiderna.

Men kunde ju önska att folk håller sig till vad seriös vetenskap säger och kan påvisa, istället för att tro på folk som står och sveper med spretande händer i luften och larvar sig med mysko minspel och mumlar om eeeenergiiiiiier…..
Citera
2024-01-12, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9rx
Skulle vilja säga att du har fel. Trodde som du tills jag träffa en healer och då fann sanning i det. Det var med faktum en sanning för hon gjorde sin grej (då hon fick nån connection med mig) släppte på ångesten så den sjönk markant och jag kännde att det hjälpte. Det är svårt att påverka en skeptiker men det har utvecklats komplext liv här på jorden och universum är oändligt så chansen är knapp men den finns och det finns på ett ungefär skulle jag vilja påstå. Att läka någon är kanske långsökt i sin biologiska form rent anotomiskt, det tror jag inte på, men att det är lite annorlunda just rent metafysiskt på ett psykologiskt plan tror jag på. Sen är det svårt att sålla ut agnarna från vetet vad just gäller vara påträffande sant och falskt då det nog mest är nonsens med tanke på att det är just falskt. Men ett faktum är att det blev skumt på allvar mellan mig och en tös en gång i tiden som jag vet.

Jaha, du är just en sådan naiv filur, som inte kan ta till dig vad den etablerade vetenskapen säger, utan faller för enkla välkända trick som medium och healers alltid kör med….

Vetenskap och psykologin har bra koll på det du beskriver, och kan lätt demonstrera hur medium och healers bluffar och lurar folk.
Citera
2024-01-12, 08:33
Medlem
DumSKALLEN123s avatar
Har alltid funnits mentalt/moraliskt defekta individer i alla tider. Tyvärr ingen nyhet!
Citera
2024-01-12, 08:34
Medlem
twinskins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9rx
Det var med faktum en sanning för hon gjorde sin grej släppte på ångesten så den sjönk markant och jag kände att det hjälpte. Det är svårt att påverka en skeptiker men det har utvecklats komplext liv här på jorden och universum är oändligt så chansen är knapp men den finns och det finns på ett ungefär skulle jag vilja påstå.
Evolutionen har aldrig gått ut på att söka och förstå sanningar. Det finns ingen biologisk vinst i det.

Om man tar bort alla objekt ur universum så försvinner även tid och rum. Universum är en vågfunktion som blir till existens när den möter medvetande. Vågfunktionen är oändlig men inte universum och infinityverse så som det förstnämnda upplevs utan att vi befinner oss där.

Folk som inte förstår att känslan av att vara en och samma person i en kontinuitet under livet är lurade av sina egna mirage, och varför skulle dessa - hon - då vilja söka någon annan sanning än den som lustprincipen dikterar för henne att stanna vid.
Citera
2024-01-12, 08:43
Medlem
BlaBalks avatar
Seriös vetenskap är begränsad när det kommer till metafysiska frågor, så det är inte vidare konstigt att vetenskapen existerar tillsammans med övernaturlig tro.

En tro på "något högre" som existerar utanför vår fysiska verklighet står inte i konflikt med seriös vetenskap, eftersom de existerar på olika plan. Det är inte dummare att tro på Gud än att "tro på" Big Bang, båda är svar på frågor som är större än människan och vår förmåga att förstå.

Sen följer det på att metafysiska existentiella frågor finns, att svaren kommer skilja sig mellan människor, somliga nöjer sig med att svar på "varför" inte går att nå, medan andra vänder sig till folktro eller övernaturliga fenomen. Beroende på vad man är öppen för avgör också vad man uppfattar som bevis för sin tro.

Att tro man kan nå total samsyn kring dessa frågor är naivt.
Citera
2024-01-12, 08:57
Medlem
Folk tror ju på religion. På något de inte ser. Ett medium är i alla fall en person.
Citera
2024-01-12, 09:02
Bannlyst
Älskar man inte sanningen så kommer vanföreställningar som ett brev på posten , står det om i bibeln

Ang islam så läste jag häromdagen en fup där en invandrare misstänktes för mord på sin tjej/sexsubjekt. Han förnekade men verkade inte direkt erkänna heller. Men han hade lite svårt att förklara hur eller varför han valt att hugga huvudet av kvinnan. Han bad iaf till allah innan det hände, berättar han till polisen som säkert kände sig lugnande av det. Sen berättar den misstänkte något om att han trodde sig skulle bota kvinnan genom att köra kniven i henne.

Allah är en demonjävel, satan i förklädnad. Förbannelsen.

Det kan ni tolka
Citera
2024-01-12, 09:53
Medlem
Herr.Dittlings avatar
När man väl står med sitt döende barn, är man nog beredd att ta alla chanser.

Det hade nog jag gjort om jag hamnat i en sådan situation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in