• 1
  • 2
2024-05-30, 18:12
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippipipparpippin
Då skulle man till exempel inte heller kunna vara funktionär i pingströrelsen utanför arbetstid och ägna sig åt handpåläggning och annat och samtidigt arbeta med sin profession. Frågan verkar inte vara ställd om de kan göra skilland på sitt arbete och sin bisyssla. Utan bara att det är förtroendeskadligt att de har just den bisysslan.
Folk tror på allt mellan himmel och jord i sina olika religoner men klarar allt som oftast av att sköta sitt jobb utan att blanda samman detta.

De flesta som sysslar med allt mellan himmel och jord sysslar inte kommersiellt med healing, tarotkort och zonterapi samtidigt som de på jobbet ska fatta myndighetsbeslut kopplat till människors hälsa och välmående. Men det är klart att detta handlar om bedömningar och avvägningar, det finns inget svartvitt i vad som är tillåtet eller inte. Inte säkert att detta skulle hålla för en rättslig prövning heller. Men ditt exempel: En Pingstpastor som sysslar med healing på kvällen ska kanske inte på dagen fatta omsorgsbeslut i en kommun?

Man kan också tänka såhär: Vilken syn på hälsa och sjukdom vill man att den person ska ha som ska fatta beslut om ens mamma ska få en plats på ett demensboende eller inte?
Citera
2024-05-30, 19:52
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
De flesta som sysslar med allt mellan himmel och jord sysslar inte kommersiellt med healing, tarotkort och zonterapi samtidigt som de på jobbet ska fatta myndighetsbeslut kopplat till människors hälsa och välmående. Men det är klart att detta handlar om bedömningar och avvägningar, det finns inget svartvitt i vad som är tillåtet eller inte. Inte säkert att detta skulle hålla för en rättslig prövning heller. Men ditt exempel: En Pingstpastor som sysslar med healing på kvällen ska kanske inte på dagen fatta omsorgsbeslut i en kommun?

Man kan också tänka såhär: Vilken syn på hälsa och sjukdom vill man att den person ska ha som ska fatta beslut om ens mamma ska få en plats på ett demensboende eller inte?

Jag skulle säga att de flesta vill ha någon som är professionell på det den gör och gärna har god utbildning och eefarenhet av jobbet.
Vad personer gör på sin fritid kan både du och jag tycka både ditten och datten om, men det ska ju inte spela någon roll vad folk har för personlig syn på hälsa och välmående om de kan sköta sin myndighetsutövning?
Citera
2024-05-30, 21:57
Medlem
Venators avatar
Citat:
Jag skulle säga att de flesta vill ha någon som är professionell på det den gör och gärna har god utbildning och eefarenhet av jobbet.
Vad personer gör på sin fritid kan både du och jag tycka både ditten och datten om, men det ska ju inte spela någon roll vad folk har för personlig syn på hälsa och välmående om de kan sköta sin myndighetsutövning?

Då har vi helt enkelt olika uppfattning om den saken och olika förväntningar på en myndighetsperson inom kommunal omsorg.
Citera
2024-05-31, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Då har vi helt enkelt olika uppfattning om den saken och olika förväntningar på en myndighetsperson inom kommunal omsorg.

Jag tänker att detta går att implementera på många saker.
En lärare som spelade i ett dödsmetallband sägs ha varit nära att förlora jobbet då rektor tyckte att texterna var problematiska. Problemet var att rektor själv spelade i ett jazzband som visade sig även de ha problematiska texter.
Jag ser även att jag som medborgare kommer hitta fel hos precis varje läkare, lärare socialsekreterare jag möter om jag ska granska deras fritid och vad de håller på med mer eller mindre offentligt.
Jag vill inte veta om min husläkare kampanjar för AFS eller om skolinspektören är gift med en delägare i en privatskola, då skulle jag konstant springa runt och ana ugglor i mossen.
Citera
2024-05-31, 00:25
Medlem
Venators avatar
Citat:
Jag tänker att detta går att implementera på många saker.
En lärare som spelade i ett dödsmetallband sägs ha varit nära att förlora jobbet då rektor tyckte att texterna var problematiska. Problemet var att rektor själv spelade i ett jazzband som visade sig även de ha problematiska texter.
Jag ser även att jag som medborgare kommer hitta fel hos precis varje läkare, lärare socialsekreterare jag möter om jag ska granska deras fritid och vad de håller på med mer eller mindre offentligt.
Jag vill inte veta om min husläkare kampanjar för AFS eller om skolinspektören är gift med en delägare i en privatskola, då skulle jag konstant springa runt och ana ugglor i mossen.

Om vi nu breddar exemplen till sjukvården: Jag vill kunna lita på att min läkare som behandlar mig på dagen inte tror på healing och zonterapi och ägnar sig åt det på kvällarna. Men jag vill inte heller veta, jag vill kunna lita på att deras arbetsgivare har koll på detta.

Så visst kan det implementeras på många saker och det är en bedömningsfråga. Det finns ingen bestämd måttstock man kan följa utan det blir en samlad bedömning i respektive fall. Men jag tycker det är bra att vi har höga krav på personer som arbetar i stat och kommun.

Ett exempel på när domstolen gav en arbetsgivare rätt i vad som var förtroendeskadlig verksamhet:
En polis som var ordförande i en ideell förening som bland annat gav hjälp och stöd åt våldsutsatta personer.

Källa: https://www.st.org/rad-och-stod/jobb...heter/bisyssla
Citera
2024-06-01, 00:32
Medlem
En utav kvinnorna har även lagt ut ett ”statement” på sin facebook den 22 maj.
Citera
2024-06-01, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskimy
En utav kvinnorna har även lagt ut ett ”statement” på sin facebook den 22 maj.

Länk?
Citera
2024-07-07, 08:19
Medlem
jnilssons avatar
Det finns miljontals av dessa batikhäxor runtom i myndigheter, utbildningsväsende och vård.
Citera
2024-09-19, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Det finns miljontals av dessa batikhäxor runtom i myndigheter, utbildningsväsende och vård.

Ja och det kan bli stora problem eftersom det i många fall blir "sektliknande" sammanslutningar. Det är också väldigt svårt att resonera med dem pga att de blir så hjärntvättade och bara ser sin stora uppgift - att upplysa världen om vad som är rätt och riktigt, ett budskap från universum där de följer ljuset och det goda.

Undra hur de tänker (eller rättare sagt inte tänker själva pga hjärntvättning) när de lämnar man, barn (ja även minderårigt!), djur och sitt hem för att istället "göra gott" och frälsa alla andra. Är det att göra gott???

Vi kan faktiskt inte ha sådana att fatta beslut om äldre, sjuka, barn osv när de rent ut sagt inte är riktigt kloka i huvudet! PUNKT SLUT!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in