2024-03-27, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Marknadsförväntningarna är att räntan lämnas oförändrad. Optimisterna tror på tugg om en första räntesänkning redan i sommar, pessimisterna befarar oförändrad ränta fram till hösten och kanske längre därtill. Typ så, har jag förstått det som.

Med tanke på dagens besked verkar optimisterna ligga Rb varmt om hjärtat då man inte kan tolka dagens besked på annat sätt än att en sänkning är nära förestående.
Om det blir i maj eller juni är sekundärt.
Det kommer sedan att följas av fler sänkningar under året. Någon jojo jobbar man inte med. En sänkning är noga genomtänkt och innebär starten på en nedgång, givet räntebanan man har prognostiserat.

Igår kom varsel från Ericsson.
Det talas om (ytterligare) varsel inom en stor industrikoncern, som inte nått media.
Det mesta tuffar på. Men känns lite som att vi står och balanserar.
Det är väl detta man ser och börjar nu kavla upp ärmarna för.
Senast redigerad av M.J.A 2024-03-27 kl. 13:15.
Citera
2024-03-27, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Med tanke på dagens besked verkar optimisterna ligga Rb varmt om hjärtat då man inte kan tolka dagens besked på annat sätt än att en sänkning är nära förestående.
Det kommer sedan att följas av fler sänkningar under året. Någon jojo jobbar man inte med. En sänkning är noga genomtänkt och innebär starten på en nedgång, givet räntebanan man har prognostiserat.

Det talas om (ytterligare) varsel inom en stor industrikoncern, som inte nått media.

Ja, det är väl där jag också skulle satsa mina pengar, vore jag en spelande individ. Men nu är jag en riskavert fegis, så jag väntar och ser…
Det eventuella smolket i bägaren skulle kunna vara ECB och FED. Vore Sverige hela planeten, hade räntenivån just nu inte varit berättigad, givet inflation och konjunkturläget. Men samtidigt slår RB-chefen mig inte som någon som önskar gå till historien som ”arkitekten bakom 90-talskrisen 2.0” och jag tror konjunkturläget drar det längre strået över internationell ränteparitet. Iaf kan en första sänkning ge ett signalvärde till industrin att ”det värsta är över, håll ut lite till bara”.
Citera
2024-03-27, 16:10
Medlem
Citat:

Mycket önsketänkande, om dom nu är så måna om att sänka räntan borde dom redan ha gjort det, vänta en månad eller två hade inte gjort någon skillnad. Det är rätt konstigt om dom börjar sänka förrän inflationen är stabil på 2% (Enligt deras egna uppdrag så borde inflationen egentligen vara under 2% en period för att kompensera mot tidigare år, ja det är sant, inget dom kommer göra givetvis).

Om dom nu sänker så är det pga att ekonomin på riktigt är påväg in i väggen, och då ska folk "räddas".
Citera
2024-03-27, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corinus
Mycket önsketänkande, om dom nu är så måna om att sänka räntan borde dom redan ha gjort det, vänta en månad eller två hade inte gjort någon skillnad. Det är rätt konstigt om dom börjar sänka förrän inflationen är stabil på 2% (Enligt deras egna uppdrag så borde inflationen egentligen vara under 2% en period för att kompensera mot tidigare år, ja det är sant, inget dom kommer göra givetvis).

Om dom nu sänker så är det pga att ekonomin på riktigt är påväg in i väggen, och då ska folk "räddas".

Önsketänkande?
Vilket i det du citerade var det?
Från mig?
Ovanstående var en objektiv bild från dagens besked. Jag vet inte om du läst materialet som släppts, men troligen ej?

Det sista var ganska OK formulerat. Det bygger lite på det jag antydde. Att känslan är att vi står lite och balanserar i konjunkturen just nu. Men sannolikt krävs strax stimulanser. Märk väl att det nödvändigtvis inte behöver göras genom räntan. Kan vara politiska stimulanser. Men det är svårt att få beslut i det omgående och svårt att hantera såväl privat som företag. Räntan täcker däremot det mesta.
Riksbankens uppgift är inte att vara steget efter och laga efter läge. Deras uppgift är att hålla ekonomin i balans, varför man kan behöva justera räntan långt innan skiten är ett faktum.

Det här handlar inte om någon önskan.
Det är en objektiv bild av dagens besked. Jag lägger ingen personlig värdering i det. Är dock intresserad av ämnet, då vi alla påverkas. Långt många fler än enskilda privata bolånetagare.
Citera
2024-03-27, 16:45
Medlem
Kronan är fortfarande svag gentemot både dollar och euro så vi kommer knappast nå 2% inflation före USA och EU med nuvarande valutakurs.

Jag börjar befara att vi om 1-2 år kommer ha både en sänkt konjunktur och en hög inflation som inte möjliggör sänkt ränta.
Trist för de högt belånade.
Citera
2024-03-27, 16:47
Medlem
Citat:
Önsketänkande?
Vilket i det du citerade var det?
Från mig?
Ovanstående var en objektiv bild från dagens besked. Jag vet inte om du läst materialet som släppts, men troligen ej?

Det sista var ganska OK formulerat. Det bygger lite på det jag antydde. Att känslan är att vi står lite och balanserar i konjunkturen just nu. Men sannolikt krävs strax stimulanser. Märk väl att det nödvändigtvis inte behöver göras genom räntan. Kan vara politiska stimulanser. Men det är svårt att få beslut i det omgående och svårt att hantera såväl privat som företag. Räntan täcker däremot det mesta.
Riksbankens uppgift är inte att vara steget efter och laga efter läge. Deras uppgift är att hålla ekonomin i balans, varför man kan behöva justera räntan långt innan skiten är ett faktum.

Det här handlar inte om någon önskan.
Det är en objektiv bild av dagens besked. Jag lägger ingen personlig värdering i det. Är dock intresserad av ämnet, då vi alla påverkas. Långt många fler än enskilda privata bolånetagare.

Påpekade mer att dom lämnade det helt öppet att räntan inte alls kommer sänkas också, men många har förhoppningen om att dom gör det. Många verkar tro att det är 100% att dom kommer sänka räntan i år. Är det verkligen något man ens vill börja ponera innan inflationen är på 2%? I reala termer så är räntan knappt positiv, och ur ett historiskt perspektiv är räntan fortfarande absurt låg. Att dom lyckas lösa 10-15 år med 0% genom minder än två år med en ränta som knappt är över inflationen.

Det har skett en del konkurser och nedskärningar, men jag tror inte det är stora nog för att kunna rättfärdiga en sänkning av räntan. Ekonomin spinner på rätt bra fortfarande, lite därför jag funderar på varför dom ens själva skulle vilja sänka.
Citera
2024-03-27, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Kronan är fortfarande svag gentemot både dollar och euro så vi kommer knappast nå 2% inflation före USA och EU med nuvarande valutakurs.

Jag börjar befara att vi om 1-2 år kommer ha både en sänkt konjunktur och en hög inflation som inte möjliggör sänkt ränta.
Trist för de högt belånade.
Precis, konkursen är en viktig parameter i inflationen så att gå före t ex FED skulle skapa högre importerad inflation.
Tror inte räntan kommer ner till mer än 3,5% inom överskådlig tid och sänkningar blir med 5-10 punkter åt gången så det inte blir någon "baksmälla".
Citera
2024-03-27, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Precis, konkursen är en viktig parameter i inflationen så att gå före t ex FED skulle skapa högre importerad inflation.
Tror inte räntan kommer ner till mer än 3,5% inom överskådlig tid och sänkningar blir med 5-10 punkter åt gången så det inte blir någon "baksmälla".

Risken finns att räntan höjs mer före den sänks, fed har redan varnat för det och med tanke på att den svenska styrräntan redan ligger lägre än den amerikanska så kan inte jag se varför vår räntan skulle sänkas ännu mer och tidigare.

Just nu är kronan 2% lägre än dollarn på 1 års sikt, lite förenklat i en globaliserad värld kan man ju då lägga 2% ovanpå USA-inflationen, 3% och få förslaget att Sveriges inflationstryck borde ligga på 3+2 = 5%.
Citera
2024-03-27, 16:59
Medlem
ChiefenKings avatar
Theden verkar lite rädd för kronan som anledning för att inte sänka räntan men se Schweiz francen som stärkts trots att de sänkte räntan.
Citera
2024-03-27, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corinus
Påpekade mer att dom lämnade det helt öppet att räntan inte alls kommer sänkas också, men många har förhoppningen om att dom gör det. Många verkar tro att det är 100% att dom kommer sänka räntan i år. Är det verkligen något man ens vill börja ponera innan inflationen är på 2%? I reala termer så är räntan knappt positiv, och ur ett historiskt perspektiv är räntan fortfarande absurt låg. Att dom lyckas lösa 10-15 år med 0% genom minder än två år med en ränta som knappt är över inflationen.

Det har skett en del konkurser och nedskärningar, men jag tror inte det är stora nog för att kunna rättfärdiga en sänkning av räntan. Ekonomin spinner på rätt bra fortfarande, lite därför jag funderar på varför dom ens själva skulle vilja sänka.

Det sista.
Därför att de ligger ett år framåt i sina beslut. Räntejusteringar, oavsett upp eller ned, har ingen eller liten effekt direkt. Effekten tar tid.
De måste justera räntan och bestämma sig för en justeringsbana, långt innan skiten träffat fläkten.
Precis som jag skrev, ekonomin spinner på rätt ok idag. Beroende på sektor. Bygg är död. Det är en stor bransch. De långtgående effekterna har vi inte sett än. Men de börjar skönjas.

De har inte varit såhär duvaktiga som de var idag på 2-3 år.
De skriver uttalat;

Behovet av en åtstramande penningpolitik minskar när inflationen sjunker mot målet och konjunkturen är svag. Om inflationsutsikterna fortsätter att vara gynnsamma kan styrräntan troligen sänkas i maj eller juni.

Det kanske sker i september istället. Vem vet. Men att det är mycket nära förestående är ett faktum utan tvivel.
Citera
2024-03-27, 17:14
Medlem
Skulle vara intressant om journalister kunna ställa frågan, (när) kan det bli höjning, idag frågar man endast om sänkning och RB svarar typ, det är inte uteslutet, blir det samma svar på andra frågan?
Som man frågar får man svar!
Citera
2024-03-28, 00:06
Medlem
Kommer KPIF in under 2.5% för mars finns det nog en risk för räntesänkning redan i maj även om det vore oansvarigt från RB.

Ser dock ut som att detta inte kommer ske (el, bränsle, hyror upp i mars) så det blir nog många besvikna BLTs. Känns som att allt fler börjar ta en sänkning för givet, trots att prisökningarna verkligen inte är under kontroll och kronan nära på rekordsvag.

Flera andra länder har kommit ner i prisökningstakt men inte mäktat med att få den ner till målet. Det krävs helt enkelt en kraftigare QT för att strypa efterfrågan, men inga sådana åtgärder kom från RB denna gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in