2024-04-30, 10:36
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Nei. Jeg mener politiet m ha hatt span p han. Hensikten var jo finne Anne-Elisabeth.

Selv om mobilen hans slo inn p basestasjon i Lrenskog forsvinningsdagen, s kan han ha flere mobiler, han kan legge igjen mobilen hjemme og oppske stedet der gisselet ble holdt, han kan ha hatt tilgang til flere biler, han kan f noen til kjre seg til gisselet, osv osv.

Slik jeg oppfattet politidamen som uttalte seg, s mente hun at s lenge ndparagraf-etterforskningen ikke avdekket noe mistenkelig i forhold til Anne-Elisabeths forsvinning, s plikter ikke politiet informere den som ble overvket.

Nr det er ingenting informere den overvkede om, s trenger ikke politiet informere.

Slik oppfatter jeg det.

Broren til SE brukte en anonym Jemen-registrert telefon da han truet VG sine reportere.
Disse folkene har nok sine systemer for lyssky kommunikasjon.

Ved siktelse har forvrig politiet plikt informere om bruk av tvangsmidler, uansett hva
de mtte finne eller ikke. Det er jo dette forsvareren til SE ppeker, hun nrmest etterlyser
en siktelse av sin klient. Jeg er usikker p om de har anledning til g like grundig til verks
hvis de kun gjr bruk av ndrett. Tenker at p et bestemt tidspunkt, hvis de skal g noen
nrmere etter i smmene, m de ta ut siktelse. Alts hvis de har reelle mistanker om
at en gitt person er involvert i straffbare forhold. Blir litt som med bruk av narkohund.
De kan ikke sende hund p folk hvis de ikke har mistanke om besittelse (med mindre det
er ved grenseoverganger).
Citera
2024-04-30, 11:03
Avstngd
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Slik jeg oppfatter det, s m politiet ha fulgt han nye i nov og des 2018, og jan og feb 2019, i hp om at han kunne lede til en levende Anne-Elisabeth.

Det samme med flere andre modus-kandidater som har virket interessante for politiet.

Informasjonen de samler nr de etterforsker etter ndparagrafen, kan vel egentlig kun brukes i forsvinningssaken. Eventuelle beviser for andre og urelaterte straffbare forhold politiet mtte avdekke underveis, vil ikke kunne brukes som beviser i retten, men anses som ulovlig innhentede beviser.

S lenge det ikke fantes andre indisier som indikerte at SE var involvert i forsvinningen, s kunne han ikke pgripes.

Egentlig er det jo litt slik at overvkningen "frikjenner" SE for involvering i forsvinningen i den perioden han var overvket.

Slik jeg oppfatter det.

Edit.

Det blir litt det samme som Tom Hagen pstr, at politiets hemmelige overvkning av ham "frikjenner" ham for involvering i drapet p AE.

Ja, han mener det ihvertfall, at overvkningen viser at han ikke har noe med saken gjre, og at den frikjenner han. Men han har nok vrt klar over at det kom til bli en overvkning. Samme som familien Larsen (Dung-saken) som satt skreiv lapper til hverandre nr de satt i stuen og pratet sammen.
Nr det gjelder overvkningen av Ezazi, s tror jeg politiet skjnte ganske fort at AE hadde blitt drept.
Eks-svogeren kontaktet politiet i november 2018, og politiet tok hull p isen for lete etter henne januar 2019, samtidig som at saken kom ut i media for frste gang, til tross for at det sto utrykkelig i brevet at hun ville bli drept og at video av drapet ville komme til bli lastet opp p nett.
S jeg tenker at de kanskje lot Ezazi g rundt omkring for la han fle seg fri, og at de kunne finne ut mer. Men det er nok kanskje som du sier ogs, at de ikke kunne pgripe han siden de trengte mer. De kunne tatt han inn til avhr, men da stenger de jo gjenn muligheten for finne ut mer ved forflge han.
Citera
2024-04-30, 11:10
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth
S jeg tenker at de kanskje lot Ezazi g rundt omkring for la han fle seg fri, og at de kunne finne ut mer. Men det er nok kanskje som du sier ogs, at de ikke kunne pgripe han siden de trengte mer. De kunne tatt han inn til avhr, men da stenger de jo gjenn muligheten for finne ut mer ved forflge han.

Tror du er inne p noe. De skjnte vel at dersom han var involvert, hadde han
vel kanskje ogs organisert seg et slags sikkerhetsnett, han er tydeligvis god til
vake i kulissene. Ikke en som s lett kan nagles. Litt som klisjen om de "urrlige"
mafiabossene som politiet m ta p skattesnusk, fordi de ikke kan nagles til mer
alvorlige ting som vold og drap.
Citera
2024-04-30, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Broren til SE brukte en anonym Jemen-registrert telefon da han truet VG sine reportere.
Disse folkene har nok sine systemer for lyssky kommunikasjon.

Ved siktelse har forvrig politiet plikt informere om bruk av tvangsmidler, uansett hva
de mtte finne eller ikke. Det er jo dette forsvareren til SE ppeker, hun nrmest etterlyser
en siktelse av sin klient. Jeg er usikker p om de har anledning til g like grundig til verks
hvis de kun gjr bruk av ndrett. Tenker at p et bestemt tidspunkt, hvis de skal g noen
nrmere etter i smmene, m de ta ut siktelse. Alts hvis de har reelle mistanker om
at en gitt person er involvert i straffbare forhold. Blir litt som med bruk av narkohund.
De kan ikke sende hund p folk hvis de ikke har mistanke om besittelse (med mindre det
er ved grenseoverganger).

Ja jeg skjnner at politiet m informere om bruk av tvangsmidler s snart de tar ut siktelse.

Tom Hagen var ikke i avhr i perioden ca juni 2019 og frem til pgripelsen 28. april 2020. Mens han var hemmelig siktet.

Jeg ser jo at forsvarsadvokatene liksom regner med at klientene deres er siktet, og at de derfor krever innsyn i den hemmelige etterforskningen.

Snn saken tilsynelatende ser ut, s virker det som om bde SE og PSS er innkalt til avhr som vitner. Fordi de tilfeldigvis var i nrheten av stedet 31. okt.

Eller, at politiet har planlagt en mulig pgripelse og siktelse under avhr. Litt avhengig av hva slags forklaring vitnene gir til politiet.

Men jeg vet ikke. Jeg blir s usikker p alt.
Citera
2024-04-30, 11:22
Avstngd
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Formann
Det er et klistermerke p bakruta, kanskje noen klarer tyde det?
https://www.google.com/maps/@58.9227...6656?entry=ttu

Klarer bare tyde et navn etterfulgt av AB (AS p norsk), og s etterfulgt av et telefonnummer helt nederst.
Har en tanke om at det er et firma som driver med bildeler, soting av vinduer, styling, tuning og den slags.
Senast redigerad av Skaanseth 2024-04-30 kl. 11:59.
Citera
2024-04-30, 11:36
Medlem
Som det sies i podcasten: flere kriminelle (2 eller flere) falt inn under basestasjonen p dagen hvor det tragiske skjedde.

Hvor stort omrde dekker en slik basestasjon? Det er jo ikke et omrde for annet enn lokale og turgere, hvis vi snakker like ved.

Edit: Fant kart over basestasjoner her. Er cirka 7 stykker i 1 kilomers omkrets fra hjemmet til TH. Basestasjoner er med andre ord presise. Regner med SE var veldig tett p Sloraveien.

https://www.aftenposten.no/norge/i/9...a-denne-boksen
Senast redigerad av Martinensen 2024-04-30 kl. 11:44.
Citera
2024-04-30, 11:50
Medlem
Basestasjoner ved Sloraveien

https://ibb.co/fxbBPDs
Citera
Avstngd
Skaanseths avatar
Citat:
Tror du er inne p noe. De skjnte vel at dersom han var involvert, hadde han
vel kanskje ogs organisert seg et slags sikkerhetsnett, han er tydeligvis god til
vake i kulissene. Ikke en som s lett kan nagles. Litt som klisjen om de "urrlige"
mafiabossene som politiet m ta p skattesnusk, fordi de ikke kan nagles til mer
alvorlige ting som vold og drap.

Ja, han er nok en lur rev han der. Ikke s lett f has p slike.
Han har sonet en del r, men tror vi bare ser toppen av et stort isfjell av hva han har gjort.
Antakelig har denne mannen store pengesummer som han har opparbeidet seg, og jeg har som sagt en mistanke om at disse grdene har blitt brukt til produksjon av marihuana.
Blir ikke overrasket hvis de avdekker f.eks. 50 millioner som er gjemt unna et sted.
Citera
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martinensen
Som det sies j podcasten: flere kriminelle (2 eller flere) falt inn under basestasjonen p dagen hvor det tragiske skjedde.

Hvor stort omrde dekker en slik basestasjon? Det er jo ikke et omrde for annet enn lokale og turgere, hvis vi snakker like ved.

4G, som jeg regner med det var i 2018, har en rekkevidde p 500-1000 meter.
Dvs. at alle som kjrer forbi p Strmsveien sannsynligvis vil vre i dekningsomrdet.
Tidligere gikk det an se hvor de enkelte basestasjonene var plassert, p siden finnsenderen.no, men den funksjonen er n tatt vekk, angivelig av "sikkerhetshensyn".

S er det jo forskjell da - om du kjrer forbi p motorveien, vil telefonen din bare
vre tilkoblet denne basestasjonen i kort tid, sannsynligvis snakk om sekunder eller
minutter, fr den slr inn p neste basestasjon. Mens dersom du f.eks. driver og sniker
i furuskogen bak S4, vil du jo vre tilkoblet samme basestasjon over et lengre tidsrom.
Men det er vel ikke helt usannsynlig at man slr ut der om man er p Metro-senteret ogs, det
er vel ikke mer enn ca. 5-600 meter unna S4.

Jeg er uansett ikke veldig bevandret i telefoni, det er nok andre som kan gi mer presise opplysninger.
Citera
2024-04-30, 11:56
Medlem
Citat:
Tidligere gikk det an se hvor de enkelte basestasjonene var plassert, p siden finnsenderen.no, men den funksjonen er n tatt vekk, angivelig av "sikkerhetshensyn"
Huh. Det har jeg ikke noe sansen for. Synes det burde vre offentlig. Som du ser har jeg Aftenposten-abonnement og la ut et screenshot fra da Aftenposten trykket kartet med basestasjoner i 2019.
Citera
2024-04-30, 12:10
Medlem
Det var vel first...spring som en gang uttalte at det var totalt 14? Siktede i saken. Etter noen sprsml sluttet de svare p om dette var riktig.
Citera
2024-04-30, 12:27
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martinensen
Basestasjoner ved Sloraveien

https://ibb.co/fxbBPDs
Rekkevidden til en basestasjon avhenger av MHz, dvs rekkevidden kan variere fra noen hundre meter til flere km. Noe screenshot her ogs viser.

S hvem vet hvor stort areal og hvilket areal basestasjon dekket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in