• 5
  • 6
2024-06-23, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Konstigt att inte trådvittnet märkte av smitningen; (FB) Motorcykel körde omkull i Stockholm – passagerare omkom (2024-06-16)

Eller för den delen alla fittor som stannade i mötande fil för att fota när vi jobbade på henne.
Citera
2024-06-25, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av faizty
Jag var rätt upptagen med att försöka rädda hennes liv än att titta ifall någon av de 5-6 bilarna som var förbi henne stannade kvar.
Du kan få leta upp någon av de andra 10 ryggradslösa personerna som bara satt och tittade utan att röra en fena.
Vad för person är du? Räddar personen eller tittar på bilar?
Fint ingripande av dig. Utan att veta din livserfarenhet så kan sådant vara traumatiskt för många och psykiska besvär kan komma dagar efteråt, våga be om hjälp om du upplever besvär. Ingenting att skämmas för efter ett rådigt ingripande

Sen förstår jag frustrationen över handlingsförlamade personer på plats samt bli "attackerad" här i tråden, men ryggradslösa är nog fel ord att benämna de. Chocken tar över för majoriteten i traumatiska händelser och de blir handlingsförlamade, alternativt rädda för att ingripa då de saknar erfarenhet & kunskap om vad som ska göras. Idioti att inte första hjälpen lärs ut i större utsträckning.

Att smita från en dödsolycka bör resultera i indraget körkort livet ut samt dagsböter á resterande levande dagar kvar på jorden. Vidrigt beteende där lagen måste skärpas.
Citera
2024-06-25, 11:53
Medlem
Tack för omtanken! Fint av dig att se det så.
Jag har lyxen att ha jobbat flera prim försvaret med ett gäng turer utomlands. Och sedan 10 år har jag varit heltidsanställd brandman i Stockholm där jag är huvudinstruktör i akut sjukvård för egen personal. Så efter olyckan så ledde jag en debeief med mina 6 cykelkamrater som blev vittne och några hjälpte till, då de inte har någon erfarenhet av sånt här. Så det har blivit så bra det kan bli för de iaf.

Ryggradslöst är absolut ett hårt ord. Och jag är nog mer frustrerad över vissas brist på initiativförmåga när det blir skrovligt.
Sen förstår jag med att det är lätt för mig att säga som är van vid exakt den situationen .
Men att stå bredvid och inte ens fråga ”vad kan jag göra” utan man tar 10 steg bakåt med försvaret ”jag vill inte vara i vägen” har jag slutat ha förstående för om man nu inte har stora egna trauman .

Tror jag skällde ut minst 6 personer som försökte köra iväg sina bilar eller stod i vägen för ambulans för de ville komma iväg snabbast på plats. Medans vi var kort om folk första 5 minuterna .

Men återigen tack för din omtanke .

Citat:
Ursprungligen postat av Mash08
Fint ingripande av dig. Utan att veta din livserfarenhet så kan sådant vara traumatiskt för många och psykiska besvär kan komma dagar efteråt, våga be om hjälp om du upplever besvär. Ingenting att skämmas för efter ett rådigt ingripande

Sen förstår jag frustrationen över handlingsförlamade personer på plats samt bli "attackerad" här i tråden, men ryggradslösa är nog fel ord att benämna de. Chocken tar över för majoriteten i traumatiska händelser och de blir handlingsförlamade, alternativt rädda för att ingripa då de saknar erfarenhet & kunskap om vad som ska göras. Idioti att inte första hjälpen lärs ut i större utsträckning.

Att smita från en dödsolycka bör resultera i indraget körkort livet ut samt dagsböter á resterande levande dagar kvar på jorden. Vidrigt beteende där lagen måste skärpas.
Citera
2024-06-26, 09:23
Medlem
Jordgubbes avatar
Det finns väl inte så mycket trafikkameror där i trakterna (som polisen uttalar sig om att de hoppas hitta smitaren på), borde komma upp fler för trafikläget etc.
Citera
2024-06-26, 11:17
Medlem
Citat:
Eller för den delen alla fittor som stannade i mötande fil för att fota när vi jobbade på henne.

Det är äckliga personer som gör så.
Citera
2024-06-26, 16:09
Medlem
J0RDGUBBEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Det finns väl inte så mycket trafikkameror där i trakterna (som polisen uttalar sig om att de hoppas hitta smitaren på), borde komma upp fler för trafikläget etc.

Dessutom helgdag så inget som registreras i kamerorna som hanterar trängselskatt, antar jag.
Citera
2024-06-26, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J0RDGUBBE
Dessutom helgdag så inget som registreras i kamerorna som hanterar trängselskatt, antar jag.

Larmcentralen kunde sitta och titta på hela förloppet från en kamera. Så de kommer kunna reda ut hur det gick till. Men det kommer troligen inte kommuniceras utåt efter.
Citera
2024-06-27, 11:11
Medlem
J0RDGUBBEs avatar
Citat:
Larmcentralen kunde sitta och titta på hela förloppet från en kamera. Så de kommer kunna reda ut hur det gick till. Men det kommer troligen inte kommuniceras utåt efter.

Tack för info. Då hoppas vi att det finns goda förutsättningar för att ställa ansvariga tillsvars.
Citera
2024-06-28, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kamikazeklanten
Det är äckliga personer som gör så.

Jag skulle säga att det händer i minst 90 % av trafikolyckorna jag är på
Så andelen äckel i allmänheten är ändå ganska ansenlig 🙄
Citera
2024-06-28, 20:43
Medlem
Citat:
Jag skulle säga att det händer i minst 90 % av trafikolyckorna jag är på
Så andelen äckel i allmänheten är ändå ganska ansenlig 🙄

Om någon är skadad, och man inte kan hjälpa till på något vis, ser man till att inte stå och glo på den som har skadat sig. Jag vet hur tråkigt det är att ligga skadad vid vägkanten, och ha ca 20 nyfikna italienare som stirrar. Fast de skingrades snabbt när karabinjärerna dök upp.

Yrkesfotografer ska givetvis få ta bilder, och de vet ju dessutom vad som går att publicera på etiskt bra sätt.
Citera
2024-08-05, 17:41
Medlem
Nietzschessons avatar
Har polisen hittat smitaren? Någon som hört/sett något?
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in