2024-07-29, 12:38
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Att vilja hjälpa och ha et hjärta av guld och samtidigt umgås med "dåliga" människor och "dåliga" situationer ska inte behöva leda till att bo på SIS hem.

Jag har alltid "lyckats" umgås med kriminella människor som utfört kriminella handlingar men har för det inte deltagit och hamnat på SIS hem.
Måste ju vara egen handling som gör att man hamnar på SIS.

Bristande föräldraansvar?
Citat:
Missförhållanden relaterade till hemmiljön rör sig enligt LVU 2 § om fall där det förekommer fysisk eller psykisk misshandel, otillbörligt utnyttjande, brister i omsorgen eller något annat förhållande i hemmet som utgör en påtaglig risk för den unges hälsa eller utveckling.
Citera
2024-07-29, 12:45
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sensationsmile
Victim blaming kallas det inom kriminologin. Det är överjävligt lågt att fokusera på BO livsstil som orsak till att BO just blivit ett BO. Fokusera på förövarna och vad som lett fram till att de blev mördare istället för att skuldbelägga BO och hennes familj.

Familjen är en inte oväsentlig pusselbit.

Edit: Är både BO och MGM romer? Känner de varandra som familjer?
Senast redigerad av skoputs 2024-07-29 kl. 12:48.
Citera
2024-07-29, 12:45
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karoline76
Är det för arbete eller bidrag? Verkar mycket oavsett.

Den inkomsten gäller för år 2023. Tidigare har det varit lägre. Inte svårt att komma upp i 37k som USK. I Sverige lönar det sig ekonomiskt inte att studera till yrken förutom läkare, ingenjör, jurist och dylikt.
Citera
2024-07-29, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marchioness
Den inkomsten gäller för år 2023. Tidigare har det varit lägre. Inte svårt att komma upp i 37k som USK. I Sverige lönar det sig ekonomiskt inte att studera till yrken förutom läkare, ingenjör, jurist och dylikt.
Jobbar man dessutom mycket kväll ,natt eller helg eller som personlig assistent med dygnspass kommer man upp i hög lön
Citera
2024-07-29, 12:52
Medlem
Redan 2016 nämner E’s mamma att hon fött en ängel till världen. Att hon ger sin veckopeng till världens barn, räddat djur och ger bort sin egna mat till hemlösa. Så sluta sitt här inne och blamea E och hennes mamma när ni inte vet någonting!
90% av er är så himla respektlösa, hur man kan sitta och säga att det är hennes mammas fel? Hennes mamma har med största sannolikhet det redan jobbigt pga förlusten av hennes fina dotter. Sluta blamea offret och hennes mamma. Fokusera på gärningspersonerna.
Citera
2024-07-29, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Jobbar man dessutom mycket kväll ,natt eller helg eller som personlig assistent med dygnspass kommer man upp i hög lön

Absolut, helt klart! Eftersom det skrivits mycket om att hon har mycket problem mm tänkte man kanske att hon inte borde tjäna dom summorna.

Man ska inte döma utan att veta, tyvärr blir det så när sånt här händer.
Citera
2024-07-29, 12:58
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karoline76
Absolut, helt klart! Eftersom det skrivits mycket om att hon har mycket problem mm tänkte man kanske att hon inte borde tjäna dom summorna.

Man ska inte döma utan att veta, tyvärr blir det så när sånt här händer.

God ekonomi innebär tyvärr inte per automatik att allt är bra. I hennes fall beror det på hur mycket hon spenderar. Har hon dyra vanor blir det inget över för barnen t.ex. Som sagt hon har kommit upp i den inkomsten först år 2023 vilket kan vara bidragande orsak till att Emilia nu fick bo hos henne igen.
Citera
2024-07-29, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
SiS blev det väl för att hon rymde hela tiden och hamnade i dåliga situationer , enligt dom står det ju att det var för att skydda henne hon var där och inte för att hon själv var den som gjorde kriminella saker eller liknande

Så hon placerades på SIS så hon fick ännu mera dåliga kontakter.............................
Citera
2024-07-29, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Bristande föräldraansvar?

Jag hade ett totalt bristande föräldraansvar men jag visste ju vad som var rätt eller fel.
Jag placerades aldrig nånstans utan fick klara mig själv från 15 års ålder i ett omöblerat uthyrningsrum som jag ordnade själv och skaffade ett jobb.
Men fortsatte umgås med kriminella men gjorde inget kriminellt själv.

Jag skulle aldrig placera egna barn på SIS.
Citera
2024-07-29, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chunky000
jo men folk fattar inte det här inne , dom är så hjärntvättade och kan inte se samband .
Du menar att hon blev mördad för att hennes morfar var rom, och en annan flicka (som vi inte vet egentligen, sekretess) mördade henne för att hennes farfar, död innan hon föddes, var det?
Citera
2024-07-29, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vafalls09
Hennes Mamma sa att hon ofta åkte till Malmö för att ge mat åt hemlösa. Så vaar säkert fallet. Givetvis. Jag är inte alls ironisk. Så var fallet. Ni kan läsa mellan raderna, hoppas jag.

Hon hade bott hemma i tio dagar hos mamman i Tollarp. Ändå åkte hon till Malmö ofta!

Hon blir mördad efter att mamman ansvarat för henne i de tio dagarna. Blev goad och mamman, den godtrogna,, snälla och förmodligen lika naiva (tycker det framgår i intervjuerna. Hon väntar nog fortsatt på att flickan ska ringa.)

Alla barn lurar sina föräldrar. Så har det varit sen Hedenhös tid.
Citera
2024-07-29, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Du menar att hon blev mördad för att hennes morfar var rom, och en annan flicka (som vi inte vet egentligen, sekretess) mördade henne för att hennes farfar, död innan hon föddes, var det?

Vi har inget samband med den romska flickan som var med och mördade Emilia. Vi känner ej dom de är annan "serbiska romer" vi umgås inte med dom eller känner dom. Att hennes morfar blev skjuten 2008 har verkligen inte med detta att göra. Då kan man undra
om vi hade nåt med Melaks familj att med.

Barn mördar barn, titta vad som hände stackars Henrik i Alingsås. Svensk/finsk härkomst mördad av sin vän för ingenting. Så Nej det behöver inte betyda nåt för att få sitt liv fråntaget idag. För alla vill leka gud idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in