Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-08, 10:16
  #1765
Medlem
Jawakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobRoys
Ja, exakt. Det är den digitala versionen "De lärde" talar om. (Det här är en bra tråd om de bästa Deep Purple utgåvorna). Annars är min uppfattning att originalversionerna generellt sett är de bästa och i synnerhet de japanska utgåvorna. Jag upplever att de flesta remastrade utgåvor har komprimerat sönder musiken, dödat dynamiken och därmed livet i musiken, för att försöka låta modernt eller för att anpassa den till det moderna sättet att konsumera musik på, och detta kryddat med lite sunkiga bonusspår så har skivbolagen ordnat en "ny" produkt åt konsumenterna. Undantaget är när genuint kompetenta personer som t.ex. Steve Hoffman eller Andy Pearce står för fiolerna. Då blir det som regel alltid intressant, i min erfarenhet.

Alla remixade och remastrade utgåvor, kan vara en djungel, men ganska trevlig att botanisera i, enligt mig…

Hoffmans sida kan vara en god vägledning, tips, intressant läsning.

Det bästa är ju förstås att låta den egna upplevelsen styra, vad du hör.

Kanske tycker man att det är värt att lägga en större summa, om det är en favoritversion, personligen skulle jag inte betala vad de nu vill ha för Hoffmans ”Machine Head”, men då när den kom var den inte lika dyr och väl värd pengen.

Generellt (gäller inte bara Purple), visst kan remastrade utgåvor ibland vara komprimerade in absurdum, och många gånger hittar man en bra version i en japansk originalutgåva, så lite den som söker den finner… för mig lite av en tjusning i upptäckandet av nya version om det så är den senaste remixen eller en gammal japansk förstautgåva.

Nu ett träningspass med Hoffmans ”Made In Japan” i lurarna
Citera
2024-05-08, 19:40
  #1766
Medlem
Geomeisters avatar
En fundering!

Japanska utgåvor anses ofta (oavsett band) ha bättre ljud eller stå ut på något sätt. Varför då? Varför är just japanska utgåvor ansedda på positivt sätt? Vad är det som gör att just dessa står ut?
Citera
2024-05-09, 00:28
  #1767
Medlem
RobRoyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jawaka
Alla remixade och remastrade utgåvor, kan vara en djungel, men ganska trevlig att botanisera i, enligt mig…

Hoffmans sida kan vara en god vägledning, tips, intressant läsning.

Det bästa är ju förstås att låta den egna upplevelsen styra, vad du hör.

Kanske tycker man att det är värt att lägga en större summa, om det är en favoritversion, personligen skulle jag inte betala vad de nu vill ha för Hoffmans ”Machine Head”, men då när den kom var den inte lika dyr och väl värd pengen.

Generellt (gäller inte bara Purple), visst kan remastrade utgåvor ibland vara komprimerade in absurdum, och många gånger hittar man en bra version i en japansk originalutgåva, så lite den som söker den finner… för mig lite av en tjusning i upptäckandet av nya version om det så är den senaste remixen eller en gammal japansk förstautgåva.

Nu ett träningspass med Hoffmans ”Made In Japan” i lurarna

Instämmer i allt, speciellt det fetade. Måste ha blivit ett bra träningspass
Citera
2024-05-09, 08:50
  #1768
Medlem
Jawakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
En fundering!

Japanska utgåvor anses ofta (oavsett band) ha bättre ljud eller stå ut på något sätt. Varför då? Varför är just japanska utgåvor ansedda på positivt sätt? Vad är det som gör att just dessa står ut?

Det enkla svaret är nog för att folk helt enkelt uppskattar vad de hör och därför hyllar japanska utgåvor (som kan skilja sig från de europeiska och amerikanska),

en del i det (varför de är) uppskattade (och vad som kan skilja) kan vara en annan mix, en annan dynamik, och (kanske) en bättre förpackningen.

När det gäller Purple så har jag följande CD: In Rock (2009), Fireball (2010), Machine Head (2010), Made In Japan (1998) och Who Do We Think We Are (2005) och jag föredrar Hoffmans utgåvor framför både tidiga och senare japanska helt enkelt för att jag tycker att de låter bättre.

Lyssna och bedöm… hitta din version

Vänligen.
Citera
2024-05-12, 00:34
  #1769
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Deep Purple share details of new album ‘=1’
"The record is set to drop on July 19 via earMUSIC. It also marks the rock veteran’s first full-length release since 2021, when they dropped the covers album ‘Turning To Crime’, and first LP of original material since 2020 with ‘Whoosh!’."

The ‘=1’ tracklist is:
1. ‘Show Me’
2. ‘A Bit On The Side’
3. ‘Sharp Shooter’
4. ‘Portable Door’
5. ‘Old-Fangled Thing’
6. ‘If I Were You’
7. ‘Pictures Of You’
8. ‘I’m Saying Nothin’’
9. ‘Lazy Sod’
10. ‘Now You’re Talkin’’
11. ‘No Money To Burn’
12. ‘I’ll Catch You’
13. ‘Bleeding Obvious’


Omslaget ser hemskt tråkigt ut måste jag säga
https://www.nme.com/wp-content/uploa...@2000x2000.jpg

Jag tror ju personligen att musiken kommer vara lika bra som omslaget är stiligt. Vi får vänta och se (eller vänta och höra kanske man ska säga).
Citera
2024-05-12, 23:10
  #1770
Medlem
Geomeisters avatar
Deep Purple kommer möta motstånd från en av sina egna i sommar.. Glenn Hughes och hans Black Country Communion. Albumet heter V och setlisten är enligt följande:

1. Enlighten
2. Stay Free
3. Red Sun
4. Restless
5. Letting Go
6. Skyway
7. You're Not Alone
8. Love And Faith
9. Too Far Gone
10. The Open Road

Tror en dubbelspelning med Deep Purple + Black Country Communion skulle kunna locka en rätt stabil publik!
Citera
2024-05-25, 11:08
  #1771
Avstängd
pojkpingiss avatar
Jah vill slå ett slag för att Perfect Strangers från 1984 är orkesterns bästa album, tätt följd av klassiskern Burn, därefter In Rock.

Jag vill även salutera nyförvärvet Simon McBride på gitarr, så här mycket Purple har det inte låtit sedan Richie Blackmoore. Grattis Deep Purple!
Citera
2024-05-25, 22:45
  #1772
Medlem
olasvenssons avatar
Snubblade över en bra konsert som kom för några år sedan. Till ett minne av John Lord. Gillar när de blandar hårdrock med symfoniorkester.

https://www.youtube.com/watch?v=jtlbg25GivQ
Citera
2024-05-28, 19:15
  #1773
Medlem
MeggieClearys avatar
Den 6e augusti uppträder Deep Purple på Gröna lund.
Vet ni om det är originalmedlemmar i bandet eller om det är en ny upplaga?
Om det är originalmedlemmar så funderar jag på att gå.
__________________
Senast redigerad av MeggieCleary 2024-05-28 kl. 19:21.
Citera
2024-05-28, 21:23
  #1774
Moderator
Amirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Den 6e augusti uppträder Deep Purple på Gröna lund.
Vet ni om det är originalmedlemmar i bandet eller om det är en ny upplaga?
Om det är originalmedlemmar så funderar jag på att gå.

Det är så original det kan bli, med tanke på att någon har trillat av pinn och Blackmore är väl bara att feteglömma att han återförenas med dem...
Citera
2024-05-28, 21:54
  #1775
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Den 6e augusti uppträder Deep Purple på Gröna lund.
Vet ni om det är originalmedlemmar i bandet eller om det är en ny upplaga?
Om det är originalmedlemmar så funderar jag på att gå.


Nuvarande medlemmar
Ian Paice — trummor, slagverk (1968–1976, 1984– )
Roger Glover — bas (1969–1973, 1984– )
Ian Gillan — sång, munspel, slagverk (1969–1973, 1984–1989, 1992– )
Don Airey — orgel, keyboard (2002– )
Simon McBride — gitarr (2022–)
Citera
2024-06-01, 15:29
  #1776
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Den 6e augusti uppträder Deep Purple på Gröna lund.
Vet ni om det är originalmedlemmar i bandet eller om det är en ny upplaga?
Om det är originalmedlemmar så funderar jag på att gå.

För att förtydliga så är det 3 "orginalmedlemmar" i bandet nu. Dvs 3 från den mest legendariska och kända lineupen. Deep Purple mk II. Förstärkta med Don Airey tidigare medlem i bla Rainbow, Ozzy Osbourne, Gary Moore och Whitesnake. Samt Simon McBride eminent gitarrist med en mer lågmäld bakgrund. Men lira, det kan han.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback