Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-03, 20:24
  #121
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av membrrr
Inflexibiliteten börjar och slutar med krav på att människor ska ha erfarenhet av programvaror. Att slänga ut människor så fort man blir fixerad vid nya programvaror går hur bra som helst.


Kolla på detta skräckexemplet:

Systemutvecklare med inriktning frontend/sitevision
Myndigheten för yrkeshögskolan
https://arbetsformedlingen.se/platsb...onser/28678046
https://web.archive.org/web/20240403...end-sitevision

Trots att de har oändliga resurser att upphandla system och funktionalitet behöver de ändå en special-programmör till det där systemet.

Det kräver arbetslivserfarenhet förstås, så färska KY-stackare gör sig inte besvär.

"Erfarenhet av arbete inom offentlig sektor" ska det vara också, ett riktigt skrå-jobb alltså.
Exakt, dessa gamla system kommer inte att ersättas inom överskådlig framtid och utbildar man (och sedan anställer) inte nya utvecklare så kommer hela korthuset att falla ihop när befintlig kompetens går i pension.

Är det en nyhet att man önskar att anställa folk med erfarenhet? Just nu är läget lite mer kärvt p.g.a. lågkonjunktur, vilket gör det svårare för juniora, men det kommer sannolikt att vända i takt med att ekonomin återhämtar sig.
Citera
2024-04-03, 20:54
  #122
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erkki17
Just nu är läget lite mer kärvt p.g.a. lågkonjunktur, vilket gör det svårare för juniora, men det kommer sannolikt att vända i takt med att ekonomin återhämtar sig.

Jaha, är det lågkonjunktur som är problemet nu?
Citat:
Under lågkonjunkturer är den totala efterfrågan på varor och tjänster mindre än vad som skulle kunna produceras.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Konjunktur

Tidigare hävdade du att ökad produktionskapacitet skulle fixa problemet.
Citat:
Ursprungligen postat av erkki17
Om alla kan jobba snabbare och mer effektivt så öppnar det upp för mer jobb, vilket ger utrymme för att expandera.
Citera
2024-04-03, 22:02
  #123
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av membrrr
Jaha, är det lågkonjunktur som är problemet nu?
Ja? Just nu är det lågkonjunktur, vilket leder till att många tvingas säga upp sina konsulter p.g.a. ökade kostnader och minskade intäkter (eller minskad budget för t.ex. myndigheter). Det leder i sin tur till att konsultföretag inte längre kan anställa juniora utvecklare.

Citat:
Ursprungligen postat av membrrr
Tidigare hävdade du att ökad produktionskapacitet skulle fixa problemet.
Det kommer inte att vara lågkonjunktur för evigt och för bara drygt ett år sedan var det snarare huggsexa om arbetskraften.
Citera
2024-05-05, 11:37
  #124
Medlem
En ingenjörsutbildning på KTH, Chalmers eller liknande universitet skulle nog vara att föredra. Helst 5 år eller mer, om du kan. Och helst sådana utbildningar där man ska vara på plats.

En anledning av många är då att personer som jobbar på distans utomlands gallras nog bort. Ett exempel är inbyggda system med både mycket elektronik och kodning.
Citera
2024-05-05, 11:42
  #125
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erkki17
Exakt, dessa gamla system kommer inte att ersättas inom överskådlig framtid och utbildar man (och sedan anställer) inte nya utvecklare så kommer hela korthuset att falla ihop när befintlig kompetens går i pension.

Är det en nyhet att man önskar att anställa folk med erfarenhet? Just nu är läget lite mer kärvt p.g.a. lågkonjunktur, vilket gör det svårare för juniora, men det kommer sannolikt att vända i takt med att ekonomin återhämtar sig.

Skitsnack, det har ingenting med någon "konjunktur" att göra. Det har sjungits samma förbannade sång i snart 20 år.
Citera
2024-05-05, 11:51
  #126
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Skitsnack, det har ingenting med någon "konjunktur" att göra. Det har sjungits samma förbannade sång i snart 20 år.
Nej, att just du har misslyckats betyder inte att inga nyutexaminerade har lyckats få relevanta jobb. Mest sannolikt har de allra flesta faktiskt fått ett relevant jobb efter examen.
Citera
2024-05-05, 11:53
  #127
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erkki17
Nej, att just du har misslyckats betyder inte att inga nyutexaminerade har lyckats få relevanta jobb. Mest sannolikt har de allra flesta faktiskt fått ett relevant jobb efter examen.

Det var samma sång 2017, det var samma sång 2019 att "just nu" så går det bara inte att anställa juniorer för det är så mycket att göra.
Citera
2024-05-05, 12:16
  #128
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Det var samma sång 2017, det var samma sång 2019 att "just nu" så går det bara inte att anställa juniorer för det är så mycket att göra.
Och gång på gång påstår du att någon annan nyutexaminerad fick jobbet istället. Så hur ska du ha det egentligen?
Citera
2024-05-05, 12:32
  #129
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erkki17
Och gång på gång påstår du att någon annan nyutexaminerad fick jobbet istället. Så hur ska du ha det egentligen?

Att du får jobb om du känner någon på insidan.
Citera
2024-05-05, 12:42
  #130
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Att du får jobb om du känner någon på insidan.
Så alla som fått jobb inom IT de senaste åren har fått det genom kontakter? Vi verkar återkomma till att det har något med dig och hur du representerar dig som gör att du inte lyckats få jobb. Jag tror säkerligen att du både har intresset och kunskapen, men av någon anledning får dina kursare jobb och inte du.

Du verkar ju ha svårt att knyta kontakter och din interaktion med dina kursare verkar endast bestå av att du blivit mobbad eller att de utnyttjat din kunskap. Varför?

Det är absolut tragiskt och jag säger det inte för att vara elak, men det måste vara något med din personlighet som är orsaken till det ovanstående, för de flesta andra verkar ju inte ha samma problem?
Citera
2024-05-05, 12:49
  #131
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erkki17
Så alla som fått jobb inom IT de senaste åren har fått det genom kontakter? Vi verkar återkomma till att det har något med dig och hur du representerar dig som gör att du inte lyckats få jobb. Jag tror säkerligen att du både har intresset och kunskapen, men av någon anledning får dina kursare jobb och inte du.

Du verkar ju ha svårt att knyta kontakter och din interaktion med dina kursare verkar endast bestå av att du blivit mobbad eller att de utnyttjat din kunskap. Varför?

Det är absolut tragiskt och jag säger det inte för att vara elak, men det måste vara något med din personlighet som är orsaken till det ovanstående, för de flesta andra verkar ju inte ha samma problem?

Jag har blivit mobbad hela livet, självklart är jag inte världens mest extroverta person efter det. Lägg dessutom till besvikelse efter besvikelse där jag får reda på att en viss examen och viss erfarenhet är absoluta oförhandlingsbara krav för jobb, samtidigt som jag ser hur snubben som visste bäst om precis allting, berättade du om någonting oavsett vad det var så hade antingen han eller hans syskon gjort någonting som var bättre och häftigare få jobb trots att han inte är i närheten av en examen. På samma sätt får hans kompis mobbarsuggan jobb, trots att hon inte är i närheten av en examen. Det är rätt självklart att jag blir rosenrasande på systemet då. Jag hade inte så mycket med kursarna på min senaste utbildning att göra, då jag jobbade nästan heltid parallellt med min utbildning och jag kände att jag var för gammal för att platsa i deras gäng.
Citera
2024-05-05, 13:10
  #132
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Jag har blivit mobbad hela livet, självklart är jag inte världens mest extroverta person efter det. Lägg dessutom till besvikelse efter besvikelse där jag får reda på att en viss examen och viss erfarenhet är absoluta oförhandlingsbara krav för jobb, samtidigt som jag ser hur snubben som visste bäst om precis allting, berättade du om någonting oavsett vad det var så hade antingen han eller hans syskon gjort någonting som var bättre och häftigare få jobb trots att han inte är i närheten av en examen. På samma sätt får hans kompis mobbarsuggan jobb, trots att hon inte är i närheten av en examen. Det är rätt självklart att jag blir rosenrasande på systemet då. Jag hade inte så mycket med kursarna på min senaste utbildning att göra, då jag jobbade nästan heltid parallellt med min utbildning och jag kände att jag var för gammal för att platsa i deras gäng.
Jag förstår att du känner frustration, men tyvärr är den missriktad när du beskyller "systemet". Om majoriteten av nyutexaminerade får jobb så måste det betyda att det finns hål i arbetsmarknaden att fylla. Absolut lär vissa ha kontakter som gör det lättare, men det är orimligt att precis alla skulle ha det.

Hur hemskt det än må vara så brukar mobbing ske av en anledning. Man ser annorlunda ut (svårt att åtgärda) eller så har man en avvikande personlighet (går att förändra). Tyvärr så ser världen ut som så att man kan behöva anpassa sig och klarar man inte av det så riskerar man att hamna utanför både socialt och i arbetslivet.

Att vara trevlig, klistra på ett leende och visa intresse för andra människor eller de företag du söker jobb hos kan räcka en lång väg. Detta har jag påpekat flera gånger men du avvisar det alltid med något trams om att det bannemig är arbetsgivarna som ska krypa vid dina fötter. Med den attityden kommer du aldrig att komma någonvart.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback