Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-07-09, 07:26
Medlem
knors avatar
https://www.di.se/digital/annu-ett-d...et-fortsatter/

nnu ett drpslag fr bitcoin raset fortstter

Nya uppgifter skakar om kryptomarknaden och under fredagsmorgonen sjnk bitcoinpriset till under 54.000 dollar. Nedgngen klassas som den mest utmrkande sedan FTX kollapsade 2022.
Uppdaterad: 5 juli 2024, 13:41
Publicerad: 5 juli 2024, 11:57

Jaha

Sedan dess (4 dagar sedan) r Bitcoin upp 6% och nnu mer om man vger in kronfrsvagningen.

Det jag vill frmedla r att traditionell media lskar att trasha Bitcoin. Minsta negativa grej och vips skriver man att Bitcoin r helt krt. "Drpslag" och "raset fortstter" r inte direkt mjuka rubriker. Om Bitcoin gr upp skriver man p sin hjd att det gr det.

Detta r ingen rek att varken kpa eller slja, men att lta DI-rubriker styra beteendet r vanskligt.
Citera
2024-07-09, 09:58
Medlem
wes420s avatar
Har hnt grejer med monero sista veckan, gtt ner en hel del.

Nr DI skriver sdr lm crypto s kan det vara dags fr ett kp.

Vad sna dr tomtar skriver ska man ta med en stor nypa salt och tnka motsatsen.
Senast redigerad av wes420 2024-07-09 kl. 10:00.
Citera
2024-07-09, 10:58
Avstngd
ManicToos avatar
Sist jag tittade var BTC nere i 16k s nd hyffsad utveckling sista ret? Bara newbies som kan ha frlorat.

Jag hade personligen slt allt. BTC har inget inneboende vrde. Man ska inte hlla p med lottsedlar. Fast denna sikt hade jag ven p 16k.

Gissning frn en amatr r att BTC helt och hllet r kopplat till USA-brsens AI-boom, det r samma slags fanboys som investerar i bda och bda r beroende av heta men falska nyhets-rubriker som hller fanboys heta. Men nr de tar slut kommer USA-brsen att falla rejlt och d dyker ven BTC. Och troligen mycket mer n brsen, som ytterst sllan faller t.ex 50% ens i den djupaste dipp utspridd ver 18 mnader.
Senast redigerad av ManicToo 2024-07-09 kl. 11:01.
Citera
2024-07-09, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo

Jag hade personligen slt allt. BTC har inget inneboende vrde. Man ska inte hlla p med lottsedlar. Fast denna sikt hade jag ven p 16k.

Standard boomer sikt Bitcoins inneboende vrde r energi och matematik. Andra valutors inneboende vrde r efterblivna politikers vrdelsa lgner

OT: https://buybitcoinworldwide.com/bitcoin-is-dead/
Jag kper iaf!
Citera
2024-07-09, 11:08
Avstngd
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xoxoleah
Standard boomer sikt Bitcoins inneboende vrde r energi och matematik. Andra valutors inneboende vrde r efterblivna politikers vrdelsa lgner

OT: https://buybitcoinworldwide.com/bitcoin-is-dead/
Jag kper iaf!
S du tar ut din ln i BTC? Fr svenska sedlar har du ju mindre frtroende fr.
Citera
2024-07-09, 11:09
Medlem
Citat:
Sist jag tittade var BTC nere i 16k s nd hyffsad utveckling sista ret? Bara newbies som kan ha frlorat.

Gissning frn en amatr r att BTC helt och hllet r kopplat till USA-brsens AI-boom, det r samma slags fanboys som investerar i bda och bda r beroende av heta men falska nyhets-rubriker som hller fanboys heta. Men nr de tar slut kommer USA-brsen att falla rejlt och d dyker ven BTC. Och troligen mycket mer n brsen, som ytterst sllan faller t.ex 50% ens i den djupaste dipp utspridd ver 18 mnader.

Ett tips r att faktiskt lsa p innan du brjar skriva om saker du inte har ngon aning om.

Nu r det dock ganska uppenbart att du bara trollar och hittar p dock
Citera
2024-07-09, 11:11
Avstngd
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvstofft
Ett tips r att faktiskt lsa p innan du brjar skriva om saker du inte har ngon aning om.

Nu r det dock ganska uppenbart att du bara trollar och hittar p dock
Jag har kommenterat och lst i BTC-trdarna redan 2020 och r vl insatt i frgan. Din kommentar r en typisk fanboy-kommentar och du var bara tva p bollen. Just drygheten hos BTSs fanboys r det som r mest slende. Och med dryghet kan man alltid f upp en kurs, men verkligheten kommer alltid ikapp. BTC kommer att sluta p Noll, precis som alla andra digitala valutor. Och f.. ven riktiga valutor, ven om de har lngre hllbarhet typ 100 r mot 4 r.
Citera
2024-07-09, 11:12
Medlem
Citat:
S du tar ut din ln i BTC? Fr svenska sedlar har du ju mindre frtroende fr.

Nej tyvrr gr man det r det i Sverige fr man betala ver 100% i skatt.

(FB) Sverige HATAR krypto (104% skatt p vinster)
Citera
2024-07-09, 11:13
Medlem
Jag frstr inte sthejet. Bitcoin r en vldigt volative (instabil) valuta och kommer alltid att svnga mycket mer i vrde n de flesta andra valutor. Bde upp och ner.

Det rcker som sagt att ngon strre aktr sljer eller kper s svnger det, det rcker med ett rykte eller att ngon annan kryptovaluta blir populrare och tusen andra saker som kan pverka hur folk tnker om hur bitcoin gr upp eller ner.

De allra flesta vill frsts att bitcoin stndigt gr upp s de blir vl helt chockade nr det gr ner.
Citera
2024-07-09, 11:14
Avstngd
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xoxoleah
Nej tyvrr gr man det r det i Sverige fr man betala ver 100% i skatt.

(FB) Sverige HATAR krypto (104% skatt p vinster)
Orsaken till att du inte tar ut din ln i BTC, eller tminstone vxlar in hela din ln nr du ftt den, r i sjlva verket att du tror mer p en svensk tjugolapp n p BTC. Du bara inte vill erknna det p FB.

Det r alltid en lek i BTC-trdarna "valutor r FIAT". BTC r den ultimata FIAT, styrd av en handfull personer, en del numera i fngelse, som manipulerar 100.000 optimistiska fanboys.
Citera
2024-07-09, 11:21
Avstngd
Kapten-Kepss avatar
Citat:

Det finns en pong men om vi ska vara brutalt rliga r ju det mesta av vad finansvrlden sysslar med ocks mer lotteri (eller iaf poker) n ngot annat. Handlar du inte med aktier/fonder heller?

Citat:
Gissning frn en amatr r att BTC helt och hllet r kopplat till USA-brsens AI-boom

Hur motiverar du det med tanke p att BTC:s igonfallande vrdekningar r betydligt ldre n AI-hypen?
Citera
2024-07-09, 11:45
Avstngd
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten-Keps
Det finns en pong men om vi ska vara brutalt rliga r ju det mesta av vad finansvrlden sysslar med ocks mer lotteri (eller iaf poker) n ngot annat. Handlar du inte med aktier/fonder heller?

Hur motiverar du det med tanke p att BTC:s igonfallande vrdekningar r betydligt ldre n AI-hypen?
AI-hypen har samma grunddrag som BTC-hypen, men de grunder som behvdes fr hyper som dessa, internet och fanboys, har ju funnits i tminstone 10 r och vi har t.ex haft vrldshistoriens lngsta uppgng p brsen 2008-2020/24. Allt r en del avsamma hype-knsla som vi ldre inte gr p men andra sidan r vi frlorarna de senaste ren. Men sett 1000 r tillbaka s finns det ekonomiska grundlagar som alltid terfr bubblor till normallge s det r garanterat att alla dessa bubblor frsvinner.

Hr ett av mina favoritdiagram. Den visar hur samtliga ekonomiska bubblor i vrldehistorien byggts upp psykologiskt. Vi r just nu i "return to normal" fr brsen och "New paradigm" fr AI:
https://transportgeography.org/conte...bubble-stages/
Sjlv lngtar jag efter Capitulation fr brsen i USA. Som ven ger BTC samma lge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in