Citat:
Ursprungligen postat av
ValkPadda
Vad r det fr utbildning du gtt? Hur kommer det sig att du inte lrt dig ngot?
Det viktiga fr en utvecklare r inte kunskaper i specifika sprk eller ramverk, utan att tnket finns dr. Frmgan att frst behov/krav, finna lsningar. Kunna dela upp problemet i mindre bestndsdelar.
Jag har t.ex blivit erbjuden jobb dr man anvnt sprk jag inte kunnat fr fem re, eftersom att ovanstende frmgor r s mycket viktigare.
Det knns tyvrr inte som att du kommit s lngt. Antingen s tar du och lr dig p egen hand, eller s byter du helt enkelt branch. Det r inte fr alla, men om du ger det en chans kanske poletten trillar ner.
Den strsta skillnaden jag ser nr man kastar ett problem p en frsking med fallenhet jmfrt med ngon utan fallethet r att personen med fallenhet frstr helheten, lyckas dela upp problemet i lmpliga delmoment. Allt detta lngt innan kod ens kommer p tal.
Har inte gtt universitet, men annan utbildning...
Ja, det r problemlsningsfrmgan och tnkandet som fattas fr mig. Jag har aldrig varit bra p att lsa problem och tnka logiskt osv, r dock vldigt bra p att skapa problem fr bde mig och andra.
Men vad kan jag gra t denna brist p frmga att tnka?
Jag frsker lsa problem, stnger ner allt frutom min VScode och stnger ner min cody.ai extension och sen s stirrar jag bara p mitt projekt i VScode i 8 timmar och vet inte hur jag ska gra fr att t.ex gra s att nr jag trycker p en knapp s lggs ngot nytt objekt till i nn slags to-do list. Jag kan inte tnka helt enkelt, str bara stilla i huvvet nr jag frsker tnka.