Flashback bygger pepparkakshus!
2024-07-13, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuttasLidkrantz
Jag var väldigt mycket sån till runt 35.
En viktig grej som hände var att jag fick barn och så att säga MÅSTE vara bestämd och resolut för att tillvarata mitt barns intressen, och även vara en god förebild, visa både i ord och handling att oss kör man inte med. Det var ovant och jobbigt första gångerna men nu går det jättebra och har blivit en självklarhet.
Vet inte om skaffa barn är något man ska göra av den anledningen dock. Det blev en positiv bieffekt.
Kom barn inte är aktuellt, kanske du kan försöka tänka dig att du ska föregå med gott exempel för någon, antingen verklig eller en fiktiv person. Annars är mitt råd att TVINGA dig att ta plats och säga ifrån. En gång. Sen en gång till. Du kommer plötsligt känna dig lättad, och stolt över dig själv. Hoppas du gör det! Kör!

Tack för ditt svar. Att skaffa barn är ej aktuellt för min del, men jag förstår vad du menar; har själv en mängd syskonbarn och där får man träning som heter duga. Har även svårt där att sätta gränser ibland, men jag tränar som sagt på det.
Citera
2024-07-13, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Man vinner otroligt mycket på att vara snäll. Men samtidigt kommer man någon gång att bli utnyttjad. Så det är superviktigt att man förstår att vissa vill utnyttja en. Men istället för att fundera på vem som är vem så tänk bara vilka saker du inte gör för andra. Sedan om någon frågar så säger du nej. Det kan handla om alla saker. Det betyder inte bara sådant som någon vill ha av dig, det kan vara att de vill att du slutar yttra en åsikt.

Lever av den simpla filosofin att man ska vara snäll som sagt, men till en viss gräns. Ibland blir jag allmänt sur på människor som har grundinställningen att de ska utnyttja snälla människor, men tyvärr finns det folk till allt.
Citera
2024-07-13, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag vet inte vad i ditt beteende att vara folk till lags som får dig att må dåligt. Tror du får fundera lite på just den saken och vara lite mer konkret för att själv få svaret.

Vanligt är dock att man upplever sig själv som oviktig, dvs andras tid är viktigare. Så när någon frågar om du kan åka 15 mil enkel väg och hämta ett litet paket så gör du det, förmodligen utan annan ersättning än ett tack. Då kan jag tänka mig att man inte mår så jättebra av det.

Det som får mig att må dåligt är att jag tappar bort mig själv i det hela. Till slut står jag där och vet inte vem jag själv är. Kanske låter som en flummig tanke, men du förstår säkert vad jag menar. Man kanske kan likna det vid att man är ett köttstycke bland hungriga lejon; man ger och ger, till slut är det bara benet kvar.
Citera
2024-07-13, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlFarbman
Om du har formulerat problemet så har du redan lösningen. Du vet precis vad du behöver göra, du tycker bara det är skrämmande och obehagligt att göra det.

Oerhört skrämmande att göra en så stor förändring! Men vill jag att det ska bli bättre vet jag ju att det krävs att jag gör något åt det också.
Citera
2024-07-13, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konstantinpoopel
Svårigheter med att balansera sina egna och andras behov är både vanliga och orsakar mycket lidande. Ifall du söker handfasta tips och har ett öppet sinne kan jag rekommendera arbete med personlig utveckling. Det finns enormt många kurser och böcker på temat "sluta säga ja till andra och börja säga ja till dig själv" och dylikt. Vill du ha mer konkreta tips är det bara att skriva. Annars finns även rätt mycket konventionell hjälp att få, typ psykologhjälp via din vårdcentral. Den här typen av problem är inte minst vanliga hos människor med utmattningstendenser (då man har svårt att säga nej till andra och lyssna till sina egna behov) och det finns mycket praktiska övningar kring det närbesläktade begreppet "prestationsbaserad självkänsla".

För egen del vill jag lyfta ett klassiskt citat på temat: Varje gång mitt val står mellan att göra avkall på mig själv eller göra någon annan besviken så är det min plikt att göra någon annan besviken".

När jag själv kläms inför att göra något för andra som jag egentligen inte vill/orkar/har tid med så kan jag hämta styrka ur den tanken/det citatet. Detta hjälper mig att göra sånt som ibland känns svårt, typ tacka nej till presenter jag egentligen inte vill ha, eller tacka nej till tillställningar jag inte har energi för.

Ja, ofta ligger det rätt mycket i det här. Lycka till!

Stort tack för ditt svar. Ska se om jag kanske kan hitta någon bra bok i just det här ämnet. Har läst en del genom åren och vissa saker har fastnat bättre än andra, men det kanske finns något guldkorn kvar som jag inte upptäckt ännu.
Citera
2024-07-13, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
försök att se om du kan röna ut varför du är en pleaser .
I mitt fall var det pga en dålig uppväxt i ett dysfunktionellt hem
där man fick gå på äggskal varje dag .
När insikten till varför jag var en pleaser inföll . så förändrade det mig till att inte vara till lags

Jag ska försöka reda ut varför det är så viktigt för mig, tack för ditt svar. Uppskattas.
Citera
2024-07-13, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dafwid
Det som får mig att må dåligt är att jag tappar bort mig själv i det hela. Till slut står jag där och vet inte vem jag själv är. Kanske låter som en flummig tanke, men du förstår säkert vad jag menar. Man kanske kan likna det vid att man är ett köttstycke bland hungriga lejon; man ger och ger, till slut är det bara benet kvar.

Jag förstår känslan, men fastna inte i känslan bara att du ger och ger. Du måste vara mer konkret för att förstå dig själv och dina problem. Vad är det du ger och varför ger du så mycket av dig själv och din tid eller kanske t.om dina pengar?

När du funderar på det så kommer du förstå att du kan börja sätta upp gränser för hur mycket du ger och ge dig själv lite andrum.
Citera
2024-07-13, 17:45
Medlem
KarlFarbmans avatar
Citat:
Oerhört skrämmande att göra en så stor förändring! Men vill jag att det ska bli bättre vet jag ju att det krävs att jag gör något åt det också.

Du ska inte göra en stor förändring, det klarar ingen av. Du ska göra små förändringar i taget och växa med dom.
Citera
2024-07-13, 23:02
Medlem
Citat:
Tack för ditt svar. Att skaffa barn är ej aktuellt för min del, men jag förstår vad du menar; har själv en mängd syskonbarn och där får man träning som heter duga. Har även svårt där att sätta gränser ibland, men jag tränar som sagt på det.
Bra! En annan sak kom jag på nu, och det var att jag snart insåg att en del av min konflikträdsla satt kvar som ett invant mönster från skoltiden. Den som sa ifrån mot mobbare i högstadiet fick ju bokstavligen stryk, och så var det med den saken. Men så är det ju sällan i vuxenvärlden, om vi nu inte pratar om vad som händer på krogen, utan typ på ICA eller på jobbet. Väldigt få personer börjar ju veva, utan blir istället väldigt osäkra och viker ner sig om man står på sig. Du kommer nästan garanterat INTE få stryk om du bestämt säger åt nån som ”råkar” tränga sig i kön i affären. Givetvis är det inte värt att ta den fajten med nån fladdrig typ som ger konstiga vibbar, men det har du ju redan fattat.
Citera
2024-07-17, 06:10
Medlem
Pungsvings avatar
Träna dig i att hålla truten. När du måste säga något så håll dig till ämnet och låt det inte övergå i people pleasing.
Citera
2024-07-17, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
Träna dig i att hålla truten. När du måste säga något så håll dig till ämnet och låt det inte övergå i people pleasing.

Har försökt träna på det, men ibland går det bara inte att hålla tyst, och då blir det ju tyvärr som det blir också.
Citera
2024-07-17, 14:16
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Genom att jag glömmer bort mig själv när jag hela tiden ska vara andra till lags. Så osunt kanske det inte är, men det är hur som helst inte bra för mig känner jag när det blir för mycket.

Jo, om ditt fokus på andra har varit långvarigt och stort blir det väldigt osunt . Det får stora konsekvenser.

Tid och energi som du behöver för att ta dig framåt och uppåt, lägger du på andra och går därmed miste om mycket för dig själv. Det hämmar din självutveckling och framfart. Det kan i sin tur kan skapa stor inre stress men även frustration, känslor av maktlöshet/hopplöshet och värsta fall förakt både inför dig själv och andra.

Människor som tar dig för given har vant sig vid att de kan det. Du finns tillhands och är hjälpsam, du lyssnar och offrar dig.

Du vidmakthåller situationen och dina känslor kopplade till den om du inte förändrar ditt beteende. Börja säga saker som: "jag behöver lägga eftermiddagen på mig själv", "jag uppskattar att du vänder dig till mig för hjälp, men idag kan jag inte hjälpa dig", "tack för förtroendet, jag kan bara inte idag".

Har du någon/några i din uppväxt som krävt mycket av dig och tagit dina handlingar för givna? Har du någon i din uppväxt som också varit en people pleaser - som du på nära håll sett utplåna delar av sig själv för att stötta/hjälpa/hålla andra om ryggen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in