2024-03-28, 20:44
Medlem
IQ60s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panter99
Novemberkåsan på gotland enl. Filip,inte första gången det påstås i det programmet att det äger rum där.
Det är Gotland Grand National som varje år äger rum på Gotland
Se där. Jag vill tro att de flesta, icke insatta tror att Kåsan körs på Gotland. Jag var en av dem till nu. Där har man en idiotfråga. ”körs Novemberkåsan alltid på Gotland?”
Citera
2024-03-28, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crapmagic
Vådaskott heter det inte spårning

nej det heter eftersök, vilket också var rätt svar (inte spårning)

vådaskott är ett av misstag avlossat skott, här var det frågan om att medvetet ha skjutit men träffat dåligt och vad man gör därpå
Citera
2024-03-28, 22:51
Medlem
Åter ett fel i svaret! Sverige HAR ju en idrotts minister nämligen Jakob Forssmed som inte ens var ett svarsalternativ!
Pinsamt!
Citera
2024-03-28, 23:04
Moderator
Dr Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Åter ett fel i svaret! Sverige HAR ju en idrotts minister nämligen Jakob Forssmed som inte ens var ett svarsalternativ!
Pinsamt!
Nej han är socialminister med ansvar för en mängd frågor varav idrott är en eller som han själv skriver på sin Insta ”Socialminister (KD), med ansvar för bl a folkhälsa, civilsamhälle och idrott”.
https://www.instagram.com/forssmedjakob/?hl=en

Det kan ju dock ses som en kuggfråga då han ju har ansvar för idrottsfrågor. Det är ju dock något som idrottsrörelsen brukar klaga på att en regering sällan har en renodlad idrottsminister som gör det till 100% utan idrottsfrågor ofta är inkastade hos någon minister som gör det med vänsterhanden på 20% av sin tid.
Senast redigerad av Dr King 2024-03-28 kl. 23:07.
Citera
2024-03-28, 23:05
Medlem
drinksareonmes avatar
Linnea Wikblad ser ut att ha lagt på sig ännu några pannor sen sist.
Citera
2024-03-28, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
Nej han är socialminister med ansvar för en mängd frågor varav idrott är en eller som han själv skriver på sin Insta ”Socialminister (KD), med ansvar för bl a folkhälsa, civilsamhälle och idrott”.
https://www.instagram.com/forssmedjakob/?hl=en

Det kan ju dock ses som en kuggfråga då han ju har ansvar för idrottsfrågor. Det är ju dock något som idrottsrörelsen brukar klaga på att en regering sällan har en renodlad idrottsminister som gör det till 100% utan idrottsfrågor ofta är inkastade hos någon minister som gör det med vänsterhanden på 20% av sin tid.
Någon renodlad idrottsminister har vi ju aldrig haft. Tidigare har ju ofta idrotten legat på kulturministern
men nu ligger den alltså på Jakob Forssmed som ju hanterar dessa frågor och därmed är just det det idrottsminister.

Sedan kan det vara som du säger att han tituleras bara som socialminister med ansvar för t.ex, idrott medan Ebba Busch är titulerad Närings och enrgiminister och Johan Pehrsson tituleras Arbetsmarknads- och integrationsminister t.ex.
Citera
2024-03-29, 04:03
Medlem
Någon som kunde idiotfrågan? Inte många i detta land tror jag.
Citera
2024-03-29, 06:48
Moderator
Dr Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Partlow
Någon som kunde idiotfrågan? Inte många i detta land tror jag.
Jo jag kunde den faktiskt men inte för att jag kom ihåg att jag hade läst texten utan för att man med ett halvt öra 100-tals gånger hört säkerhetsgenomgången på ett flygplan där de går igenom hur man använder säkerhetsbältet och säger ”It is tightend like this (visar). To open lift the buckle”.

Det får mig att tänka på en annan idiotfråga som de skulle kunna ha som 98% av alla födda på 80-talet och tidigare kan nämligen vad det förr stod med en klisterlapp i hörnet på element (särskilt den typ som man ofta hade på toaletter). De kunde då visa texten på svenska, norska och danska och täcka över (pun intended) vad det står finska och fråga vad det står där. Alla skulle då svara i kör Ei saa peittää

Jag har alltid tänkt på vilken makt den som kom på denna lilla klisterlapp hade. Miljontals svenskar satt och tittade på den vid sina toabesök och kan fortfarande rabla den trots att de inte kan ett ord finska. Det får en att inse att detta är den ideala reklamplatsen. Tänk om alla elementtillverkare hade tagit betalt för att det skulle stå ”Kalles kaviar är nyttigt” eller liknande där.

En idiotfråga kunde ju dock vara just ”ei saa peittää”-frågan med tillägget att man skulle skriva det på sina tavlor i buren. Då skulle nog en del gå bet att stava rätt trots att man har sett det 10000-tals gånger.
Citera
2024-03-29, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crapmagic
Ja det är väldigt underhållande att dom kan se en modern bild på Carola där hon är uppenbart över 40, och tror att det är från Fångad av en Fisvind uppträdandet enbart baserat på att hennes hår flyger lite, det är så svagt resonerat att det finns inte

Jenny Strömhål imponerade iaf i Under Pressure, hon kunde mans-wobbler

Jo medans hennes man kör över fåglar och begraver dem, gräver Jenny upp dem och använder dem som bete när hon fiskar säkerligen.
Citera
2024-03-29, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
Jo jag kunde den faktiskt men inte för att jag kom ihåg att jag hade läst texten utan för att man med ett halvt öra 100-tals gånger hört säkerhetsgenomgången på ett flygplan där de går igenom hur man använder säkerhetsbältet och säger ”It is tightend like this (visar). To open lift the buckle”.

Det får mig att tänka på en annan idiotfråga som de skulle kunna ha som 98% av alla födda på 80-talet och tidigare kan nämligen vad det förr stod med en klisterlapp i hörnet på element (särskilt den typ som man ofta hade på toaletter). De kunde då visa texten på svenska, norska och danska och täcka över (pun intended) vad det står finska och fråga vad det står där. Alla skulle då svara i kör Ei saa peittää

Jag har alltid tänkt på vilken makt den som kom på denna lilla klisterlapp hade. Miljontals svenskar satt och tittade på den vid sina toabesök och kan fortfarande rabla den trots att de inte kan ett ord finska. Det får en att inse att detta är den ideala reklamplatsen. Tänk om alla elementtillverkare hade tagit betalt för att det skulle stå ”Kalles kaviar är nyttigt” eller liknande där.

En idiotfråga kunde ju dock vara just ”ei saa peittää”-frågan med tillägget att man skulle skriva det på sina tavlor i buren. Då skulle nog en del gå bet att stava rätt trots att man har sett det 10000-tals gånger.

Jag flyger ofta och trodde, likt Jerka, att det stod assa eller pull. Men men. Tyckte det var en svår idiotfråga, vilket de uppenbarligen också tyckte. Men framför allt känns den inte alls som en idiotfråga, det här är inget man ska förväntas kunna tycker jag. De börjar väl få slut på frågor.

I övrigt blev jag så glad att jag nästan skrek rakt ut när Tom och Jerka vände. Legender!
Citera
2024-03-29, 12:47
Medlem
drinksareonmes avatar
Citat:
Jag flyger ofta och trodde, likt Jerka, att det stod assa eller pull. Men men. Tyckte det var en svår idiotfråga, vilket de uppenbarligen också tyckte. Men framför allt känns den inte alls som en idiotfråga, det här är inget man ska förväntas kunna tycker jag. De börjar väl få slut på frågor.

I övrigt blev jag så glad att jag nästan skrek rakt ut när Tom och Jerka vände. Legender!

Ja Jerka och Toms comeback var episk 😁. Kul och se äkta glädje, Tom blommar verkligen ut i AmA.
Citera
2024-03-29, 17:08
Moderator
Dr Kings avatar
Citat:

Jo jag håller med om att det inte var någon idiotfråga och det känns som de nu efter många säsonger har använt upp många av de ”självklara” idiotfrågorna och att de börjar kännas alltmer krystade. Då ganska många matcher är jämna och vinns med mindre än 3 poäng känns det också som att idiotfrågan oftare och oftare riskerar att bli matchavgörande efterhand som den blir svårare och inte är en fråga som lagen kan räknas klara av 90% av gångerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in