2024-06-13, 15:35
Medlem
Hur snabb tid hade Almgren kunnat göra om han hade valt att dra i tät hela loppet? Förstår förstås att han inte hade kunnat prestera pers-nivån 26.52 på det viset, men hur pass mycket sämre skulle tiden ha behövt bli? Borde han kanske ha klarat att göra 27.15–27.20 "solo", eller vad vore rimligt? (I varje fall om han hade haft samma form som när han gjorde rekordtiden, men nu var väl dagsformen antagligen något sämre i går också.)

Och i så fall hade han väl haft bra chans att skaka av sig tillräckligt många så att det blivit en medalj, men det vore mycket osannolikt att det skulle räcka för att bli av med Lobalu, så en sådan strategi hade typ inneburit att ge upp guld men försöka säkra medalj? Vilket också hade varit tråkigt förstås.
2024-06-13, 15:41
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ragulina
Sedan undrar man ju hur låga förväntningar du då hade på Lillemo när du gav henne MVG trots en 14:e plats i finalen 5 sek över hennes pb som hon förbättrade med några tiondelar i försöket. Jämför t.ex. med Johansson och Blomberg som båda satte pb i försöken och placerade sig bättre än Lillemo i finalen (9:e och 11:e om jag inte missminner mig). För mig gjorde dessa tre hinderlöpare ganska likartade prestationer sett till förväntningarna och borde fått samma betyg, men du sätter alltså Lillemo två betygssteg högre. Känns för mig lite väl inkonsekvent.

Jag vägde in hur hon löpte försöksloppet också samt vilken attityd hon hade efter finalloppet. Det var dessutom Lillemos första seniormästerskap med hinderkillarna har gjort flera mästerskap.
2024-06-13, 15:43
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Tänker inte kritisera, då allt handlar om vilka förväntningar du hade på dessa aktiva..

Konkurrensen hårdnar i OS och då har jag svårt att se några andra medaljkandidater än Duplantis, Ståhl och Karlström..

Hur skulle du ha betygssatt svenskarna då?
2024-06-13, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Hur skulle du ha betygssatt svenskarna då?

Tar för lång tid, men har inget emot din betygssättning utan den är betydligt mer intressant än om man bara skulle gå på resultat och placeringar!

Edit: Har dock redan lyft fram Lovisa Karlsson och David Thid tidigare i tråden, sedan dess vill jag lägga till 19-åriga Nora Lindahl och 20-årige Erik Erlandsson, som var juniorer förra året, fantastiska prestationer! De får iaf högsta betyg från mig..

Duplantis och Karlström vinner guld, då blir det högsta betyg (såklart), angående Ståhl så är det en besvikelse med missad medalj, men tar ändå med i beräkningen att han möter stenhårt motstånd i grenen för tillfället..

Sedan var det inte optimalt med diskusfinal samma kväll som kvalet avgjorts, vilket nog påverkade resultaten..
Senast redigerad av sportnorden12345 2024-06-13 kl. 16:12.
2024-06-13, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erimsund
Hur snabb tid hade Almgren kunnat göra om han hade valt att dra i tät hela loppet? Förstår förstås att han inte hade kunnat prestera pers-nivån 26.52 på det viset, men hur pass mycket sämre skulle tiden ha behövt bli? Borde han kanske ha klarat att göra 27.15–27.20 "solo", eller vad vore rimligt? (I varje fall om han hade haft samma form som när han gjorde rekordtiden, men nu var väl dagsformen antagligen något sämre i går också.)

Och i så fall hade han väl haft bra chans att skaka av sig tillräckligt många så att det blivit en medalj, men det vore mycket osannolikt att det skulle räcka för att bli av med Lobalu, så en sådan strategi hade typ inneburit att ge upp guld men försöka säkra medalj? Vilket också hade varit tråkigt förstås.

Finns nog ett halvdussin löpare, minst, som hade hängt med Almgren i 27.20-fart. Då skulle han åtminstone behövt ha en landsman som offrade sig och drog första 5000 på 13.30-13.40. Alternativt pratat ihop sig med någon annan som kände att spurten inte räcker till, exempelvis engelsmannen som var uppe och drog i slutet. Och växeldragit. Så gjorde ju Musse Mohammed i hinder en gång i tiden. Men tveksam till om det hade hjälpt. I allra bästa fall ett brons och det var han ju ytterst nära redan med den taktik han valde. Det är nog bara att acceptera att han har sina begränsningar. Tyvärr tror jag snart han inser det och lämnar banlöpningen. Även om han är långt från den absoluta eliten i halv- och helmaraton nu så undrar jag om han inte föredrar den träning som gör honom bättre där än den snabbhetsträning/tempoväxlingsträning som krävs på kortare distanser. Tråkigt i så fall, själv gillar jag långdistans på bana mer än halv- och helmaran.
2024-06-13, 17:08
Moderator
Dretskols avatar
Nu stänger vi denna då mästerskapet är avslutat.

/mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in