Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-06-21, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Jaha, s d fanns det ingen tvivel men nu ligger det minst 10 r fram i tiden? I'm confused.

Konsensus bland vanligt folk idag r att det inte r mjligt med full autonomi, vad tror du den var fr 10 r sedan? Jag skiter fullstndigt i biltillverkares lockrop, d det inte r detsamma som vad folk tror r mjligt. Idag kan vi tminstone se ljuset i tunneln.

Jag anser att det var ett annat "konsensus" fr 10-15 r sen, dr det ofta ansgs sjlvklart att robobilar var runt hrnet, medan du sa att folk trodde det var omjligt fr 10 r sen.

Och ja, nu tycker jag det r ett annat (bttre) konsensus d mnga insett att det var bullshit och att robobilar (L5) aldrig lr hnda eller iaf inte anytime soon.

Tyck vad du vill.
Senast redigerad av RoyBatty 2024-06-21 kl. 08:36.
Citera
2024-06-21, 09:08
Medlem
The-9s avatar
Nstan dags att kpa bear cert x8.
Citera
2024-06-21, 09:47
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyBatty
Jag anser att det var ett annat "konsensus" fr 10-15 r sen, dr det ofta ansgs sjlvklart att robobilar var runt hrnet, medan du sa att folk trodde det var omjligt fr 10 r sen.

Och ja, nu tycker jag det r ett annat (bttre) konsensus d mnga insett att det var bullshit och att robobilar (L5) aldrig lr hnda eller iaf inte anytime soon.

Tyck vad du vill.

Jag tror din uppfattning beror p att du r lttpverkad av medias rapportering.
Men det r skit samma. Om folk trodde det var mjligt i nrtid fr 10 r sedan s hade de fel och de har fel nu, pga hur media vinklar verkligheten. Fel aktr vann racet till full autonomi, d byts narrativet ut mot ett annat fr att inte reta upp de som batalar rkningarna p redaktionen.
Citera
2024-06-21, 09:49
Medlem
The-9s avatar
Citat:
Men det r skit samma. Om folk trodde det var mjligt i nrtid fr 10 r sedan s hade de fel och de har fel nu, pga hur media vinklar verkligheten. Fel aktr vann racet till full autonomi, d byts narrativet ut mot ett annat fr att inte reta upp de som batalar rkningarna p redaktionen.

Kultledare omrde Sverige har talat.
Citera
2024-06-21, 09:50
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-9
Nstan dags att kpa bear cert x8.

Det tycker jag absolut du skall gra. Hll dem grna nda ner till Per Lekanders riktkurs.

Du kanske ocks kan kpa lite shorts i Tesla nr handeln r stngd?
Senast redigerad av BsteHrMongolid 2024-06-21 kl. 10:49.
Citera
2024-06-21, 13:52
Medlem
Citat:
Ingen har vunnit racet. Vi r lngt ifrn att vara i ml nnu. Vi vet fortfarande inte om vi kommer i ml
Citera
2024-06-21, 14:54
Medlem
The-9s avatar
Citat:
Det tycker jag absolut du skall gra. Hll dem grna nda ner till Per Lekanders riktkurs.

Du kanske ocks kan kpa lite shorts i Tesla nr handeln r stngd?

Varfr kpa nr brsen r stngd? Vem har sagt det? Du verkar ha svrt att hantera det mest basala i svenska sprket.
Citera
2024-06-21, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Ingen har vunnit racet. Vi r lngt ifrn att vara i ml nnu. Vi vet fortfarande inte om vi kommer i ml

Vet inte? Visst, p samma stt som att vi inte vet om solen finns eller inte. Den kan ha frsvunnit 4 sekunder sedan. Vi vet inte.
Citera
2024-06-21, 17:01
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Fel aktr vann racet till full autonomi, d byts narrativet ut mot ett annat fr att inte reta upp de som batalar rkningarna p redaktionen.
Du menar annonsrerna?
Vilka annonsrer r det som r s fruktansvrt emot Tesla?
Citera
2024-06-21, 18:05
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Inte helt off topic, fr det r en vldigt viktig differentiering. Tesla har ett vldigt specifikt ndaml och en vinstmodell utlagd, dessutom kan vi se progressionen, ngot som verkligen inte alla fretag som kper Nvidias hrdvara kan sga. Nr eller om denna utveckling mot sann AI stter p en blockad och alla dessa stora satsningar faller platt s faller ocks prognoserna fr Nvidias vinstmarginaler. Att andra aktrer har allokerat sina produktionsled fr att tillmtesg behovet av berkningskraft kommer vara bensin p elden. P en lngre tidshorisont kommer dessa fretag g lysande, men efter en utrensning dr alla som bara rider p AI-hype vgen frsvunnit.

Vad som tas upp som kritik i detta youtube-klipp r vansinnigt bullish i slutndan. Nmligen orosmolnet att HW3 inte har tillrckligt med berkningskraft fr att landa en tillrckligt kapabel FSD. Att HW3, som r en ver 5 r gammal arkitektur, gr det den gr idag r helt jvla otroligt. Mjukvara optimeras nu fr HW4, som har 2-3 ggr mer processorkraft och en frbttrad arkitektur som i lngden gr FSD till en 5-8 ggr bttre frare. I slutet av 2025 kommer HW5 med ngra gnger mer berkningskraft n HW4. Om nu Tesla kunde designa en s kapabel arkitektur fr 5-6 r sedan s kan man ju frestlla sig vad de kan gra idag. Alla fretag som utvecklar AI har inte denna laser fokus med dedikerade chip.

Det r nog mnga i Teslasfren som r grymt avundsjuka p att Nvidia nu r tredje strsta bolaget hack i hl efter Apple. Tesla r tom omsprunget av danskarnas Novo Nordisk.

https://companiesmarketcap.com/

Sen kan man ju alltid lgga ut diverse teorier om Nvidias nrstende kollaps och att Tesla har satsat p rtt hst med Optimus som kommer dominera vrlden om ngra r. Tja...har man hrt det frut?
Citera
2024-06-21, 18:37
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det r nog mnga i Teslasfren som r grymt avundsjuka p att Nvidia nu r tredje strsta bolaget hack i hl efter Apple. Tesla r tom omsprunget av danskarnas Novo Nordisk.

https://companiesmarketcap.com/

Sen kan man ju alltid lgga ut diverse teorier om Nvidias nrstende kollaps och att Tesla har satsat p rtt hst med Optimus som kommer dominera vrlden om ngra r. Tja...har man hrt det frut?

Varfr ska man vara avundsjuk p Nvidia fr? Tesla kper sjlva Nvidias kort.

Nvidias vrdering och pris just nu r den stora frgan fr lngsiktiga investerare.
Citera
2024-06-21, 23:48
Medlem
Citat:

Knappast, jag tycker samma sak nu som fr 15 r sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in