Flashback bygger pepparkakshus!
2024-04-06, 23:39
  #613
Medlem
GreenBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mobiltelefon
Fallout har ju inte heller krbara fordon utan det r "till fots" som gller. Visserligen finns det moddar som "fixar" det men nd.

Dock kan jag hlla med om att det vore bra med fordon p planeterna.

Jag har fortfarande endast hittat Spacebourne/Spacebourne 2 nr det gller ett spel med liknande koncept som Starfield. Finns det ngot annat n detta? Elite Dangerous, Mass Effect, No Man's Sky o.s.v r fortfarande mer "specialiserade p specifika omrden" snarare n en kombination.

Nr det inte finns ngot att gra p planeterna s ser jag ju inget direkt att fordon gr ngon strre nytta. Man kan fr det mesta landa sitt skepp i nrheten av dit man ska. Jag tycker starfield knns vldigt trkigt verlag om man jmfr med Skyrim och fallout 4. Vapen och Perk systemet r vldigt dligt det knns som en nnu mer frenklad version av Fallout 4 som redan var alldeles fr enkel fr ett RPG. Jag skulle vilja att det man och bygger ska pverka spelet mer. Det hade tillexempel varit roligt att om man kunde bygga ngon sorts stor kanon p sin bas som kunde anvndas mot fiende skepp i Rymden om man vara nra planeten med basen p. Eller en skld generator s man fick mer skld nr man var i nrheten.
Citera
2024-04-07, 00:08
  #614
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreenBastard
Nr det inte finns ngot att gra p planeterna s ser jag ju inget direkt att fordon gr ngon strre nytta. Man kan fr det mesta landa sitt skepp i nrheten av dit man ska. Jag tycker starfield knns vldigt trkigt verlag om man jmfr med Skyrim och fallout 4. Vapen och Perk systemet r vldigt dligt det knns som en nnu mer frenklad version av Fallout 4 som redan var alldeles fr enkel fr ett RPG. Jag skulle vilja att det man och bygger ska pverka spelet mer. Det hade tillexempel varit roligt att om man kunde bygga ngon sorts stor kanon p sin bas som kunde anvndas mot fiende skepp i Rymden om man vara nra planeten med basen p. Eller en skld generator s man fick mer skld nr man var i nrheten.

Vad som frvnar mig r att Starfield inte har ngon version av VATS (Outer Worlds har det ju). Problemet med "tomma planeter" pminner ju delvis om t.ex Elite Dangerous dr man kan utforska och FPS-moment tillkommit men knappast ngot som kan sgas vara "fyllt av liv". Dock r vl i grunden tanken att dessa planeter r som "tomma blad" som kan fyllas upp med innehll genererat av spelarna/moddarna via Creation Kit samt i viss mn DLC. Dock r det naturligtvis en "flla" det dr att splittra upp spelvrlden ver flera planeter vilket i sig tenderar att leda till tomhet med undantag av de platser som handbyggts.

Frsvarssystem med kanoner och strider vore definitivt bra att ha med. Dock har ju det kanske inte varit Bethesdas starkaste sida med tanke p att Fallout 4 har "Defend the Castle" som var avsett som en "radiant quest" som terkom med jmna mellanrum men det (scriptmotorproblem) blev EN specifik quest som dock kan kras upprepad via konsollkommandon eller en modd.

"Defend the base" vore bra i Starfield, helt klart.

Frgan r ju dock vilka andra spel som utspelar sig i rymden och som har samma "scope" som Starfield men r rakt av bttre? Det finns andra spel men d r de fokuserade t olika hll. Fr flygandet finns ju Elite Dangerous och Star Citizen samt naturligtvis No Man's Sky (dock mer cartoony). RPG-mssigt finns ju Mass Effect som r exceptionellt bra - men d saknas flygandet (Joker flyger ju) och vrldarna r mer "komprimerade, linjra" n open world. Wing Commander finns men d talar vi rymdstrider rakt av, definitivt inget landande p planeter. Sdr hller det p...

Spacebourne r ju i praktiken det enda spelet frutom Starfield som kombinerar ovanstende koncept i ett och samma spel. Allts ett RPG dr man ven kan flyga, landa p planeter, bygga karaktrer och baser etc.

Trskar man igenom alla Starfield-debatter r det vl helt enkelt s att det som efterfrgas r ngot i stil med:

Flygandet frn Elite Dangerous tillsammans med markfordon frn Mass Effect (t.ex Mako), Mechs (istllet fr power armor), planeter med antingen fokuserade vrldar (som i Mass Effect), alternativt omfattande variation med autogenerade stder med stort urval och liknande ihop med sdana fokuserade omrden, handgjorda) - alternativt att ett antal planeter har en Fallout 4-storleksvrld var (handgjort omrde), basbyggande i stil med Fallout 4 fast utvecklat, rymdskeppsbyggande i stil med Kerbal Space Program, mjlighet att manuellt landa och starta p planeterna, djupa RPG-system, companions....

Ett sdant spel vore klart intressant - frgan r ju dock nr det kommer att fungera rent tekniskt med tanke p att det ocks stller stora krav p spelmotorn som ju i sig behver klara av de olika systemen.

AI-teknologin kan nog hjlpa till rtt s bra hr, d.v.s att man matar in assets i AIn som sedan kan autogenerera stder och annat som sedan kan importeras in utan att det genereras "on the go" nr spelet krs.

Edit: Angende Fallout 4 skulle jag vl kanske sga att huvudstoryn r inte riktigt dess starka sida, dremot r moddarna en game changer. Det r ju lite enahanda detta att det finns fyra factions, tre av dem vill frstra den fjrde s oavsett om man vljer Minutemen, BoS eller Railroad kommer man ha en stor krater i centrala Boston. Vljer man istllet Institute (fr att undvika den kratern) kommer man att ha delagt BoS och Railroad samtidigt som Preston r arg p en. Man valde ju den "onda sidan".

Nu r det ju dock s vl att allt detta kan fixas med moddar men jag skulle allts inte rakt av sga att Fallout 4 utan moddar, med dess main story r optimalt.

Jag skulle allts inte rakt av sga att Fallout 4, spelat som om det vore Starfield av idag (allts utan moddar som lgger till quests, factions, modifierar storyn etc) r ngot som "utklassar". Med moddarna r dock lget ett annat: Starfield utan DLC och Creation Kit r inte i nrheten av ett moddat FO4.

D fr man ju inte heller glmma att flera FO4-moddar ju r av DLC-typ och sledes expanderar spelvrlden med nya platser men ven fyller p med quests. Bara dr blir det ju rakt av verlgset "dagens Starfield" som ju inte ens ftt sin frsta DLC.
__________________
Senast redigerad av Mobiltelefon 2024-04-07 kl. 00:16.
Citera
2024-06-24, 15:06
  #615
Medlem
Ja, trailern som visar Shattered Space DLC:n som ska komma till hsten visar lite vad som lggs till Sci-Fi RPG spelet frn Bethesda.

https://www.youtube.com/watch?v=iNM1HFzQC8c
Citera
2024-09-26, 20:23
  #616
Medlem
P mndag den 30:e kommer DLC:n Shattered Spaces till spelet.
Citera
2024-09-27, 14:14
  #617
Medlem
liddens avatar
https://www.youtube.com/watch?v=DkopARD8I5s

"See the moments leading up to the events of Shattered Space in the latest episode of the Starfield Animated Anthology. In All Must Serve we follow a young Varuun child attending a ceremony at the Scaled Citadel. When a catastrophe wipes out a massive chunk of the Varuun capital city, the people of House Varuun are left struggling to pick up the pieces."
Citera
2024-09-29, 16:12
  #618
Medlem
P steam har de lagt till prestationer fr den kommande dlc:n som kommer i morgon. De prestationer som r nya antar jag r:

The great unknow - discover 50 locations on Va'ruun'kai.
Facing your fears - defeat 25 vortex horrors.
Redemption Arc - defeat 10 redeemed.
Five of a kind - craft one of each type of vortex grenade.
Saviour of the promised - aid the people of Va'ruun'kai.
Citera
2024-09-29, 20:52
  #619
Medlem
DLC:n uppges ges ut kl. 1700 i morgon, d.v.s. 5 pm CEST.
Citera
2024-10-02, 15:39
  #620
Medlem
Har nu spelat main storyn fr Shattered Space, men har sidoquesten kvar. r njd med storyn d man fick lite mer bakgrundshistoria fr the house of Va'ruun, men huvudstoryn var inte jttelng d man kan knalla igenom den p ca 4-5 timmar. Kanske lika mycket extra sidogrejer.

Dock lite strande att en religis "sekt"
. Bethesda har tidigare haft woke-karaktrer, men de har gradvis spel fr spel inlemmat fler och fler av dem samt mer ppet n tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in