Citat:
Ursprungligen postat av
sensationsmile
Så vedervärdigt och sunkigt att sätta fokus på offret och offrets familj ur ett perspektiv som bottnar i att "det är deras eget fel" att flickan blivit mördad. Den typen av skuldbeläggande hör hemma på medeltiden! Jag skäms över att vara människa.
Nu vet jag inte vems inlägg du reagerar på men rent logiskt, måhända cyniskt, är även våldsbrott i grund och botten en interaktion mellan individer.
Vilka huvudparter kan minimera risken för att våldsbrott ska ske?
Jo den som använder våld och den som blir drabbad av våld.
En djupt störd hotfull våldsam person skiter nog i riskminimering så kvar är alla anhöriga, myndighetsutövande personer, vårdpersonal, skolpersonal, föreningsledare, samt alla de som riskerar bli offer.
Det går att minimera risken för att bli utsatt och att kalla detta för skuldbeläggning eller medeltid gör absolut bara saker ochvting värre på ett ideologiskt extremt sätt.
Men jag kanske missförstår dig.
Hur dom helst tragiskt det som skett. Att det är flickor som är inblandade rakt igenom är förmodligen väldigt ovanligt. Annars är det nog välbekant att unga personer med låg socioekonomi, psykiatriska störningar och med utländska rötter är överrepresenterade när det gäller våldsdåd.