Citat:
Ursprungligen postat av
Corinus
Mycket önsketänkande, om dom nu är så måna om att sänka räntan borde dom redan ha gjort det, vänta en månad eller två hade inte gjort någon skillnad. Det är rätt konstigt om dom börjar sänka förrän inflationen är stabil på 2% (Enligt deras egna uppdrag så borde inflationen egentligen vara under 2% en period för att kompensera mot tidigare år, ja det är sant, inget dom kommer göra givetvis).
Om dom nu sänker så är det pga att ekonomin på riktigt är påväg in i väggen, och då ska folk "räddas".
Önsketänkande?
Vilket i det du citerade var det?
Från mig?
Ovanstående var en objektiv bild från dagens besked. Jag vet inte om du läst materialet som släppts, men troligen ej?
Det sista var ganska OK formulerat. Det bygger lite på det jag antydde. Att känslan är att vi står lite och balanserar i konjunkturen just nu. Men sannolikt krävs strax stimulanser. Märk väl att det nödvändigtvis inte behöver göras genom räntan. Kan vara politiska stimulanser. Men det är svårt att få beslut i det omgående och svårt att hantera såväl privat som företag. Räntan täcker däremot det mesta.
Riksbankens uppgift är
inte att vara steget efter och laga efter läge. Deras uppgift är att hålla ekonomin i balans, varför man kan behöva justera räntan långt innan skiten är ett faktum.
Det här handlar inte om någon önskan.
Det är en objektiv bild av dagens besked. Jag lägger ingen personlig värdering i det. Är dock intresserad av ämnet, då vi alla påverkas. Långt många fler än enskilda privata bolånetagare.