Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-11, 00:04
Medlem
invandrar-leffes avatar
Jag ska försöka att vare sig måla fan eller mod Kyrpator på väggen men jag kan inte sticka under stol med att jag är besviken på att man på flashbacks religionsforum blir bestraffad med en varning för att man lyfter den berättigade frågan om helvetet kan ligga i närheten av Helsingfors.

Jag vet inte om frågeställningen i sig är för känslig för fb eller om den auktoritära moderatorn blev störd pga sin egen övertygelse eller om hen kanske har någon koppling regionen och är rädd för vilka konsekvenser diskussionen skulle kunna få sin egna person. Om nu detta är en allt för het potatis för forumet, varför räcker det då inte att radera tråden? Varför måste budbäraren bestraffas med varning?
Det är väl lite märkligt i sig själv också att en trådstart kan varnas för OT/Trams!?

Jag är besviken på att diskussionen dödas men ändå mer besviken på varningen som på vanligt maner framstår som helt godtycklig och skrattretande sett till allt verkligt forumförstörande trams som har lämnats utan någon som helst åtgärd.

Konversation:
Citat:
Ursprungligen postat av invandrar-leffe
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Du har fått en varning för brott mot 0.03. Trams och off-topic.
Ämne: Ligger Helvetet lokaliserat i Helsingfors närhet?
Citat:
Det rapporteras om en mystisk svavelosande lukt i Helsingfors.
Hur ser ni religösa på detta fenomen är det något som bör tas på allvar kan det avfärdas som världsliga problem?

https://www.hbl.fi/artikel/dbca7ec1-...5-8525cfa4756f

Kan detta vara centrum för allt jävulskap och all världens ondska vi upplever?

Innan du kan skriva nya inlägg på forumet måste mottagandet av varningen bekräftas. Klicka på följande länk för att bekräfta att du har mottagit varningen: Länk

Jag bekräftar att jag tagit emot er varning men vad är det jag varnas för?
Får man inte fråga hur religösa ser på svavelosande lukt i Helsingfors?
Är detta OT i ett religionsforum?

Utan en förklaring kan jag inte tolka det på annat sätt än att jag dragit på mig ert kollektiva missnöje pga att jag tidigare öppet ventilerat mitt missnöje med utdelningen av godtyckliga varningar.

Leifi

Det behöver inte vara off topic också, det räcker med att det är trams.

/Mod

Vad är det som är trams här då?
Detta är ju inte något påhitt utan ett faktum som rapporterats av olika medier.
Varför skulle det vara trams att efterfråga hur religösa ser på detta?
Var helvetet ligger är ju ett högst intressant ämne som allt för sällan diskuteras.

Sån tur är finns ju andra (som tex kyrkaochfolk.se) som har högre i tak än vad flashback här visar sig ha . . .

https://kyrkaochfolk.se/2023/02/01/helvetet/

Vad säger resten av Bibeln om helvetet?

Och i Uppenbarelseboken får vi ett tydligt svar på frågan om helvetets förekomst. Johannes ser in i framtiden, och där ser han helvetet (och naturligtvis även himlen):

”Och djävulen som hade förlett dem kastades i sjön av eld och svavel där också vilddjuret och den falske profeten är. Och de ska plågas dag och natt i evigheters evighet […] Detta, det vill säga eldsjön, är den andra döden. Och om någon inte fanns skriven i livets bok kastades han i eldsjön […] Men de fega, de otroende och de skändliga, mördarna och de *sexuellt omoraliska, ockultisterna, avgudadyrkarna och alla lögnare, de ska få sin del i sjön som brinner av eld och svavel!

(Och jag såg en ny himmel. Jag hörde en stark röst från tronen: ’Se! Nu står Guds boning bland människorna. Han ska bo hos dem, och han ska torka alla tårar från deras ögon.’)” (Upp 21 och 22)

Helvetet är ett evigt, medvetet lidande och en evig separation från Gud. Utifrån vad Bibeln, Jesus och apostlarna lär oss är det tydligt att en sådan plats finns i verkligheten.

Vad är helvetet?

Helvetet är en plats där de onda utstår ett medvetet evig straff. Enligt Jesus är det en plats av ”mörker, där man gråter och gnisslar tänder” (Matt 25:30). Det är ett ”evigt straff” (Matt 25:46), en ”eld som aldrig slocknar” (Mark 9:43). Uppenbarelseboken ger en tydlig beskrivning av helvetet: ”Han ska plågas i eld och svavel inför de heliga änglarna och inför Lammet. Röken från deras plåga stiger i evigheters evighet. De har ingen ro vare sig dag eller natt.” (Upp 14:10-11)

/Användare
Citera
2024-04-11, 06:22
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Jag ska försöka att vare sig måla fan eller mod Kyrpator på väggen men jag kan inte sticka under stol med att jag är besviken på att man på flashbacks religionsforum blir bestraffad med en varning för att man lyfter den berättigade frågan om helvetet kan ligga i närheten av Helsingfors.

Jag vet inte om frågeställningen i sig är för känslig för fb eller om den auktoritära moderatorn blev störd pga sin egen övertygelse eller om hen kanske har någon koppling regionen och är rädd för vilka konsekvenser diskussionen skulle kunna få sin egna person. Om nu detta är en allt för het potatis för forumet, varför räcker det då inte att radera tråden? Varför måste budbäraren bestraffas med varning?
Det är väl lite märkligt i sig själv också att en trådstart kan varnas för OT/Trams!?

Jag är besviken på att diskussionen dödas men ändå mer besviken på varningen som på vanligt maner framstår som helt godtycklig och skrattretande sett till allt verkligt forumförstörande trams som har lämnats utan någon som helst åtgärd.

Konversation:

Solklart trams med en sådan trådstart i en sådan forumavdelning.
Citera
2024-04-11, 06:32
Medlem
franges avatar
Kanske för att det var solklart tramsande, testa i Humoravdelningen istället...
Citera
2024-04-11, 07:03
Medlem
Moderatorn vet uppenbarligen något om helvetet som du inte vet, kanske han själv frekventerar etablissemanget?
Citera
2024-04-11, 08:23
Medlem
StudiumValors avatar
Trams.
Solklar korrekt bedömning - fel forum.
Att du ens inte kan ta åt dig rättelsen gör det hela ännu värre.
Det hela blir ju härutöver även löjeväckande när du dessutom klagar i denna tråd!
Genant.
Citera
2024-04-11, 17:46
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Solklart trams med en sådan trådstart i en sådan forumavdelning.
Har du några andra belägg för detta än din egen subjektiva åsikt i frågan?
Citera
2024-04-11, 18:45
Bra varning!
Citera
2024-04-11, 19:25
Medlem
Farbror Fazers avatar
Det förstår ett barn, att din tråd inte är en seriös frågeställning som hör hemma att diskutera i religion.
Citera
2024-04-11, 19:40
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Fazer
Det förstår ett barn, att din tråd inte är en seriös frågeställning som hör hemma att diskutera i religion.

Du kanske tänker rätt, men fel blev det.
Jag tror inte ett dugg på att barn förstår detta. Inte alla i alla fall.
Men vi vuxna gör det. Uppfyller du verkligen FlashBacks ålderskrav?

Helvetet och dess lokalitet har väl i alla högsta grad med religion att göra?
Var skulle det annars ligga än i trådar som rör religion?

I vår kristna religion vi i huvudsak bekänner oss till i Sverige är och har frågan varit aktuell sedan Ansgars dagar.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ansgar

Jag kan svårligen begripa var tråden annars skulle ligga än i religion.

Om den är trams?

Det får andra avgöra.

/VV
Citera
2024-04-11, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Enligt länken du gav i den raderade tråden (som faktiskt skulle kunna bli intressant om den fått finnas i mer en 20 minuter) så ska lukten ha kommit i närheten av Riga enligt väderförhållandena för aktuellt tillfälle. I närheten av Riga ligger även ett annat naturreservat med bergsformationen Great Ellīte eller som det också kallas Little hell.

Enligt legender om platsen ska Djävulen ha gömt sig där eller vara djävulens bostad.

Källor:
“In the Liepa Parish the Ellīte used to be the Devil’s dwelling
https://www.ancientsites.lv/liepa-la...th-the-spring/

Many legends and tales about Liepa’s Great Ellīte are known nowadays. One story says that a devil had hidden in there, and no prayers or priests were able to drive him out – he frightened the locals and did all sorts of disturbing things.
https://www.latvia.travel/en/sight/g...te-little-hell

Exakt sånt här! Hade diskussionen kunnat fortgå kunde den lett till intressanta reflektioner av mer eller mindre seriös art, utan att för den delen degenerera till trams. I Helsingfors finns åtminstone pirunkirkko festsal. Pirunkirkko självt, alltså djävulskyrkan, ligger däremot 17 mil nordost om Helsingfors. Varför skulle man inte kunna tro att djävulen hållit hov i sin festsal och därmed gett upphov till svavelosandet? Jag trodde tro var en central del i ett religionsforum men på FB gäller förstås att tro rätt, tro fel.

Mods på detta forum verkar inte förstå längre var gränsen för trams och deras egen otillräcklighet går. Självklart ska det kunna diskuteras, annars kan man lika gärna stänga hela jävla religionsforumet eftersom allt fjanteri om gud hit och dit är uppenbart trams.
Citera
2024-04-11, 22:06
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krekola

Citat:
Enligt länken du gav i den raderade tråden (som faktiskt skulle kunna bli intressant om den fått finnas i mer en 20 minuter) så ska lukten ha kommit i närheten av Riga enligt väderförhållandena för aktuellt tillfälle. I närheten av Riga ligger även ett annat naturreservat med bergsformationen Great Ellīte eller som det också kallas Little hell.

Enligt legender om platsen ska Djävulen ha gömt sig där eller vara djävulens bostad.

Källor:
“In the Liepa Parish the Ellīte used to be the Devil’s dwelling
https://www.ancientsites.lv/liepa-la...th-the-spring/

Many legends and tales about Liepa’s Great Ellīte are known nowadays. One story says that a devil had hidden in there, and no prayers or priests were able to drive him out – he frightened the locals and did all sorts of disturbing things.
https://www.latvia.travel/en/sight/g...te-little-hell
Exakt sånt här! Hade diskussionen kunnat fortgå kunde den lett till intressanta reflektioner av mer eller mindre seriös art, utan att för den delen degenerera till trams. I Helsingfors finns åtminstone pirunkirkko festsal. Pirunkirkko självt, alltså djävulskyrkan, ligger däremot 17 mil nordost om Helsingfors. Varför skulle man inte kunna tro att djävulen hållit hov i sin festsal och därmed gett upphov till svavelosandet? Jag trodde tro var en central del i ett religionsforum men på FB gäller förstås att tro rätt, tro fel.

Mods på detta forum verkar inte förstå längre var gränsen för trams och deras egen otillräcklighet går. Självklart ska det kunna diskuteras, annars kan man lika gärna stänga hela jävla religionsforumet eftersom allt fjanteri om gud hit och dit är uppenbart trams.

Citat:
Ursprungligen postat av krekola

Citat:
Håller helt med dig.

Att papperskorga en tråd efter 20 minuter visar bara på att man inte vill ge den en chans. Om tråden efter en dag enbart var fylld med ot, håller jag med om att den bör slängas. Men om den genererade en (för en del medlemmar i alla fall) givande diskussion så var tråden inte ot. Nu vet vi inte om tråden var ot eller inte.

Jag ser att jag dok troligen hade fel i min gissning om att det skulle kunnat komma från Little Hell.

Artikel från 9 april
Nu när institutet vet mer om den gör man en ny bedömning: lukten har lokalt ursprung.
– Det baserar sig på att lukten bara kändes i Helsingfors och under en kort tid. Vi bedömer därför att det är mer sannolikt att källan är lokal.
https://www.hbl.fi/artikel/ac05058b-...5-28f3aa34ccca

Detta pekar ju snarare på att dina förslag skulle vara mer trovärdiga.

Men konstigt nog när insitutet går ut med detta är det redan känt att doften även fanns i Ryssland

Artikel från 1 april
A mysterious smell resembling that of sulfur or burned rubber has been detected across Helsinki – as well as St. Petersburg, the Russian city closest to Finland’s capital.
https://nypost.com/2024/04/01/world-...inland-russia/

Något skumt är det.

Intressant om St Petersburg. Satanismen har ju varit på tillväxt i Ryssland sedan 1900-talet och har sitt ursprung just i St Petersburg.

2015 saboterades en staty av djävulen själv i staden, men det känns som för länge sedan för att utgöra grunden för en reaktion i dagsläget.

Ryssland har däremot nyligen självt med putin i spetsen har flertalet gånger hänvisat till att djävulen verkar i Ukraina. Det är givetvis trams utan mer sannolikt att det är putin som är djävulen men försöker ge sken av att vara ängel, vilket beskrivs i andra korinterbrevet.

Ryssland och särskilt St Petersburg har alltså klara kopplingar till djävulen. Yle verkar, också 9 April*, anse att källan troligen är Ryssland och dessutom med brasklappen:

* vilket är märkligt då man enligt din källa samma dag trodde lukten var lokal.

Diskussionen kring detta kanske är skrämmande för vissa användare och moderater men varför ska fb förbjuda en diskussion var helvetet ligger? Jag menar det finns trots allt en hel underavdelning för Mondo, gore och bizzarre där fruktansvärda vidrigheter diskuteras. Så att enskilda användare eller anställda kan ta anstöt är väl inget som borde stå ivägen för de som finner denna frågeställning intressant.

Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Fazer
Vad du tycker är seriöst eller inte är inget jag finner intressant men det vore intressant att veta var diskussionen skulle föras om den inte hör hemma i religionsforumet.
Citera
2024-04-11, 22:44
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Diskussionen kring detta kanske är skrämmande för vissa användare och moderater men varför ska fb förbjuda en diskussion var helvetet ligger? Jag menar det finns trots allt en hel underavdelning för Mondo, gore och bizzarre där fruktansvärda vidrigheter diskuteras. Så att enskilda användare eller anställda kan ta anstöt är väl inget som borde stå ivägen för de som finner denna frågeställning intressant.
Ja, som vi har sett och vi alla fall är tre om som tycker, så finns det mycket att diskutera runt ämnet, situationen är eller i alla fall kan vara intressant ur en religiös synvinkel.

Jag hade gärna diskuterat ämnet i din tråd utifrån den infartsvinkel du valt.

Så finns det en möjlighet att tråden låses upp?

En fråga extra till modsen, exempel som tydliggör ens åsikt är inte ok i denna forumsdelen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in