2024-07-26, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Man undrar ju, om det gäller samtliga tre misstänkta?

Är möjligen samtliga tre misstänkta GM omhändertagna enl. LVU?

Dom andra två MGM är under 15 och är därmed inte ens föremål för LSU (därmed med största sannolikhet omhändertagna enligt LVU).
Jag har kontaktat Förvaltningsrätten i X kommun och begärt ut LVU-domen gällande M*lak, uppdaterar här om/när jag får den.
Citera
2024-07-26, 14:40
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Nä, fel av mig att beskylla dig för det, ber om ursäkt.
Det är ju klart mammans fel att tjejen inte fått en bra uppväxt, men just mordet i sig, kan man inte skylla på någon annan än GM. Svårt att sia om vad motivet är i detta fallet. Känns som avundsjuka eller svartsjuka. Men omöjligt att slå fast.

Tack!

Det är många instanser som felat, det har jag skrivit om tidigare i tråden. Apropå mamman så ska hon ju tydligen också ha fått en tråkig uppväxt. Vad man kan hoppas på är att detta leder till tillnyktring och förbättring i görligaste mån. Räddas vad som räddas kan så att säga.

Motiv, ja troligtvis något sådant. Mycket, mycket tragiskt alltsammans.
Citera
2024-07-26, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
jo. Bland svenskar, betyder hora- prostituerad. En som ligger runt, säljer sig.
Det är bara så.
I andra länder, bland jugoslaver o balkanfolk,o Mellanöstern betyder det också samma,
men används flitigt även till pojkar och flickor
som man vill nervärdera.
Folk från de länderna kan kalla sin chef för hora, och chefen kan kalla sin anställde för hora.
Fruar o barn blir kallade horor, och gängkriminella i Sverige kallar sin fiende för hora.
Men svenskar generellt använder inte detta ord, när man blir irriterade, då väljer svensken istället,Idiot-förklarning.
.

H-ordet används såklart och ofta som ett skällsord av framförallt ungdomar och även svenska yngre personer och så har varit fallet länge vilket jag minns från min egen skolgång i slutet på 90-talet. Men jag tror att ungdomsklimatet har hårdnat betydligt sen dess. Det behöver alltså inte nödvändigtvis betyda att någon säljer sex eller ligger runt. Det används för att trycka ner någon eller på grund av ilska/irritation, mobbning etc.
Citera
2024-07-26, 14:41
Medlem
Acta-Non-Verba7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whataboutizm
Exakt så- MGM är inte dömd till LSU utan är omhändertagen i enlighet med LVU.

Därför är LSU en trolig påföljd. Då LVU inte ens är en påföljd.
Citera
2024-07-26, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjukassan
Det kan ha hänt inne i vagnarna. Då det är narkomaner och hemlösa som bor /hänger sover i vagnarna så tror jag knappt de varit uppmärksamma. Så detta är riktigt planerat mord. Sjukt att fjortisar vet om det stället i landskrona inte ens jag visste det. Antingen i vagnarna eller i en lägenhet. Har hon varit i en lägenhet måste nån kört ut henne i en bil. Har de hänt i vagnarna har de släpat ut henne. Må de brinna i helvetet i evigheternas tid. Må de aldrig få lycka glädje i sitt liv. Hoppas att de aldrig ska få ro utan endast lida och plågas.
Vet du hur BO haft det på sis-hemmet?
Citera
2024-07-26, 14:44
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whataboutizm
Dom andra två MGM är under 15 och är därmed inte ens föremål för LSU (därmed med största sannolikhet omhändertagna enligt LVU).
Jag har kontaktat Förvaltningsrätten i X kommun och begärt ut LVU-domen gällande M*lak, uppdaterar här om/när jag får den.

Undrade om det är klarlagt, att samtliga misstänkta GM är omhändertagna?
Citera
2024-07-26, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acta-Non-Verba7
Därför är LSU en trolig påföljd. Då LVU inte ens är en påföljd.

Exakt- LVU är inte påföljd som tingsrätten beslutar (och därmed inte något som man kan dömas till utifrån ett brott).
Citera
2024-07-26, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GretaForPresident
Alla ni som tycker och tror att mamman till Emilia Sjöberg bara festar & knarkar, lever på Soc och så vidare - jag tror ni har fel…

Kollar man mammans ekonomiska situation så deklarerade hon senast en inkomst på 437000:- för år 2023, och, inga skulder heller…

Så, hon bör ju jobba och betala hyran om man nu har denna inkomst…

Helt under isen är inte mamman - mer en produkt av en svår barndom med gravt alkoholiserad mamma…

By the way - Anna fyller 34 år idag - kanske inte blir något kalas dock.

Det är en bra inkomst
Citera
2024-07-26, 14:45
Medlem
frasons avatar
Citat:
Jag tror det saknas någon som är 18+ med körkort.
Men vi får se.
Citera
2024-07-26, 14:46
Medlem
Citat:

Jag är ganska övertygad om det men ska samtidigt låta det varit osagt.
Har X antal år inom socialtjänsten bakom mig (arbetat med främst LVU- och LSUplacerade).
Citera
Medlem
vonDys avatar
Tack och lov så råder åsiktsfrihet i vårt land. I det här fallet,är det många som har åsikter, synpunkter och tankar kring mamman ( däribland jag själv )

Men oavsett, så är det hjärtskärande att se kvinnan låta sig intervjuas av hyena-reportern på Expressen.se.
En bräcklig liten människa i sorg och chock, som förlorat ett ( säkerligen ) älskat barn på det mest brutala sätt.

Och även om hon kanske brustit i sitt föräldraskap och inte varit den bullbakande PK- mamma som eftersträvas i samhället, är jag övertygad om att hennes intentioner varit goda.

Och även om de flesta kanske inte skulle släppa iväg sin fjortis till ” pyjamasparty” över natt, utan att ha kontakt med övrigas föräldrar, så kanske hon gladde sig å dotterns vägnar?

Om det stämmer, som skrivits i tråden, så hade E inget tryggt, sammansvetsat umgänge? Utan hastigt uppkomna vänförbindelser hon funnit på ställen där hon bott? ( Och det klientelet, vill nog ingen förälder att ens barn ska umgås med? )

Men mamman, som då uppenbarligen inte klarat av sin roll ( kanske uppfattat sig mer som ” kompis” än mamma till dottern? ), utan förädraradar, såg det kanske som positivt att dottern funnit vänner?

Såklart har mamman saknat fundamentala förmågor att vara förälder.
Och samhället har gått in och försökt styra upp, vilket är bra!

Men, även den här individen är en människa.
Som nu förlorat sitt barn, för alltid.

Och det finns Fina föräldrar, på Fina Gatan, som förlorat Fina barn på samma sätt.
Citera
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeyarsport
Kanske aka lära Er att efternamn skrivs ut först i domstolsärenden och dylikt

Jaa, det trodde jag också.....

Citat:
Hittade inlägget.

TILLÄGG

Mamman skrev det citerade inlägget på facebook i maj 2015 dvs antingen INNAN Emilia hade familjhemsplacerats (eller möjligen i omedelbar anslutning till det). Dvs 10 flyttningar åsyfter att mamman och Emilia *tillsammans* hade flyttats av Socialtjänsten.

Så frågan kvarstår:

Bodde Emilia först på ett familjehem i Klippan och omplacerades sedan till ett SiS boende? Varför isf?

Finns det et dom som rör Emilias placering på ett SiS hem?

Nja, efter en Förvaltningsdomstols beslut om ex LVU, så brukar socialen kunna ta "beslut" själva om placering/placeringar; ett så kallat "placeringsbeslut", som de tydligen kan "förnya" när de vill, och som de vill. Det är visserligen överklagbart, men få verkar känna till det......både bioföräldrar och advokater.

Citat:
Ursprungligen postat av Doiten
Saxat: HD Betal artikel

Enligt handlingar som HD tagit del av har den misstänkta 15-åringen haft ett brokigt liv och vuxit upp i en tillvaro utan stabilitet.

Hon har flyttat ofta och inte gått kontinuerligt i skolan. Flickan har utsatts för olika typer av övergrepp och bristande omsorg.

Flera gånger har 15-åringen flytt från sina jourhem och hamnat i riskfyllda miljöer. Ibland har hon varit borta i flera dagar. Enligt uppgifter i handlingarna har hon samlat på sig knivar. Den senaste tiden har hon även vårdats på SiS-hem.

https://www.hd.se/2024-07-26/15-arig...dskronamordet/

En till som soc har haft "vårdnaden" om väldigt länge......och totalt misslyckats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in