Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Snälla Uven, det räcker inte alls med "några tusen män för att befolka jorden". En man kan omöjligen ta ansvar för så många barn som det då krävs skulle vara hans ansvar.
jag upprepar reproduktion är inte bara lite ejakulation och så poff! är allt klappat och klart, det krävs 18 år omsorgsansvar och försörjning också.
Jo, det räcker. Hur man organiserar familj och samhälle beror sedan på antalet män till hands, naturgeografiska förhållanden mm. Du får skilja på det biologiska och det sociala.
Citat:
Hur jävla många ggr måste jag upprepa mig?
Nativitet beror på MASSA faktorer, dina förhoppningar om att förtrycka kvinnor åt helvete så de TVINGAS föda mängder av barn de egentligen inte kan eller vill ha, är inte inte aktuella faktorer i vår debatt, eftersom vi faktiskt! lever i en värld och tid där även kvinnor räknas som människor med rättigheter.
utan här och nu, så är det faktorn jämställdhet i ett demokratiskt I-land som vi räknar på.
utan jämställdhet och vettig offentlig barnomsorg, som länder som Japan, italien, Spanien m.m. så får du nativitet kring 1. Med större jämställdhet så får du bättre nativitet.
Så länge Din förklaringsmodell är att jag vill "förtrycka kvinnor", så kommer Du nog att få hålla på en stund. Du utgår enbart från majoritetsbefolkningen, vilket visar att kulturella särdrag är en viktigare förklaringsfaktor än samhällets jämställdhetsåtgärder. Däri torde feminismens destruktiva effekter ingå.
Citat:
verkligen? Du behöver förklaring på varför någon vill lämna en partner som misshandlar dem eller våldtar? Ja tjena du verkligen obegrilpligt svårt förstå.
Ni hoppas Du från förklaringar på samhällsnivå, till förklaringar på individnivå. Du förefaller ha begränsningar i Din samhällsvetenskapliga bildning, men gör man så blir det inte bra. Det jag efterfrågar, är någon slags studie som kan koppla samman en klar minoritet av mäns felbeteenden med en majoritet av kvinnors relationsoförmåga.
Citat:
Men nu gör det alltså inte det, vilket motsäger dina små teorier om att kvinnor skulle vara dåliga partners samt att allt är deras fel.
Vi är väl tåligare, och vi behöver lära oss av kvinnor och ge upp relationer fortare.
Citat:
Japp...väldigt jobbigt att "anstränga sig" så hårt att INTE ta delad omsorg om barn eller INTE ta hand om halva det oavlönade arbetet hemma....väldigt ansträngande.
Märks då forskare mäter äkta makars puls. Mäns går ner då de kommer hem, för de tar det lugnt. medan kvinnors ökar för DÅ börjar de sitt andra jobb..
Här behöver kvinnor lära sig att man kommer hem för att vila - inte för att arbeta. Åtta timmars arbete, åtta timmars fritid och åtta timmars vila. Men, sedan kommer kvinnorna hem och skall förstöra husfriden för männen genom att sätta igång en massa. Aldrig får man vara ledig.
https://scontent-cph2-1.xx.fbcdn.net...Mg&oe=65BC5321