Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-01-31, 00:47
  #1
Medlem
Hegamons avatar
Jag har fyra bilar som står på en plats utomhus, nu kan dessa snart inte stå där längre. Vill helst inte sälja av någon av bilarna. Men jag vet inte alls vart dessa bilar nu ska ta vägen.

Kanske kan jag hitta någon markägare där jag kan hyra en yta?
Eller bättre kolla med någon bonde om denne vill hyra ut en del i en lada?
Det får inte bli för dyrt, vilket jag tror det kan bli.

Har ni några bättre förslag?
__________________
Senast redigerad av Hegamon 2024-01-31 kl. 01:06.
Citera
2024-01-31, 00:57
  #2
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag har fyra bilar som står på en plats utomhus, nu kan dessa snart inte stå där längre. Vill helst inte sälja av någon av bilarna. Men jag vet inte alls vart dessa bilar nu ska ta vägen.

Kanske kan jag hitta någon markägare där jag kan hyra en yta?
Eller bättre kolla med någon bonde om de vill hyra ut en del i en lada?
Det får inte bli för dyrt, vilket jag tror det kan bli.

Har ni några bättre förslag?

Det är bara att sondera marknaden. På vissa håll kan man hyra uppställningsplats utomhus där man hyr en specifik yta och då kan man placera flera bilar på ytan. Då kommer man kanske undan med 800-1000 kr/mån för alla fyra bilarna.
Citera
2024-01-31, 01:09
  #3
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det är bara att sondera marknaden. På vissa håll kan man hyra uppställningsplats utomhus där man hyr en specifik yta och då kan man placera flera bilar på ytan. Då kommer man kanske undan med 800-1000 kr/mån för alla fyra bilarna.

Ett bra förslag. Det blir att kolla runt. Bilarna kan säkert stå kvar minst ett år, men det gäller vara ute i tid tror jag ändå.
Kanske kan jag köpa/arrendera mig en liten tomt någonstans, men då kommer väl knarkarna dit och gör inbrott och har sönder saker.
__________________
Senast redigerad av Hegamon 2024-01-31 kl. 01:18.
Citera
2024-01-31, 02:34
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Kanske kan jag köpa/arrendera mig en liten tomt någonstans, men då kommer väl knarkarna dit och gör inbrott och har sönder saker.
Ja, du lär ju inte ha en enda katalysator kvar så småningom... Tonåringar som tycker det är skitkul att ha sönder saker är ett annat problem.

F ö brukar det vara svårt att få folk att gå med på att ställa upp skrotbilar (som de garanterat kommer att se dem som...) på deras mark. De allra flesta, och även lagstiftningen, är emot fenomenet.
Det gäller att göra rätt från början och få in dem i någon form av byggnad där folk inte noterar att det står rishögar och förfaller ännu mer...
Det är dessutom knappast värt kostnaden. Åren går, och man kommer på sig själv med att man kunde ha köpt en helrenoverad FIN gammal entusiast-bil för de pengar man bränt på att betala hyresplats för skrotet...
Och yep, talar av egen sorglig erfarenhet. Been there done that...
Citera
2024-01-31, 06:39
  #5
Medlem
kyrkstockens avatar
Du har ju skrivit en del om dina bilproblem. Varför inte sälja dom? Acceptera dåliga affärer och ta smällen.
Citera
2024-01-31, 06:57
  #6
Medlem
ps870s avatar
Det är rätt vanligt att bönder hyr ut uppställningsplatser både utomhus och i lador. Fördelen är då att det ofta är en bit från ett samhälle och nära ett bostadshus vilket minskar risken för knarkare. Även ägare som har industritomter/ fastighet kan hyra ut och då brukar det vara inhägnat.
Har du Facebook så fråga i lokala grupper.
Citera
2024-01-31, 09:15
  #7
Medlem
Franz.Biberkopfs avatar
Satsa på att ställa bilarna inomhus, åtminstone under tak. Min egna erfarenhet är att bilar blir stående betydligt längre än vad man tänkt sig.

Står bilarna ute kommer fukten underifrån och från ovan, långsamt förstöra el, plåt, klädsel, instruktionsbok etc.
Citera
2024-01-31, 09:21
  #8
Medlem
Jag har tidigare hyrt uppställningsplats hos Shurguard, ganska dyrt men inhägnat och bevakat, har också hyrt plats hos en som har långtidsparkering för husvagnar/husbilar
Citera
2024-01-31, 10:52
  #9
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Kanske kan jag köpa/arrendera mig en liten tomt någonstans, men då kommer väl knarkarna dit och gör inbrott och har sönder saker.

Ja, de kommer bli totalt vandaliserade, förr eller senare. Om inte av knarkare av ungar och ungdomar.

Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag har fyra bilar som står på en plats utomhus, nu kan dessa snart inte stå där längre. Vill helst inte sälja av någon av bilarna. Men jag vet inte alls vart dessa bilar nu ska ta vägen.

Kanske kan jag hitta någon markägare där jag kan hyra en yta?
Eller bättre kolla med någon bonde om denne vill hyra ut en del i en lada?
Det får inte bli för dyrt, vilket jag tror det kan bli.

Har ni några bättre förslag?

Får jag fråga varför du köper så enormt massa bilar? Vad gör du med alla, och vad är syftet?

Är du genuint intresserad av att renovera och samla på bilar så bygger du ett riktigt stort bilgarage för alla dina 20 bilar, eller så hyr/köper du en lagerbyggnad som du konverterar till verkstad/utställningslokal.
__________________
Senast redigerad av peterpanp 2024-01-31 kl. 10:54.
Citera
2024-01-31, 18:00
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Ja, de kommer bli totalt vandaliserade, förr eller senare. Om inte av knarkare av ungar och ungdomar.

Får jag fråga varför du köper så enormt massa bilar? Vad gör du med alla, och vad är syftet?

Är du genuint intresserad av att renovera och samla på bilar så bygger du ett riktigt stort bilgarage för alla dina 20 bilar, eller så hyr/köper du en lagerbyggnad som du konverterar till verkstad/utställningslokal.
Tar mig friheten att svara.
Är man bilentusiast med dåligt omdöme och för mycket pengar har man snart en massa intressanta/värdefulla bilar/renoveringsobjekt..
Hyrde själv en stor bonnlada ute på landet tillsammans med en kompis.
Långt borta från all ära och redlighet och mer eller mindre gömd i skogen.
Vi hade bortåt femtontalet bilar där plus delar.
Men ligister hittade dit och sprängde ladan så att knappt identiteterna på bilar var läsbara.
En bilskrot tog alla bilarna gratis, mot att dom fick skrota bilarna, med timmerbil och stort släp.
Efter det har jag inte mer än 5 - 6 bilar, och har dom hemma på tomten och i ett stort(60 kvm) garage.

En annan kompis hyrde en annan stor bonnlada i skogen.
I den förvarade han 5 fina 30-talsbilar i gott skick, men inte direkt körbara.
För några år sedan kom det så mycket snö att att taket rasade.
Varken han eller bonden, som hyrde ut ladan, hade några försäkringar.
Så de blev bara en massa jobb med att få ut vraken till närmast bilskrot.
Kommunen uppmärksammades på det inträffade av "vänliga" grannar(miljömuppar!).
Citera
2024-02-01, 19:56
  #11
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Det är dessutom knappast värt kostnaden. Åren går, och man kommer på sig själv med att man kunde ha köpt en helrenoverad FIN gammal entusiast-bil för de pengar man bränt på att betala hyresplats för skrotet...
Och yep, talar av egen sorglig erfarenhet. Been there done that...

Bilarna som jag har är nedan bilar. Jag har utrymme för att spara på en bil men inte alla.
Alla bilarna är betydligt bättre än genomsnittet för sin ålder och modell. Vilken ska jag spara på om jag väljer en av de bilarna?

Citroen CX Berline 2.5 GTI 1988. Metallicblå. 22 000 mil. Dragkrok
Saab 900 3D 2.1 16V 1992. Talladegaröd. 21 000 mil. Dragkrok
Saab 9-5 Aero SportCombi, 2002. Blåmetallic. Nya fronten. 5 vxl automatisk låda. 29 000 mil. Dragkrok.
Peugeot 407 2004. 2.2. Silverfärgad. Massa fel. 20 000 mil. Ej dragkrok.
__________________
Senast redigerad av Hegamon 2024-02-01 kl. 19:58.
Citera
2024-02-01, 20:13
  #12
Medlem
Citroen ser ut att kunna bli värd en del, eller redan är
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in