2024-03-23, 08:36
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenskjevel
faller? min mat blir fan bara dyrare och dyrare men jag köper samma saker
Fallande inflation innebär att priserna ökar långsammare, inte att de faller generellt. Sen kan givetvis vissa varor i korgen falla i pris.
Citera
2024-03-23, 08:59
Medlem
flyer1s avatar
Nån skrev deflation lär vi inte se i närtid.

Men tittar man på priser bortsätt från ränteeffekter KPIF, så har vi deflation sedan årsskiftet.

Riksbanken kan få till samma panikräntesänkningar som Inves gjorde en gång i tiden, styrränta ner 2.5% på 2-3 månader om jag minns rätt.
Citera
2024-03-23, 15:12
Medlem
flyer1s avatar
Första riksbanken i väst att sänka räntan blev visst Schweiz, ska svenska riksbanken bli 2:a ?

Min avatar är tillfälligt priskurvan enligt KPIF, spiken upp mitt i kurvan är årsskiftet 2022-23. Sedan dess ganska modest inflation 2023 på 2.3%, i år deflation hittills på 0.1%

En del tror jag propagerar för räntesänkning av privatekonomiska skäl. Jag har modest huslån, men jag är mer bekymrad för Sverige som helhet, vi blir ett jävla u-land som vi håller på nu. Alla bolag har räntekostnader, det är kostnader som de sen tar ut i priser. De betalar då lägre lön, och tar högre pris för varor. Bara banker blir glada.
Senast redigerad av flyer1 2024-03-23 kl. 15:16.
Citera
2024-03-23, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Första riksbanken i väst att sänka räntan blev visst Schweiz, ska svenska riksbanken bli 2:a ?

Min avatar är tillfälligt priskurvan enligt KPIF, spiken upp mitt i kurvan är årsskiftet 2022-23. Sedan dess ganska modest inflation 2023 på 2.3%, i år deflation hittills på 0.1%

En del tror jag propagerar för räntesänkning av privatekonomiska skäl. Jag har modest huslån, men jag är mer bekymrad för Sverige som helhet, vi blir ett jävla u-land som vi håller på nu. Alla bolag har räntekostnader, det är kostnader som de sen tar ut i priser. De betalar då lägre lön, och tar högre pris för varor. Bara banker blir glada.

Räntan är medicinen mot den höga skuldsättningen. Den har vissa biverkningar men för att sjukdomen ska botas måste kuren fullföljas. 4% styrränta är ändå ganska lågt, de bolag som lider av det ska i princip inte vara kvar på marknaden. Zombiebolagen måste städas bort.
Citera
2024-03-24, 11:28
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

Varför sitter du och skriver om helt ointressanta data med enskilda månadsjämförelser? Inflationstakten mäts ett år bakåt, inte från föregående månad.
Lite som när SvD skrev om Storbritannien och berättade hur kraftigt deras inflationstakt faller, problemet var att den föll med 0,1 ‰, dvs står i princip still.

Schweiz sänkte för övrigt räntan efter att ha legat på och under sitt 2 % mål sedan maj 2023.
Så följer RB efter så kan vi se fram emot en sänkning i början av år 2025.
Citera
2024-03-25, 07:18
Medlem
Citat:

För låg ränta leder samtidigt till bolag som sysslar med rent skräp. Typ alla elsparkcyckel uthyrare exempelvis? Går att låsa upp en massa kapital i verksamhet som knappt genererar tillräckligt med pengar för att betala löner till personalen och mutor till facket...

Låg ränta leder bara till kapitalförstöring eftersom det näst intill blir gratis att köpa på sig en massa skräp som man sedan låter ligga i förråd och glömmas bort.
Citera
2024-03-26, 17:48
Medlem
ArttuWiskarins avatar
Om de skulle sänka räntan - måste en krasch ha hänt om man tänker lite

Kolla historien
Citera
2024-03-26, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArttuWiskarin
Om de skulle sänka räntan - måste en krasch ha hänt om man tänker lite

Kolla historien

Riksbankens uppgift är att hålla den ekonomiska aktiviteten stabil, och med det sagt att ligga steget före.
Nu har man varit fel på bollen många gånger historiskt förvisso, men en räntesänkning idag gör man inte för att tåget redan har gått. Det gör man för att täcka upp för skit långt fram.
Citera
2024-03-26, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Riksbankens uppgift är att hålla den ekonomiska aktiviteten stabil, och med det sagt att ligga steget före.
Nu har man varit fel på bollen många gånger historiskt förvisso, men en räntesänkning idag gör man inte för att tåget redan har gått. Det gör man för att täcka upp för skit långt fram.

Hur menar du ?
Citera
2024-03-26, 20:08
Medlem
Awkwardmans avatar
Besked imorgon eller har jag drömt?
Stilla eller sänkning?
Citera
2024-03-26, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coldinc
Hur menar du ?

Att man inte sänker räntan för att en krasch redan har hänt.
Påståendet jag svarade på.

Man sänker en ränta för att förhindra en framtida ev. krasch. Eller det behöver inte vara en krasch. Eller sänkning ens.
Detsamma gäller höjningar.
Man justerar räntan, med en lång tidsaxel, för att bibehålla en ekonomisk stabilitet.
Det är därför man mycket väl skulle kunna sänka räntan nu. För att minimera en djupare lågkonjuntur om 6 mån.
Jag säger inte att man borde göra det, men det är så Riksbanken resonerar. Man tittar 6-12 mån framåt, minimum. Inte en vecka.
Citera
2024-03-26, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awkwardman
Besked imorgon eller har jag drömt?
Stilla eller sänkning?

Marknadsförväntningarna är att räntan lämnas oförändrad. Optimisterna tror på tugg om en första räntesänkning redan i sommar, pessimisterna befarar oförändrad ränta fram till hösten och kanske längre därtill. Typ så, har jag förstått det som.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in