Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-28, 23:31
Medlem
Åh nej.
Citera
2024-03-29, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vampyrmorsa
Tjärnasjön är en liten damm mitt i stan.
Ligger på sportfältet/Dalecarlia området ni som vet vart de är. Brevid vårt kända Tjärna ängar. De går en brygga en bit ut i dammen. Mycket fåglar där så de är ganska vanligt att gå dit för att mata änderna.

Spekuleras i att de ska tappat i en vanten eller mössa som pojken ska ha varit snabb ner för att hämta.

Meeeh… Hur f-n kan en sån sak hända… :-(

Är den djup?
Krångligt att ta sig upp?

Iofs om den var isbelagd å isen brast kan ju va svårt att ta sig upp kanske. Å Svårt för pappan att ta sig ut till pojken om isen brister närmre land för pappan . Men så liten pöl liksom….

Har passerat förbi platsen på genomresa men tänkt att det bara är en liten grund damm typ. Brukar vara några upplysta ”svanar” som prydnad där. Blir kanske nåt staket runt i framtiden nu.

Många som inte är uppväxta / gått svensk skola i närområdet/ de har ju inte gått i nån simskola så då blir det snabbt farligt.
Citera
2024-03-29, 10:02
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Varför ge sig ut på isarna nu på vårkanten? Det är mycket dumt och riskabelt
För att man aldrig i sitt liv tidigare sett is innan man kom till Sverige och än mindre har grundläggande mänsklig respekt eller förmåga att kalkylera risken att gå på is. Rätt enkelt för mig att förstå.
Citera
2024-03-29, 10:08
Medlem
Pojkarna lekte/sprang på isen när jag åkte förbi med bilen på Tjärnavägen precis innan. Jag reagerade starkt på att de var på isen. Sa till min man att det där är ju livsfarligt och att vi borde svänga in och säga till dem. Just då sprang de upp på land igen och jag kände att vi kunde åka vidare. Ingen förälder var i närheten just då, jag kollade noga efter en förälder.
När jag kom hem så plockade jag lite i huset, men det malde i magen på mig så jag öppnade tidningen (BT) och då stod det att ett barn gått genom isen.
Nu kommer jag ångra mig resten av livet att jag inte åkte dit och sa till. Så jävla dumt av mig att tro att de inte skulle springa tillbaka ut på isen. Speciellt när jag inte såg en vuxen.
Jag har gruvat mig hela veckan för uppdateringen på detta fall och tyvärr blev ångesten inte bättre av att barnet avled.
Citera
2024-03-29, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siaso
Meeeh… Hur f-n kan en sån sak hända… :-(

Är den djup?
Krångligt att ta sig upp?

Iofs om den var isbelagd å isen brast kan ju va svårt att ta sig upp kanske. Å Svårt för pappan att ta sig ut till pojken om isen brister närmre land för pappan . Men så liten pöl liksom….

Har passerat förbi platsen på genomresa men tänkt att det bara är en liten grund damm typ. Brukar vara några upplysta ”svanar” som prydnad där. Blir kanske nåt staket runt i framtiden nu.

Många som inte är uppväxta / gått svensk skola i närområdet/ de har ju inte gått i nån simskola så då blir det snabbt farligt.
Tjärna Ängar, det säger väl allt ? Jag antar att de inte var svenskar ! I så fall ser det ut så överallt, föräldrar som inte har koll på sina många barn, de hänger ut från fönstren och springer vind för våg utan nån uppsikt. Inte konstigt att de inte förstår faran med is! Ingen förälder fanns i närheten!
Citera
2024-03-29, 11:43
Moderator
Jultrollets avatar
Rubriken uppdaterad då pojken nu uppges ha avlidit efter olyckan.
Tidigare rubrik: 'Två personer har gått igenom isen på Tjärnasjön i Borlänge (2024-03-24)'

/Moderator
Citera
2024-03-29, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vadsadunu
Pojkarna lekte/sprang på isen när jag åkte förbi med bilen på Tjärnavägen precis innan. Jag reagerade starkt på att de var på isen. Sa till min man att det där är ju livsfarligt och att vi borde svänga in och säga till dem. Just då sprang de upp på land igen och jag kände att vi kunde åka vidare. Ingen förälder var i närheten just då, jag kollade noga efter en förälder.
När jag kom hem så plockade jag lite i huset, men det malde i magen på mig så jag öppnade tidningen (BT) och då stod det att ett barn gått genom isen.
Nu kommer jag ångra mig resten av livet att jag inte åkte dit och sa till. Så jävla dumt av mig att tro att de inte skulle springa tillbaka ut på isen. Speciellt när jag inte såg en vuxen.
Jag har gruvat mig hela veckan för uppdateringen på detta fall och tyvärr blev ångesten inte bättre av att barnet avled.

Inte säkert att de hade lyssnat ändå. Det är lätt att vara efterklok, var inte så hård mot dig själv. Föräldrarna hade ansvaret.
Citera
2024-03-29, 13:52
Medlem
PutteStruls avatar
Citat:
Var det somalier eller araber?
Citera
2024-03-29, 14:11
Avstängd
Citat:
Såg barnen ut att komma från någon skidåkande nation, där de flesta är vana vid vinter och frusna sjöar och förstår riskerna, eller såg de ut att komma från varmare länder där familjer aldrig sett snö och is och oftare bor i tält året runt? Med tanke på det specifika området i Borlänge.
Citera
2024-03-29, 15:09
Medlem
arakas avatar
Citat:
100% säkerhet att det handlar om MENA, jävligt trist dock.
Citera
2024-03-29, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dagdrommaren
Inte säkert att de hade lyssnat ändå. Det är lätt att vara efterklok, var inte så hård mot dig själv. Föräldrarna hade ansvaret.
Tack, det behövde jag höra.
Citera
2024-03-29, 15:41
Avstängd
PalmeKillers avatar
Herregud! Mälaren är helt isfri i Fjollträsk området.. Dålig omdöme att ge ut på isarna dessutom med barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in