Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-06-18, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
De ena är svenskar de andra inte. Inte svårare än att du hade prioriterat dina egna barn framför din grannes barn.

Jo det är en helt annan sak. Jag prioriterar inte en människa från min stadsdel mer än en från en annan stadsdel, inte en från mitt landskap mer än en från ett annat landskap, inte en från mitt land mer än en från ett annat land, det skulle ju vara fullkomlig galenskap.
Citera
2024-06-18, 21:48
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havskung
Fast du kan vara jävligt glad över att det inte varit dödsstraff i Sverige när det gäller både knark och sprit, haha, din fullständiga idiot! Alltså som jag skrivit innan, sadism, låg begåvning och förstörd hjärna pga missbruk, är ingen bra kombination!! Hur fan tänker du, när du kan med att skriva sån skit om andra utsatta människor, du är ju själv utsatt i samhället med den bakgrunden du har!
Ehh vafan gaggar du om? Du är full gå och lägg dig!
Citera
2024-06-18, 21:53
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jhww82
Såg en bild nu på Djalali från fängelset. Shit, han måste tappat 30kg. Påminner om Navalnyj och hur han såg ut innan han dog.

Fy fan Kristersson & Billström…

Lägg av!

Det är inte Sverige som har fängslat Djalali eller som fått honom att tappa 30 kg.
Det är Iran som gjort det. Iran, Djalalis hemland, där han är född och uppvuxen, där han har sin släkt och dit han frivilligt åkte som iransk medborgare.

Landet Iran anser att Djalali läckt information om två Iranska forskare till Mossad varefter dessa mördades 2010. Det är främst det som han är dömd för. Han har också umgåtts med personer som försökt pressa honom på information om Iranska hemligheter. Djalali erkänner att han umgåtts med dessa personer, säger att han var naiv och blev lurad, men nekar till att ha lämnat ut några uppgifter.

Djalali greps utanför Teheran 26 april 2016 och fängslades.
Den 21 oktober 2017 dömdes han till döden. Han var då enbart iranskt medborgare.

Plötsligt, efter påtryckningar från hans familj, tilldelades Djalali - fortfarande i Iranskt fängelse - även ett extra svenskt medborgarskap den 26 februari 2018 - fyra månader efter sin dom.

Detta försök att vara "fiffig" och låta en dödsdömd iranier plötsligt få ett svensk medborgarskap efter två år i Iran - retade sannolikt upp Iran.
Iran erkänner - naturligtvis - inte Djalalis extra svenska medborgarskap. Han är en dömd infödd Iranier.

Varken Sveriges representanter eller UD har vid något enda tillfälle fått träffa Djalali i Iran. Inte får Sverige någon inblick in hans handlingar från Iranska myndigheter heller.

Så hur i helsike kan du sitta och anklaga Sveriges regering för vad Iran gör med sina medborgare?

Nu får det väl ändå vara nog med att peka finger mot Sverige för andra länders styrelseskick och behandling av sina egna medborgare. Iran har 10 ggr så många invånare som Sverige. De får väl själva styra upp sina problem - det kan ju inte Sverige anklagas för eller ens lägga sig i.

Dessa gnällande exil-iranier som skyller på Sverige är enormt tröttsamma. Antingen åker de själva tillbaka och tar tag i sitt lands problem. Eller så stannar de här, tackar Sverige att de får vara här - men upphör att lägga skulden på Sverige för problemen i Iran.
Senast redigerad av coli 2024-06-18 kl. 22:04.
Citera
2024-06-18, 21:53
Medlem
I någon mening börjar jag störa mig på hans fru. Otack är världs lön eller något. Hon verkar tro att Uffe bara ringer lite så släpper de honom. Men han vill inte. Ungefär som om att Stockholm har något att erbjuda eller sätta emot Teheran. Vill de inte så vill de inte. Skall hon demonstrera någonstans bör hon väl göra det i Teheran eller i vart fall utanför Irans ambassad. Skulle han lämnat de andra två kvar i Iran? Det var nog så att han fick tacka och bocka lite för vad han och UD lyckades frigöra.

Varför åkte han tillbaka till Iran? Ett land som han flytt ifrån? Idiot. Även om det var en konferens av något slag. Han reser alltså frivilligt tillbaka dit.

Hur blev han "svensk" eller fick svenskt medborgarskap över huvud taget? Hur gick det till? Han kan knappast ha lämnat in en ansökan från Evin fängelset. Det vore förvisso att söka medborgarskap utanför EU:s gränser. Lämnade han in ansökan innan han reste? Eller är det hans fru som ansökt om medborgarskap åt honom? Är det ens möjligt. Han är en vuxen människa. Behöver hans fru fylla i papper åt honom? Hur har Migrationsverket lyckats fatta beslut i ärendet? Hur lyckades de ens få till det hela? Är det sossarna som fixade det åt honom för att godhetsmarkera eller? Aktivisthandläggare på Migrationsverket? Feta mutor?
Citera
2024-06-18, 21:54
Medlem
Okej, så Sverige gjorde allt för att ta hem en bög istället för en familjefar? 🤦🏻‍♂️
Citera
2024-06-18, 22:06
Medlem
jhww82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Lägg av!

Dert är inte Sverige som har fängslat Djavali eller som fått honom att tappa 30 kg.
Det är Iran som gjort det. Iran, Djavalis hemland, där han är född och uppvuxen, där han har sin släkt och dit han frivilligt åkte som iransk medborgare.

Landet Iran anser att Djalali läckt information om två Iranska forskare till Mossad varefter dessa mördades 2010. Det är främst det som han är dömd för. Han har också umgåtts med personer som försökt pressa honom på information om Iranska hemligheter. Djavali erkänner att han umgåtts med dessa personer, säger att han var naiv och blev lurad, men nekar till att ha lämnat ut några uppgifter.

Djavali greps utanför Thereran 26 april 2016 och fängslades.
Den 21 oktober 2017 dömdes han till döden. Han var då enbart iranskt medborgarskap.

Plötsligt, efter påtryckningar från hans familj, tilldelades Djavali - fortfarande i Iranskt fängelse - även ett extra svenskt medborgarskap den 26 februari 2018 - fyra månader efter sin dom.

Detta försök att vara "fiffig" och låta en dödsdömd iranier plötsligt få ett svensk medborgarskap efter två år i Iran - retade sannolikt upp Iran.
Iran erkänner - naturligtvis - inte Djalalis extra svenska medborgarskap. Han är en dömd infödd Iranier.

Varken Sveriges representanter eller UD har vid något enda tillfälle fått träffa Djalali i Iran. Inte får Sverige någon inblick in hans handlingar heller.

Så hur i helsike kan du sitta och anklaga Sveriges regering för vad Iran gör med sina medborgare?

Nu får det väl ändå vara nog med att peka finger mot Sverige för andra länders styrelseskick och behandling av sina egna medborgare. Iran har 10 ggr så många invånare som Sverige. De får väl själva styra upp sina problem - det kan ju inte Sverige anklagas för eller ens lägga sig i.

Dessa gnällande exil-iranier som skyller på Sverige är enormt tröttsamma. Antingen åker de själva tillbaka och tar tag i sitt lands problem. Eller så stannar de här, tackar Sverige att de får vara här - men upphör att lägga skulden på Sverige för problemen i Iran.

Jag beskyller vår regering oavsett vilken den skulle ha varit. ”Tyst diplomati” som är Sveriges diplomatiska taktik har aldrig fungerat.

Om Kristersson hävdar att Iran inte var intresserade av att diskutera Djalali, och att de försökt med allt, då får han ta mig fan redovisa för det och inte endast säga det i förbifarten.
Citera
2024-06-18, 22:13
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 101000111
I någon mening börjar jag störa mig på hans fru. Otack är världs lön eller något. Hon verkar tro att Uffe bara ringer lite så släpper de honom. Men han vill inte. Ungefär som om att Stockholm har något att erbjuda eller sätta emot Teheran. Vill de inte så vill de inte. Skall hon demonstrera någonstans bör hon väl göra det i Teheran eller i vart fall utanför Irans ambassad. Skulle han lämnat de andra två kvar i Iran? Det var nog så att han fick tacka och bocka lite för vad han och UD lyckades frigöra.

Varför åkte han tillbaka till Iran? Ett land som han flytt ifrån? Idiot. Även om det var en konferens av något slag. Han reser alltså frivilligt tillbaka dit.

Hur blev han "svensk" eller fick svenskt medborgarskap över huvud taget? Hur gick det till? Han kan knappast ha lämnat in en ansökan från Evin fängelset. Det vore förvisso att söka medborgarskap utanför EU:s gränser. Lämnade han in ansökan innan han reste? Eller är det hans fru som ansökt om medborgarskap åt honom? Är det ens möjligt. Han är en vuxen människa. Behöver hans fru fylla i papper åt honom? Hur har Migrationsverket lyckats fatta beslut i ärendet? Hur lyckades de ens få till det hela? Är det sossarna som fixade det åt honom för att godhetsmarkera eller? Aktivisthandläggare på Migrationsverket? Feta mutor?

Ja ovanstående tål att fundera över.
Varför delades plötsligt ett extra svenskt medborgarskap ut till någon som inte satt sin fot i Sverige på två år? Hur kunde han ens ansöka om detta - med personlig egenhändig namnteckning som är krav - från ett Iranskt fängelse med fulla restriktioner?

Ordspråket att huden skäller under fel träd - inte det där katten sitter, passar rätt bra här.
Djalalis hustru borde inte stå utanför UD och vara upprörd på svenska regeringen. Hon borde rikta ilskan där den hör hemma - mot Iran som fängslat och dömt hennes man.

Det är inte bara hon som skäller på Sverige, även om just hon kanske inte tänker klart i sin jobbiga sits - utan det görs även av många andra exil-iranier.
Sedan när blev det Sveriges fel att Iran fungerar som landet gör och sedan när blev det Sveriges regerings ansvar att förändra Iran?
Senast redigerad av coli 2024-06-18 kl. 22:32.
Citera
2024-06-18, 22:14
Medlem
Kungsgardens avatar
Citat:
Jag beskyller vår regering oavsett vilken den skulle ha varit. ”Tyst diplomati” som är Sveriges diplomatiska taktik har aldrig fungerat.

Om Kristersson hävdar att Iran inte var intresserade av att diskutera Djalali, och att de försökt med allt, då får han ta mig fan redovisa för det och inte endast säga det i förbifarten.

Regeringen har inte ens kunnat visa upp beslutet om benådan för Noury på den halva vecka som har gått sedan utbytet. Hur tror du de kan visa dokument rörande en som inte kom tillbaka? Tror du att allt har skett öppet med offentliga handlingar?

PS. Djalilis fru har ändrat folkbokföring för maken under fängelsetiden så hon verkar vara van att ha rätt att ansöka om saker i hans namn.
Senast redigerad av Kungsgarden 2024-06-18 kl. 22:17.
Citera
2024-06-18, 22:26
Medlem
colis avatar
Citat:

Diplomati kännetecknas oftast av sekretess. Det är en del av det diplomatiska spelet att inte allt som sägs och diskuteras ska redovisas öppet. Skulle allt redovisas blir det problem och alltid kritik från minst ett par olika håll - vad man än gör. De kan exempelvis ha försökt luras med hur sjuk någon är, eller att Flodeus hade en fästmö i Sverige, alltså inte en fästman etc - därför ska inte alla fakta komma ut.

Om man tänker efter så är det kanske inte så märkligt att en spiondömd iranier, som landet dömt och är arga på, i Irans ögon verkligen inte ska få slippa undan straff.
Bara för att han plötsligt av ett land långt norr ut, vars språk han inte talar, fått ett papper med ett extra medborgarskap. Iran anser troligen att detta är mygel och fusk för att få loss en spiondömd man.

Det kanske inte är så konstigt att Iran inte ens vill nämna Djalais namn i diskussioner om utväxling.
Det hade varit stor skillnad om Djalali hade varit svensk när han greps och dömdes.
Nu var han enbart Iranier.

Dessutom finns det ytterligare två personer med svenska medborgarskap i Iranskt fängelse. De är inte heller utväxlade.
Citera
2024-06-18, 22:29
Medlem
Fibululans avatar
Visste att det var nåt skumt med Floderus när Linnea Claesson hyllade frisläppandet 😏😏😏
Citera
2024-06-18, 22:41
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lolouise
Jo det är en helt annan sak. Jag prioriterar inte en människa från min stadsdel mer än en från en annan stadsdel, inte en från mitt landskap mer än en från ett annat landskap, inte en från mitt land mer än en från ett annat land, det skulle ju vara fullkomlig galenskap.

De första två liknelserna håller inte. Däremot är det naturligt att prioritera svenskar före icke-svenskar. De förstnämnda har kopplingar till Sverige genom blod, de andra har det inte.
Citera
2024-06-18, 22:54
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleLiss
Trodde Djalali var en betydligt mer skärpt kille än den där Azizi och en större förlust. Har dock ändrat mig efter frugans och hans offerkofta dök upp nu efteråt. Vill bara ha och ha, låter precis som vilken förortssomalie som helst.
Citat:
Ursprungligen postat av PooSausage
Kan bara instämma.
Maken, ej svensk medborgare vid tillfället.
Båda kommunicerar på engelska ej svenska.
Fsmiljen fått möjlighet att studera, arbeta, forska i Sverige.
Familjen bor i en mångmiljonvilla i en välmående ort.
Resan tillbaka till hemlandet var 100% frivilligt och paret hade givetvis full koll på vilken skurstat Iran är (teokrati, ofria domstolar etc).
Dessutom har svenska myndigheter/politiker verkligen försökt att få honom fri.
Och vad får vi höra?
Jo att vi Sverige diskriminerar familjen ifråga.
Detta gör mig irriterad (minst sagt) och faktiskt så känner jag bara ännu mindre för forskaren och hans familj.
Visst inte så värst sympatiskt kanske men precis som du är jag mätt på offerkoftor och otacksamma invandrare/nysvenskar.

Djalalis hustru håller numera tyvärr på att vända opinionen bort från att känna sympati med henne och Djalali.

Hon lägger skulden på helt fel plats och biter den hand som gett henne en fristad i Sverige och som lagt krut på att försöka hjälpa Djalali.
Djalali har blivit gripen och dömd som iranier i sitt och hustruns eget hemland, inte i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in