2024-03-22, 11:29
Avstängd
ItsWednesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fd.Spermie
Thats on you, jag låter ingen idiot få mig att må dåligt.
Jag ber dom suga kuk och så säger vi inte ett ord mer till varandra under resten av våra liv.
Han/hon får leva sitt tragiska liv och jag lever mitt, självklart hoppas man ju att det går åt helvete för personen men att det skulle påverka mig negativt, aldrig.
Hat för mig är inte negativt över huvudtaget. Det kanske är negativt för personen jag hatar, men då får personen skylla sig själv för den borde kanske tänkt på det innan den fick idiotstämpeln.

Man kan ta avstånd från någon utan att hata. Onödigt att lägga ner energi på det. Gynnar det dig på något sätt att gå runt och vara bitter?
Citera
2024-03-22, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ItsWednesday
Man kan ta avstånd från någon utan att hata. Onödigt att lägga ner energi på det. Gynnar det dig på något sätt att gå runt och vara bitter?
Anser inte att jag slösar energi på att hata, hat driver en och gör en produktiv ifall det används på rätt sätt. Det är inte heller som att man går runt hela dagarna och hatar på allt, vilket säkert även du förstår.

Jag går inte runt dagligen och tänker på hur mycket jag vill att alla mördare ska plågas till döds. Dock kan det vara givande att ibland diskutera ämnet med likasinnade.
MEN med det sagt är jag jävligt säker på att jag hade fortsatt gå ifall jag hade stött på en person som fått hjärtstopp på gatan och jag vet att den är en dömd mördare. Han kanske borde ha tänkt på sitt offers rätt till att leva innan han funderar över sin egen rätt till existens?
Åh stackars mördaren då, puttinutti du. Klart du ska få leva du också. Kanske personen efter mig kan hjälpa dig istället?
Citera
2024-03-22, 11:54
Avstängd
ItsWednesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fd.Spermie
Anser inte att jag slösar energi på att hata, hat driver en och gör en produktiv ifall det används på rätt sätt. Det är inte heller som att man går runt hela dagarna och hatar på allt, vilket säkert även du förstår.

Jag går inte runt dagligen och tänker på hur mycket jag vill att alla mördare ska plågas till döds. Dock kan det vara givande att ibland diskutera ämnet med likasinnade.
MEN med det sagt är jag jävligt säker på att jag hade fortsatt gå ifall jag hade stött på en person som fått hjärtstopp på gatan och jag vet att den är en dömd mördare. Han kanske borde ha tänkt på sitt offers rätt till att leva innan han funderar över sin egen rätt till existens?
Åh stackars mördaren då, puttinutti du. Klart du ska få leva du också. Kanske personen efter mig kan hjälpa dig istället?

Ja, jo. Hat är en mänsklig känsla och något vi alla känner då och då. Jag blir fylld av hat när jag hör om folk som ger sig på utsatta individer som barn och gamla t.ex.

Hur omvandlar du hat till produktivitet då? Jag är genuint nyfiken, för det vore ju amazing om man kunde omvandla nåt negativt till nåt positivt på det sättet. Är inte övertygad om att det är den bästa av drivkrafter dock. Nazisterna och ISIS var ju jävligt driftiga och produktiva pga deras hat, men det ledde ju inte till så mycket gott.

Hate leads to suffering som Yoda uttryckte det.

Man kan inte diskutera med likasinnade. Bara ryggdunka och cirkel-runka. Tror det skulle vara mer givande för dig att diskutera med oliksinnade.

Spenderar du mycket tid på att fantisera ihop scenarion som det du gav exempel på? För det låter inte särskilt produktivt i mina öron.
Citera
2024-03-22, 12:06
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ItsWednesday
Ja, jo. Hat är en mänsklig känsla och något vi alla känner då och då. Jag blir fylld av hat när jag hör om folk som ger sig på utsatta individer som barn och gamla t.ex.

Hur omvandlar du hat till produktivitet då? Jag är genuint nyfiken, för det vore ju amazing om man kunde omvandla nåt negativt till nåt positivt på det sättet. Är inte övertygad om att det är den bästa av drivkrafter dock. Nazisterna och ISIS var ju jävligt driftiga och produktiva pga deras hat, men det ledde ju inte till så mycket gott.

Hate leads to suffering som Yoda uttryckte det.

Man kan inte diskutera med likasinnade. Bara ryggdunka och cirkel-runka. Tror det skulle vara mer givande för dig att diskutera med oliksinnade.

Spenderar du mycket tid på att fantisera ihop scenarion som det du gav exempel på? För det låter inte särskilt produktivt i mina öron.
så här går citatet från Yoda:
Citat:
Fear is the path to the dark side. Fear leads to anger. Anger leads to hate. Hate leads to suffering.

Så då om man ska gå till djupet så bör man titta på TS rädslor och ta tag i dom.
Citera
2024-03-22, 12:10
Avstängd
ItsWednesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
så här går citatet från Yoda:

Så då om man ska gå till djupet så bör man titta på TS rädslor och ta tag i dom.

Just ja. Tack. Ett mycket insiktsfullt citat. We could all learn something from Star Wars.
Citera
2024-03-22, 12:30
Dra en runk så ofta du kan.
Citera
2024-03-22, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjalenskrigare
Jag har noterat att jag går runt med mycket ilska och hat. Detta gör att människor i min omgivning drar sig undan mig. Hur blir jag av med dessa känslor?
Känner mig även känslomässigt avstängd ofta. Vad beror det på?
Leta upp (om du är kapabel) grundorsaken/erna och utmana din uppfattning.

Kan du missuppfattat något, är ditt beteende prickfritt?
Citera
2024-03-22, 12:34
Medlem
Citat:
Jag har noterat att jag går runt med mycket ilska och hat. Detta gör att människor i min omgivning drar sig undan mig. Hur blir jag av med dessa känslor?
Vrede är något som göder sig själv. Varje gång du retar upp dig och tänder till stärker du de delar av hjärnan som du under längre tid skapat kraftfulla kopplingar för.
Vreden kommer därmed automatiskt.

Aggressivitet är även en automatisk känsla som kommer från våra äldsta delar av hjärnan vilket innebär att den resonerande delen inte aktiveras lika snabbt.

Du behöver därmed börja reflektera aktivt kring vad du känner och argumentera med dig själv utifall det verkligen är korrekta tankebanor eller endast sådana som förblindats av din ilska.

Jag har två böcker jag aldrig läst men köpt just för att de någon gång för länge sedan framstod som intressanta.

https://www.bokus.com/bok/9789177386...MaAirAEALw_wcB

Och

https://www.bokus.com/bok/9789127112...n-att-ge-igen/

De är slutsålda och huruvida de innebär att de är populära eller utgående vet jag inte men rekommenderar att du letar efter böcker eller poddar, föreläsningar där du aktivt kan lära dig att genom övningar och självreflektion utveckla en mer harmonisk helhet som person.

Ilska över ingenting leder oss ingenvart utan stjäl energi och glädje från våra liv.
Citera
2024-03-22, 12:56
Medlem
LucNNs avatar
Brukar stänga av telefonen och dra en tur i skogen, sen springa med sprint och sen laga god mat och ta en cocktail ensam eller med en kompis. Funkar.
Citera
2024-03-22, 13:12
Medlem
KarlFarbmans avatar
Citat:

Vad, eller vem är du arg på och känner hat till? Ilska är för många en kraftfull känsla som används för att skydda från mer sårbara känslor som rädsla och skam. Att känna sig liten, skör eller utsatt. Hat mot andra är inte sällan en effekt av kraftigt självhat som projiceras på andra. Hur betraktar du dig själv och ditt inre liv?
Citera
2024-03-22, 13:24
Medlem
Det betyder att det är något du är missnöjd över i livet.
Så försök fundera på vad det kan vara, och var ärlig.

Tex "Jag känner mig ensam på jobbet eftersom bla bla".
"Jag är ledsen på grund av bla bla".
"Jag är rädd för att aldrig få bla bla".
Istället för:
"Alla andra är såna jävla idioter!!!!"

Ilska beror oftast på att man är rädd eller ledsen över något. Tex att man blir allmänt arg på sina kollegor fast man egentligen är rädd att de ska frysa ut en. Det ligger nästan alltid en "svagare" känsla under ilska. Men ilska gör att man känner sig stark så den arbetar vi oftast inte bort på samma sätt.

Sen när du kommit på vad du är missnöjd över blir nästa steg att komma med förslag på vad du kan förändra (tex byta jobb, göra slut med en relation, osv).

Sen när du gjort några förändringar och du låtit det gå ett tag, typ 6 månader, så utvärderar du om du fortfarande är lika arg eller om det blivit bättre. Om du fortfarande är arg, gå tillbaka och fundera över och justera nåt annat.
Citera
2024-03-22, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nonamed
Nej. Känna hela känsloregistret är normalt.
Men du skrev väl att du i de flesta fall är arg eller hatisk?

Fastän du kan känna alla känslor är det förmodligen något som fel kopplar i de flesta fall, alt dopamin brist.

Under åren jag i princip hatade allt och alla så har jag i efterhand insett att det förmodligen var pga att jag inte hade någon aning om vad jag ville göra av livet och det skapade någon ängslig känsla som gjorde att jag var förbannat 80-90% av tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in