Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-06-10, 12:25
  #37
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Kön = biologi...Könsorgan, hormoner, vissa skillander i hur hjärnan är organiserad och vissa skillander i beteenden etc.
Genus = socialt konstruerat "kön"...alla de där påhittade föreställningarna om könen som de facto inte alls stämmer...ex kvinnor kan inte tänka logiskt, män kan inte ta hand om barn...m.m. m.m.
Kvinnor ska diska och vara tysta, snälla och fogliga, män ska skruva med bilen och vara styrande dominanta och aggressiva m.m.
Finns mängder av exempel.
Genus är i sig själv en social konstruktion. D.v.s är allt som anses manligt och kvinnligt, sociala konstruktioner, är väl det som feminismen anser är social konstruktioner, själva sociala konstruktioner. Så då finns ingen sanning, inte heller ditt påstående är det, utan allt är bara påhitt från feminismen på samma sätt som man anser andra åsikter om det är.

Så man kan inte visa att det du säger är sociala konstruktioner är det, utan allt är bara påhitt, även feminismens påståenden om det. Nu har förstås feminismen sina egna sociala konstruktioner som går emot det de själva säger, då de faktiskt menar att det är skillnad mellan män och kvinnor. Vad som är typiskt manligt och typiskt kvinnligt, men som då bara är påhitt enligt dem själva. Deras egna åsikter om män och kvinnor är bara påhittade.

Däremot finns det hur mycket forskning som helst som visar att allt faktiskt inte är sociala konstruktioner, utan hur man är, faktiskt påverkas av vad man föds som.

Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Finns NADA av funna skillnader i mänskliga hjärnor som skulle göra gällande att kvinnor skulle vara sämre på att tänka logiskt. Men enormt med föreställningar att det skulle vara så.
Däremot så finns det funna skillnader mellan våra hjärnor men knappast det som vi alltså bildad oss massa föreställningar om och strukturerat våra samhällen efter...för i sånt fall hade kvinnor fått mest av nobelprisen i litteratur och fått lov stå i div. talarstolar och män hade fått lov packa och hittat bären i skogen.
Finns massor av undersökningar som visar att det finns tydliga skillnader generellt sett. Inom matematiken t.ex. dominerar män totalt bland de bästa. Finns knappt en kvinna där, inte ens idag. Finns tävlingar i det där det går som mest en kvinna på tio män. Ibland finns de inte ens med i de tävlingarna. De baseras bara på testresultat, inget annat.

Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Jag är för föräldrapeng. Och jag är alltså för att BÅDA ska ta ut föräldraledighet, BÅDA ska ta ut Vab etc...inte enkom kvinnan.
Vilket alltså om det skulle bli så leda till att båda könen delar lika på fördelar och nackdelar med att ha barn.
Men det vill ju inte du, du vill att kvinnan ska ta alla nackdelar och mannen ska kunna välja om han vill ta lite av fördelarna.

"behålla sina pensioner"?

Pension är något man arbetar sig till, eller menar du att föräldraledighet ska vara pensionsgrundande?

Varför inte dela jämställt? BÅDA får "behålla sina pensioner"? etc...
Varför detta fåniga krav om att barn enkom ska åläggas modern?

Du är för att båda ska tvingas till det, inte att de ska få välja vem som stannar hemma. Om kvinnor föredrar att ta hand om barnen än att jobba, anser de nog inte att de tagit alla nackdelar, kanske till och med att de anser att de fått alla fördelar. Det är subjektiv vad man anser. Jag anser att föräldrarna ska kunna välja hur de vill ha det, utan att förlora ekonomiskt. Vill mannen stanna hemma så får han väl göra det. Vad du är emot är att bara kvinnan stannar hemma.

Föräldraledighet är förstås pensionsgrundande på samma sätt som sjukpenning, har du noll koll? Däremot blir den längre än om man jobbar

Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Människan är ett flockdjur, som sådant så tar man gemensamt ansvar för barn.
Människan är också det djur i världen som har mest krävande barndom, rätt extremt krävande faktiskt, så krävande att det faktiskt inte är möjligt för en ensam kvinna att ansvara för.
Ändå, så krävs detta.
Ska du jämföra flocken så var det i huvudsak kvinnorna, som till viss del, gemensamt tog ansvar för barnen. Man har faktiskt lyckats ta hand om barn i alla tider. Så dina påståenden om "extremt krävande", stämmer inte. Däremot kan det vara jobbigt ibland, men det var det mesta förr i tiden för de längst ned i samhället. Bara att överleva. Ensamstående mödrar verkar ändå klara det. Så, inte möjligt, är en uppenbar lögn.
Citera
2024-06-10, 12:42
  #38
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Man kallar inte alla antifeminister för incels. Finns gott om antifeminister som både är gifta eller har flickvän etc...

Feminister har inte alla "blått hår" och det blaj du skriver.

Feminism står för lika rättigheter och möjligheter för könen, är man emot feminism så är man alltså för att könen inte ska ha samma rättigheter och möjligheter i livet utan för traditionella könsroller med över-och underordning ex.

Antifeminister tycker om kvinnor som underordnar sig män på olika sätt.
Men det är ju nu inte definitionen av att vara kvinna att: underordna sig män.

Så jo, skulle definitivt säga att antifeminister föraktar kvinnor.
Kännetecken för en feminist:
1. Färgat hår, oftast i skrikiga färger.
2. Piercingar
3. Singel och barnlös
4. Avsaknad av manlig förebild under uppväxten.

Hur många av dessa passar in på dig, stack pappa då du var liten eller var han aldrig närvarande?
Citera
2024-06-10, 12:54
  #39
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte


Ska du jämföra flocken så var det i huvudsak kvinnorna, som till viss del, gemensamt tog ansvar för barnen. Man har faktiskt lyckats ta hand om barn i alla tider. Så dina påståenden om "extremt krävande", stämmer inte. Däremot kan det vara jobbigt ibland, men det var det mesta förr i tiden för de längst ned i samhället. Bara att överleva. Ensamstående mödrar verkar ändå klara det. Så, inte möjligt, är en uppenbar lögn.
Hur många år har du gått hemma och tagit hand om hem och barn?
Du bör ju ha gjort det eftersom du vet hur det är, eller?

Att kvinnor "till viss del gemensamt" tog ansvar innebär att de inte var ensamma.
Förr hade ensamstående kvinnor ofta inte möjlighet att ta hand om barn utan stöd av andra, därför hamnade barn till ensamma kvinnor ofta i fattigvården och auktionerades ut som arbetskraft till andra.

Ensamstående mödrar idag har det ofta svårt att gå ihop - trots de stödsystem som vi idag har i samhället. Så vad menar du med "verkar klara det"?
Att barnen överlever eller vad?
Citera
2024-06-10, 13:07
  #40
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jo, jämställdhet är samma rättigheter, möjligheter och ansvar.
Att föda barn är vare sig en rättighet eller en skyldighet. Att vara förälder är ett ansvar som idealiskt vore fördelat lika på båda föräldrarna. Så ser det inte ut idag.
Varför vore det idealiskt menar du?
Menar du att det är fel att föda barn, som förstås tvärt emot din lögn, faktiskt är en rättighet.


Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du såg inte frågetecknen som avslutade varje mening?
Jo, men det fanns ändå påståenden där. Om vi citerar dig.
Citat:
Innebär det att du tycker om kvinnor som tycker och tänker som dig, men inte de som formulerar egna tankar och gör olika ställningstaganden på egen hand?
Du frågar i princip om han tycker om kvinnor som inte kan tänka själv, då de tycker som han, till skillnad från feminister som bara följer narrativ och dogmer och anser sig tänka själva.

Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Feminister blir knappast stötta av att bli kallade feminister. Använder man ordet feminist som skällsord för alla kvinnor (och män) som man inte delar uppfattning med, så får man finna sig att i att de på samma sätt retoriskt använder incel om män de inte gillar.
Inte svårare än så.
Feminister blir stötta, om man skapar stereotyper om dem som elaka, rabiata manshatare på samma sätt som kvinnor gör om män. Män blir knappast stötta av att bli kallade män.

Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Att du påstår att du inte gör det motsägs av det du säger i diskussioner.
Vem har sagt att jag söker samförstånd? Dessutom - vad menar du med samförstånd? Att jag skall nicka och hålla med dig för nu har ju du uttalat något och jag är ju kvinna och du man?
Du själv söker inte samförstånd. Det är inte samförstånd när du låtsas tala för kvinnor, i synnerhet inte när du använder de åsikter du tillskriver kvinnor som argument mot just kvinnor som inte delar din uppfattning.
Grunden i jämställdhet är samförstånd, att ge och ta på lika villkor, att axla ansvar på lika villkor, att ge samma möjligheter och rättigheter oavsett kön och genus.
Dit når vi inte om vi kvinnor skall sitta och bocka och låta er män föra vår talan.
Jag har definitivt inte påstått att feminister söker samförstånd, tvärtom, jag påpekade att ni inte gör det.
Samförstånd är när man förstår hur andra tänker och har förståelse för det samtidigt som man för fram sina egna åsikter och söker förståelse för dem. Ser man alla män som inte delar sina egna åsikter som några som föraktar kvinnor, fast de säger att de inte gör det, söker man inte samförstånd. Då kanske man ska tro dem och fundera på vad de säger i övrigt.

Fast nu säger du att du för alla kvinnors talan utifrån din ideologi. När det faktiskt finns kvinnor som inte delar de åsikterna. Att jag har förståelse för att det finns kvinnor som inte delar ert manshat och anser att de själva ska få göra sina val utifrån hur de känner som kvinnor och framförallt mödrar. Jag menar att de skulle ha större möjligheter att göra sin egna val. Idag styrs de ekonomiskt och ideologiskt att göra enligt feminismens och faktiskt andra samhällsåsikter om maximal produktion.
Jag har själv ingen vinning av det, då det inte handlar om mig, utan den yngre generationen av män och kvinnor. Att de inte ska behöva växa upp med att hata varandra, eller att tvingas in i feminismens åsikter om hur de ska vara. Att det ska vara kvinnor och män tillsammans mot framtiden, inte kvinnor och män mot varandra.
Citera
2024-06-10, 13:14
  #41
Avslutat konto
Varför skulle någon gilla kvinnor generellt? Självklart finns det fantastiska kvinnor, men de flesta kvinnor utgör meningslöst kackel.
Citera
2024-06-10, 13:19
  #42
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Hur många år har du gått hemma och tagit hand om hem och barn?
Du bör ju ha gjort det eftersom du vet hur det är, eller?

Att kvinnor "till viss del gemensamt" tog ansvar innebär att de inte var ensamma.
Förr hade ensamstående kvinnor ofta inte möjlighet att ta hand om barn utan stöd av andra, därför hamnade barn till ensamma kvinnor ofta i fattigvården och auktionerades ut som arbetskraft till andra.

Ensamstående mödrar idag har det ofta svårt att gå ihop - trots de stödsystem som vi idag har i samhället. Så vad menar du med "verkar klara det"?
Att barnen överlever eller vad?
Det fanns även ensamstående kvinnor för som klarade det. Men det var förstås extremt slitigt. Finns många berättelser om det. Ensamma mödrar har svårt att få det att gå ihop, vilket jag påpekat tidigare, så då kanske man ska förbättra det? Deras barn har förstås överlevt och vuxit upp. Frågan är snarare vad du har för definition av "klarat av det". Har du själv tagit hand om hem och barn?
Citera
2024-06-10, 13:36
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Kännetecken för en feminist:
1. Färgat hår, oftast i skrikiga färger.
2. Piercingar
3. Singel och barnlös
4. Avsaknad av manlig förebild under uppväxten.

Hur många av dessa passar in på dig, stack pappa då du var liten eller var han aldrig närvarande?

Kännetecken för en antifeminist

1. Blåst
2. Oinsatt, ingen utbildning eller kunskaper att tala om
3. Incel
4. dåligt social förmåga, speciellt med kvinnor.

Hur många av dessa passar in på dig, sticker tjejerna när du väl öppnar munnen?
Citera
2024-06-10, 13:36
  #44
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Varför vore det idealiskt menar du?
För att barnet har två föräldrar (vanligen)

Citat:
Menar du att det är fel att föda barn, som förstås tvärt emot din lögn, faktiskt är en rättighet.
Varifrån har du fått att jag tycker det är fel? Kan du aldrig hålla dig tråden och utgå från det som sägs?

Var regleras den rättigheten menar du? I vilken lag då? Vilka omfattas av den lagen?



Citat:
Jo, men det fanns ändå påståenden där. Om vi citerar dig.
Du frågar i princip om han tycker om kvinnor som inte kan tänka själv, då de tycker som han, till skillnad från feminister som bara följer narrativ och dogmer och anser sig tänka själva.
Det är frågor. Det framgår av frågetecknet att jag frågar.
Att du inte gillar mina formuleringar riktade till en annan inläggsskrivare är faktiskt väldigt ointressant.


Citat:
Feminister blir stötta, om man skapar stereotyper om dem som elaka, rabiata manshatare på samma sätt som kvinnor gör om män. Män blir knappast stötta av att bli kallade män.
Kvinnor blir inte heller särskilt stötta av att bli kallade kvinnor.
Du kan inte ens själv tycka att din usla jämförelse är adekvat.


Citat:
Jag har definitivt inte påstått att feminister söker samförstånd, tvärtom, jag påpekade att ni inte gör det.
Samförstånd är när man förstår hur andra tänker och har förståelse för det samtidigt som man för fram sina egna åsikter och söker förståelse för dem. Ser man alla män som inte delar sina egna åsikter som några som föraktar kvinnor, fast de säger att de inte gör det, söker man inte samförstånd. Då kanske man ska tro dem och fundera på vad de säger i övrigt.
Jämställdhet bygger på samförstånd - vad är du inte förstår.
När män börjar anstränga sig för att förstå och lyssna på hur kvinnor tänker så kanske vi kommer en bit på vägen.
Du är ett lysande exempel som inte gör det utan uttalar dig om kvinnors situation helt blind för vad kvinnor säger - och som utgår ifrån att samförstånd är när kvinnor förstår och fogar sig efter män.
Bara en sån sak som att du kan tänka dig att "nedlåta dig till" att tro på kvinnor som talar om situationen för kvinnor om de lyssnar på dig först - det säger ju allt.


Citat:
Fast nu säger du att du för alla kvinnors talan utifrån din ideologi. När det faktiskt finns kvinnor som inte delar de åsikterna. Att jag har förståelse för att det finns kvinnor som inte delar ert manshat och anser att de själva ska få göra sina val utifrån hur de känner som kvinnor och framförallt mödrar. Jag menar att de skulle ha större möjligheter att göra sin egna val. Idag styrs de ekonomiskt och ideologiskt att göra enligt feminismens och faktiskt andra samhällsåsikter om maximal produktion.
Jag har själv ingen vinning av det, då det inte handlar om mig, utan den yngre generationen av män och kvinnor. Att de inte ska behöva växa upp med att hata varandra, eller att tvingas in i feminismens åsikter om hur de ska vara. Att det ska vara kvinnor och män tillsammans mot framtiden, inte kvinnor och män mot varandra.
Nu pratar du för kvinnor igen. Inte överraskande alls.

Det är ju din generation (bl a) som skapat klyftor och förakt för mäns sätt att försöka styra kvinnor och kräva fogliga kvinnor. Vill du inte föra det vidare till nästa generation kanske du skall lära dig att lyssna på kvinnor istället för att försöka mästra dem.
Citera
2024-06-10, 13:39
  #45
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Det fanns även ensamstående kvinnor för som klarade det. Men det var förstås extremt slitigt. Finns många berättelser om det. Ensamma mödrar har svårt att få det att gå ihop, vilket jag påpekat tidigare, så då kanske man ska förbättra det? Deras barn har förstås överlevt och vuxit upp. Frågan är snarare vad du har för definition av "klarat av det". Har du själv tagit hand om hem och barn?
Det fanns undantag -ja.
Att du tror att de undantagen är exempel på vad kvinnor vill ha tillbaka är ju rent skrattretande.

Eller också kanske du skall sluta stirra dig blind på mödrars ansvar och börja utkräva ansvar av fäder istället.
När män tar halva ansvaret så kommer livet bli bättre för både kvinnor och barn.

Ja, till skillnad från dig har jag det och vet vad jag pratar om.
Citera
2024-06-10, 13:43
  #46
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Kännetecken för en feminist:
1. Färgat hår, oftast i skrikiga färger.
2. Piercingar
3. Singel och barnlös
4. Avsaknad av manlig förebild under uppväxten.

Hur många av dessa passar in på dig, stack pappa då du var liten eller var han aldrig närvarande?

1. Färgat hår, oftast i skrikiga färger. - Inte färgat hår.
2. Piercingar - Nej
3. Singel och barnlös - Nej
4. Avsaknad av manlig förebild under uppväxten. Nej (Tvärtom, min manliga förebild var en var förespråkare av kvinnliga rättigheter och en stor förebild )


Där ser man - jag är alltså ingen feminist alls, trots tjatet om det på Flashback ...

Inte en enda punkt stämmer.

Trevlig med ett facit
Citera
2024-06-10, 13:48
  #47
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
1. Färgat hår, oftast i skrikiga färger. - Inte färgat hår.
2. Piercingar - Nej
3. Singel och barnlös - Nej
4. Avsaknad av manlig förebild under uppväxten. Nej (Tvärtom, min manliga förebild var en var förespråkare av kvinnliga rättigheter och en stor förebild )


Där ser man - jag är alltså ingen feminist alls, trots tjatet om det på Flashback ...

Inte en enda punkt stämmer.

Trevlig med ett facit
Tja, det verkade stämma på hon Merapi i alla fall då hon tog på näsan och inte lyckades svara

Grattis till att du kommit till insikt och slopat feminismen, den är mycket destruktiv.
Citera
2024-06-10, 13:55
  #48
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Man kallar inte alla antifeminister för incels.
Men du gör det:
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Kännetecken för en antifeminist
3. Incel
Busted!
Nu vet vi vad du går för. En typisk manshatare som inte ens vet vad du skriver, du har härefter förlorat alla debatter i resten av ditt liv.

Tråkigt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in