2024-05-09, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Ja, det är bättre för dig som ska köpa med låga priser och högre ränta. Men glöm inte bort att det är bättre för mig med höga priser och låg ränta😁

Jag är både köpare och säljare, men planerar köpa till en lite högre summa än vi säljer. Men oavsett är det ju bättre om bostadspriserna och andra priser inte skenar. Nu kommer det bli inflation och de får höja kanske mycket mer än hittills. De enda som verkligen förlorar är ju de som köpte gör typ 2 år sedan och måste sälja nu. Men det är ju en liiiten grupp jämfört med resten.
Citera
2024-05-09, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Jag är både köpare och säljare, men planerar köpa till en lite högre summa än vi säljer. Men oavsett är det ju bättre om bostadspriserna och andra priser inte skenar. Nu kommer det bli inflation och de får höja kanske mycket mer än hittills. De enda som verkligen förlorar är ju de som köpte gör typ 2 år sedan och måste sälja nu. Men det är ju en liiiten grupp jämfört med resten.
Jag har inget emot att priserna skenar. Tvärt om faktiskt.
Citera
2024-05-09, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Som Lars Calmfors sade i ekonomiekot häromdagen så är problemet senare iår snarare för låg inflation än för hög. Så helt rätt att sänka i tid.

Så han äger alltså en spåkula?
Citera
2024-05-09, 16:42
Medlem
Citat:
Jag har inget emot att priserna skenar. Tvärt om faktiskt.
Härligt! Några speciella priser du hoppas skenar mer än andra? El, mat, restauranger, resor?
Citera
2024-05-09, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DattMamon666
Härligt! Några speciella priser du hoppas skenar mer än andra? El, mat, restauranger, resor?
Välskötta villor i 10 milj klassen
Citera
2024-05-09, 17:04
Medlem
Kronan stärks mot dollarn...vad säger alla ni som med 100% säkerhet sa att kronan skulle falla som en sten om riksbanken sänkte räntan?
Citera
2024-05-09, 17:35
Medlem
Kaenkelberries avatar
Räntan är för hög och skall ner -
Finns ingen anledning att sätta bostadsägare och näringslivet på dessa nivåer längre när inflationen nu är nere på målet.
Sänk 1 % direkt i höst istället - och sedan ner till 1.5% under 2025.
Citera
2024-05-09, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Räntan är för hög och skall ner -
Finns ingen anledning att sätta bostadsägare och näringslivet på dessa nivåer längre när inflationen nu är nere på målet.
Sänk 1 % direkt i höst istället - och sedan ner till 1.5% under 2025.
Du menar att räntan skall vara lägre än inflationen som det var med experimentet tidigare, man vill ha räntan +1,5-2,0% över inflationen så vid önskad inflation 2% så är nivån rätt nu om inflationstakten blir ca 2% inom kort.
Citera
2024-05-09, 18:13
Avstängd
Citat:
Som Lars Calmfors sade i ekonomiekot häromdagen så är problemet senare iår snarare för låg inflation än för hög. Så helt rätt att sänka i tid.

Oerhört svaghetstecken att redan sänka räntan.
Jag kommer flytta i stort sett alla investeringar till andra länder/valutor som visar styrka genom att ha is i magen och behålla räntan. Vi har ju för fan redan lägsta räntan!!!

Ok, några småbolag går i konken och nån får sälja sin bostad med förlust, det är det värt om man vill att Sverige skall överleva som nation med egen valuta.
Ja, vi skall ha egen valuta. Efter nästa världskrig (2026-2028) Kommer alla ha egen valuta.
Citera
2024-05-09, 18:15
Avstängd
Citat:
Välskötta villor i 10 milj klassen

Vart finns det välskötta villor för det låga priset?
Citera
2024-05-09, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falcon1111
Oerhört svaghetstecken att redan sänka räntan.
Jag kommer flytta i stort sett alla investeringar till andra länder/valutor som visar styrka genom att ha is i magen och behålla räntan. Vi har ju för fan redan lägsta räntan!!!

Ok, några småbolag går i konken och nån får sälja sin bostad med förlust, det är det värt om man vill att Sverige skall överleva som nation med egen valuta.
Ja, vi skall ha egen valuta. Efter nästa världskrig (2026-2028) Kommer alla ha egen valuta.

Så 0,25% sänkning av räntan en månad före ECB är alltså make it or break it.

FB-domedagsprofetior när de är som bäst
Citera
2024-05-09, 19:06
Avstängd
Citat:
Så 0,25% sänkning av räntan en månad före ECB är alltså make it or break it.

FB-domedagsprofetior när de är som bäst

Sänka från en oerhört låg nivå, ja det är ett svaghetstecken!!!

Har varenda jävel lånat till ALLT???
Man kan göra en budget, vad kommer gå åt varje månad. Sen håller man sig till den.
Nu är det sura tider men jag sparar nog 8-10000 per månad.
Vad är det som är fel i huvudet på folk som skall ha allt med en gång oavsett kostnad????

Alltså hoppas det inte sänks mer iår!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in