Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-09, 19:05
Medlem
Men det är väl jättebra, så blir det färre människor på denna jord, tycker ni inte att den är överbefolkad nog som den redan är? tack gode gud att det finns fler vettiga personer än ovettiga än så länge. VEM vill ha barn i denna tid? Ingen som är någorlunda vettigt funtad o tänker till, hur kan man vara emot denna rörelse? speciellt i de asiatiska delarna av världen där luftföroreningarna är höga o folk bor som myror snart uppepå varandra? jorden är sjuk, o behöver vila från denna invasion av människor som förstör dess naturliga yta o skräpar ner i haven o förstör livet som finns där. Varför inte ta bort 50% av alla människor som finns på denna jord, det vore nog det allra bästa, så vi kan börja andas ren luft o leva som det var tänkt istället.
Citera
2024-05-09, 22:55
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
"kan möjligen handla om män i något avseende?"

Feminism handlar om kampen mot patriarkat och patriarkala strukturer, med målsättningen lika rättigheter och möjligheter för kvinnor som för män.
Rätt uppenbart då att feminism även handlar om män.
Speciellt så i vårt tid och plats av feminism där just sociala normer är det som bekämpas.

ex. den "sociala normen" av att ständigt anklaga kvinnor så fort de höjer rösten, protestera eller inte beter sig som någon annan nu tycker de ska bete sig.

Precis som jag skrev, således: "patriarkat" är feministisk kod för "allt dåligt är mäns fel". Varför skulle vi män acceptera det?

Citat:
För hundrade gången. Sverige är ett så pass stort land att vi alltid haft kulturella skillnader mellan syd och nord ex. och vi har alltid haft olika etniciteter inom nationens gränser. Samer, judar, romer, tornedalningar etc etc.... Detta har jag nu tjatat för dig säkert 30 ggr....
Alla dessa är svenskar Uven för de lever, bor och verkar i Sverige, med just svenskt medborgarskap.

Din sunkiga fixering vid "svenskar" är både idiotiskt och farligt. Eftersom vi alla vet vad slutklämmen blir av den typen av tänkande.

Likväl så identifierar sig samer, tornedalsfinnar osv just som detta, och inte alls främst som svenskar, medan jag är svensk och bara svensk. Så klart det är en skillnad.

Citat:
Väldigt få skulle jag hävda beter sig som du vill.
De flesta har sex före äktenskap Uven, extremt många i Sverige har erfarenhet av abort både kvinnor och män i form av partners till någon som gjort abort.

Javisst finns det betydande möjligheter till förbättringar.

Citat:
1950 var extremt präglat av socialdemokratisk politik, Uven. Där fanns barnbidrag ex.

Och jävlar du vad det "fungerade" bra för stora grupper av människor just 1950.
Tycker du ska läsa på om tvångsterliseringarna ex.
eller hur kvinnor hade det som blev oönskat gravida eller ensamstående med barn.

Inte "extremt". Det fanns fortfarande en riktig strafflag, en välfungerande krigsmakt, ett högtstående undervisningsväsende och ett rättsväsende som i hög grad åtnjöt stor respekt. Och den absoluta majoriteten av den vuxna befolkningen försörjde sig själva, vartill skattetrycket var normaleuropeiskt.

Citat:
Det där var ju inget svar på det jag skrev utan i vanliga ordning ett undvikande av ämnet.

Det var ett fullt adekvat svar.

Citat:
du delar väldigt många av dina värderingar samt prioriteringar med andra abrahamitiska och pateriakala religioner Uven. Har du inte fattat detta?

Du är en motståndare till liberala värderingar såsom ex. jämlikhet, jämställdhet all människors lika värde.

Och du är för abrahamitiska värderingar som alltså prioriterar kärnfamiljen, mannen och auktoritära ordningar.

Detta delar du med just dessa samhällen och religioner du sittet här och föraktar.

Och bara för att du fattar...det är INTE din ideologi som stått för demokrati i världen utan liberalism.
Och det är just din typ av högervindar i världen idag Uven som hotar de liberala demokratiska traditionerna. Vilket syns tydligt i länder som Ungern, Polen och ex idag USA.

Du borde vara stolt.

Inte med islam, men givetvis med kristendomen och judendomen. Jag påminner fö om att fram till 1914 var liberalismen starkt nationalistisk och fosterländsk i de flesta länder. Internationalismen kommer senare.

Åtminstone jag av oss håller sig till ämnet, och konstaterar att det tycks finns bekymmer - vanförhet - av flera slag i Sydkorea, och att relationer inte är så lätt för alla:
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/n...a-isolerar-sig
Citera
2024-05-10, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Precis som jag skrev, således: "patriarkat" är feministisk kod för "allt dåligt är mäns fel". Varför skulle vi män acceptera det?

Nej, patriarkat är ordet på ett samhälle som domineras av män.
och patriarkala strukturer är det som upprätthåller ett sådant samhälle ex. tron på eller åsikten att när kvinnor protesterar mot orättfärdigt samhälle eller mot förtryck som uttrycks i ex sexuellt våld så är det något fel på kvinnorna ( de är vanföra ex) och inte på samhället eller ex. de som använder sex som förtryck..

Citat:
Likväl så identifierar sig samer, tornedalsfinnar osv just som detta, och inte alls främst som svenskar, medan jag är svensk och bara svensk. Så klart det är en skillnad.

De är likförbannat svenskar Uven. Och deras barn räknas som svenskar av svenska staten.
och du är inte bara svensk du är även det lokala samhälle, region du nu kommer ifrån.
Men tänk! du och dina ev barn räknas alltså ändå som medborgare i nationen Sverige, dvs "svensk" i statistiken.
Tänka sig!

Hur skulle det vara om högernationalistiska fånar av din sort någon klarade av att skilja mellan begreppen "nation", "stat" och "folk"?

Citat:
Javisst finns det betydande möjligheter till förbättringar.

Du menar "betydande möjligheter" till tvång och förtryck.

Citat:
Inte "extremt". Det fanns fortfarande en riktig strafflag, en välfungerande krigsmakt, ett högtstående undervisningsväsende och ett rättsväsende som i hög grad åtnjöt stor respekt. Och den absoluta majoriteten av den vuxna befolkningen försörjde sig själva, vartill skattetrycket var normaleuropeiskt.

Ja visst Uven 1950 fick lärarna slå barnen, för att nu inte tala om föräldrar, det är nog på pricken vad du menar med "högstående" att vuxna har laglig rätt misshandla barn.

1950 var det fullt lagligt att våldta sin fru, hon hade ingen möjlighet att gå till nått rättsväsende och få rätt mot sin våldtäktman...och väldigt många kvinnor vågade inte anmäla våldtäkt överhuvudtaget, oavsett relation, eftersom skammen över detta låg på henne, för att nu inte tala om skammen av att som kvinna bli med barn utanför ett äktenskap, svensk rättsväsende/ lagstiftning var på männens sida, rätt sällan på kvinnors.
1950 hade kvinnor mindre betalt för samma jobb än män, också något som du säkert tycker är bra.
Och nej 1950 så försörjde sig inte alls den absoluta majoriteten av den vuxna befolkningen sig själva, dummer. Många kvinnor fick ingen lön för sitt arbete överhuvudtaget, eftersom de var tvingade vara hemmafruar eftersom precis som dagens Sydkorea fanns det inte någon vettigt utbyggd förskola.

Men visst, allt ovan är ju typiskt resultat av konservativa värderingar, så jag förstår ju att du gillade 50-talet...kunde man utnyttja och plåga både kvinnor och barn betydligt mer fritt än idag.
Måste vara härliga tider för gubbar.

Citat:
Det var ett fullt adekvat svar.
Nej det var det ju uppenbart inte, vilket alla kan läsa innantill, så varför sitter du och blåljuger?

Citat:
Inte med islam, men givetvis med kristendomen och judendomen. Jag påminner fö om att fram till 1914 var liberalismen starkt nationalistisk och fosterländsk i de flesta länder. Internationalismen kommer senare.

Åtminstone jag av oss håller sig till ämnet, och konstaterar att det tycks finns bekymmer - vanförhet - av flera slag i Sydkorea, och att relationer inte är så lätt för alla:
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/n...a-isolerar-sig

Låt mig gissa....du tror att sydkoreaner blir hemmasittande pga feminism eller 4B rörelsen?
Citera
2024-05-10, 05:00
Medlem
Reiwas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Det betyder inte att människorna förr skaffade många barn för att de mådde bättre än dagens människor eller levde i ett optimalt fungerande samhälle.

Det har aldrig existerat ett "optimalt" samhälle och kommer aldrig göra, men att det fungerade bättre är alldeles uppenbart. De var nämligen inte på väg mot sin egen utrotning så allting är bättre än det.

Nu verkar det dock som att det är troligt att de är på väg att begå ett ännu större misstag än vad som redan skett genom att vandra i Sveriges fotspår och öppna upp sina gränser så att massinvandringen och folkutbytet kan påbörjas. Lite mer patriarkat och de hade sluppit detta tragiska öde.

Citat:
Inte ens på ditt eget språk förstår du. Det är helt jävla hopplöst att diskutera med dig.

Om nu patriarkatet bär skulden som du påstår hur kommer det sig då att det föddes fler barn i Sydkorea när det var mer patriarkalt? Du får nog hitta en ny syndabock för din hemmasnickrade tes går inte ihop för fem öre.

Citat:
Frågan är jävligt omogen och tramsig. Jag har gett dig ett svar, take it or leave it.

Nej, det är en ypperlig fråga för att få reda på vad du egentligen prioriterar mest, men i och med att du vägrar svara gör du det ganska tydligt att du hade valt ideologin över överlevnad alla dagar i veckan. Jag hade inte haft några som helst problem med att besvara den.
Senast redigerad av Reiwa 2024-05-10 kl. 05:04.
Citera
2024-05-10, 05:53
Medlem
Det pågår olika skeenden som har med varandra att gör.

1. Att kvinnor och män gillar varandra allt mer. Antagligen har inte män och kvinnor ogillat varandra så mycket någonsin. Anledningen är överflöd av information. Både kvinnor och män får matat från internet och andra media anledningar att inte gilla varandra , det finns ett överföd av anledningar att hata varandra och många tar åt sig detta och omvandlar det till känslor..

2. När män och kvinnor inte gillar varandra vill de ej parbilda ,varför ska man parbilda med någon man hatar ,så allt fler är singlar ,del av 4B.

3. När män och kvinnor inte gillar varandra ser de ingen ljus framtid och vill inte skaffa barn , också 4B.

4. Sen kommer en överbetoning på sex ,eftersom det är det som är relativt stabilt ,eftersom sexdriften är mer styrt av reptilhjärnan , man kan manipulera sexdriften , men det är svårare. Det blir troligtvis mer ovanliga inslag som vi inte sett så mycket av innan , fast sex är det som mest påverkas av evolutionen.Män och kvinnor vill ha sex även fast de inte gillar varandra , så det blir konstigt i många fall.
Citera
2024-05-10, 20:39
Medlem
Citat:
Hur skulle det vara om högernationalistiska fånar av din sort någon klarade av att skilja mellan begreppen "nation", "stat" och "folk"?

Det är svenska språket som ej skiljer på svenskar som etnisk grupp och svenskar som medborgare i Sverige.

I finska språket har man olika ord för finska medborgare (vilket även inkluderar Finlandssvenskarna) och den etniska gruppen finnar. Ryska språket skiljer också på etniska ryssar och ryska medborgare (vilket kan vara många olika etniciteter som tjetjener, tatarer, etc.)
Citera
2024-05-10, 20:45
Medlem
Citat:
Inte med islam, men givetvis med kristendomen och judendomen.

Judendom delar många värderingar med just islam. Omskärelse, ritualslakt, att man föds in i religionen, Moses lagar, regler kring hur man ska be.
Citera
2024-05-11, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av izquierda
Det är svenska språket som ej skiljer på svenskar som etnisk grupp och svenskar som medborgare i Sverige.

I finska språket har man olika ord för finska medborgare (vilket även inkluderar Finlandssvenskarna) och den etniska gruppen finnar. Ryska språket skiljer också på etniska ryssar och ryska medborgare (vilket kan vara många olika etniciteter som tjetjener, tatarer, etc.)

Förvisso det saknas möjligen förtydligande ord i vårt språk...men de allra flesta är dock utrustade med en språkkänsla/ förståelse som gör att de kan förstå när det ena eller andra avses vid bruk av ordet "svensk". Men "vissa" av arten uv vägrar.
Citera
2024-05-11, 12:11
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Det har aldrig existerat ett "optimalt" samhälle och kommer aldrig göra, men att det fungerade bättre är alldeles uppenbart.

Jag vet.

Nej det fungerade inte "bättre" bara för att det föddes fler barn.

Det fanns för- och nackdelar precis som nu.

Citat:
De var nämligen inte på väg mot sin egen utrotning så allting är bättre än det.

Varför pratar du om (psykiskt) mående och att "må tillräckligt bra" när din människosyn är som den är?

Skit i att prata om att "må tillräckligt bra" och säg bara att människor ska yngla av sig oavsett levnadsvillkor. Det är ju din sanna inställning, du behöver inte blanda in mående. Hur människor mår skiter du ju blankt i, sydkoreanska killar blir "hemmasittare". Ditt svar - "de behöver mer patriarkat"

Citat:
Nu verkar det dock som att det är troligt att de är på väg att begå ett ännu större misstag än vad som redan skett genom att vandra i Sveriges fotspår och öppna upp sina gränser så att massinvandringen och folkutbytet kan påbörjas. Lite mer patriarkat och de hade sluppit detta tragiska öde.

Är det massvis med ensamkommande arabiska muslimska män de tar emot?

Citat:
Om nu patriarkatet bär skulden som du påstår hur kommer det sig då att det föddes fler barn i Sydkorea när det var mer patriarkalt? Du får nog hitta en ny syndabock för din hemmasnickrade tes går inte ihop för fem öre.

Har svarat upprepade gånger på detta redan.

Citat:
Nej, det är en ypperlig fråga för att få reda på vad du egentligen prioriterar mest, men i och med att du vägrar svara gör du det ganska tydligt att du hade valt ideologin över överlevnad alla dagar i veckan. Jag hade inte haft några som helst problem med att besvara den.

Jag vet att du inte hade haft några problem med att besvara din egen fråga. Kvinnor ska fortsatt leva under förtryck, utan egen vilja och önskningar och med färre rättigheter som andra klassens medborgare i ett destruktivt patriarkat så att de impregneras fler gånger - enligt dig och dina likar.

Vi får hoppas att Sydkoreanerna hittar andra vägar än de radikaliserade antifeministerna föreslår.

De behöver först och främst komma tillrätta med hetsen, pressen och det förödande trycket barnen växer upp med under hela skolgången. Likaså med arbetsmarknaden/villkoren som gör dem sjuka och deprimerade. Boendekostnaderna måste de också försöka få ner. Boendekostnaderna/levnadskostnaderna är en bidragande orsak eftersom unga människor inte kommer kunna etablera familj om de inte ens kan flytta hemifrån och leva självständiga liv i vuxen ålder.
Senast redigerad av Jenny9 2024-05-11 kl. 12:16.
Citera
2024-05-11, 12:40
Moderator
Strix m/94s avatar
Jag gör ett urval i anslutning till trådämnet.

Citat:
Nej, patriarkat är ordet på ett samhälle som domineras av män.
och patriarkala strukturer är det som upprätthåller ett sådant samhälle ex. tron på eller åsikten att när kvinnor protesterar mot orättfärdigt samhälle eller mot förtryck som uttrycks i ex sexuellt våld så är det något fel på kvinnorna ( de är vanföra ex) och inte på samhället eller ex. de som använder sex som förtryck..

Det är den feministiska uppfattningen - inte den allmängiltiga.

Citat:
Låt mig gissa....du tror att sydkoreaner blir hemmasittande pga feminism eller 4B rörelsen?

Jag har ingen säker uppfattning om orsakerna, utan så här långt konstaterar jag sakläget. En hypotes kan vara att förmågan till relationer har försämrats hos båda könen, till vilket orsakerna återstår att förklara vidare.
Citera
2024-05-11, 13:03
Medlem
För att det ska bli några relationer i SydKorea och även Sverige. Måste män bli bättre på att hantera kvinnors missnöje, Det viktiga är dock att inte skapa missnöje.

1. Först måste männen veta vad just kvinnan är missnöjd med.

2. Analysera hur rimligt det är.

3. Hitta någron lösning som tilltalar båda.

4. Sedan kan det vara att hon bara är arg och det går inte bort med förnuft ,det är en envis känsla.

5, Få henne förstå att ni behöver jobba ur ett känslomässig aspekt. Vilka drag hos mig gör dig arg ?

6. Fast ilskan kan ursprungligen komma någon annan person. Ta reda på vad han gjorde för fel.

7. Jobba på med varandra med målet ni inte ska vara besvärade av varandra ,utan vara nära varandra.

8. 4B minskar.
Citera
2024-05-11, 16:56
Medlem
Citat:
Jag gör ett urval i anslutning till trådämnet.

Det är den feministiska uppfattningen - inte den allmängiltiga.

Jag har ingen säker uppfattning om orsakerna, utan så här långt konstaterar jag sakläget. En hypotes kan vara att förmågan till relationer har försämrats hos båda könen, till vilket orsakerna återstår att förklara vidare.

Fel, den allmängiltiga uppfattning är nog att de människor som protesterar mot förtryckande skit är allt annat än vanföra.

Eller så är den "allmängiltiga" åsikten att detta beteende handlar om den enorma press, inom utbildning och arbetsmarknad ex som råder på just unga människor i delar av Asien, samma sak som även leder till höga tal av självmord i dessa länder.

Japan ex är känt för en extrem arbetsmarknad, människor jobbar bokstavligen ihjäl sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in