2024-06-13, 12:55
Medlem
kontextuells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345

Förutom detta, så har han väl haft regelbunden kontakt med sin mormor och morfar (säkert även moster och kusiner) under hela uppväxten, så jag är helt övertygad om att många underskattat hans koppling till Sverige..
Han har tillbringat många somrar hos mormor och morfar i Avesta. Tror de varit där varje sommar, så nog har han varit mycket i Sverige sen han var liten.
2024-06-13, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Jag hade förträngt att Ljungberg var med, hon skall ju naturligtvis betygsättas också (då med ett underkänt betyg).

Jag tycker inte man bara kan titta på avstånd till årsbästa utan jag väger in mina förväntningar också och jag hade förväntat mig att Ståhl skulle ta en medalj (och helst guld) så jag kvarstår vid mitt underkända betyg för honom.

Placeringsmässigt var det väl inte ett så bra lopp för Danielsson på 5000 meter men det är kanske tänkbart med G för honom.

Lite mer av en generationsväxling på damsidan än på herrsidan är min känsla.

Sedan undrar man ju hur låga förväntningar du då hade på Lillemo när du gav henne MVG trots en 14:e plats i finalen 5 sek över hennes pb som hon förbättrade med några tiondelar i försöket. Jämför t.ex. med Johansson och Blomberg som båda satte pb i försöken och placerade sig bättre än Lillemo i finalen (9:e och 11:e om jag inte missminner mig). För mig gjorde dessa tre hinderlöpare ganska likartade prestationer sett till förväntningarna och borde fått samma betyg, men du sätter alltså Lillemo två betygssteg högre. Känns för mig lite väl inkonsekvent.
2024-06-13, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kontextuell
Han har tillbringat många somrar hos mormor och morfar i Avesta. Tror de varit där varje sommar, så nog har han varit mycket i Sverige sen han var liten.

Jo, familjen har varit här i Sverige och hälsat på under somrarna, flera gånger..

Mostern har varit ordförande i IK Stål, Avesta, vilket också var den klubb ”Mondo” representerade i tävlingar som barn/ungdom..

Hans morfar (Lars-Åke Hedlund) var själv stavhoppare och har även vunnit guld i Veteran-VM, både på korta och långa häcken..
Senast redigerad av sportnorden12345 2024-06-13 kl. 13:17.
2024-06-13, 13:29
Medlem
Citat:
Mjo, och jag tvekade om jag skulle ge henne MVG eller VG. Men i slutändan var det att hon inte gjorde ett bättre lopp i finalen som fällde avgörandet.
Jag förstår. Visst hade man hoppats på både (ännu ett) svenskt rekord och medalj, men hon gjorde en bra tid i finalen. Det ska bli spännande att se vad hon presterar framöver, jag tror absolut att Julia har mer att ge.
2024-06-13, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ragulina
Sedan undrar man ju hur låga förväntningar du då hade på Lillemo när du gav henne MVG trots en 14:e plats i finalen 5 sek över hennes pb som hon förbättrade med några tiondelar i försöket. Jämför t.ex. med Johansson och Blomberg som båda satte pb i försöken och placerade sig bättre än Lillemo i finalen (9:e och 11:e om jag inte missminner mig). För mig gjorde dessa tre hinderlöpare ganska likartade prestationer sett till förväntningarna och borde fått samma betyg, men du sätter alltså Lillemo två betygssteg högre. Känns för mig lite väl inkonsekvent.
Varken Johansson eller Blomberg persade i försöken. Men tycker också att två stegs skillnad är ett för mycket. Men i så fall lägre för Lillemo.
2024-06-13, 13:54
Medlem
Citat:
Min subjektiva betyg på de svenska aktiva (utifrån prestation, resultat och förväntningar):

Mondoklass:
Armand Duplantis (stav)

MVG:
Perseus Karlström (gång), Carl Bengtström (400m häck), damlaget 4x400m, Erik Erlandsson (200m), Henrik Larsson (100m), Lovisa Karlsson (sjukamp), Emilia Lillemo (3000m hinder), David Thid (400m häck)

VG:
Sara Lennman (kula), Vanessa Kamga (diskus), Caisa-Marie Lindfors (diskus), Linn Söderholm (3000m hinder), Julia Henriksson (100m, 200m), Lisa Lilja (400m), Linus Pihl (200m), Moa Granat (400m häck), Nora Lindahl (200m), Wilma Nielsen (800m), Oliver Löfqvist (10000m)

G:
Maja Åskag (tresteg, längd), Yolanda Ngarambe (1500m), Andreas Kramer (800m), Wictor Pettersson (kula), Maja Nilsson (höjd), Isak Hughes (100m), Emil Blomberg (3000m hinder), Vidar Johansson (3000m hinder), Suldan Hassan (halvmaraton), Gabriel Wallmark (tresteg), Melwin Lycke Holm (höjd), Tilde Johansson (längd), Andreas Almgren (10000m)

U:
Bianca Salming (sjukamp), Simon Pettersson (diskus), Daniel Ståhl (diskus), Fanny Roos (kula), Max Hrelja (110m häck), Hanna Hermansson (1500m), Julia Samuelsson (3000m hinder), Jesper Arbinge (kula), Ragnar Carlsson (slägga), Simon Sundström (3000m hinder, 10000m), Emil Danielsson (1500m, 5000m), Hanna Lindholm (halvmaraton), Thea Löfman (slägga), Rebecka Hallerth (slägga), Grete Ahlberg (slägga), Fabian Delryd (höjd), Samuel Pihlström (1500m), herrlaget 4x400m, Mohammadreza Abootorabi (10000m)

Hedersomnämnande: Kajsa Bergqvist för att hon så envetet försvarade de svenska aktiva i juryrummet samt att hon satte upp en hög målsättning för svenska medaljer och poäng

Tänker inte kritisera, då allt handlar om vilka förväntningar du hade på dessa aktiva..

Konkurrensen hårdnar i OS och då har jag svårt att se några andra medaljkandidater än Duplantis, Ståhl och Karlström..
2024-06-13, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Varken Johansson eller Blomberg persade i försöken. Men tycker också att två stegs skillnad är ett för mycket. Men i så fall lägre för Lillemo.
Stämmer, rörde ihop det med att två svenskar persade i Stockholm på hinder veckan innan. Tycker i alla fall likvärdiga prestationer av de tre hinderlöparna sett till slutresultatet i finalen och absolut inte MVG på Lillemo med tanke på hennes finalplacering. Hon sågade sig själv där med all rätt.
Senast redigerad av Ragulina 2024-06-13 kl. 14:03.
2024-06-13, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Ge henne en femma i din Notebook.
Julia skall i likhet med Bosse Derek givetvis ha en tia.
2024-06-13, 14:02
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Tänker inte kritisera, då allt handlar om vilka förväntningar du hade på dessa aktiva..

Konkurrensen hårdnar i OS och då har jag svårt att se några andra medaljkandidater än Duplantis, Ståhl och Karlström..

Det är sant. Jag tror inte Ståhl vinner fler guld. Ceh är för bra helt enkelt! Även den andra killen som slog världsrekord!
2024-06-13, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Det är sant. Jag tror inte Ståhl vinner fler guld. Ceh är för bra helt enkelt! Även den andra killen som slog världsrekord!

Tuff konkurrens i grenen just nu, så det blir verkligen inte lätt!
2024-06-13, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Svenska friidrottare som tagit flera medaljer i utomhusmästerskapen på 2000-talet:

Carolina Klüft 6 st, 6 guld
Stefan Holm 4 st, 1 guld 2 silver 1 brons
Christian Olsson 5 guld
Kajsa Bergqvist 6 st, 2 guld 4 brons
Daniel Ståhl 5 st, 3 guld 2 silver
Mondo Duplantis 6 st, 5 guld 1 silver
Perseus Karlström 5 st, 1 guld 1 silver 3 brons
Abeba Aregawi 2 st, 1 guld 1 silver
Emma Green 3 st, 1 silver 2 brons
Michael Tourneus 2 st 1 silver 1 brons

Friidrottare som tagit en medalj på mästerskapen:

Staffan Strand EM 2002 ( brons)
Patrik Kristiansson VM 2003 ( brons)
Susanna Kallur EM 2006 ( guld)
Johan Wissman EM 2006 ( silver)
Isabella Andersson EM 2010 ( brons)
Moa Hjelmer EM 2012 ( guld)
Charlotta Fougberg EM 2014 ( silver)
Lovisa Lindh EM 2016 ( brons)
Meraf Bahta EM 2016 ( silver)
Angelica Bengtsson EM 2016 ( brons)
Andreas Kramer EM 2018 ( silver)
Simon Pettersson OS 2021 ( silver)
Tobias Monthel EM 2022 ( silver)
Carl Bengtström EM 2024 ( brons)

Klüft har 6 guld mot Mondos 5 guld..Snart har Mondo 6 guld..

Meraf Bahta har också tagit 2 st medaljer, saknar hennes EM-guld från 2014..
2024-06-13, 15:25
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markowitz
Hur menar du med att medel- och långdistans är kanske inte i en egen grenkategori? Tabellerna finns uppbyggda för alla grenar inom friidrott, och metodiken skiljer sig inte åt i skapandet (en intressant sak är att konstanten c är 1.036 i hoppgrenar och om jag minns rätt 2 i medel- och långdistanslöpning, dvs det anses/visar sig vara svårare och mer osannolikt att åstadkomma marginella förbättringar inom löpning).

Mästerskapslöpning ger sällan några bra tider. Man får vara bra säker på sin form och överlägsenhet för att gå ut och springa för en bra tid (och således hög IAAA-score) i en mästerskapsfinal.

Jag tänkte på bonusen. Det är inte samma sak att vinna t ex 1500 meter som att vinna 10 000 meter. Ett lopp kan vara fartbetonat; det andra taktikbetonat.

I tresteg, längd-, höjd-, och stavhopp kan vinnaren själv avgöra om denne vill satsa på att vinna bonusen i grenkategorin. Men som sagt så vet jag inte om t ex 1500 och 10 000 meter är inom samma grenkategori. I Almgrens 10 000 meters-lopp var ju farten inte speciellt hög och således har vinnaren där ingen chans på bonusen på 600 000 kronor. Detta även om vinnarens insats säkerligen var lika imponerande som Ingebritsen i det snabba 1500-metersloppet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in