Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-06-06, 08:14
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KingHiss
Polisen i mån av misstanke stärkt av åklagar beslut kan hålla dig i arrest i 3 dygn, typ 99,9% klarar inte det, jag har klarat det, 2 ggr, har ryggrad. Svenskar har inte det. Majoriteten åtminstone. Men det du skriver innebär att Polisen har skäliga skäl inte sannolika skäl att hålla dig i 3 dygn, de flesta som inte varit i arrest bryter ihop inom 24h, begär advokat. Gör aldrig det.

Hur då inte klarar?
Citera
2024-06-06, 10:12
  #38
Avstängd
KingHisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Hur då inte klarar?

Inte orkar rent psykiskt att sitta inlåst utan rättigheter. I 3 dygn. Oftast du släppt efter 24-36 timmar ändå pga platsbrist (i Sthlm/GbG/större städer) men i värsta fall är det tre dygn, många brister då. Jag gör inte det. Är ju bara tre dygn. LoL
Citera
2024-06-06, 10:14
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KingHiss
Inte orkar rent psykiskt att sitta inlåst utan rättigheter. I 3 dygn. Oftast du släppt efter 24-36 timmar ändå pga platsbrist (i Sthlm/GbG/större städer) men i värsta fall är det tre dygn, många brister då. Jag gör inte det. Är ju bara tre dygn. LoL

Förstår inte riktigt - släpps man om man säger att man inte orkar? Eller syftar du på att anhållna hänger sig i bältet eller nåt?
Citera
2024-06-06, 11:45
  #40
Avstängd
KingHisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Förstår inte riktigt - släpps man om man säger att man inte orkar? Eller syftar du på att anhållna hänger sig i bältet eller nåt?

Du släpps efter 3 dygn oavsett. Det är max tid för direkt arrestering

Men oftast snabbare pga platsbrist = nya kommer in

Eftersom du är trög skulle jag gärna låsa in dig i min källare och gärna använda dig som ett djur
Citera
2024-06-06, 14:56
  #41
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enter-sandman
Jo det gör dem och det gjorde dem. En kvinna ljög.
Så där har du anledningen.
En kvinna anmälde ett brott och pekade ut dig. Polisen startar en utredning och tar in dig på förhör. Polisen har gjort det korrekt, så ingen idé att anmäla dem. Kvinnan däremot henne kan du anmäla för falsk tillvitelse.
Citera
2024-06-06, 15:57
  #42
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enter-sandman
Jo det gör dem och det gjorde dem. En kvinna ljög.
Någon har alltså sagt något till polisen som gav dem anledning att misstänka dig. Det låter inte som att polisen har gjort något fel.
Citera
2024-06-06, 16:44
  #43
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Tidigare kallad till förhör - vad får dig att tro det?
Det är en gissning från min sida att personen är kallad till förhör.
Citat:
Ursprungligen postat av Krulf
Hämtning till förhör regleras i rättegångsbalken. PL11 är något annat.
Personen frågade om poliser kunde dömas för olovligt gripande. Det kan dem inte. Du måste sätta dig på rätt nivå.
Citera
2024-06-06, 17:11
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Det är en gissning från min sida att personen är kallad till förhör.
Personen frågade om poliser kunde dömas för olovligt gripande. Det kan dem inte. Du måste sätta dig på rätt nivå.

Och jag som blivit hämtat till förhör utan föregående kallelse gissar på att det är vad tråden handlar om. Ingmar Bergman hade inte heller fått någon kallelse när han hämtades på Dramaten där han då arbetade.
Citera
2024-06-06, 17:27
  #45
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Och jag som blivit hämtat till förhör utan föregående kallelse gissar på att det är vad tråden handlar om. Ingmar Bergman hade inte heller fått någon kallelse när han hämtades på Dramaten där han då arbetade.
De tillämpar alltså 1942:740 20 kap. 7 §, menar du?
Citera
2024-06-06, 17:30
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
De tillämpar alltså 1942:740 20 kap. 7 §, menar du?

Blev så överrumplad, mitt i semestern, under trevlig sysselsättning med minderårigt barn - när de visade polisbrickor och nämnde att det kommit anmälan från mitt ex följde jag bara med. Förstod att det snabbt skulle redas ut.
Citera
2024-06-06, 18:07
  #47
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
De tillämpar alltså 1942:740 20 kap. 7 §, menar du?
För de som inte sitter och memorerar SFS-nummer, så talar Psykoshippien om RB (rättegångsbalken).

Dock oklart vad 20:7 (åtalsunderlåtelse) har med saken att göra. Råkade du citera fel paragraf, PH?
__________________
Senast redigerad av Kallebrogen 2024-06-06 kl. 18:11.
Citera
2024-06-06, 19:46
  #48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enter-sandman
Vill anmäla polisen som kom till mitt hem tidigt på morgonen som sa att jag måste åka till stationen med dom för att prata om en sak som inte är sant (olaga gripning). Var fan anmäler man snuten och vilken lag ska jag ta fram och vad ska jag begära för kompensation?

Du verkar leva i någon missuppfattning om att polisen inte skulle ha befogenheter att gripa och förhöra människor mot deras vilja eller nekande. Så är det inte, har polisen rimlig misstanke har de all rätt att ta in dig på förhör. Att deras misstanke visar sig felaktig i efterhand är inte relevant.

Såklart du kan anmäla polisen med grund att du anser att de inte hade rimlig misstanke. Antingen hos polisen själva eller hos Justitieombudsmannen (JO). Jag ser dock inget i din beskrivning som skulle föranleda något annat än att din anmälan skulle omedelbart avskrivas.

Har en person uppsåtligen och felaktigt angivit dig som delaktig i ett brott kan du poöisanmäla den personen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in