Citat:
Ursprungligen postat av
Goulburn
Nej där håller jag inte med. På den tiden dog väl människor av HIV. I princip blir det ju som att Assange skulle säga att för mig är mina möten där vi ska diskutera Wikileaks framtid i Sverige viktigare än din rädsla för att dö i förtid. Var det så bråttom med mötena att de inte kunde väntat till följande måndag? Dessutom tror jag på att han genomförde ett samlag utan kondom utan att fråga först. "är det ok för dig att jag avstår från kondomen?".
SW var snudd på stalker och att kräva ett test kan ha varit ett sätt att utöva kontroll på ett oetiskt sätt. Eller så var hennes uppdrag (kan inte uteslutas) en honungsfälla som gick ut på att förknippa honom med kladd och smitta och så dra hans namn i smutsen. Tänk dessutom på att han var jagad av USA och fick vara försiktig och ständigt på sin vakt. Det lär ha funnits bromsmedicin som måste sättas in inom 72h, men fredag var det redan för sent, eller så hade hon fått den redan och då kunde nog testet vänta några timmar (räknat i kontorstid, från fredag eftermiddag till måndag).
En visselblåsare (eller likande) som håller på med känslig, hemlig information och hotas av en hänsynslös stormakt ska kanske inte beordras infinna sig för test utan att själv behålla en viss kontroll över situationen. Hur skulle ett test fredag eftermiddag ha kunnat rädda livet på SW?
Hennes ex vittnade om att hon varit supernoga och krävt testning innan de (SW och ex) hade haft sex. Varför frångick hon den principen när hon iklädd ljuvt rosa kashmir fångade Assange i sitt garn? Någon kallade henne intelligensgroupie. Kanske var det lite mer än så.
Hennes bror vittnade om att hon efteråt varit på dåligt humör och han sa att det kanske var på grund av bromsmediciner hon fått. Till och med tänkbart att hon ljög hon ihop ett övergrepp för att kunna få dessa bromsmediciner som måste ges inom 72h, och som tydligen inte godkändes om man frivilligt haft oskyddat sex.
Beskrivningarna av turerna kring anmälan och HIV-test var förvirrande och motsägelsefulla, och syftet kanske bara var, som sagt, att få honom associerad med smitta och gråzoner. Det fanns i alla fall mäktiga instanser som ville komma åt honom, och honungsfällor är en klassiker.