2024-07-20, 19:34
Medlem
randomdudeReloadeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av warsmann
Ge dig nu. Varfr verkomplicera?

Stll in en jvla WordPress-hemsida t dem. Det gr p bokstavligen minuter. Vill du frbinda dem till att betala dig varje mnad/r fr att drifta sidan s verkomplicera det p rtt stt. Anvnd Bedrock och hosta sidan hos DigitalOcean eller dylikt t dem.
Vad drifta bror? Jag fixar och skriver koden till hemsidan t dem, sen r jobbet klart och resten r upp till dem sjlva.

och vad menar du med bedrock? "In geology, bedrock is solid rock that lies under loose material (regolith) within the crust of Earth or another terrestrial planet." vad har detta att gra med skriva kod?
kan dessutom inget om wordpress, bara react och bootstrap.
2024-07-20, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
r det nn frdel att jobba svart d. Inga nackdelar.?
Nackdelen r ju att man vet inte vem som kanske golar 3-4-5 r down the road...
2024-07-20, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ValkPadda
Frst software engineer, sen developer.

Sen webbsidor till fretag med bootstrap och react?

Du r nyexad men kan inte s mycket om kodning n?

Fixa en webbsida fr 3 lax?

Trollar du eller?

Fr att komma med ngot konstruktivt:
1. Skaffa dig ett jobb s att du lr dig ngot
2. Om du nd ska hlla p med den hr skiten, kr p WordPress eller ngon tjnst som typ Square Space. Sen SEO, SEO och SEO.
Jag har frskt skaffa legit jobb eller praktik i typ 6 mnader nu, drfr jag nu gr i valet och kvalet att bli kriminell.
Jag vet ingenting om wordpress mannen, bara react och copy pastea bootstrap kod, under min tid som student s har jag ven blivit vldigt bra p att prompta chagpt att skriva kod t mig. s jag kan fixa en hel del s lnge jag har mina AI tools trots att jag inte frstr ett piss.
2024-07-20, 21:10
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av randomdudeReloaded
Jag har frskt skaffa legit jobb eller praktik i typ 6 mnader nu, drfr jag nu gr i valet och kvalet att bli kriminell.
Jag vet ingenting om wordpress mannen, bara react och copy pastea bootstrap kod, under min tid som student s har jag ven blivit vldigt bra p att prompta chagpt att skriva kod t mig. s jag kan fixa en hel del s lnge jag har mina AI tools trots att jag inte frstr ett piss.
Om dina skills r begrnsade till att klippa och klistra in kod och ha chatgpt att skriva nt halvhafsigt som funkar frstr jag att det gr trgt.

Har du vervgt att lra dig mer p egen hand s du slipper anvnda chatgpt till varenda pryl?
Det r enkelt att se om man anvnt nt snt vid kodgranskning och jag gissar att det r drfr det tar emot s mycket fr dig.
2024-07-20, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Om dina skills r begrnsade till att klippa och klistra in kod och ha chatgpt att skriva nt halvhafsigt som funkar frstr jag att det gr trgt.

Har du vervgt att lra dig mer p egen hand s du slipper anvnda chatgpt till varenda pryl?
Det r enkelt att se om man anvnt nt snt vid kodgranskning och jag gissar att det r drfr det tar emot s mycket fr dig.
Jag har frskt lra mig, och jag frstr en del av koncepten till viss del ssom state och props, grejen r att jag kan inte tnka sjlv, jag vet inte vad fr metod jag ska anvnda fr att uppn ett visst resultat, och hur mycket jag n frsker tnka p det sjlv s gr det helt enkelt inte.

Dessutom kan man vl inte frvnta sig s jvla mycket av en junior dev? man r ju ny i gamet liksom.
2024-07-20, 21:21
Moderator
Protons avatar
Citat:
Jag har frskt lra mig, och jag frstr en del av koncepten till viss del ssom state och props, grejen r att jag kan inte tnka sjlv, jag vet inte vad fr metod jag ska anvnda fr att uppn ett visst resultat, och hur mycket jag n frsker tnka p det sjlv s gr det helt enkelt inte.

Dessutom kan man vl inte frvnta sig s jvla mycket av en junior dev? man r ju ny i gamet liksom.
Nej det stmmer.

Det man dremot KAN frvnta sig av en junior dev r att denne har grundlggande frstelse fr hur man lser ett programmatiskt problem. Att lsningarna sedan kanske inte blir helt 100 r en sak, men nt som definitivt inte ingr i den ekvationen r att lta nn jvla AI skta kodandet t en.

AI har sin plats med i verktygsldan, jag anvnder den sjlv till simplare saker, men att lta den tta ihop HELA koden t mig skulle jag aldrig lta den gra, av den enkla anledningen att den inte r kapabel att gra det p det stt jag vill och levererar knappast speciellt snyggt och begripligt resultat fr nstkommande utvecklare heller.

Jag tror tyvrr du r inne p fel spr hr och att du gr dig sjlv en otjnst genom att lta en AI hafsa ihop nt hjlpligt fungerande, istllet fr att lra dig varfr saker r som de r och hur det borde funka istllet.
2024-07-20, 22:07
Medlem
Citat:
Vad drifta bror? Jag fixar och skriver koden till hemsidan t dem, sen r jobbet klart och resten r upp till dem sjlva.
"Om du vill att jag hller sidan uppdaterad och sker s kostar det x kr i mnaden". Gr det p x antal pizzerior s r det en slant varje mnad.

Citat:
och vad menar du med bedrock? "In geology, bedrock is solid rock that lies under loose material (regolith) within the crust of Earth or another terrestrial planet." vad har detta att gra med skriva kod?
kan dessutom inget om wordpress, bara react och bootstrap.
G in p Google och skriv "wordpress bedrock".
2024-07-21, 12:41
Medlem
ValkPaddas avatar
Vad r det fr utbildning du gtt? Hur kommer det sig att du inte lrt dig ngot?

Det viktiga fr en utvecklare r inte kunskaper i specifika sprk eller ramverk, utan att tnket finns dr. Frmgan att frst behov/krav, finna lsningar. Kunna dela upp problemet i mindre bestndsdelar.

Jag har t.ex blivit erbjuden jobb dr man anvnt sprk jag inte kunnat fr fem re, eftersom att ovanstende frmgor r s mycket viktigare.

Det knns tyvrr inte som att du kommit s lngt. Antingen s tar du och lr dig p egen hand, eller s byter du helt enkelt branch. Det r inte fr alla, men om du ger det en chans kanske poletten trillar ner.

Den strsta skillnaden jag ser nr man kastar ett problem p en frsking med fallenhet jmfrt med ngon utan fallethet r att personen med fallenhet frstr helheten, lyckas dela upp problemet i lmpliga delmoment. Allt detta lngt innan kod ens kommer p tal.
Senast redigerad av ValkPadda 2024-07-21 kl. 12:45.
2024-07-21, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ValkPadda
Vad r det fr utbildning du gtt? Hur kommer det sig att du inte lrt dig ngot?

Det viktiga fr en utvecklare r inte kunskaper i specifika sprk eller ramverk, utan att tnket finns dr. Frmgan att frst behov/krav, finna lsningar. Kunna dela upp problemet i mindre bestndsdelar.

Jag har t.ex blivit erbjuden jobb dr man anvnt sprk jag inte kunnat fr fem re, eftersom att ovanstende frmgor r s mycket viktigare.

Det knns tyvrr inte som att du kommit s lngt. Antingen s tar du och lr dig p egen hand, eller s byter du helt enkelt branch. Det r inte fr alla, men om du ger det en chans kanske poletten trillar ner.

Den strsta skillnaden jag ser nr man kastar ett problem p en frsking med fallenhet jmfrt med ngon utan fallethet r att personen med fallenhet frstr helheten, lyckas dela upp problemet i lmpliga delmoment. Allt detta lngt innan kod ens kommer p tal.
Har inte gtt universitet, men annan utbildning...

Ja, det r problemlsningsfrmgan och tnkandet som fattas fr mig. Jag har aldrig varit bra p att lsa problem och tnka logiskt osv, r dock vldigt bra p att skapa problem fr bde mig och andra.
Men vad kan jag gra t denna brist p frmga att tnka?

Jag frsker lsa problem, stnger ner allt frutom min VScode och stnger ner min cody.ai extension och sen s stirrar jag bara p mitt projekt i VScode i 8 timmar och vet inte hur jag ska gra fr att t.ex gra s att nr jag trycker p en knapp s lggs ngot nytt objekt till i nn slags to-do list. Jag kan inte tnka helt enkelt, str bara stilla i huvvet nr jag frsker tnka.
Senast redigerad av randomdudeReloaded 2024-07-21 kl. 14:45.
2024-07-21, 14:46
Medlem
Citat:
Jag frsker lsa problem, stnger ner allt frutom min VScode och stnger ner min cody.ai extension och sen s stirrar jag bara p mitt projekt i VScode i 8 timmar och vet inte hur jag ska gra fr att t.ex gra s att nr jag trycker p en knapp s lggs ngot nytt objekt till i nn slags to-do list.
Om du tycker det hr r svrt kanske du borde avvakta med jobba-svart-taktiken?

Du mste lra dig basics frst. I exemplet du skriver:

Gr en knapp, gr att JavaScript krs nr den klickas p och denna JavaScript i frga ska spara in allt i en array och sen uppdatera state.
2024-07-21, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av warsmann
Om du tycker det hr r svrt kanske du borde avvakta med jobba-svart-taktiken?

Du mste lra dig basics frst. I exemplet du skriver:

Gr en knapp, gr att JavaScript krs nr den klickas p och denna JavaScript i frga ska spara in allt i en array och sen uppdatera state.
Jo jag frstr dessa grejer, problemet r att jag vet inte nr, hur, varfr jag ska anvnda detta. Jag vet inte hur jag ska implementera det i praktiken och vart jag ska skriva vilken kod.
2024-07-21, 14:50
Medlem
Citat:
Jo jag frstr dessa grejer, problemet r att jag vet inte nr, hur, varfr jag ska anvnda detta. Jag vet inte hur jag ska implementera det i praktiken och vart jag ska skriva vilken kod.
Skapa en ny trd fr detta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in