Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-24, 03:02
  #37
Moderator
Parongatans avatar
Feskekörka har tappat det fullständigt.

Två-tre stycken fiskdiskar med ungefär samma utbud. Visst, fräscht och up to date, men supertråkigt jämfört med innan renoveringen.

Och ett par könlösa restauranger enligt standardmall, även dessa med ungefär samma utbud. Sedan ett långbord i mitten som går i en antagligen vågliknande S-form mellan restaurangerna och fiskdiskarna.

Jag vet inte om personalen med svarta skjortor och hovmästarbås endast fanns vid invigningshelgen.

Men det blir helt fel energi om Feskekörka ska ha påklistrat trevliga entrévärdar som hälsar besökarna välkomna under den ordinarie verksamheten även framöver.

Jag tror även att jag såg någon form av datorskärm vid ena ingången som personalen antagligen skötte bokningarna på. Det första besökarna från ena ingången ser när de kommer in i lokalerna.

Så, svarta skjortor, datorer, hovmästarbås, glas och mässing till förbannelse, och könlösa fiskdiskar och opersonliga restauranger - ungefär som i Saluhallen Briggen när allt begav sig.

När jag var där som barn låg det en väldigt speciella energi kring Feskekörka. Konstiga fiskar till salu. Fiskar som inte ens djuphavsböckerna hade listat. Nu känns hela byggnaden kliniskt opersonlig och har blivit en dussinvara.
Citera
2024-05-24, 03:07
  #38
Medlem
Jag var där på en skolresa på 80-talet. Då var det riktig handel som pågick och vi barn stirrade fascinerat på allt som fanns. Verkar som det nu blivit en "upplevelse" vilket brukar vara en förbannelse för varje sevärdhet. För självmedvetet.
Citera
2024-05-24, 07:53
  #39
Medlem
Tlagnojs avatar
Låter som stället kört samma koncept som Mall of Scandinavia. Man har snordyra hyror, så för att något ska gå runt så får man snåla på allt, personal, ingredienser m.m. Sen kör man ett ”snyggt” yttre som tilltalar ungdomar, turister samt människor som är slavar under influencers och säljer skitmaten till över prisnivån för en finkrog.
Citera
2024-05-24, 08:03
  #40
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gesaffelstein
Helvete vad personligt du tog detta

Hatar journalister!
Dom tror dom är nån form av rockstjärnor som har rätt att förstöra andras företag för att dom är bakfulla..
Citera
2024-05-24, 08:05
  #41
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
Jag var in härom dagen, det kändes väldigt pretentiöst och stelbent. Förr kändes det som man handlade av den som fiskade fisken nästan, nu är det stylat och med någons slags värdinna och bordsplacering? eller kölapp? jag gick bara igenom, nu är det bara restaurang/bar och ingen handla överdisk-känsla. Deet fanns diskar och handla över, men inte samma känsla om ni fattar vad jag menar.

Fy fan vad tragiskt, hur kan man inte veta att de var de folk gillade. Nu är det 100% renodlad turistfälla…
Citera
2024-05-24, 15:07
  #42
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parongatan
Feskekörka har tappat det fullständigt.

Två-tre stycken fiskdiskar med ungefär samma utbud. Visst, fräscht och up to date, men supertråkigt jämfört med innan renoveringen.

Och ett par könlösa restauranger enligt standardmall, även dessa med ungefär samma utbud. Sedan ett långbord i mitten som går i en antagligen vågliknande S-form mellan restaurangerna och fiskdiskarna.

Jag vet inte om personalen med svarta skjortor och hovmästarbås endast fanns vid invigningshelgen.

Men det blir helt fel energi om Feskekörka ska ha påklistrat trevliga entrévärdar som hälsar besökarna välkomna under den ordinarie verksamheten även framöver.

Jag tror även att jag såg någon form av datorskärm vid ena ingången som personalen antagligen skötte bokningarna på. Det första besökarna från ena ingången ser när de kommer in i lokalerna.

Så, svarta skjortor, datorer, hovmästarbås, glas och mässing till förbannelse, och könlösa fiskdiskar och opersonliga restauranger - ungefär som i Saluhallen Briggen när allt begav sig.

När jag var där som barn låg det en väldigt speciella energi kring Feskekörka. Konstiga fiskar till salu. Fiskar som inte ens djuphavsböckerna hade listat. Nu känns hela byggnaden kliniskt opersonlig och har blivit en dussinvara.

När körka var ny var det revolutionerande. Innan såldes fisk som inte var ordentligt kyld efter fångsten, hade legat i hästskiten som fanns överallt på gatorna på den tiden osv.
Citera
2024-05-24, 17:49
  #43
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
När körka var ny var det revolutionerande. Innan såldes fisk som inte var ordentligt kyld efter fångsten, hade legat i hästskiten som fanns överallt på gatorna på den tiden osv.

Så är det. Men med dagens alla möjligheter hade det varit betydligt trevligare med en större ansträngning vad gäller verksamhetens utformning. Inte något som går enligt standardformulär 1A.

Lokalen är magisk och det här kunde definitivt gjorts bättre. Särskilt med tanke på att Feskekörka varit stängd i över fem år. Visst, grundarbetet har tagit lång tid, med all rätt. Men slutresultatet känns helt intetsägande.

Och skjortklädd personal som pliktskyldigt hälsar besökarna välkomna, känns verkligen overkill de luxe. Här vill man kunna smyga in, få stora ögon, låta sig inspireras och få en god helhetsupplevelse.

Idag känns Feskekörka som en dussinkrog inredd med fansy glaskylar, mässingsdetaljer och ljusa träslag - plus två långa fiskdiskar som ska utgöra alibi, fast Feskekörka egentligen vill vara en större krog.

Istället för de båda långa fiskdiskarna med identiskt sortiment, kunde det vara åtminstone vara tio enskilda fiskhandlare istället för endast två stycken, men då med mindre diskar. Det pratas ju så ofta om mångfald. Här det verkligen varit på sin plats.
Citera
2024-05-25, 13:44
  #44
Medlem
godboys avatar
Jag skummade "kåseriet" då jag tycker denna typ av svulstiga egenkära artiklar generellt är kassa, vilket även denna var.

Men i alla fall så är jag inte ett dugg förvånad över att det råder extremt överpris och låg kvalitet i "Feskekörka". Ungefär samma som i Gamla Stan i Stockholm. Extrema turistfällor för korkade turister.
Citera
2024-05-26, 11:00
  #45
Medlem
Neksnors avatar
Nu har jag läst kåseriet och besökt Feskekörka men inte köpt något.

Feskekörka är nu helt ett meningslöst ställe. Om jag fattat rätt så finns det nu en resturang, som verkar uppdelad i lite olika varumärken av typen turistfälla och vad som ser ut som två fiskhandlare; det verkar ha varit en av fiskhandlarna som sålde redaktörens baguette. Fisksortimentet såg inte ut att innehålla något avvikande från standardsortimentet, eventuellt med undantaget färdiga grillspett, så de flesta i staden bör kunna hitta samma eller bättre utbud hos närmsta fiskhandlare.
Jobbar man i området kan det kanske man hinner få lite sol tillsammans med en öl eller ett glas vin på uteserveringen, om det finns någon, efter jobbet.
En intressant detalj var att det säljs brännvin från kran.

Kåseriet var bara ett vanligt kåseri.
Citera
2024-05-26, 11:11
  #46
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Så jävla trist att allt ska likriktas och tillsnyggas idag.
Citera
2024-05-26, 21:20
  #47
Medlem
448s avatar
För kännedom , Kristian Wedel är en dunderklumpeduns som saknar all form av motorik och är av typen bokmalsfjant som t.o.m sover i kostym för att känna märkvärdig.

Han kan cykla eller gå vilse på en fotbollsplan,han förbjöds att ta körkort på grund sin klumpighet(Tack gud för våran säkerhet) och så vidare.

Hela världensgångsidan som han är redaktör för höll på att gå helt bananas ett tag när han proklamerade att Göteborgsposten skulle innehålla 4-6 helsidor kåserier av diverse tafatta hjon - varje dag....

Wedel är särlingen med sitt anteckningsblock , han är ingen riktig man precis - för kännedom
Citera
2024-05-26, 21:35
  #48
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Nu har jag läst kåseriet och besökt Feskekörka men inte köpt något.

Feskekörka är nu helt ett meningslöst ställe. Om jag fattat rätt så finns det nu en resturang, som verkar uppdelad i lite olika varumärken av typen turistfälla och vad som ser ut som två fiskhandlare; det verkar ha varit en av fiskhandlarna som sålde redaktörens baguette. Fisksortimentet såg inte ut att innehålla något avvikande från standardsortimentet, eventuellt med undantaget färdiga grillspett, så de flesta i staden bör kunna hitta samma eller bättre utbud hos närmsta fiskhandlare.
Jobbar man i området kan det kanske man hinner få lite sol tillsammans med en öl eller ett glas vin på uteserveringen, om det finns någon, efter jobbet.
En intressant detalj var att det säljs brännvin från kran.

Kåseriet var bara ett vanligt kåseri.

Intressant, tack! Skulle säga att grillspetten också är standard hos alla lite mer ambitiösa fiskhandlare såhär års. Och då köper man av någon som med största sannolikhet har betydligt lägre lokalkostnader och inte behöver bekosta kundvärdar med sina intäkter...

Citat:
Ursprungligen postat av 448
För kännedom , Kristian Wedel är en dunderklumpeduns som saknar all form av motorik och är av typen bokmalsfjant som t.o.m sover i kostym för att känna märkvärdig.

Han kan cykla eller gå vilse på en fotbollsplan,han förbjöds att ta körkort på grund sin klumpighet(Tack gud för våran säkerhet) och så vidare.

Hela världensgångsidan som han är redaktör för höll på att gå helt bananas ett tag när han proklamerade att Göteborgsposten skulle innehålla 4-6 helsidor kåserier av diverse tafatta hjon - varje dag....

Wedel är särlingen med sitt anteckningsblock , han är ingen riktig man precis - för kännedom

Låter som om tillvaron skulle bli betydligt trevligare och roligare om det fanns fler som Wedel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in