Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-07-30, 21:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Laszlo Kovacs
Eller om en meteoroid faller ner på jorden och utrotar allt liv, vad gör man då?
Man använder den där fåniga ställningen i Karate Kid, eller gör handhjärtan och sjunger We shall overcome.
2024-07-30, 21:52
Medlem
Citat:
Eller om en meteoroid faller ner på jorden och utrotar allt liv, vad gör man då?
Jag tolkar dig som att du tycker mina exempel är av så låg sannolikhet att det går att jämföra med en meteorit.

Det är absolut inga osannolika exempel jag gav, utan snarare väldigt vanliga scenarion.
2024-07-30, 21:57
Medlem
Ingen som hade nån kommentar om detta? Tycker "exprimentet" säger en del om viss övertro på kamsport om angriparen har vapen. Trots att många kampsporter har tekniker för avväpning var det ingen av dem som lyckades.

Citat:
Ursprungligen postat av DjungelJumbo
Jag såg en serie på Youtube. De skulle kåra den bäste kampsportaren. Det var elitutövare i bla karate, kung fu, jiujutsu, kickboxning, judo, boxning, MMA, mm, minns inte exakt.

Men en deltävling gick ut på vem som klarade sig bäst mot en galen attackerare med "kniv". Attackeraren hade skyddsdräkt och visir på sig så kamsportarna fick gå på max fullkontakt.

Attackeraren hade en Tushpenna istället för kniv. Den tävlande som fick minst tushprickar på sig av attackeraren och inga på dödliga ställen skulle vinna. Alla hade minst 10 märken på sig efter en 2 min rond.

Ingen av kamsportarna hade klarat sig utan svåra knivskador och flera hade fått dödliga skador om det varit på riktigt. Och de var alla svart bältare eller motsvarande.

Men visst hade attackeraren stor fördel av sin skyddsdräkt men ingen lyckades ens få honom att tappa tushpennan. När de greppade hans arm och hand så lyckades han flera ggr byta till sin andra hand och hugga med den.

Så kampsport är inte alltid så effektivt som man kan tro.
2024-07-30, 21:59
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wennerberg
Jag tolkar dig som att du tycker mina exempel är av så låg sannolikhet att det går att jämföra med en meteorit.

Det är absolut inga osannolika exempel jag gav, utan snarare väldigt vanliga scenarion.
Men va fan, sluta ta dig själv på så jävla stort allvar. Mot en pistol har ingen kampsport någon chans, mot kniv är det bara löpning som fungerar och då gäller det att man är beredd att överge sina eventuella vänner. Bara fånigt att ta upp sådana hopplösa scenarier, vilket är anledningen till att jag tog upp det hopplösa scenariot med meteoriten.
2024-07-30, 22:04
Medlem
Citat:
Men va fan, sluta ta dig själv på så jävla stort allvar. Mot en pistol har ingen kampsport någon chans, mot kniv är det bara löpning som fungerar och då gäller det att man är beredd att överge sina eventuella vänner. Bara fånigt att ta upp sådana hopplösa scenarier, vilket är anledningen till att jag tog upp det hopplösa scenariot med meteoriten.
Det är precis det som är relevant för diskussionen. Eftersom kampSPORTER är sporter med regler och gränser som inte finns i slagsmål på gatan.

Om man frågar sig vilket kampsport som är mest effektiv i verkliga scenarion så måste man ta exempelvis kniv i beaktande. Eftersom många med våldskapital bär kniv i verkligheten.

Min poäng är att i verkligheten finns många hopplösa scenarion. Och många som tränar lite kampsport blir alldeles för självsäkra och får en skev bild på vad man klarar av och inte klarar av.
2024-07-30, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbdullhasMoster
Jag har länge tänkt på detta med alla dessa olika kampsporter som finns där ute så måste det ändå finnas en som är den bästa att vara duktig på om det smäller ute på stan tex? Någon kampsport som verkligen gör nån nytta!
Personligen så står jag i valet mellan Boxning, MMA eller typ brottnings-liknade sporter. Men jag tror faktiskt att vara en duktig boxare är det ultimata i ett slagsmål! Med brottning på en andra plats och då MMA på en stark tredje plats!

Vad tror ni andra?? Eller har ni några helt andra sporter i åtanke och isåntfall förklara varför?

Löpning....så slipper man få stryk, eller bli åtalad för övervåöd
2024-07-30, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjungelJumbo
Ingen som hade nån kommentar om detta? Tycker "exprimentet" säger en del om viss övertro på kamsport om angriparen har vapen. Trots att många kampsporter har tekniker för avväpning var det ingen av dem som lyckades.
Ingen kommentar för det du skrev är inte speciellt kontroversiellt. Det stämmer väldigt bra. Går i regel inte att försvara sig mot en knivattack.
2024-07-30, 22:29
Medlem
Citat:
Ja så är det. 🙏
2024-07-30, 22:41
Medlem
Citat:
Ja så är det. 🙏
Blev censurerad när jag skrev ett bra inlägg. Whatever. 🫣
2024-07-30, 23:15
Avstängd
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbdullhasMoster
Jag har länge tänkt på detta med alla dessa olika kampsporter som finns där ute så måste det ändå finnas en som är den bästa att vara duktig på om det smäller ute på stan tex? Någon kampsport som verkligen gör nån nytta!
Personligen så står jag i valet mellan Boxning, MMA eller typ brottnings-liknade sporter. Men jag tror faktiskt att vara en duktig boxare är det ultimata i ett slagsmål! Med brottning på en andra plats och då MMA på en stark tredje plats!

Vad tror ni andra?? Eller har ni några helt andra sporter i åtanke och isåntfall förklara varför?

De polare jag har som spöat skiten ur främmande människor på fyllan har varit gamla hockeyspelare. De är vältränade överlag, kan ta stryk och vet hur man slåss.
2024-07-30, 23:38
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Mot mer än en angripare så är brottning och liknande värdelöst eftersom brottning är en sport som bygger på en mot en kämpe. Har du ett gäng på tre som attackerar dig spelar det ingen roll om du får ner en på marken i ett låst grepp eftersom de andra två kan sparka sönder dig.

Många inom BJJ gör också misstaget att fokusera för mycket på markbrottning vilket inte är tillämpligt i de flesta gatuslagsmål.
2024-07-31, 00:32
Medlem
löls avatar
MMA eller Brazilian jujitsu. Finns inget battre

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in