2024-07-23, 12:41
Avstängd
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Har du varit på ett sjukhus
Alla skriker om att jobbet är så stressigt och man hinner inte med att ta hand om patienterna men varje gång man sitter där så ser man fem sköterskor och någon läkare som står i grupp och pratar om absolut ingenting och ett liten gäng springer runt med kaffekoppar medans en sköterska jobbar.
Så är det verkligen så stressigt inom sjukvården kan man ju undra?
Ja jag har varit på sjukhus. Man pratar om behandling och patienter serveras kaffe i bland. Man dricker kaffet medans man går. Men nu handlade inte detta on sjukhus UTAN BYGGARBETE
Citera
2024-07-23, 12:42
Avstängd
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Det bror på vad som ska byggas. Du har ju en väg in i branschen om du vill veta mer.
Nu frågar jag här.
Citera
2024-07-23, 12:43
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Ja jag har varit på sjukhus. Man pratar om behandling och patienter serveras kaffe i bland. Man dricker kaffet medans man går. Men nu handlade inte detta on sjukhus UTAN BYGGARBETE

Så att byggjobbare då tar en kaffe samtidigt som de pratar om bygget är fel men helt rätt när man som sjuksköterska tar en kaffe och pratar om en patient.
Ett större bygge kräver enorm planering och att istället för att samla ihop alla gubbar på hela bygget i ett konferensrum tre gånger per dag så är det enklare att ta ett "möte" i flygande fläng ute i verkligheten när man dessutom ser exakt det man pratar om.
Citera
2024-07-23, 12:48
Medlem
Citat:
Att bygga är mer komplicerat än du kan ana. Jag skulle rekommendera att faktiskt arbeta lite inom fältet om du vill lära dig mer. Annars blir det som att jag "går förbi" en skola på det känner mig berättigad att uttala mig (läs såga) läraryrket och dess utövare.
Eller hur! Typ som att gå förbi ett demsboende å sedan bah "-ojsan, de va visst vita huset!" typ.
Citera
2024-07-23, 12:48
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Nu frågar jag här.

Nja, du agiterar och proklamerar dina "sanningar" snarare. Är du faktiskt intresserad av fördjupad insikt och förståelse finns det bättre sätt. Hela din "fråga" grundar sig på ett falsarium än "män gapar" så att dina orsaker för den här tråden blir att ventilera lite mans-hat blir pinsamt uppenbara.

Sakligt då: Nej, "män" gapar inte över att det är jobbigt inom bygg. Har du erfarenheter om detta får du ta upp det med dessa individer då det är en personlig åsikt och inget som har något belägg för att vara utbrett genom en hel yrkeskår. Var det något mer?
Citera
2024-07-23, 12:49
Avstängd
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Så att byggjobbare då tar en kaffe samtidigt som de pratar om bygget är fel men helt rätt när man som sjuksköterska tar en kaffe och pratar om en patient.
Ett större bygge kräver enorm planering och att istället för att samla ihop alla gubbar på hela bygget i ett konferensrum tre gånger per dag så är det enklare att ta ett "möte" i flygande fläng ute i verkligheten när man dessutom ser exakt det man pratar om.
Dom har inte möte dom står och hänger snickarna väntar på att elektrikerna ska bli klara i en timme det är inget möte dom kan inte börja jobba innan dom är färdiga. Klarar inte män bättre planering? Man måste ständigt ha en dialog om svårt sjuka människor. Annas kan dom felbehandlas.
Citera
2024-07-23, 12:52
Avstängd
alicia66s avatar
Citat:
Nja, du agiterar och proklamerar dina "sanningar" snarare. Är du faktiskt intresserad av fördjupad insikt och förståelse finns det bättre sätt. Hela din "fråga" grundar sig på ett falsarium än "män gapar" så att dina orsaker för den här tråden blir att ventilera lite mans-hat blir pinsamt uppenbara.

Sakligt då: Nej, "män" gapar inte över att det är jobbigt inom bygg. Har du erfarenheter om detta får du ta upp det med dessa individer då det är en personlig åsikt och inget som har något belägg för att vara utbrett genom en hel yrkeskår. Var det något mer?
Du kan ju läsa runt här på fb. Så får du se.

Det finns massor av trådar där folk skriver det samma om vården. Så nu frågar jag detta. För jag känner min dotter som jobbat i både bygg och vård. Som sagt det är betydligt lättare på bygg jobbet.
Citera
2024-07-23, 12:55
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Du kan ju läsa runt här på fb. Så får du se.

Det finns massor av trådar där folk skriver det samma om vården. Så nu frågar jag detta. För jag känner min dotter som jobbat i både bygg och vård. Som sagt det är betydligt lättare på bygg jobbet.

Ja det är lättare inom bygg helt klart. Det är därför män inte gapar om det. Igen, de åsikter du och/eller din dotter hört är ingen universell sanning utan något som måste stå för de personerna. Behandla människor som individer, lägg ner grupptillhörighets-tänket, det leder inte till några bra ställen.
Citera
2024-07-23, 12:57
Medlem
Grejen är väl ändå att kroppen blir mer trött efter fysiskt arbete än ett kontorsjobb, speciellt när man kommer upp i åldern? Samtidigt förväntas väl byggarbetare att orka till 68 år, inte så konstigt att många tar pauser i arbetet då.

Var det inte Akelius som förresten sa att 70% av byggkostnaderna är alla kostnader runtomkring som gör byggandet dyrare, typ plan och bygg, administration osv?
Citera
2024-07-23, 12:59
Avstängd
alicia66s avatar
Citat:
Ja det är lättare inom bygg helt klart. Det är därför män inte gapar om det. Igen, de åsikter du och/eller din dotter hört är ingen universell sanning utan något som måste stå för de personerna. Behandla människor som individer, lägg ner grupptillhörighets-tänket, det leder inte till några bra ställen.
Fast det gör dom ju. Du kan läsa runt här om du inte tror mig.
Citera
2024-07-23, 12:59
Medlem
Smekarn87s avatar
Typ! Alla byggare och hantverkare tävlar tydligen om vem som kan börja arbetsdagen tidigast.
Citera
2024-07-23, 13:01
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Fast det gör dom ju. Du kan läsa runt här om du inte tror mig.

Nej det gör de inte. Jag har läst runt. Du får göra det också om du inte tror mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in