Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Precis som jag skrev, således: "patriarkat" är feministisk kod för "allt dåligt är mäns fel". Varför skulle vi män acceptera det?
Nej, patriarkat är ordet på ett samhälle som domineras av män.
och patriarkala strukturer är det som upprätthåller ett sådant samhälle ex. tron på eller åsikten att när kvinnor protesterar mot orättfärdigt samhälle eller mot förtryck som uttrycks i ex sexuellt våld så är det något fel på kvinnorna ( de är vanföra ex) och inte på samhället eller ex. de som använder sex som förtryck..
Citat:
Likväl så identifierar sig samer, tornedalsfinnar osv just som detta, och inte alls främst som svenskar, medan jag är svensk och bara svensk. Så klart det är en skillnad.
De är likförbannat svenskar Uven. Och deras barn räknas som svenskar av svenska staten.
och du är inte bara svensk du är även det lokala samhälle, region du nu kommer ifrån.
Men tänk! du och dina ev barn räknas alltså ändå som medborgare i nationen Sverige, dvs "svensk" i statistiken.
Tänka sig!
Hur skulle det vara om högernationalistiska fånar av din sort någon klarade av att skilja mellan begreppen "nation", "stat" och "folk"?
Citat:
Javisst finns det betydande möjligheter till förbättringar.
Du menar "betydande möjligheter" till tvång och förtryck.
Citat:
Inte "extremt". Det fanns fortfarande en riktig strafflag, en välfungerande krigsmakt, ett högtstående undervisningsväsende och ett rättsväsende som i hög grad åtnjöt stor respekt. Och den absoluta majoriteten av den vuxna befolkningen försörjde sig själva, vartill skattetrycket var normaleuropeiskt.
Ja visst Uven 1950 fick lärarna slå barnen, för att nu inte tala om föräldrar, det är nog på pricken vad du menar med "högstående" att vuxna har laglig rätt misshandla barn.
1950 var det fullt lagligt att våldta sin fru, hon hade ingen möjlighet att gå till nått rättsväsende och få rätt mot sin våldtäktman...och väldigt många kvinnor vågade inte anmäla våldtäkt överhuvudtaget, oavsett relation, eftersom skammen över detta låg på henne, för att nu inte tala om skammen av att som kvinna bli med barn utanför ett äktenskap, svensk rättsväsende/ lagstiftning var på männens sida, rätt sällan på kvinnors.
1950 hade kvinnor mindre betalt för samma jobb än män, också något som du säkert tycker är bra.
Och nej 1950 så försörjde sig inte alls den absoluta majoriteten av den vuxna befolkningen sig själva, dummer. Många kvinnor fick ingen lön för sitt arbete överhuvudtaget, eftersom de var tvingade vara hemmafruar eftersom precis som dagens Sydkorea fanns det inte någon vettigt utbyggd förskola.
Men visst, allt ovan är ju typiskt resultat av konservativa värderingar, så jag förstår ju att du gillade 50-talet...kunde man utnyttja och plåga både kvinnor och barn betydligt mer fritt än idag.
Måste vara härliga tider för gubbar.
Citat:
Det var ett fullt adekvat svar.
Nej det var det ju uppenbart inte, vilket alla kan läsa innantill, så varför sitter du och blåljuger?
Citat:
Inte med islam, men givetvis med kristendomen och judendomen. Jag påminner fö om att fram till 1914 var liberalismen starkt nationalistisk och fosterländsk i de flesta länder. Internationalismen kommer senare.
Åtminstone jag av oss håller sig till ämnet, och konstaterar att det tycks finns bekymmer - vanförhet - av flera slag i Sydkorea, och att relationer inte är så lätt för alla:
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/n...a-isolerar-sig
Låt mig gissa....du tror att sydkoreaner blir hemmasittande pga feminism eller 4B rörelsen?