Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-07-18, 14:48
Medlem
Driv är manligt, men det är också lathet. Däremot saknar TS helt och hållet driv och är där med per definition omanlig.
Lättjan som är manlig är den som betyder att man hela tiden finner sätt som sparar tid och energi, dvs man kommer på sätt att få arbetet gjort med så liten ansträngning som möjligt. Motsatsen till detta är den duktiga kvinnan som hela tiden ska vara duktig och göra allt för att behaga chefen, och som därefter sjukskriver sig för utbrändhet.
Citera
2024-07-18, 15:06
Medlem
Nej, det är inte manligt att vara lat. Vi kvinnor gillar män som inte är rädda för att ta i, och snickrar och är praktiska. Vem tittar åt den (förmodligen överviktiga) latmasken som tittar på med en hamburgare i handen? Ingen.
Citera
2024-07-18, 15:17
Avstängd
Negercps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hobbykirurg
Jag är en rätt till åren kommen man som aldrig gillat att anstränga mig.
Så - är det manligt att vara lat? (och att dessutom inte bry sig)
Jag tycker att svaret på frågan beror på hur mycket man knullar. Knullar du många olika luder så påverkar det ju också. Jag hade en period, december till mars där jag inte knullade alls vilket fick mig att känna mig lite som en nolla. Sedan april knullar jag minst fyra gånger i veckan och det boostar välmåendet.
Så TS, min fråga till dig lyder, hur ofta knullar du?
Citera
2024-07-18, 15:34
Medlem
zombie-nations avatar
Det går inte att säga att lättja bara är en enda sak.

Det kan vara att man inte har fungerande processer i hjärnan vilket leder att allt blir mentalt jobbigt, man är dum på just att göra vardagssaker, det faller sig inte naturligt. Detta händer vid ADHD. Saker man inte gör varje dag som att göra kaffe, känns extremt komplexa, man får inget flow, man gör en del sedan mer. Så att göra bara en liten sak blir att göra 10 småsaker. Efter ett tag så blir man rädd för att börja. Det kallas för lättja. Jag skulle säga JA! på att det är manligt. Kvinnor har i regel mycket bättre koll på saker som kräver processer man gör i huvudet och praktiskt samtidigt. Ju smartare en man är, desto dummare är han på hushållet.

Sedan kan lättja vara att man tycker att det är skönt att inte vara i rörelse när allting är klart. Det är en annan sak, för man har inga problem med att handla, men man gillar stillhet och att det blir lite mys i skallen, kanske en öl och en film. Inga hobbyer eller gym. Där skulle jag säga att det är jämnare, men att män är lite latare. Av sociala skäl. Kvinnor hittar alltid på arbeten hemma som är onödiga.

Sedan kan det vara att man skiter i hur det går. Man kan göra saker men man struntar i bestraffningen. Där börjar det bli patologiskt och svårt att säga om det har mer manligt.

Det kan vara att man har en depression. Då orkar man inte. Det är också lättja. Fler kvinnor har detta och dessutom har män oftare en atypisk depression där man har ilska och energi. Så där vinner kvinnorna.
Citera
2024-07-18, 16:09
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Här har du lästips , en bok som sjunger lov till latheten (Paul Lafargue 1883, svärson till Karl Marx)

" Det är rena vansinnet, menar Lafargue, att folket kämpar för "rätten" till åtta timmars arbetsdag. Alltså åtta timmars träldom, exploatering och lidande, när det är fritid, glädje och självförverkligande man borde kämpa för - och så få timmars slaveri som möjligt."

Bokens välkända inledning lyder: "Ett besynnerligt vansinne har gripit arbetarklassen i de länder där den kapitalistiska civilisationen härskar. Detta vansinne drar i sitt kölvatten med sig det individuella och sociala elände, som sedan två århundraden plågar en dyster mänsklighet. Det är kärleken till arbetet, den med döden kämpande lidelsen för arbete, vilken drivits dithän att livskraften hos den enskilda människan och hennes avkomma bryts ned. Istället för att kurera denna sinnesförvirring har präster, ekonomer och moralister gjort arbetet till något heligt...

https://www.adlibris.com/se/bok/ratt...-9789177424727 (om du orkar )

Lafargue var cool. Han och frun tog cyankalium strax innan de skulle fylla 70, för att slippa bli gamla och må skit. Det är tragiskt att vi än idag inte har kommit längre utan att folk fortfarande pratar en massa skit om att "jobba och göra rätt för sig" - vilket egentligen betyder att göra politikerna mäktigare och miljardärerna rikare.
Citera
2024-07-18, 16:41
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
En man gör ingenting förrän han måste, men när han måste gör han allt.
Citera
2024-07-18, 17:14
Medlem
zombiedolls avatar
Nej, som kvinna anser jag inte att lathet är manligt. Jag har ett ex, vara personlighet var att alltid komma undan till varje pris. Behövde något lagas skulle det vänta till helgen, eller så kunde jag ju ringa min pappa och höra om han kunde ”hjälpa till”.

Att göra saker ordentligt fanns inte på listan. Det var enklare att LIMMA upp gardinskenorna i taket än att borra och hela köret. Otroligt oattraktivt.

Idag är jag ihop med en man som fixar det som behöver fixas. Här om dagen strulade AC:n, det var åtgärdat samma dag innan sänggåendet.

Samma visa med normala hushållssysslor. Ska vi få besök eller om det behöver städas hjälps vi båda åt. Finns inget vidrigare än en man som ligger i sina svettiga kalsonger och tittar TV medan man själv ordnar så att det ser snyggt ut när hans familj kommer på besök.

Min nuvarande är alltså en man jag kan lita på. Jag litar på att saker fixas när dom går sönder, jag kan lita på att saker görs med noggrannhet även om det tar lite extra tid, jag vet att han värderar ett snyggt och prydligt hem lika mycket som jag och vi har aldrig någonsin bråkat om städning, tvätt, eller något annat.
Citera
2024-07-18, 17:18
Medlem
En orsak till att vara lat är lågt testosteron. Så nej, det är omanligt att vara lat. Att bry sig om vad andra tycker är också omanligt. Tror vissa blandar ihop lathet med att inte göra vad andra tycker. Så om man skiter i att verandan rasar och bygger en bastu istället, manligt. Om man skiter i verandan och sover, omanligt.
Citera
2024-07-18, 17:36
Medlem
ReijoHervonens avatar
Skulle påstå att det är motsatsen, omanligt eller direkt kvinnligt. T.ex. feminismen går ju ut på att män ska lära sig att göra allt, både manliga och kvinnliga sysslor medan kvinnor inte ska göra nånting alls. Grattis ts, du har fitta.
Citera
2024-07-18, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hobbykirurg
Jag är en rätt till åren kommen man som aldrig gillat att anstränga mig. Jag har heller aldrig brytt mig om vad andra tycker om det.
När jag ser folk som står och snickrar på sina trädäck tänker jag, fy fan vad jobbigt.
Jag gillar knappt att åka på semester. För jobbigt.
Jag bryr mig inte helt enkelt.
Faktum är att jag inte ens bryr mig om era svar, men eftersom jag inte hade nåt annat för mig just nu, så blev det den här tråden.
Så - är det manligt att vara lat? (och att dessutom inte bry sig)

Nej, det är pojkaktigt.

Viktigaste i att gå från pojke till man är att bli ambitiös och jobba i alla avseenden.
Citera
2024-07-18, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
En man gör ingenting förrän han måste, men när han måste gör han allt.
Vem bestämmer när han måste.
Citera
2024-07-18, 17:41
Medlem
Romer som sitter och tigger hela dagarna är ju fruktansvärt lata. Om det är manligt eller ej lämnar jag åt kvinnorna att avgöra....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in