2024-07-14, 14:07
Avstängd
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Ok, tack för att du följde upp på min reflektion.

Varthän skall man söka sig FM und / Stay behind / ???

Ja, det svaret har jag inte.

Jag kastar ut egen fråga i tråden: Var Stay Behind i Sverige under åren 1968-1978 en del av IB? Och efter det gick de upp i SÄPO-dimman? Vilken idiotisk grej sett ur sosseriets synvinkel. De hade väl inget val å andra sidan. Avslöjandet och slutet på IB var ju då så klart att förlora hegemonin över Stay Behind och här hjälpte det inte Erlanders pojke längre att han varit med och bjudit in dem och gått på kräftskiva hemma hos Lindecrona.

Många menar Stay Behind kan inte ha med mordet på Palme att göra då han själv var med att bjuda in dem. Men när Stay Behind går upp i SÄPO börjar den där ormen verkligen byta skinn till något som inte var i favör för sossen Palme.

Ja, väldigt förenklat beskrivet, men men ni fattar.
Senast redigerad av DrComfort 2024-07-14 kl. 14:13.
Citera
2024-07-14, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
Ja, det svaret har jag inte.

Jag kastar ut egen fråga i tråden: Var Stay Behind i Sverige under åren 1968-1978 en del av IB? Och efter det gick de upp i SÄPO-dimman? Vilken idiotisk grej sett ur sosseriets synvinkel. De hade väl inget val å andra sidan. Avslöjandet och slutet på IB var ju då så klart att förlora hegemonin över Stay Behind och här hjälpte det inte Erlanders pojke längre att han varit med och bjudit in dem och gått på kräftskiva hemma hos Lindecrona.

Många menar Stay Behind kan inte ha med mordet på Palme att göra då han själv var med att bjuda in dem. Men när Stay Behind går upp i SÄPO börjar den där ormen verkligen byta skinn till något som inte var i favör för sossen Palme.

Ja, väldigt förenklat beskrivet, men men ni fattar.

IB stod under direkt befäl/rapporterade till ÖB. Det var den hemliga delen av den militära underrättelsetjänsten som operativt stod under FM/fst (försvarsstaben).

Det vore opraktiskt och rent av dumt att Stay-behind operativt skulle vara en del av IB.

Stay-behind skulle vara en "civil" organisation som i en krigssituation skulle bilda kärnan i en motståndsrörelse. Alltså helt annorlunda uppgifter, både i fred som krig, än IB.

Sen, kommer inte ihåg när 1990-talet (?) ställdes Stay-behind under militärt befäl med ÖB som högste befälhavare. Resten av kommandokedjan känner jag inte till.

Vid uppbyggnaden av Stay-behind och framåt "infiltrerade extrema element" Stay-behind och ombads/uppmanades att söka sitt militära intressen inom FBU. Exempel Klara-Lidingö FBU som senare uteslöts ur FBU.

Hur situationen såg ut 1986 vet jag inte men håller inte för osannolikt att f.d./aktiva enskilda medlemmar ur Stay-behind och/eller Hv, FBU som inte screenats korrekt av Säpo kan ha deltagit i övervakning av Olof Palme och eventuellt fyllt någon funktion i MOP.
Senast redigerad av Utredaren 2024-07-14 kl. 14:45.
Citera
2024-07-14, 15:35
Avstängd
DrComforts avatar
Citat:
IB stod under direkt befäl/rapporterade till ÖB. Det var den hemliga delen av den militära underrättelsetjänsten som operativt stod under FM/fst (försvarsstaben).

Det vore opraktiskt och rent av dumt att Stay-behind operativt skulle vara en del av IB.

Stay-behind skulle vara en "civil" organisation som i en krigssituation skulle bilda kärnan i en motståndsrörelse. Alltså helt annorlunda uppgifter, både i fred som krig, än IB.

Sen, kommer inte ihåg när 1990-talet (?) ställdes Stay-behind under militärt befäl med ÖB som högste befälhavare. Resten av kommandokedjan känner jag inte till.

Vid uppbyggnaden av Stay-behind och framåt "infiltrerade extrema element" Stay-behind och ombads/uppmanades att söka sitt militära intressen inom FBU. Exempel Klara-Lidingö FBU som senare uteslöts ur FBU.

Hur situationen såg ut 1986 vet jag inte men håller inte för osannolikt att f.d./aktiva enskilda medlemmar ur Stay-behind och/eller Hv, FBU som inte screenats korrekt av Säpo kan ha deltagit i övervakning av Olof Palme och eventuellt fyllt någon funktion i MOP.

Länken och viktiga beröringsytor mellan det månghövdade Stay Behind och skapandet av IB är något som är öppen för mer diskussion än att de vore opraktiskt och dumt. Finns ganska mycket kring det där att fundera över. Här är ett citat ur flera artiklar:

”Under Birger Elmér hade vid försvarsstabens säkerhetsavdelning inrättats den så kallade Grupp B, eller B-kontoret. Grupp B var bland annat ansvarig för den senare så beryktade kartläggningen av kommunister som avslöjades i samband med IB-affären.

Någon gång sannolikt under andra halvan av 1950-talet fick Birger Elmér i uppdrag att bygga upp en Stay-Behind-organisation fristående från den som ovan beskrivits under rubriken Aktionsgruppen Arla Gryning. Orsaken påstås vara att Arla Gryning ansågs vara alltför "högerinriktad", vilket troligen är ett socialdemokratiskt sätt att säga att Arla Gryning inte var dominerad av socialdemokrater.

Grupp B:s Stay-Behind-organisation bestod därför i hög utsträckning av socialdemokratiska partifunktionärer och fackföreningsfolk. Detta rimmar väl med historien bakom Grupp B.

Medlemmarna i Stay-Behind-organisationen blev krigsplacerade vid Grupp B (senare IB). I krig verkar tanken framför allt ha varit att organisationen skulle utgöra ett informationsnätverk.

Krigsplacering vid Grupp B (IB) verkar emellertid också ha förekommit som ett sätt att "rädda" unga socialdemokratiska politiker undan militärtjänstgöring. Det är därför möjligt att det fanns två olika typer av personal krigsplacerade vid Grupp B (IB); dels de som verkligen tillhörde Stay-Behind-organisationen, dels de "räddade" unga politikerna. Detta förvirrar ytterligare.”

https://www.bergrum.se/sverige/gemen...dsrorelser.php

Edit: Sedan, Stay Behind måste väl också stött under ÖBs ledning precis som IB?
Senast redigerad av DrComfort 2024-07-14 kl. 16:01.
Citera
2024-07-14, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Hon säger förvisso att hon såg gm springa in i gränden, men det måste hon i så fall ha sett genom bilfönstret.

Varför måste hon sett GM genom fönstret?

Varför inte när hon klivit ut ur bilen?
Citera
2024-07-14, 16:11
Medlem
Citat:
Länken och viktiga beröringsytor mellan det månghövdade Stay Behind och skapandet av IB är något som är öppen för mer diskussion än att de vore opraktiskt och dumt. Finns ganska mycket kring det där att fundera över. Här är ett citat ur flera artiklar:

”Under Birger Elmér hade vid försvarsstabens säkerhetsavdelning inrättats den så kallade Grupp B, eller B-kontoret. Grupp B var bland annat ansvarig för den senare så beryktade kartläggningen av kommunister som avslöjades i samband med IB-affären.

Någon gång sannolikt under andra halvan av 1950-talet fick Birger Elmér i uppdrag att bygga upp en Stay-Behind-organisation fristående från den som ovan beskrivits under rubriken Aktionsgruppen Arla Gryning. Orsaken påstås vara att Arla Gryning ansågs vara alltför "högerinriktad", vilket troligen är ett socialdemokratiskt sätt att säga att Arla Gryning inte var dominerad av socialdemokrater.

Grupp B:s Stay-Behind-organisation bestod därför i hög utsträckning av socialdemokratiska partifunktionärer och fackföreningsfolk. Detta rimmar väl med historien bakom Grupp B.

Medlemmarna i Stay-Behind-organisationen blev krigsplacerade vid Grupp B (senare IB). I krig verkar tanken framför allt ha varit att organisationen skulle utgöra ett informationsnätverk.

Krigsplacering vid Grupp B (IB) verkar emellertid också ha förekommit som ett sätt att "rädda" unga socialdemokratiska politiker undan militärtjänstgöring. Det är därför möjligt att det fanns två olika typer av personal krigsplacerade vid Grupp B (IB); dels de som verkligen tillhörde Stay-Behind-organisationen, dels de "räddade" unga politikerna. Detta förvirrar ytterligare.”

Det fattas dig en komponent, det s.k. "SAPO" (ArbetsPlatsOmbud). Dom, förmodligen utvalda pålitliga" rapporterade till Säpo/IB (?). Det är bara att googla
https://www.kommunal.se/bli-arbetsplatsombud

ArbetsPlatsOmbud liksom "alla" vapenföra män under kalla kriget var krigsplacerade, varav dom pålitliga kanske krigsplacerades hos IB.

Om Stay-behind Sverige
Se https://wpu.nu/wiki/Reinhold_Geijer som hade ett 70-tal under sitt befäl. I hela Sverige fanns väl några hundratal i organisationen, kanske ettusen.

Dom rapporterade säkert också från sina arbetsplatser och områden där de bodde och skulle kunna ha varit krigsplacerade hos IB, formellt men hade sin egen kommandokedjan utanför Försvarsmakten och dess Försvarsstab.

Blanda inte ihop Stay-behind med den olagliga informationsinhämtning som bedrevs av SAPO.

Märk, det du skrev,
"den beryktade kartläggningen av kommunister som avslöjades i samband med IB-affären .
och
I krig verkar tanken framför allt ha varit att organisationen skulle utgöra ett informationsnätverk.
Stay-behind däremot skulle bygga upp en motståndsrörelse som förde väpnad kamp på av fiende ockuperat territorium.

Och som jag skrev tidigare vore det opraktiskt och rent av dumt, ja livsfarligt i en krigssituation att ha "beröringsytor" mellan hemliga verksamheter. Cellerna inom Stay-behind kände inte till varandra, i andra celler, under "rätta namn" ens.

Att ha beröringsytor till den politiska sfären är ett no-no för operativ säkerhet.

Och som jag skrev tidigare så rensades "extrema element" ut från Stay-behind-verksamheten och SAPO användes i första hand för att bekämpa kommunisternas inflytande på arbetsplatserna.
Senast redigerad av Utredaren 2024-07-14 kl. 16:14.
Citera
2024-07-14, 16:18
Medlem
Citat:

Stay behind skulle vara hemliga. När Sverige blir okuperat skulle inte det finnas nån ledare som hade uppgifter om vilka som var med. Man skulle inte kunna tortera militärledningen för att få fram vilka som gjorde motstånd mot ockupationsmakten.

Organisationen var uppbyggd med celler som inte kände varandra.

Al-kaida och andra terrorgrupper är uppbyggda efter denna modell.

Frihetskämpar eller Terrorister, det är frågan.
Citera
2024-07-14, 16:28
Avstängd
DrComforts avatar
Jo, jag vet varför Stay Behind skapades och vad de hade för uppgift och att de var uppdelade i grupper. För mig framstår det som att IB förvisso olagligt kom till som en del i direkt anslutning till Stay Behind och för att skapa ”terrorbalans” när det blev lite för mycket av högergökar. Jag kan ha jättefel som ni påpekar men ämnar reda i det själv. Är jag helt vilse är det så klart mitt problem.
Citera
2024-07-14, 16:33
Medlem
Citat:

Jag skrev det tidigare att ÖB var högste befälhavare över Stay-behind

Se https://wpu.nu/wiki/Lennart_Ljung

Skilj på myndigheten ÖB (som läcker som ett såll) och ÖB som befälhavare som har en kommandokedja dels via linjeorganisation = FM Milon:a och via "någon annan" ned till regionala ledare inom Stay-behind som https://wpu.nu/wiki/Reinhold_Geijer

Ett namn som kan vara intressant i sammanhanget är

https://wpu.nu/wiki/Per_Rudberg
Senast redigerad av Utredaren 2024-07-14 kl. 16:53.
Citera
2024-07-14, 16:49
Medlem
Citat:
Jo, jag vet varför Stay Behind skapades och vad de hade för uppgift och att de var uppdelade i grupper. För mig framstår det som att IB förvisso olagligt kom till som en del i direkt anslutning till Stay Behind och för att skapa ”terrorbalans” när det blev lite för mycket av högergökar. Jag kan ha jättefel som ni påpekar men ämnar reda i det själv. Är jag helt vilse är det så klart mitt problem.

IB var väl inte olagligt liksom dess nutida efterföljare KSI som är en del av MUST inte är olaglig.

Det olagliga var att dom i Sverige inhämtade information som dom inte var bemyndigade att göra. Det var Säpos uppgift.

Och till råga på köpet "överskred" Säpos bemyndigande.

Främst var det kommunister och nazister man höll koll på så dom inte hittade på något rackartyg, om du kallar dom "högergökar" så ok "fine" för mig.
Senast redigerad av Utredaren 2024-07-14 kl. 16:52.
Citera
2024-07-14, 17:09
Avstängd
DrComforts avatar
Citat:
IB var väl inte olagligt liksom dess nutida efterföljare KSI som är en del av MUST inte är olaglig.

Det olagliga var att dom i Sverige inhämtade information som dom inte var bemyndigade att göra. Det var Säpos uppgift.

Och till råga på köpet "överskred" Säpos bemyndigande.

Främst var det kommunister och nazister man höll koll på så dom inte hittade på något rackartyg, om du kallar dom "högergökar" så ok "fine" för mig.

Ja, nu var det ju inte de IB registrerade jag avsåg med ”högergökar”.
Citera
2024-07-14, 17:35
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja en del sitter fast i honom som GM.

Tänkte mer på alla som hänger i den tråden som INTE tror på honom som förövare.

Men för all del, kan vara spännande att vidga vyerna något.

Har du något tips på vittnesförhör värda att kolla in?

Om man tänker bort Grand, poliserna och mordplatsen.
Citera
2024-07-14, 17:57
Avstängd
DrComforts avatar
Felpost.
Senast redigerad av DrComfort 2024-07-14 kl. 18:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in