2024-06-22, 08:20
Avstängd
Ni som sitter och killgissar om MC-föraren har uppenbart aldrig varit i en trafiksituation med bil och MC. Det är nästan alltid bilisten som orsakar olyckor mellan dessa fordon för att de slarvar grovt med att inte hålla tillräcklig uppsikt runt bilen och förmår inte se fordon i sidospeglarna som är mindre än en bil.
Att cykla och köra MC/moped inne i Stockholms innerstad är förenat med livsfara på grund av inkompetenta bilister och det är anledningen till att jag aldrig cyklar eller kör MC/Moped därinne, det märks tydligt att alltför många blister har noll koll på omgivningen.
Citera
2024-06-22, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BinaryMachine
Ni som sitter och killgissar om MC-föraren har uppenbart aldrig varit i en trafiksituation med bil och MC. Det är nästan alltid bilisten som orsakar olyckor mellan dessa fordon för att de slarvar grovt med att inte hålla tillräcklig uppsikt runt bilen och förmår inte se fordon i sidospeglarna som är mindre än en bil.
Att cykla och köra MC/moped inne i Stockholms innerstad är förenat med livsfara på grund av inkompetenta bilister och det är anledningen till att jag aldrig cyklar eller kör MC/Moped därinne, det märks tydligt att alltför många blister har noll koll på omgivningen.

Ja...?
Det klart det är bilisten som är vållande.

Det vet vi om, vi som är motorcyklister.
Vi vet att stadstrafik med svenska bilister omkring sig i bästa fall är en kontaktsport och i sämsta fall ett dödligt gatlopp.

Vi vet det, vi klär oss efter det och vi justerar gärna backspeglar åt bilister som ändå inte använder dem.

Men om en bilist köper en trehjuling så är han fortfarande bara bilist.
Det räcker helt enkelt inte om man skall ge sig ut som oskyddad trafikant i svensk stadstrafik.
Citera
2024-06-22, 09:25
Medlem
BlueBarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kamikazeklanten
Olyckan kan vara ett typiskt exempel på en situation som en b-kortsförare på en scooter inte självklart hanterar vettigt. Andra ska givetvis inte köra på folk hur som helst, men som oskyddad förare måste man hela tiden jobba med placeringen i trafikmiljön.

Framförallt gäller det att inte sätta sig i en situation där din hälsa beror på andras agerande.
Citera
2024-06-22, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueBarrel
Framförallt gäller det att inte sätta sig i en situation där din hälsa beror på andras agerande.

Precis.

Folk som predikar B-kortsgodkända scootrars överlägsna säkerhet är i min erfarenhet mycket lika de som har övertro till Teslas självkörande förmåga. Teknik ska lösa saker som inte är av vikt för den reella överlevnaden i trafiken. Nästan ingen kör omkull på det sätt som två framhjul på en scooter förväntas lösa. Trehjulingsfolket gör samma typ av misstag som nybörjare på lätta motorcyklar alltid har gjort. De bromsar omkull sig, krockar med bilar, kan inte motstyra, mm. Det är ju totalt ointressant vems fel det är i den akuta skadesituationen.

Vid den olycka i Italien som avslutade min motorcykelkarriär såg jag först efteråt vad som jag hade missat. När jag kollade på Google StreetView nån dag efter klotningen så var det tydligt hur extremt skadad asfalten var. När nya StreetView-bilder lades upp nån månad senare var just den sträcka där jag gick omkull nyasfalterad. Jag är naturligtvis ansvarig för min egen singelolycka, men vägen bidrog till viss del. Fast det går ju inte att skylla på dåliga vägar i Italien, då de är urusla mest hela tiden.

"Klotning": Den händelse som inträffar när den i stort sett klotformade hjälmen träffar marken i ansenlig hastighet. Det hjälper mycket att då ha en bra hjälm.
Citera
2024-06-22, 12:32
Medlem
MrTurbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skivsamlaren
Jag cyklade förbi olyckan. Vill minnas att motorcykeln var en trehjuling (typ cruiser med två hjul fram). Var inte särskilt uppmärksam, men såg iaf en skadad bil samt räddningspersonal som höll upp ett skynke.

Då var det alltså en bil? Mc har två hjul.
Citera
2024-06-22, 12:42
Medlem
MrTurbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox

# Aldrig stanna och hamna sist i en kö. Se till att filtrera igenom mellan fordonen för att skapa skydd bakifrån.

# Rör dig alltid fortare än trafiken runt dig. Bli inte hängade i en position där du hamnar i flera förares döda vinkel och snabbt "glöms bort".

# Blicken långt bort, sök över taken, läs det som händer där framme och finn linjen som tar just dig säkert hem.

# Skapa utrymme åt dig själv och medvetande om din existens vid de tillfällen du fastnar jämsides andra fordon. Se till att arbeta upp en lucka minst lika stor som en personbil och jobba luckan genom att verkligen fylla ut den.
Det kan verka nervöst och hetsigt att accelerera inom luckan för att sedan falla tillbaka igen

AMEN på det där. Hållt mig vid liv under ca 30 år på två (ibland ett) hjul. Helst No2.
Citera
2024-06-22, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTurbo
Då var det alltså en bil? Mc har två hjul.

Nä, ett fordon registrerat som motorcykel kan t o m ha 4 hjul, t ex en ATV/fyrhjuling. Fast inte blir det nån motorcykel annat än lagmässigt.
Citera
2024-06-22, 22:36
Medlem
Det är inte bara motorcyklar som behöver tänka på placering på vägen. En kompis låg för nära och till höger bakom ett större fordon. Då trodde en vänstersvängande mötande förare att det var fritt att svänga, och körde in i fronten på kompisens bil. Svår fotskada med livslångt besvär blev resultatet.
Citera
2024-06-23, 08:53
Medlem
MrTurbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kamikazeklanten
Nä, ett fordon registrerat som motorcykel kan t o m ha 4 hjul, t ex en ATV/fyrhjuling. Fast inte blir det nån motorcykel annat än lagmässigt.

Men man behöver inte ha körkortsklass A utan kör dem på B eller möjligen traktorkort.
Citera
2024-06-23, 19:20
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nietzschesson
Enligt Mitt i Stockholms rapportering smet bilisten som trängde motorcykeln från platsen.
https://www.mitti.se/nyheter/kvinna-...103.c3f9715ead

Vad är det för en skit?
Är han fast nu?
Citera
2024-06-23, 19:32
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nietzschesson
Enligt Mitt i Stockholms rapportering smet bilisten som trängde motorcykeln från platsen.
https://www.mitti.se/nyheter/kvinna-...103.c3f9715ead
Konstigt att inte trådvittnet märkte av smitningen; (FB) Motorcykel körde omkull i Stockholm – passagerare omkom (2024-06-16)
Citat:
Ursprungligen postat av faizty
Jag var på plats hela insatsen.
Det är imponerande hur många säkra teorier ni hinner skapa med noll info.

Ni har alla haft fel .
Citera
2024-06-23, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Konstigt att inte trådvittnet märkte av smitningen; (FB) Motorcykel körde omkull i Stockholm – passagerare omkom (2024-06-16)

Jag var rätt upptagen med att försöka rädda hennes liv än att titta ifall någon av de 5-6 bilarna som var förbi henne stannade kvar.
Du kan få leta upp någon av de andra 10 ryggradslösa personerna som bara satt och tittade utan att röra en fena.
Vad för person är du? Räddar personen eller tittar på bilar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in