Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2024-07-08, 09:55
  #37
Medlem
"Konstigt" nog så går fonden bra, vilket inte är konstigt när det största innehavet är Investor. En pensionär ska inte spekulera med sina pengar är min poäng. Investor är det tryggaste du kan äga på svenska börsen, utan att välja räntesparande eller något annat som typ aldrig ökar: https://www.placera.se/placera/redak...erigefond.html

Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
En person som rekommenderar en fond med nedan nyckeltal till en pensionär ska inte ge rekommendationer, någonsin.

Standardavvikelse
21,22%
Sharpekvot
0,29
Citera
2024-07-08, 18:45
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrollRoll
"Konstigt" nog så går fonden bra, vilket inte är konstigt när det största innehavet är Investor. En pensionär ska inte spekulera med sina pengar är min poäng. Investor är det tryggaste du kan äga på svenska börsen, utan att välja räntesparande eller något annat som typ aldrig ökar: https://www.placera.se/placera/redak...erigefond.html
Hela poängen är att pensionärer inte skall in på börsen med allt sitt sparkapital. Helt hål i huvudet. En placering med en sådan hög standardavvikelse, och dessutom otroligt låg sharpe, är inte rätt placering i detta fall. Huruvida det går bra just nu har inte med saken att göra.

Att amatörer ska sluta ge råd till andra amatörer är för mycket att be om, tyvärr.
Citera
2024-07-09, 08:57
  #39
Medlem
Hon ska inte in med hela sparkapitalet. TS gav förutsättningarna i första inlägget, så läs gärna på innan du gör bort dig igen: "Hon har bostadsrätt som är betald och klar. Hon har totalt 140k och jag tänker att hon kan investera 100k och ha 40k på ett sparkonto som buffert."

Att investera 100K av 140K i Investor eller stabil fond är ett bra val och knappast hål i huvudet. Det är bara amatörer som inte läser förutsättningarna innan de tvärsäkert bestämmer sig för något Bostadsrätten i sig är dessutom en del i hennes buffert eftersom den går att belåna eller sälja om det kniper av någon oväntad anledning. Det här vet man om man inte är amatör och lite bakom som du...

Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Hela poängen är att pensionärer inte skall in på börsen med allt sitt sparkapital. Helt hål i huvudet. En placering med en sådan hög standardavvikelse, och dessutom otroligt låg sharpe, är inte rätt placering i detta fall. Huruvida det går bra just nu har inte med saken att göra.

Att amatörer ska sluta ge råd till andra amatörer är för mycket att be om, tyvärr.
Citera
2024-07-09, 12:17
  #40
Medlem
1871s avatar
Tanten ska ha en kort räntefond som ger 6% per år och inte aktiefonder.
Citera
2024-07-09, 16:37
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrollRoll
Hon ska inte in med hela sparkapitalet. TS gav förutsättningarna i första inlägget, så läs gärna på innan du gör bort dig igen: "Hon har bostadsrätt som är betald och klar. Hon har totalt 140k och jag tänker att hon kan investera 100k och ha 40k på ett sparkonto som buffert."

Att investera 100K av 140K i Investor eller stabil fond är ett bra val och knappast hål i huvudet. Det är bara amatörer som inte läser förutsättningarna innan de tvärsäkert bestämmer sig för något Bostadsrätten i sig är dessutom en del i hennes buffert eftersom den går att belåna eller sälja om det kniper av någon oväntad anledning. Det här vet man om man inte är amatör och lite bakom som du...
Jag ber till gud att du inte jobbar inom finans. Du saknar helt förståelse för riskhantering.

Du saknar även helt förståelse för hur olika åldersgrupper tänker, tycker och agerar.
__________________
Senast redigerad av ChiLLon 2024-07-09 kl. 16:39.
Citera
2024-07-09, 22:28
  #42
Medlem
Jag tar in förutsättningarna innan jag göra några val. Det gör inte du.

Jag citerade inte tidigare, men TS säger även "Hon vill såklart ha en buffert för oförutsedda händelser men det är nog allt."

Alltså så behöver hon inte ha en jäkla massa säkerhet och trygghet eftersom hon inte måste ta en stor del av sitt sparande inom något år och har 40 000 kr som säkerhet på sparkonto. Oddsen att hon ska behöva ta av de pengarna på sparkontot när hon bor i lägenhet är snudd på noll.

Eftersom hon jobbar lite fortfarande utgår jag dessutom från att hon inte är jättegammal, utan rätt nybliven pensionär. Ännu större anledning att ha sitt sparande i en bred fond som Spiltan Investmentbolag eller som en bred trygg aktie som Investor. Dina förslag riskerar ju att göra att inflationen äter upp hennes sparande...

Hade hon och TS varit lite mer varma i kläderna med aktier och haft lite mer sparat, så hade jag rekommenderat en utdelningsportfölj, med stor spridning av innehav, så hon hade kunnat få in lite pengar varje månad istället.

Jag hoppas verkligen att du inte sysslar med finans eller rådgivning i såna här frågor.

Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Jag ber till gud att du inte jobbar inom finans. Du saknar helt förståelse för riskhantering.

Du saknar även helt förståelse för hur olika åldersgrupper tänker, tycker och agerar.
__________________
Senast redigerad av TrollRoll 2024-07-09 kl. 22:34.
Citera
2024-07-09, 23:58
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrollRoll
Jag tar in förutsättningarna innan jag göra några val. Det gör inte du.

Jag citerade inte tidigare, men TS säger även "Hon vill såklart ha en buffert för oförutsedda händelser men det är nog allt."

Alltså så behöver hon inte ha en jäkla massa säkerhet och trygghet eftersom hon inte måste ta en stor del av sitt sparande inom något år och har 40 000 kr som säkerhet på sparkonto. Oddsen att hon ska behöva ta av de pengarna på sparkontot när hon bor i lägenhet är snudd på noll.

Eftersom hon jobbar lite fortfarande utgår jag dessutom från att hon inte är jättegammal, utan rätt nybliven pensionär. Ännu större anledning att ha sitt sparande i en bred fond som Spiltan Investmentbolag eller som en bred trygg aktie som Investor. Dina förslag riskerar ju att göra att inflationen äter upp hennes sparande...

Hade hon och TS varit lite mer varma i kläderna med aktier och haft lite mer sparat, så hade jag rekommenderat en utdelningsportfölj, med stor spridning av innehav, så hon hade kunnat få in lite pengar varje månad istället.

Jag hoppas verkligen att du inte sysslar med finans eller rådgivning i såna här frågor.
Återigen, du förstår inte hur en äldre person tänker. Du kan inte applicera hur en yngre person tänker eller bör tänka. Du skriver själv att allt hon vill ha är lite buffert. Tror du då på riktigt en person som är 65+, som varit med om skyhög ränta i början av 90-talet, bostadskris/krasch, finanskrasch, techbubbla med mera är särskilt intresserad av 100% aktiemarknad? En person som med stor sannolikhet amorterat duktigt istället för att placera pengarna och amortera senare, för att de tycker om den trygga känslan. Vad ska hon göra med den potentiella vinsten? Ingenting, hon vill ju som sagt bara ha lite buffert. Det enda hon möjligtvis behöver är tandvård och det har hon redan råd med. För henne finns det nästan bara en nedsida. Återigen, din bild av riskhantering är inte applicerbar på alla andra.

Vilka förslag menar du att jag lämnat, som äts upp av inflationen? Jag har inte lämnat några specifika förslag/råd, det är inte värt att riskera min licens.

Jag hoppas att inte dina föräldrar frågar dig om hjälp med deras besparingar, ditt tankesätt kommer i så fall skapa dem mycket onödig stress.
Citera
2024-07-10, 00:01
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlexTheRed
110 - ålder = mängden räntebärande(sparkonto)i procent

sparhorisonten är så kort så det finns inget skäl att ha så mycket i aktier/fonder

Tvärtom väl?
Citera
2024-07-10, 11:15
  #45
Medlem
Det är TS som skriver att hon vill ha en buffert, inte jag, för jag citerar bara TS. Jag utgår från att TS känner sin mamma bättre än du och jag ihop Ditt förslag är att typ inte göra något överhuvudtaget...

Mina föräldrar har lytt mitt råd. Det var att betala av sitt huslån för rätt längesen Och renoverat badrummet för några år sen.

Hade de haft sparandet i övrigt på annat än sparkonto utan ränta samt obligationer och Investor eller Spiltan Investmentbolag aktiefond istället så hade deras sparade summa varit betydligt större än den är idag Men de har aldrig varit intresserade så jag har aldrig försökt argumentera för de sakerna. Till skillnad från TS som ställde en fråga

Däremot har min bättre hälft frågat mig, som är jämnårig med mig, och henne går det bra för precis som mig Även om vi naturligtvis som alla andra gått på några minor.

Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Återigen, du förstår inte hur en äldre person tänker. Du kan inte applicera hur en yngre person tänker eller bör tänka. Du skriver själv att allt hon vill ha är lite buffert. Tror du då på riktigt en person som är 65+, som varit med om skyhög ränta i början av 90-talet, bostadskris/krasch, finanskrasch, techbubbla med mera är särskilt intresserad av 100% aktiemarknad? En person som med stor sannolikhet amorterat duktigt istället för att placera pengarna och amortera senare, för att de tycker om den trygga känslan. Vad ska hon göra med den potentiella vinsten? Ingenting, hon vill ju som sagt bara ha lite buffert. Det enda hon möjligtvis behöver är tandvård och det har hon redan råd med. För henne finns det nästan bara en nedsida. Återigen, din bild av riskhantering är inte applicerbar på alla andra.

Vilka förslag menar du att jag lämnat, som äts upp av inflationen? Jag har inte lämnat några specifika förslag/råd, det är inte värt att riskera min licens.

Jag hoppas att inte dina föräldrar frågar dig om hjälp med deras besparingar, ditt tankesätt kommer i så fall skapa dem mycket onödig stress.
__________________
Senast redigerad av TrollRoll 2024-07-10 kl. 11:19.
Citera
2024-07-10, 15:30
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lhffan
Tvärtom väl?

helt korrekt!
Citera
2024-07-10, 19:18
  #47
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kovilde
Min kära mor har haft sina pengar dels hemma och på sitt lönekonto. Nu har jag övertygat henne att investera. Hon är pensionär men jobbar 3 dagar i månaden och fortsätter troligen med detta i 1-2 år till. Hon har bostadsrätt som är betald och klar. Hon har totalt 140k och jag tänker att hon kan investera 100k och ha 40k på ett sparkonto som buffert.

Sparhorisont: Vet ej, hon har väl inget särskilt hon sparar för, köket är nyligen omgjort, hon kanske vill lägga om nåt golv snart, hon tänker även att det i framtiden kan vara aktuellt med tandvård då hon inte har så bra tänder. (Här skulle jag vara behjälplig att hjälpa till med iaf hälften av kostnaden)

Hon vill såklart ha en buffert för oförutsedda händelser men det är nog allt.

Jag har tänkt och åter tänkt vad som vore bäst för henne att investera i och hur ev. fördelning ska se ut.

Jag har varit inne på:

1. Avanza global+ sverige + avanza auto
2. Lysa fondrobot
3. Länsförsäkringar global + räntefond (antingen simplicity likviditet eller spiltan räntefond eller amf kort eller nordnet one försiktig eller IKC strategifond.
(Det verkar ju som att räntefonderna ger dubbelt så hög avkastning som ett sparkonto på låt säga avanza) Räntefonden skulle fungera som buffert nr 2 om buffertkonto 1 inte räckte till mem jag vet inte om det är en bra ide?)
4. Hela rubbet på Länsförsäkringar global index och resten på sparkonto.
5. Länsförsäkringar + snitta in sig med en hel del på investor.
6. Länsförsäkringar + de aktier jag själv äger och tror på (novo nordisk, axfood, nån försäkringsaktie).
7. Länsförsäkringar + nordnet one försiktig.

Tanken är väl att Länsförsäkringar inte ska röras ö.h.t. och att det ska finnas en brygga mellan Länsförsäkringar och ett simpelt sparkonto som man i nödfall kan ta pengar ifrån. Det är min tanke iaf, sennom det är bra i verkligheten eller ej det vet jag inte, jag har inte den kunskapen att avgöra det.

Nu har jag kommit till ett läge där jag är helt snurrig av alla val och jag vet varken in eller ut. Hur tänker ni?
Som många andra redan har skrivit så är sparhorisont det avgörande. Din mamma är pensionär, alltså minst 65 år gammal, och hur länge till tror du att hon rimligtvis kommer att leva? Mitt tips är att helt enkelt sätta in allting på ett sparkonto med den bästa räntan ni kan få (runt +4%) och låta det sitta där. Det generar ändå 5-6 000 kr om året, alltså en femhundring i månaden extra, inte helt tokigt. Möjligtvis kan ni investera i räntefonder också eller möjligtvis obligationer.

Du, däremot, bör börja investera i en global indexfond och en Sverigefond så att du har mer pengar än 140k när du går i pension.
Citera
2024-07-10, 19:35
  #48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Som många andra redan har skrivit så är sparhorisont det avgörande. Din mamma är pensionär, alltså minst 65 år gammal, och hur länge till tror du att hon rimligtvis kommer att leva? Mitt tips är att helt enkelt sätta in allting på ett sparkonto med den bästa räntan ni kan få (runt +4%) och låta det sitta där. Det generar ändå 5-6 000 kr om året, alltså en femhundring i månaden extra, inte helt tokigt. Möjligtvis kan ni investera i räntefonder också eller möjligtvis obligationer.

Du, däremot, bör börja investera i en global indexfond och en Sverigefond så att du har mer pengar än 140k när du går i pension.
Varför rekommenderar du folk att riskera sina pengar i nåt så kasst som en global indexfond och en sverigefond?
Varför vill du inte att de ska kunna tjäna mer pengar med lägre risk?
Riktigt taskigt gjort.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in