2024-07-26, 15:04
Medlem
MrGrants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isthedark
Vad har detta med mordet att göra?
Men W skrev ju det. Om det skulle vara en hämnd.
Citera
2024-07-26, 15:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av isthedark
Vad har detta med mordet att göra?
https://www.expressen.se/nyheter/sve...begars-haktad/

Motiv saknas fortfarande
Citera
2024-07-26, 15:05
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whataboutizm
Grekland??? Tjejen har ett för- och efternamn med ursprung från Mellanöstern, hennes biologiska föräldrar är inte från Grekland 🥹😂

Hon är däremot folkbokförd hos en grekisk familj i Helsingborg men kan nog sätta en 1000-lapp på att det inte är hennes biologiska föräldrar (möjligtvis familjehem).

Tror inte det är familjehem. Den grekiska familjen verkar vara aktiva, sociala och reser en del. De ser ut att inte vara hemma i lägenheten för tillfället. Inte är man väl familjehem åt en strulig tonåring om man har ett sådant typ av liv att man reser, är aktiv på olika orter och inte är hemma på hela sommaren? Är snarare så att M*laks familj tillfälligt bor i grekernas lägenhet eller har angivit felaktig adress.
Citera
2024-07-26, 15:06
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuklop
Det är en bra inkomst
Undrar hur någon med 37 000:- brutto kan få hjälp av socialtjänsten med bostad, 20 gånger?
Citera
2024-07-26, 15:06
Medlem
notknapparens avatar
Dn:

”En 15-årig flicka har häktats på sannolika skäl misstänkt för mordet på en flicka i högstadieåldern i Landskrona.”

Ja, då finns det kött på benen då, tror jag.

Advokaten anser dock inte det. Och flickan bestrider den påstådda görningen.
Senast redigerad av notknapparen 2024-07-26 kl. 15:10.
Citera
2024-07-26, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Precis det verkar vara lite begreppsförvirring här inne, bra med klargörande!

Då förstod jag hur du menade. Ber om ursäkt för min arroganta attityd (när jag skrev ”haha”), jag misstolkade dig.
Citera
2024-07-26, 15:11
Medlem
Frågar ännu en gång: Skulle någon orka göra en sammanfattning av de fakta som framkommit, gärna med länkar till de inblandades sociala medier och/eller foton? Det är närmast omöjligt att följa allt som skrivs i tråden om man inte hänger på Flashback dygnet runt...
Citera
2024-07-26, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Nej jag tror *elak gjorde det :s
Tänkte bara på intrigmakerska .. 17årig syster som visat vägen för *elakingen.
Man får verkligen beklaga att mordoffret var så aningslös.
Emilia verkar inte förstått den falska vännen.
Hon var bara 14 år,
och få 14 åringar förstår falkspel o manipulation.

Så någon mogen 14 åring var inte Emilia,
även om hon kroppsligt har uppfattats som äldre.

Hon var ett barn.

Man undrar varför hon inte bara kunnat få leva alla dessa år i en enda stöd-familj?
Varför har hon fått flytta runt?
Och varför Sis-boende?
Men antar att hon kanske utreddes på deras utredningsavdelning i 8 veckor?
Tanken bakom utredningen var att en ny familj skulle ta emot henne,
en stödfamilj till Emilia o hennes mamma..
och att hon sakta skulle slussas hem till sin mamma permanent.
Spekulation..
men varför flera boenden under dessa år, en enda stödfamilj borde varit det rätta, en stödfamilj där även mamman på något sätt inkluderats.
Hennes problematik är ju okänd, men
Citera
2024-07-26, 15:15
Medlem
Acta-Non-Verba7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Tror inte det är familjehem. Den grekiska familjen verkar vara aktiva, sociala och reser en del. De ser ut att inte vara hemma i lägenheten för tillfället. Inte är man väl familjehem åt en strulig tonåring om man har ett sådant typ av liv att man reser, är aktiv på olika orter och inte är hemma på hela sommaren? Är snarare så att M*laks familj tillfälligt bor i grekernas lägenhet eller har angivit felaktig adress.

Frågan är varför hon är skriven där. Kan det röra sig om en god man, eller kontaktperson genom soc. Kvinnan på adressen är sysslar med mental träning.
Citera
2024-07-26, 15:20
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Spontant kan man ju tycka att "Lagen om Sluten Ungdomsvård" är en fingervisning... men jag läste nyligen om en intagen, som rymt från en permission från ett livstidsstraff (!).

Därför en allmän fråga ... får man permission från SIS oavsett om man är där pga LVU eller LSU?

Kan bara svara för låsta SIS-hem, sk. ungdomsfängelser och där kvittar det om du sitter på LVU eller LSU för om du skall få permission, eller inte. Det är skötsamhet och att man befinner sig i utslussningsfasen som gäller för att kunna erhålla permissioner, men på ungdomsfängelser var oftast dessa med personal. Ju närmre frigivning, desto mer frihet och mer frekventa permissioner och då även utan personal. Jag jobbade på SIS-hem (ungdomsfängelse) för snart 30 år sedan och svårt att komma ihåg alla restriktioner kring just permissioner, men jag har för mig att du var tvungen att ansöka om dessa hos institutionschefen och/eller SIS centralt - kommer tyvärr inte ihåg.
Citera
2024-07-26, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Man får verkligen beklaga att mordoffret var så aningslös.
Emilia verkar inte förstått den falska vännen.
Hon var bara 14 år,
och få 14 åringar förstår falkspel o manipulation.

Så någon mogen 14 åring var inte Emilia,
även om hon kroppsligt har uppfattats som äldre.

Hon var ett barn.

Man undrar varför hon inte bara kunnat få leva alla dessa år i en enda stöd-familj?
Varför har hon fått flytta runt?
Och varför Sis-boende?
Men antar att hon kanske utreddes på deras utredningsavdelning i 8 veckor?
Tanken bakom utredningen var att en ny familj skulle ta emot henne,
en stödfamilj till Emilia o hennes mamma..
och att hon sakta skulle slussas hem till sin mamma permanent.
Spekulation..
men varför flera boenden under dessa år, en enda stödfamilj borde varit det rätta, en stödfamilj där även mamman på något sätt inkluderats.
Hennes problematik är ju okänd, men
Tycker också det är märkligt att man bytt hem så många gånger?
Varför funkar man det inte med 1 familj? 🤔
Citera
2024-07-26, 15:25
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acta-Non-Verba7
Frågan är varför hon är skriven där. Kan det röra sig om en god man, eller kontaktperson genom soc. Kvinnan på adressen är sysslar med mental träning.

Ja, det är lite konstigt. Tveksamt om en välartad grekisk familj verkligen skulle hyra ut lägenheten till denna familj (M*l*ks)... Ingen annan står skriven där.
Är det verkligen brukligt att man är skriven hemma hos någon som är godman eller kontaktperson? Tveksamt det med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in