Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-11, 23:13
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Ja, som vi har sett och vi alla fall är tre om som tycker, så finns det mycket att diskutera runt ämnet, situationen är eller i alla fall kan vara intressant ur en religiös synvinkel.

Jag hade gärna diskuterat ämnet i din tråd utifrån den infartsvinkel du valt.

Så finns det en möjlighet att tråden låses upp?

En fråga extra till modsen, exempel som tydliggör ens åsikt är inte ok i denna forumsdelen?

Det finns inte en chans i helvete att tråden skulle låsas upp igen i Religion. Jag kan omöjligen tänka mig att vuxna människor på allvar skulle tro att sagda helvete skulle vara en fysisk plats på jorden, och att det skulle finnas ett intresse av att diskutera detta i forumet. Humor eller Laidback, kanske?
Citera
2024-04-11, 23:39
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Det finns inte en chans i helvete att tråden skulle låsas upp igen i Religion. Jag kan omöjligen tänka mig att vuxna människor på allvar skulle tro att sagda helvete skulle vara en fysisk plats på jorden, och att det skulle finnas ett intresse av att diskutera detta i forumet. Humor eller Laidback, kanske?
Jaha, måste man stenhårt tro på allt man skriver på FB.

Jag diskuterar gärna ämnen jag inte tror på, utifrån synvinklar jag inte tror på. Här kommer ett aktuellt exempel för att tydlighetsgöra vad jag menar. Kan läsas om man vill.

Sedan tror jag att det i vart fall finns en del som tror att helvetet ligger under våra fötter.

Testa en enkel sökning, typ Googla where is hell
Detta är första svaret jag får upp:
hell, in many religious traditions, the abode, usually beneath the earth,

och Wikipedia skriver så här:
Religions typically locate hell in another dimension or under Earth's surface.

Så jo, det finns nog folk som tror att helvetet kan vara en fysisk plats på jorden

Men självklart vill TS diskutera ämnet ur en annan synvinkel, så kan ju tråden göras om och läggas någon annanstans. Jag ställer mig inte emot det.
Senast redigerad av virvelbagg 2024-04-11 kl. 23:42.
Citera
2024-04-12, 16:43
Medlem
Att helvetet är en plats på jorden är en mycket vanlig föreställning, på Bible Knowledge t.ex. så drar man slutsatsen från bibelstudier att:

Citat:
it is very plain and clear that there really is a hell and that it is literally located right underneath our earth, and possibly close to the center of it

Nu är inte Helsingfors 'close to centre of earth', men nog är åtminstone 'centre of earth' tveklöst under Helsingfors!? Det gör det inte uppenbart att just det skulle vara utsläppsvägen av eventuella svavelresiduer, men å andra sidan är ju Djävulskyrkan en klippformation/grotta vars förgreningar man inte kan vara säker på.

Hur som helst borde det inte råda något större tvivel på att uppfattningen att helvetet är en plats på jorden förekommer och Helsingfors är en plats på jorden. Att då kunna diskutera att den plats på jorden som helvetet skulle kunna tänkas befinna sig på är just Helsingfors verkar inget annat än rimligt.

Vill man skoja bort helvetet eller dess lokalisering kan man förstås göra det. Intressant nog har Washington Post tagit upp konsekvenserna av att allt färre tror på djävulen i form av att tron på rättvisa och meningsfullhet minskar. I detta fall är jag benägen att hålla med.
Citera
2024-04-12, 17:26
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:

Hur lämpligt är det att som moderator i Religion moderera utefter vad man själv tycker är rimligt att andra människor kan tro på? Med tanke på att helvetet finns med i de flesta religioner måste vara ett hårt jobb att vara moderator om du i varje enskild fråga för varje religion ska bestämma vad som kan anses vara rimligt att tro på.

Åtminstone 3 personer har här gett uttryck för att det skulle vara intressant att diskutera var helvetet ligger.

Citat:
Ja, som vi har sett och vi alla fall är tre om som tycker, så finns det mycket att diskutera runt ämnet, situationen är eller i alla fall kan vara intressant ur en religiös synvinkel.

Citat:
Jaha, måste man stenhårt tro på allt man skriver på FB.

Jag diskuterar gärna ämnen jag inte tror på, utifrån synvinklar jag inte tror på. Här kommer ett aktuellt exempel för att tydlighetsgöra vad jag menar. Kan läsas om man vill.

Sedan tror jag att det i vart fall finns en del som tror att helvetet ligger under våra fötter.

Testa en enkel sökning, typ Googla where is hell
Detta är första svaret jag får upp:
hell, in many religious traditions, the abode, usually beneath the earth,

och Wikipedia skriver så här:
Religions typically locate hell in another dimension or under Earth's surface.

Så jo, det finns nog folk som tror att helvetet kan vara en fysisk plats på jorden

Men självklart vill TS diskutera ämnet ur en annan synvinkel, så kan ju tråden göras om och läggas någon annanstans. Jag ställer mig inte emot det.

Citat:
Ursprungligen postat av krekola
Att helvetet är en plats på jorden är en mycket vanlig föreställning, på Bible Knowledge t.ex. så drar man slutsatsen från bibelstudier att:

Nu är inte Helsingfors 'close to centre of earth', men nog är åtminstone 'centre of earth' tveklöst under Helsingfors!? Det gör det inte uppenbart att just det skulle vara utsläppsvägen av eventuella svavelresiduer, men å andra sidan är ju Djävulskyrkan en klippformation/grotta vars förgreningar man inte kan vara säker på.

Hur som helst borde det inte råda något större tvivel på att uppfattningen att helvetet är en plats på jorden förekommer och Helsingfors är en plats på jorden. Att då kunna diskutera att den plats på jorden som helvetet skulle kunna tänkas befinna sig på är just Helsingfors verkar inget annat än rimligt.

Vill man skoja bort helvetet eller dess lokalisering kan man förstås göra det. Intressant nog har Washington Post tagit upp konsekvenserna av att allt färre tror på djävulen i form av att tron på rättvisa och meningsfullhet minskar. I detta fall är jag benägen att hålla med.

https://www.alltombibeln.se/bibelfragan/helvetet.htm
"Ja, vad skulle det vara för mening med med att människor - oavsett vilka synder de begått - skulle plågas i all evighet utan att någonsin förintas av en eld som aldrig slocknar? För det är ju så bilden av helvetet ser ut i de flesta människors ögon. En plats långt nere i jorden, en väldig underjordisk håla fylld av pinande lågor och svavelångor där djävulen härskar och syndare plågas."

Ett annat exempel:
THE BIBLE Baptist Church - The Location of Hell
Senast redigerad av invandrar-leffe 2024-04-12 kl. 17:30.
Citera
2024-04-12, 17:34
Medlem
Merwinnas avatar
Jag brukar inte tro på sådant här, men det ÄR faktiskt ett lite konstigt sammanträffande att svavellukten bara känns om söndagarna. D.v.s. den heliga dagen när folk borde vara i kyrkan men inte är det... There are more things in heaven and earth, Horatio, than are dreamt of in your philosophy. Och jag kanske skojar med er när jag skriver det här, eller så gör jag inte det!
Citera
2024-04-12, 18:53
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av invandrar-leffe
Hur lämpligt är det att som moderator i Religion moderera utefter vad man själv tycker är rimligt att andra människor kan tro på? Med tanke på att helvetet finns med i de flesta religioner måste vara ett hårt jobb att vara moderator om du i varje enskild fråga för varje religion ska bestämma vad som kan anses vara rimligt att tro på.

Åtminstone 3 personer har här gett uttryck för att det skulle vara intressant att diskutera var helvetet ligger.

https://www.alltombibeln.se/bibelfragan/helvetet.htm
"Ja, vad skulle det vara för mening med med att människor - oavsett vilka synder de begått - skulle plågas i all evighet utan att någonsin förintas av en eld som aldrig slocknar? För det är ju så bilden av helvetet ser ut i de flesta människors ögon. En plats långt nere i jorden, en väldig underjordisk håla fylld av pinande lågor och svavelångor där djävulen härskar och syndare plågas."

Ett annat exempel:
THE BIBLE Baptist Church - The Location of Hell

Eftersom du argumenterar så vältaligt, och eftersom det är så många välrenommérade användare som ber för din sak, så är jag inte stoltare än att jag kan backa, återställa tråden och ta bort varningen. Så får du och dina tillskyndare chansen att föra den diskussion om helvetets belägenhet som ni så hett eftertraktar. Tids nog kommer det att utkristalliseras vem som hade rätt.
Citera
2024-04-12, 18:56
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:

Citat:

Nu i våra dagar i Sverige är det kanske inte många som tror på helvetet överhuvudtaget, men det gör ju inte att helvetet inte får diskuteras i forumsdelen Religion.

Jag vet inte hur många vägar ner till helvetet som finns eller hur många som vi hittat, men 2013 hittade vi en. Jag tror att den uppnåddes för turister 2022.

Det är pamukkale gates of hell som jag syftar på, portalen till underjorden i grekisk och romersk mytologi som finns i Turkiet. Den är över 2000 år gammal.

"Vi kunde se grottans dödliga egenskaper under utgrävningen... Flera fåglar dog när de försökte komma nära den varma öppningen, omedelbart dödade av koldioxidångorna."

https://www.salamandervoyages.com/ar...-in-pamukkale/
https://www.dailysabah.com/life/hist...open-this-year

Om vi ska se på helvetet mer historiskt, har det inte bara funnits ett eller en ingång. Det finns många platser som vi har trott är vägen till helvetet.

Jag skulle vilja fråga Kyrpator, pamukkale gates of hell måste ju vara ett sagt helvete som vi skulle få diskutera i religions forumet, det är ju så etablerat. Men det helvete som berörd svaveldoft kan tänkas härröra ifrån är ju bara ett kan det här vara ett helvete. typ av helvete.

Hur etablerat måste ett helvete vara för att få diskuteras i forumdelen religion?

Kyrpator, Vad får dig att tro att vi inte skulle kunna diskutera ämnet på ett icke tramsigt sätt? För det måste du ju tro att vi inte kan eller?

Edit Ser nu att mitt inlägg blivit överflödigt. Tråden upplåst kul!!
Senast redigerad av virvelbagg 2024-04-12 kl. 18:59.
Citera
2024-04-12, 18:59
Medlem
Citat:
Jag ska försöka att vare sig måla fan eller mod Kyrpator på väggen men jag kan inte sticka under stol med att jag är besviken på att man på flashbacks religionsforum blir bestraffad med en varning för att man lyfter den berättigade frågan om helvetet kan ligga i närheten av Helsingfors.

Jag vet inte om frågeställningen i sig är för känslig för fb eller om den auktoritära moderatorn blev störd pga sin egen övertygelse eller om hen kanske har någon koppling regionen och är rädd för vilka konsekvenser diskussionen skulle kunna få sin egna person. Om nu detta är en allt för het potatis för forumet, varför räcker det då inte att radera tråden? Varför måste budbäraren bestraffas med varning?
Det är väl lite märkligt i sig själv också att en trådstart kan varnas för OT/Trams!?

Jag är besviken på att diskussionen dödas men ändå mer besviken på varningen som på vanligt maner framstår som helt godtycklig och skrattretande sett till allt verkligt forumförstörande trams som har lämnats utan någon som helst åtgärd.

Konversation:

Du får fråga Ior Bock
Citera
2024-04-12, 19:01
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Nu i våra dagar i Sverige är det kanske inte många som tror på helvetet överhuvudtaget, men det gör ju inte att helvetet inte får diskuteras i forumsdelen Religion.

Jag vet inte hur många vägar ner till helvetet som finns eller hur många som vi hittat, men 2013 hittade vi en. Jag tror att den uppnåddes för turister 2022.

Det är pamukkale gates of hell som jag syftar på, portalen till underjorden i grekisk och romersk mytologi som finns i Turkiet. Den är över 2000 år gammal.

"Vi kunde se grottans dödliga egenskaper under utgrävningen... Flera fåglar dog när de försökte komma nära den varma öppningen, omedelbart dödade av koldioxidångorna."

https://www.salamandervoyages.com/ar...-in-pamukkale/
https://www.dailysabah.com/life/hist...open-this-year

Om vi ska se på helvetet mer historiskt, har det inte bara funnits ett eller en ingång. Det finns många platser som vi har trott är vägen till helvetet.

Jag skulle vilja fråga Kyrpator, pamukkale gates of hell måste ju vara ett sagt helvete som vi skulle få diskutera i religions forumet, det är ju så etablerat. Men det helvete som berörd svaveldoft kan tänkas härröra ifrån är ju bara ett kan det här vara ett helvete. typ av helvete.

Hur etablerat måste ett helvete vara för att få diskuteras i forumdelen religion?

Kyrpator, Vad får dig att tro att vi inte skulle kunna diskutera ämnet på ett icke tramsigt sätt? För det måste du ju tro att vi inte kan eller?

Nu har vi ju lyckats posta om varandra, tråden är öppen igen. Nu har du alla chanser att diskutera helvetet på ett icke-tramsigt sätt. Jag kan knappt bärga mig.
Citera
2024-04-12, 19:51
Medlem
Citat:
Nu har vi ju lyckats posta om varandra, tråden är öppen igen. Nu har du alla chanser att diskutera helvetet på ett icke-tramsigt sätt. Jag kan knappt bärga mig.

Kanske kan du lyfta in våra inlägg som är relevanta i den nu upplåsta tråden så slipper man skriva in dom igen och därmed korsposta och råka ut för 0.04. Det gäller väl i än högre grad för vissa av de inlägg i den här tråden som raderats.
Citera
2024-04-12, 20:16
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krekola
Kanske kan du lyfta in våra inlägg som är relevanta i den nu upplåsta tråden så slipper man skriva in dom igen och därmed korsposta och råka ut för 0.04. Det gäller väl i än högre grad för vissa av de inlägg i den här tråden som raderats.

Att flytta inlägg skulle ju betyda att den här trådens historia förvanskades och att den blev obegriplig. Dessutom skulle de flesta inläggen bli 0.06 om de flyttades till Religion. Om du verkligen brinner för helvetesfrågan så har du förmodligen tillräckligt med energi för att posta nya inlägg i tråden i Religion. Jag lovar att det inte kommer att räknas som 0.04.
Citera
2024-04-12, 22:46
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Eftersom du argumenterar så vältaligt, och eftersom det är så många välrenommérade användare som ber för din sak, så är jag inte stoltare än att jag kan backa, återställa tråden och ta bort varningen. Så får du och dina tillskyndare chansen att föra den diskussion om helvetets belägenhet som ni så hett eftertraktar. Tids nog kommer det att utkristalliseras vem som hade rätt.
Tack ska du ha det glädjer mig att varningen tas bort och risken att bannlysas minskar för mig.
Om någon har rätt eller fel om helvetets eventuella existens och lokalisering blir kanske svårt att få definitivt svar på i detta livet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in