Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-27, 09:46
  #32497
Medlem
GregerAfGyllensties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dopy
Om du gör slut med ditt ex tycker du hon har rätt att ta din mobil, datar, tvspel, bilnyckeln, alla kläder, osv, och köra dem någonstans där du inte kan få tillbaka dem?
Nej. Som tidigare skrev, ingen har rätt att ta någons personliga grejer (som papperna)
Och att dela dem för hela världen, det är ett jävligt sjukt och onormalt beteende.

Men eftersom Anjo gör allt för pengar så är väl ingen förvånad över det.

Vadå ingen har rätt? Det är ett gäng A4 papper, lycka till i rätten att få till det som egendom. Speciellt om han lämnade dom hos Julia, pappskalle.

Sjukt och onormalt är en sak, olagligt? Absolut inte. Att du ens vågar tro på vad mytomanen Chrippa säger är doch jävligt ONORMALT.
Citera
2024-03-27, 09:49
  #32498
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dopy
Fel igen.
Anjo gav allt han hade på sin MOBIL till LiamM.
Linneas dagbok och Chrippas papper finns kvar hos Anjo. LiamM har bara bilder på dessa.
Det säger dem både i Anjo och Liams video.

Om du är för utvecklingsstörd för att kunna läsa mina kommentarerna så kan du skippa dem. Du vet att man inte måste läsa exakt alla kommentarer som skrivs?

Du har helt rätt. Det är faktiskt olagligt att utan tillstånd dela med sig av annans skrifter. Något föräldrar ibland missar är att det till och med är olagligt att öppna barnens brev. Folk tycks tro att "hittar" dom en annan människas dagbok eller dagbokasanteckningar så står det dom fritt att göra vad dom vill med materialet, det är helt felaktigt
Citera
2024-03-27, 09:51
  #32499
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerAfGyllenstie
Vadå ingen har rätt? Det är ett gäng A4 papper, lycka till i rätten att få till det som egendom. Speciellt om han lämnade dom hos Julia, pappskalle.

Sjukt och onormalt är en sak, olagligt? Absolut inte. Att du ens vågar tro på vad mytomanen Chrippa säger är doch jävligt ONORMALT.
Han lämnade dem inte hos henne för att aldrig återvända. Han åkte utomlands i typ 2-3 dagar med Linnea. När han kom hem var papperna hos Anjo.

Så om du lämnar ditt hem i 2-3 dagar har din partner rätt att göra sig av med dina saker som dator, kläder, osv, enligt din logik?

Vem har sagt att det är olagligt? Dock kan det bli olagligt att läsa upp dem och sprida informationen, men eftersom chrippa inte vill anmäla så kommer vi aldrig få veta det.

Tro på mytomanen chrippa? Det är Anjo och Julia som berättar exakt allt jag skrev.
Citera
2024-03-27, 10:15
  #32500
Medlem
GregerAfGyllensties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dopy
Han lämnade dem inte hos henne för att aldrig återvända. Han åkte utomlands i typ 2-3 dagar med Linnea. När han kom hem var papperna hos Anjo.

Så om du lämnar ditt hem i 2-3 dagar har din partner rätt att göra sig av med dina saker som dator, kläder, osv, enligt din logik?

Vem har sagt att det är olagligt? Dock kan det bli olagligt att läsa upp dem och sprida informationen, men eftersom chrippa inte vill anmäla så kommer vi aldrig få veta det.

Tro på mytomanen chrippa? Det är Anjo och Julia som berättar exakt allt jag skrev.

Du jämnför några A4 papper med datorer och kläder? Det är långt ifrån olagligt att läsa upp dom eller sprida informationen, visa mig gärna lagen på det. Och hade det varit olagligt hade Chrippa anmält direkt och det vet du också. Vad ska han säga "öhhhhh, alltså jag skrev ner massa text på några A4 papper som jag lämnade hemma hos min dotters mamma och nu är dom borta, öhhhhhh"
Citera
2024-03-27, 10:28
  #32501
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dopy
Han lämnade dem inte hos henne för att aldrig återvända. Han åkte utomlands i typ 2-3 dagar med Linnea. När han kom hem var papperna hos Anjo.

Så om du lämnar ditt hem i 2-3 dagar har din partner rätt att göra sig av med dina saker som dator, kläder, osv, enligt din logik?

Vem har sagt att det är olagligt? Dock kan det bli olagligt att läsa upp dem och sprida informationen, men eftersom chrippa inte vill anmäla så kommer vi aldrig få veta det.

Tro på mytomanen chrippa? Det är Anjo och Julia som berättar exakt allt jag skrev.

Menar du på allvar att ta ifrån papper som nån skrivit är samma sak som att stjäla en dator? Lägg ner att skämma ur dig själv istället, blir bara patetiskt.
Citera
2024-03-27, 10:28
  #32502
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerAfGyllenstie
Du jämnför några A4 papper med datorer och kläder? Det är långt ifrån olagligt att läsa upp dom eller sprida informationen, visa mig gärna lagen på det. Och hade det varit olagligt hade Chrippa anmält direkt och det vet du också. Vad ska han säga "öhhhhh, alltså jag skrev ner massa text på några A4 papper som jag lämnade hemma hos min dotters mamma och nu är dom borta, öhhhhhh"
Det kan vara olagligt. Det beror på vad utredningen och domstolen säger. Men eftersom chrippa inte anmält kommer vi aldrig få veta vad domaren skulle dömma.
På det sättet Anjo använde Chrippas text kan det räknas som förtal.

"Brottet förtal regleras i 5 kap. 1 § Brottsbalken (“BrB”). I lagtexten står det att: ”Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter."

En som frågar
"Olovligen läsa e-post och sms samt olovligen rota bland någons tillhörigheter
Jo, vad säger lagen om en maka eller make läser olovligt dennes partners e-post, sms och dylikt? Eller rotar i ens rum, skåp/lådor? Tolkas inte detta som intrång på någons privata egendom? Oavsett att man är gift med denne?"

En advokat svarar på frågan
"Brott mot frihet och frid regleras i Brottsbalken (BrB) 4 kap, se https://lagen.nu/1962:700.

Att man olovligen läser en annan persons meddelanden eller rotar bland annans saker är ett angrepp på offrets personliga frid och kan leda till straffansvar oavsett om det handlar om två makar eller inte."

"Vad gäller att gå in i någons rum och rota runt bland dennes saker så bör det kunna bestraffas som ofredande eftersom det i min mening är ett sådant hänsynslöst beteende som enligt vanlig värdering kan anses innebära en kännbar fridsstörning för offret (Brottsbalken 4 kap 7§). "
Citera
2024-03-27, 10:31
  #32503
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cachero
Menar du på allvar att ta ifrån papper som nån skrivit är samma sak som att stjäla en dator? Lägg ner att skämma ur dig själv istället, blir bara patetiskt.
Egendom som egendom, spelar ingen roll om det är en dagbok, en katt, en dator, en bil, allt räknas som personlig egendom, och att ta det och vägra lämna tillbaka till ägaren är olagligt.
Att läsa upp privat information som Chrippas text kan klassas som förtal eftersom det gjorde i syfte att " utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, "
Citera
2024-03-27, 11:02
  #32504
Medlem
GregerAfGyllensties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dopy
Det kan vara olagligt. Det beror på vad utredningen och domstolen säger. Men eftersom chrippa inte anmält kommer vi aldrig få veta vad domaren skulle dömma.
På det sättet Anjo använde Chrippas text kan det räknas som förtal.

"Brottet förtal regleras i 5 kap. 1 § Brottsbalken (“BrB”). I lagtexten står det att: ”Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter."

En som frågar
"Olovligen läsa e-post och sms samt olovligen rota bland någons tillhörigheter
Jo, vad säger lagen om en maka eller make läser olovligt dennes partners e-post, sms och dylikt? Eller rotar i ens rum, skåp/lådor? Tolkas inte detta som intrång på någons privata egendom? Oavsett att man är gift med denne?"

En advokat svarar på frågan
"Brott mot frihet och frid regleras i Brottsbalken (BrB) 4 kap, se https://lagen.nu/1962:700.

Att man olovligen läser en annan persons meddelanden eller rotar bland annans saker är ett angrepp på offrets personliga frid och kan leda till straffansvar oavsett om det handlar om två makar eller inte."

"Vad gäller att gå in i någons rum och rota runt bland dennes saker så bör det kunna bestraffas som ofredande eftersom det i min mening är ett sådant hänsynslöst beteende som enligt vanlig värdering kan anses innebära en kännbar fridsstörning för offret (Brottsbalken 4 kap 7§). "

'Men detta försvinner ju när han lämnar papprerna hos Julia.... Ingen har gått in i hans rum och rotat. Så vitt vi vet kan han lika gärna ha gett dom till henne, varför ska du bara tro på vad han säger? Hna var hemma hos någon annan och gav henne några papper, efter det får hon göra vad hon vill med den infon som står där på. Det är inte förtal.
Citera
2024-03-27, 11:07
  #32505
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerAfGyllenstie
'Men detta försvinner ju när han lämnar papprerna hos Julia.... Ingen har gått in i hans rum och rotat. Så vitt vi vet kan han lika gärna ha gett dom till henne, varför ska du bara tro på vad han säger? Hna var hemma hos någon annan och gav henne några papper, efter det får hon göra vad hon vill med den infon som står där på. Det är inte förtal.
Jag tror inte på vad Chrippa säger. Det är ju Anjo och Julia som berättar detta, inte Chrippa.
Han bodde hos Julia, han lämnade sina papper i lägenheten han bodde i, han gav inga papper till Julia.
Varför tror du att chrippa gav papperna till någon? Vart har du fått den informationen ifrån? Julia och Anjo har ju berättat hur papperna hamnade hos Anjo. Och dem sa ALDRIG något om att Chrippa gav papperna till någon.
Citera
2024-03-27, 11:15
  #32506
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dopy
Det kan vara olagligt. Det beror på vad utredningen och domstolen säger. Men eftersom chrippa inte anmält kommer vi aldrig få veta vad domaren skulle dömma.
På det sättet Anjo använde Chrippas text kan det räknas som förtal.

"Brottet förtal regleras i 5 kap. 1 § Brottsbalken (“BrB”). I lagtexten står det att: ”Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter."

En som frågar
"Olovligen läsa e-post och sms samt olovligen rota bland någons tillhörigheter
Jo, vad säger lagen om en maka eller make läser olovligt dennes partners e-post, sms och dylikt? Eller rotar i ens rum, skåp/lådor? Tolkas inte detta som intrång på någons privata egendom? Oavsett att man är gift med denne?"

En advokat svarar på frågan
"Brott mot frihet och frid regleras i Brottsbalken (BrB) 4 kap, se https://lagen.nu/1962:700.

Att man olovligen läser en annan persons meddelanden eller rotar bland annans saker är ett angrepp på offrets personliga frid och kan leda till straffansvar oavsett om det handlar om två makar eller inte."

"Vad gäller att gå in i någons rum och rota runt bland dennes saker så bör det kunna bestraffas som ofredande eftersom det i min mening är ett sådant hänsynslöst beteende som enligt vanlig värdering kan anses innebära en kännbar fridsstörning för offret (Brottsbalken 4 kap 7§). "


För att inte tala om upphovsrättslagen.

Texterna var ett utkast till en planerad biografi. Vi kan skratta åt vissa pinsamma formuleringar, som att "håret gör ont!", men i utkasten fanns faktiskt en ganska unik berättarröst.

Så redan i en tidig fas hade texterna en tydlig verkshöjd, och det är sådant som bedöms i domstolen.

Genom att publicera texterna har förtalsligan allra minst försvårat och i värsta fall helt utraderat Skabbes möjligheter att kapitalisera på sitt verk.


Nu polisanmäler ju tattarna på Lindövägen aldrig brott så det blir väl inget av detta heller.
Citera
2024-03-27, 11:15
  #32507
Medlem
GregerAfGyllensties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dopy
Jag tror inte på vad Chrippa säger. Det är ju Anjo och Julia som berättar detta, inte Chrippa.
Han bodde hos Julia, han lämnade sina papper i lägenheten han bodde i, han gav inga papper till Julia.
Varför tror du att chrippa gav papperna till någon? Vart har du fått den informationen ifrån? Julia och Anjo har ju berättat hur papperna hamnade hos Anjo. Och dem sa ALDRIG något om att Chrippa gav papperna till någon.

Att sova hos någon 1 vecka är inte att bo hos någon, han var helt enkelt på besök hemma hos henne för att sen dra iväg med psycho horan och lämna sitt barn. Han förtjänar mer än såhär. OCH NEJ, det kommer inte kunna bli något rättsligt av detta. Hur ska han bevisa att han äger papper som är hemma hos Julia? Lägg ner nu att skydda honom.
Citera
2024-03-27, 11:29
  #32508
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerAfGyllenstie
Att sova hos någon 1 vecka är inte att bo hos någon, han var helt enkelt på besök hemma hos henne för att sen dra iväg med psycho horan och lämna sitt barn. Han förtjänar mer än såhär. OCH NEJ, det kommer inte kunna bli något rättsligt av detta. Hur ska han bevisa att han äger papper som är hemma hos Julia? Lägg ner nu att skydda honom.
Han bodde hos Julia, dem var tillsammans, dem skulle bli en familj igen. Det var inget besök.
Vad han förtjänar är en sak.
Men det gör det inte rätt att Anjo läser upp hans texter i syfte att hänga ut chrippa och Linnea, och tjäna pengar. Anjo förtjänar också att hamna i domstol och bli dömd för sina brott.
Det är 2 idioter båda två.

Både Anjo och Julia har ju i videosarna erkänt att dem läser ifrån papperna chrippa skrev i häktet, du har ju beviset där helt öppet.

På vilket sätt har jag skyddat Chrippa?
Jag måste ju kunna kritisera när Anjo gör fel.
Men bara för jag kritiserat när Anjo gör fel betyder ju inte att jag stöttar chrippa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in