Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-06-30, 01:17
  #289
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Vilka är ”de”?

Vilka är det som tvingat fram VAR? Jo supportrar. Spelare. Ledare. År efter år. Konspirationer. Gnäll på domslut. Sökandet efter en absolut rättvisa som inte finns. Det VAR bevisat mer än något annat är den låga begåvningen och mognadsgraden bland fotbollens utövare och betraktare. Ingen domare hade dömt bort det nej. Men varje gång domare missade svåra offsider tidigare ropade man på teknologi.
Och nu är vi här.

Hatar VAR. Känner likt TS. Tröttnar på fotbollen. Men lika mycket är det folk som ropar på konspiration för två regelkorrekta beslut som tas av domaren som gör att jag känner så. Funkar inte. Sen är regelverket åt helvete tycker jag.

Sen är nog Flashback en dålig plats för fotboll. Framförallt under mästerskap. Alldeles för många gröngölingar som bara följer mästerskap. Kan inte regler. Bryr sig bara om hudfärg osv osv.
Juderymdödlorna . De är de skyldiga
Citera
2024-06-30, 11:29
  #290
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Vilka är det som tvingat fram VAR? Jo supportrar. Spelare. Ledare. År efter år. Konspirationer. Gnäll på domslut. Sökandet efter en absolut rättvisa som inte finns.

Hatar VAR. Känner likt TS. Tröttnar på fotbollen. Men lika mycket är det folk som ropar på konspiration för två regelkorrekta beslut som tas av domaren som gör att jag känner så. Funkar inte. Sen är regelverket åt helvete tycker jag.
Det här sammanfattar det hela otroligt bra. Jag hatar i och för sig inte VAR, men jag "hatar" att det behövs, och på sättet det införts i tron om att uppnå någon slags perfektion i domarnas agerande (som om regelverket inte bygger på bedömningar till största del).

Och sen hur alla är hycklare i sin kritik, för så fort det gynnar det egna laget så står supportrar, tränare och spelare där och säger att jo, det viktigaste är ändå att det blir rätt även om det är på centimetern. Men går det emot, då ska man clowna sig som den danske förbundskaptenen på presskonferensen efter matchen.

Regelverket kanske är dåligt eller åtminstone bristfälligt vad gäller hur VAR ska användas på "rätt" sätt.. men samtidigt kommer ingen med någon vettig lösning. Det ser vi inte minst med handsregeln, folk som gnäller på att det där resulterar i straff - hur ska man ha det då? Hur skriver man om regeln så att försvarare får blockera bollen med handen i vissa fall, men andra inte? Nä, hopplöst känns det ibland.
Citera
2024-06-30, 12:57
  #291
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marqueso2
Det här sammanfattar det hela otroligt bra. Jag hatar i och för sig inte VAR, men jag "hatar" att det behövs, och på sättet det införts i tron om att uppnå någon slags perfektion i domarnas agerande (som om regelverket inte bygger på bedömningar till största del).

Och sen hur alla är hycklare i sin kritik, för så fort det gynnar det egna laget så står supportrar, tränare och spelare där och säger att jo, det viktigaste är ändå att det blir rätt även om det är på centimetern. Men går det emot, då ska man clowna sig som den danske förbundskaptenen på presskonferensen efter matchen.

Regelverket kanske är dåligt eller åtminstone bristfälligt vad gäller hur VAR ska användas på "rätt" sätt.. men samtidigt kommer ingen med någon vettig lösning. Det ser vi inte minst med handsregeln, folk som gnäller på att det där resulterar i straff - hur ska man ha det då? Hur skriver man om regeln så att försvarare får blockera bollen med handen i vissa fall, men andra inte? Nä, hopplöst känns det ibland.

När man hade den gamla versionen av handsregeln som var lite mer "vid" och "upp till bedömning/tolkning" så medförde ju det en oerhört ojämn handsbedömning från match till match. Det var också lätt för domarna att gömma sig bakom detta och fria varje gång det blev hands i straffområdet. Därför har man nu försökt renodla handsregeln så mycket man kan och sätta fokus på att en spelare som gör sig onaturligt större faktiskt tar risken att bollen skall träffa armen/handen - och därmed bli bestraffad. Så skall man försöka tolka dagens handsregel/direktiv så kan man säga att man lämnat över ansvaret till den enskilda spelaren. Likt: Spela/rör dig/försvara som du vill, men var beredd på att du tar en risk att när du gör detta genom att ha armen utanför kroppen.

Ett regelförslag som funnits, men som försvunnit ur diskussionerna, är att ALL HANDS skall vara bestraffningsbar. Men med distinktionen att ofrivillig hands skall bestraffas med indirekt frispark, medans avsiktlig hands skall bestraffas med direkt frispark. Vad tror du om ett sådant förslag? :-)
Citera
2024-06-30, 13:01
  #292
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
När man hade den gamla versionen av handsregeln som var lite mer "vid" och "upp till bedömning/tolkning" så medförde ju det en oerhört ojämn handsbedömning från match till match. Det var också lätt för domarna att gömma sig bakom detta och fria varje gång det blev hands i straffområdet. Därför har man nu försökt renodla handsregeln så mycket man kan och sätta fokus på att en spelare som gör sig onaturligt större faktiskt tar risken att bollen skall träffa armen/handen - och därmed bli bestraffad. Så skall man försöka tolka dagens handsregel/direktiv så kan man säga att man lämnat över ansvaret till den enskilda spelaren. Likt: Spela/rör dig/försvara som du vill, men var beredd på att du tar en risk att när du gör detta genom att ha armen utanför kroppen.

Ett regelförslag som funnits, men som försvunnit ur diskussionerna, är att ALL HANDS skall vara bestraffningsbar. Men med distinktionen att ofrivillig hands skall bestraffas med indirekt frispark, medans avsiktlig hands skall bestraffas med direkt frispark. Vad tror du om ett sådant förslag? :-)

Är inte dagens fotbollspelare såpass skickliga att de kan medvetet styra bollen mot motståndarens händer och på det viset få frispark när de så önskar?
Citera
2024-06-30, 13:10
  #293
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Är inte dagens fotbollspelare såpass skickliga att de kan medvetet styra bollen mot motståndarens händer och på det viset få frispark när de så önskar?

"Kan" kan man väl. Men jag ser den diskussionen som något överdriven. I min värld skulle en sådan aktion kräva att bollförande spelare saktar ned sitt tempo oerhört mycket, för att på något sätt "lyfta" eller "chippa" bollen på försvarens hand...och jag tror (generellt) inte den tiden finns, innan en motspelare gjort en brytning eller styrt undan spelaren/bollen. Men vad vet jag...
Citera
2024-06-30, 13:50
  #294
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
"Kan" kan man väl. Men jag ser den diskussionen som något överdriven. I min värld skulle en sådan aktion kräva att bollförande spelare saktar ned sitt tempo oerhört mycket, för att på något sätt "lyfta" eller "chippa" bollen på försvarens hand...och jag tror (generellt) inte den tiden finns, innan en motspelare gjort en brytning eller styrt undan spelaren/bollen. Men vad vet jag...

Tänker att man skjuter eller passar så bollen far iväg i ungefär strax över eller under midjehöjd. Det är däromkring händerna oftast befinner sig. En som behärskar bollen borde kunna få den att passera 20-25 cm utanför motspelarens kropp och passerar bollen är det ju bra, men stoppas bollen är chansen stor det görs med en hand.
Citera
2024-06-30, 14:16
  #295
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
När man hade den gamla versionen av handsregeln som var lite mer "vid" och "upp till bedömning/tolkning" så medförde ju det en oerhört ojämn handsbedömning från match till match. Det var också lätt för domarna att gömma sig bakom detta och fria varje gång det blev hands i straffområdet. Därför har man nu försökt renodla handsregeln så mycket man kan och sätta fokus på att en spelare som gör sig onaturligt större faktiskt tar risken att bollen skall träffa armen/handen - och därmed bli bestraffad. Så skall man försöka tolka dagens handsregel/direktiv så kan man säga att man lämnat över ansvaret till den enskilda spelaren. Likt: Spela/rör dig/försvara som du vill, men var beredd på att du tar en risk att när du gör detta genom att ha armen utanför kroppen.

Ett regelförslag som funnits, men som försvunnit ur diskussionerna, är att ALL HANDS skall vara bestraffningsbar. Men med distinktionen att ofrivillig hands skall bestraffas med indirekt frispark, medans avsiktlig hands skall bestraffas med direkt frispark. Vad tror du om ett sådant förslag? :-)
Jag tycker att hela diskussionen om hands i dag är så uttjatad. Vid varje handssituation ska kommentatorer oja sig över hur svårt det är att förstå, jag upplever inte att det är så himla invecklat egentligen. För det mesta ser man ju faktiskt om en hand/arm är i en helt onaturlig position. Man kan förstås argumentera för vad som är naturligt i vissa försvarsaktioner, men rent generellt är det inte svårt.

Det stora problemet är att folk inte litar på att domarna klarar av att göra den bedömningen. Gnäll om att det inte är konsekvent, "varför blev situation A straff men inte situation B, de var ju identiska". Förutom att de aldrig är identiska när folk rabblar dessa exempel. Förtroendet för domare är så pass lågt att varje grej måste ifrågasättas.

Det är för svårt att tydligt specificera i text vad som utgör avsiktligt och oavsiktligt, man måste låta domare som har god erfarenhet och utbildning bedöma det. Vet inte hur man skulle skriva om handsregeln för att göra det möjligt att särskilja dessa på ett tydligt sätt. Sen tycker jag att det är ett problem med straffar överlag - i går sa någon i studion att det är oproportionerligt för den situationen och det håller jag med om, men ingen gnäller över en pyttig stämpling i hörnet av straffområdet där ingen tydligt målchans finns. Där skulle jag vilja ha det konsekvent, dvs finns det ingen reell målchans ska det heller inte bjussas på en straff (och troligt gratismål).
Citera
2024-06-30, 14:23
  #296
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Tänker att man skjuter eller passar så bollen far iväg i ungefär strax över eller under midjehöjd. Det är däromkring händerna oftast befinner sig. En som behärskar bollen borde kunna få den att passera 20-25 cm utanför motspelarens kropp och passerar bollen är det ju bra, men stoppas bollen är chansen stor det görs med en hand.

Ok. Ja kanske det...

Jag tänker att en vanlig följd av sådant typ av spel är att försvarsspelaren ofta skulle få bollen på sig (t ex lår, höft, bröst) och därefter upp på sin arm/hand. Idag finns ju en regel/tolkning som säger att det normalt inte är ett regelbrott om bollen kommer direkt från försvarsspelarens eget huvud, kropp eller fot. För att minimera sådana situationer du beskriver så tänker jag att handsregeln skulle kunna vara utformad i 3 steg:

1. Avsiktlig hands=Direkt frispark
2. Ofrivillig hands=Indirekt frispark
3. Ofrivillig hands från egen kropp=Ingen åtgärd

Vad tror du om det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in