2024-07-14, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Varför måste hon sett GM genom fönstret?

Varför inte när hon klivit ut ur bilen?
Därför att alla vittnesförhörsuppgifter och även deras egna talar emot att det var så. Läs förhören så kommer du att förstå att hon inte sprang ut och såg gm lämna platsen i det skedet.
Citera
2024-07-14, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Därför att alla vittnesförhörsuppgifter och även deras egna talar emot att det var så. Läs förhören så kommer du att förstå att hon inte sprang ut och såg gm lämna platsen i det skedet.
Det har jag gjort och inte sett samma sak som du.

Kan du ge exempel på något som talar emot att hon såg GM när hon klivit ur bilen?

Vilka vittnen pratar vi om?
Citera
2024-07-14, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonRonaldinho
Fan vad trist att man aldrig komma läsa detta fall
Det finns ganska mycket att läsa
Citera
2024-07-14, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Kjell Grenholm hette den pensionerade kommissarien som försvann till sjöss 1991 i Stockholms skärgård, utanför Sundskär. Kroppen återfanns tydligen aldrig, utredningen ledde ingen vart men det fanns tecken som tydde på att något våldsamt skett.

https://www.flashback.org/sp16393813
Granholm, inte Grenholm.
Citera
2024-07-14, 19:46
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Kan du ge exempel på något som talar emot att hon såg GM när hon klivit ur bilen?

FHL Lars Jonsson: Men första skeendet då ser du honom från när du sitter i bilen eller?

Anna Hage: Ja jag håller på och skall öppna dörren.

FHL Lars Jonsson: Du rusar ut, ser du honom springa sedan också?

Anna Hage: Nej sen tänker jag inte mera på det.

FHL Lars Jonsson: Så du ser honom bara i ett skede?

Anna Hage: Ja och jag tror att jag, det är också en sak som jag är osäker på men jag har för mig i alla fall att han sprang på vänster sida, på vänster sida, först trodde jag att det var någon kiosk eller någonting som hade stått där, det står i den uppgiften men sen när jag varit där senare på platsen så har jag förstått att det var en byggnadsställning men det tänker man inte på då.
Citera
2024-07-14, 19:59
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=bL63L9jkbMI

Kolla från 1h 31 min så behandlar han mordet
Citera
2024-07-14, 20:01
Medlem
Citat:

Först och främst SG var redan där och var sysselsatt med första hjälpen enligt Anna själv. GM var inte kvar då. De hade vänt Palme i framstupa sidoläge innan de kom fram enligt Karin J. Då kan inte GM ha försvunnit under den tid det tog för AH att korsa gatan. Vi vet att GM var en bit inne i gränden då HJ stannade taxin. Elisabeth J säger att Anna kom fram efter att fler personer var där, och de åkte därifrån i det momentet. Åke L säger samma sak, och han säger att mordet redan skett innan de stannat. Detta säger även Anna H i sitt första förhör, och hon har då inte ens en aning om vad som hänt. Tror att han fått ett epileptiskt anfall och just blivit liggande. Karin J säger att de ser en folksamling rusa till redan innan bilen stannat, Christina V säger att Anna kom senare och Bengt P säger att vändningen på rygg ägde rum efter att han kommit till platsen. Stefan G säger att han började med framstupa sidoläge, sedan tog han pulsen och började med konstgjord andning. Sedan kom Anna H. Redovisa gärna uppgifterna från de vittnesmål som talar för att Anna såg gärningsmannen lämna platsen samtidigt som hon sprang fram till mordplatsen. Du har nog inte läst förhören på rätt sätt.
Citera
2024-07-14, 21:34
Avstängd
DrComforts avatar
Någon som lyckats avslöja vilka F1, F2, F3 etc är i Lindgärdes brev: https://wpu.nu/images/2/2e/Ann-1991-...g%C3%A4rde.pdf

F 1 måste väl vara Alf Karlsson? (Fd byråchef och sedemera egen företagare nämns ju)

F 3 Charlie Nordblom? (Lindköping och böcker om Sovjet etc stämmer med brevet)

F 14 Leif Tell?

Vore ju fint och få utrett vilka samtliga F är för ena. Eller finns det att hitta nånstans?
Senast redigerad av DrComfort 2024-07-14 kl. 22:08.
Citera
2024-07-14, 21:56
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Tänkte mer på alla som hänger i den tråden som INTE tror på honom som förövare.

Men för all del, kan vara spännande att vidga vyerna något.

Har du något tips på vittnesförhör värda att kolla in?

Om man tänker bort Grand, poliserna och mordplatsen.

Jag förstod det, men kunde såklart inte hålla mig.
Vi är några där i tråden som försöker väga upp. Dessvärre ett gäng som har andra GM eller har uppenbart andra teorier. Inte alls imponerad av dessa "SE-förnekare", då deras motiv är lika uppenbart.

Gällande vittnesförhör som är intressanta och att det inte handlar om Grand, mordplats, poliser eller Skandia personal, så är frågan var det blir för din del. Det går att leta SE-signalement utanför detta också.

I mitt tycke så borde du försöka gå igenom allt igen och försöka ställa upp "för och emot" SE-hypotesen. Helst kanske försöka ifrågasätta de "sanningar" som presenterats.
(Edit: Själv jobbar jag så oavsett teori och i fallet SE så får jag svårt att se det som talar för honom som GM verkligen är "tungt" och där jag ser fullt av andra möjligheter. Allt ifrån att han var där och gjort det mesta han sagt, till ett mer ljugande vittne som skarvar.)
Du har faktiskt varit duktig på att även lyfta delar som talar emot hypotesen och det ska du ka ha en eloge för.

För min del här och nu är såklart inte SE "skäligen misstänkt", men möjligen "misstänkt" utifrån att vissa uppgifter skulle behöva kontrolleras och frågan är dels om det ens går och dels om det ens skulle ge något mer? Jag ser hypotesen som svag och mestadels konstruerad utifrån de fragment av uppgifter som finns i mordplatsförhören.
Senast redigerad av MOPspanaren 2024-07-14 kl. 22:07.
Citera
2024-07-14, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
Någon som lyckats avslöja vilka F1, F2, F3 etc är i Lindgärdes brev: https://wpu.nu/images/2/2e/Ann-1991-...g%C3%A4rde.pdf

F 1 måste väl vara Alf Karlsson? (Fd byråchef och sedemera egen företagare nämns ju)

F 3 Charlie Nordblom? (Lindköping och böcker om Sovjet etc stämmer med brevet)

F 14 Leif Tell?

Vore ju fint och få utrett vilka samtliga F är för ena. Eller finns det att hitta nånstans?

Lingärdes F-koder
Detta är alltså den nyckel till F-koderna i Ulf Lingärdes PM om Palmemordet som jag har tillgång till. Filen har titeln "Persongalleriet bakom Ulf Lingärdes ursprungliga F-koder".

https://jagvillvarafarlig.blogspot.c...s-f-koder.html
Citera
2024-07-14, 22:50
Avstängd
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Lingärdes F-koder
Detta är alltså den nyckel till F-koderna i Ulf Lingärdes PM om Palmemordet som jag har tillgång till. Filen har titeln "Persongalleriet bakom Ulf Lingärdes ursprungliga F-koder".

https://jagvillvarafarlig.blogspot.c...s-f-koder.html

Tack!
Citera
2024-07-14, 22:57
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Först och främst SG var redan där och var sysselsatt med första hjälpen enligt Anna själv. GM var inte kvar då. De hade vänt Palme i framstupa sidoläge innan de kom fram enligt Karin J. Då kan inte GM ha försvunnit under den tid det tog för AH att korsa gatan. Vi vet att GM var en bit inne i gränden då HJ stannade taxin. Elisabeth J säger att Anna kom fram efter att fler personer var där, och de åkte därifrån i det momentet. Åke L säger samma sak, och han säger att mordet redan skett innan de stannat. Detta säger även Anna H i sitt första förhör, och hon har då inte ens en aning om vad som hänt. Tror att han fått ett epileptiskt anfall och just blivit liggande. Karin J säger att de ser en folksamling rusa till redan innan bilen stannat, Christina V säger att Anna kom senare och Bengt P säger att vändningen på rygg ägde rum efter att han kommit till platsen. Stefan G säger att han började med framstupa sidoläge, sedan tog han pulsen och började med konstgjord andning. Sedan kom Anna H. Redovisa gärna uppgifterna från de vittnesmål som talar för att Anna såg gärningsmannen lämna platsen samtidigt som hon sprang fram till mordplatsen. Du har nog inte läst förhören på rätt sätt.

Stärks även av förhöret på mordnatten någon timme efter, även om det inte framgår så tydligt i referatet. Rekonstruktionsbilden gällande Hages vy ger ytterligare stöd då barackerna inte syns:

"Strax efter de passerat Kungsgatan iakttog hon en man liggande på Sveavägens högra (östra) gångbana.

Hon fick den uppfattningen att mannen kanske fått en hjärtinfarkt eller epilektikeranfall och bilen stannades och hon sprang fram till mannen.

Hon lade samtidigt märke till en man som befann sig ett tiotal meter från den liggande mannen, och springande lämnade platsen.

Hon uppfattade denne man -X-(1) som vara medelålders, mörk, och klädd i en 3/4 lång rock eller jacka.

Hon tror inte att han hade något i händerna.

X(1)*försvann in på en sidogata till höger."

Bilder från rekonstruktionen:

https://wpu.nu/wiki/Anna_Hage#/media...86_E19-00).jpg

https://wpu.nu/wiki/Anna_Hage#/media...6_E19-00).jpeg

Tycker det kan anses utifrån bilderna att observationen måste ha skett inifrån bilen. I synnerhet när första observationrn av Palme görs när han redan ligger. När Hage hunnit stiga ut ur bilen torde gärningsmannen redan vara utom hennes synfält.

I rekonstruktionsförhöret står dessutom:

"De stannade för rött ljus, i vänstra körfältet, vid korsningen Tunnelgatan.

Anna Hage såg en man som låg på trottoaren, på Sveavägens östra sida, vid Tunnelgatan. Samtidigt såg hon en man, som sprang in i gränden Tunnelgatan österut.

Händelseförloppet fotograferat från Anna Hages position."

https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-YYYY-MM...nna_Hage.pdf/2

I och med att Palme redan ligger vid Hages observation och gärningsmannen då befinner sig springande måste slutsatsen dras att hon endast ser gärningsmannen inifrån bilen. Med tanke på hennes position var gärningsmannen bortom hennes vy när hon klviit ur bilen.
Senast redigerad av Thurizas-09 2024-07-14 kl. 23:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in