Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-03-18, 05:59
Medlem
Hej.

Jag har 50- 60 000:- jag tnkt plja ner i en klocka. Syftet med detta r dels att emellant ha en fin klocka att anvnda, dels att binda upp kapital i.

Det viktigaste r inte att klockan kar srskilt mycket i vrde, utan mer bibehller sitt vrde.

Vilka mrken och modeller anser ni passar ovanstende ndaml?

Tips om att placerade pengarna i delmetaller, finansiella instrument m.m. undanbedes.
Citera
2024-03-18, 06:54
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klock-freak
Hej.

Jag har 50- 60 000:- jag tnkt plja ner i en klocka. Syftet med detta r dels att emellant ha en fin klocka att anvnda, dels att binda upp kapital i.

Det viktigaste r inte att klockan kar srskilt mycket i vrde, utan mer bibehller sitt vrde.

Tips om att placerade pengarna i delmetaller, finansiella instrument m.m. undanbedes.

Ls p ordentligt och kp begagnat.
Citera
2024-03-18, 06:58
Medlem
Eftersom du skall ven anvnda den vid vid utvalda tillfllen kan att f testa den i verkligheten fre bestllning vara bra ?

Ltt begagnade frn butik kanske kan vara alternativ om du undviker de mest "trendiga" ?
Silvrig klocka med brunt band av Maurice Lacroix masterpiece fr 63 000 kr (30% rabatt p g a demoex) men kan g pruta extra detta krisr?

https://magnussonsur.se/produkt/maur...7158ss0011011/
Senast redigerad av OnlyHans 2024-03-18 kl. 07:11. Anledning: Demoex
Citera
2024-03-18, 07:00
Medlem
Mullrets avatar
Kolla in p chrono24. Dr hittar du din klocka.
Citera
2024-03-18, 08:30
Avstngd
CarlvonRosens avatar
Rolex, Breitling, men isf begagnat g till en pantbank.
Citera
2024-03-18, 09:02
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlvonRosen

Pantbanken=nya klockor? Enligt dig?
Citera
2024-03-18, 09:09
Avstngd
CarlvonRosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell

Nej inte alls men pantbanker har mer exklusiva varianter fr mindre pengar n en ny. Vissa klockor spelar ingen roll om de r 2nd hand, ju ldre ju bttre. Sen visst nr ngn serie grs i 1000 exemplar nytillverkade d r det ju klart mer vrt men d rcker inte 50K.
Citera
2024-03-18, 09:18
Medlem
Jordgubbes avatar
Oj ett kaninhl att ramla ner i, det dr med klockor. Tex hittade jag Oris Kermit edition i den prisklassen.
Citera
2024-03-18, 09:27
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ls p ordentligt och kp begagnat.

Citat:

Citat:

Citat:
Nej inte alls men pantbanker har mer exklusiva varianter fr mindre pengar n en ny. Vissa klockor spelar ingen roll om de r 2nd hand, ju ldre ju bttre. Sen visst nr ngn serie grs i 1000 exemplar nytillverkade d r det ju klart mer vrt men d rcker inte 50K.

Allts fresprkar du precis som jag att TS skall kpa en begagnad klocka.

Pantbankernas frfallna panter sljs p offentliga auktioner hos bla Kaplans

https://www.kaplans.se/sv?gad_source...BoCYxEQAvD_BwE

https://www.kaplans.se/sv/auktioner/4370
Senast redigerad av trottwell 2024-03-18 kl. 09:31.
Citera
2024-03-18, 09:30
Avstngd
CarlvonRosens avatar
Citat:
Allts fresprkar du precis som jag att TS skall kpa en begagnad klocka.

Inte ndvntigtvis. Men kolla p ntet vilka modeller eller serier som har potential att ka mer. Sen kolla p pantbanken. Hittar du ngn dr. D fr du dels en mer unik ldre klocka och troligen till underpris.

Jag kpte en Omega Seamaster 2010 fr 10k p pantbank den r vrd 35k idag. Ngn exklusiv serie. Men kpt i England. Visst ingen enorm vrdekning.

Dremot min Longines Stainless Master Collection frn 2015 har inte stigit ett skit. Fortfarande vrd 52K.
Senast redigerad av CarlvonRosen 2024-03-18 kl. 09:37.
Citera
2024-03-18, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klock-freak
Hej.

Den trkigaste och skraste vrdebevararen I detta prisspann r en begagnad Rolex Datejust 36mm I Guld/Stl p Jubileearmband.

Se till att kpa en s orrd klocka som mjligt med box och cert. Den kommer vara 20+r gammal,s en service p ca 10000kr kommer behvas,eller iallfall rknas med.
Bl tavla om mjligt.

Vill du vara mer riskbengen kan du handla dig en begagnad guld Panerai, Hublot ,Breitling Chopard Bvlgari etc fr I stort sett skrotguldspris plus tio femton tusen.
Gr guldpriset upp fljer klockan med,ner likas,men ngon direkt vrdekning p sjlva klockan ska du inte rkna med.
Inflationen kanske?
Citera
2024-03-20, 21:23
Medlem
Vill du investera kp indexfonder.
Rolex och ngra till hade ett tuppjuckat prisrace p coronapengarna men generellt r klockor precis som all annan konsumtion ngot man frlorar pengar p, inte tvrt om.

Kp ngot du gillar och anvnd det - med lite bonnrta kan du tjna ngra kronor i det lnga loppet men det r uppriktigt sagt lite som att investera i tulpanlkar: de r vrdefulla till dess att de inte r det lngre.

Panerai och Breitling rasar som fan i pris ut ur butik men r vldigt trevliga klockor - kp en bttre begagnad s fr du mycket fr pengarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in