• 1
  • 2
2024-07-31, 18:46
Avstängd
Runt 90-talet och lite senare kunde man inte gå en dag utan att någon sade.

"Vilken jävla mytoman"

Något som kontinuerligt existerade i över 15 år, sedan när internet kom försvann ordet nästan helt. Har det att göra med att alla ljuger online konstant, eller vad är det som sker egentligen när ord bara slutas användas?
Citera
2024-07-31, 18:52
Medlem
För att numera nästan alla är det antigen medvetet eller omedvetet i sina drömska illusioner. Folk landar aldrig i nykter klarvakenhet.
Citera
2024-07-31, 18:52
Avstängd
Kapten-Kepss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etanthegreat
Har det att göra med att alla ljuger online konstant, eller vad är det som sker egentligen när ord bara slutas användas?

Tror du är något på spåren där.
Med den flodvåg av narcissism och idioti som "sociala" medier fört med sig så har folk börjat hylla mytomanerna och ordet förlorat sin innebörd.
Citera
2024-07-31, 18:53
Medlem
Citat:

"Vilken jävla mytoman"

Något som kontinuerligt existerade i över 15 år, sedan när internet kom försvann ordet nästan helt. Har det att göra med att alla ljuger online konstant, eller vad är det som sker egentligen när ord bara slutas användas?

Var det dig folk åsyftade så får du fundera på om du förändrat något hos dig själv. Eller så kanske du inte har några kvar att ljuga för längre? Svår fråga att besvara utan lite mer bakgrundsinformation.
I åtminstone min bekantskapskrets har aldrig ordet mytoman varit något som använts frekvent. Det kan ju även ha varit ett ”modeord” där du växte upp…
Citera
2024-07-31, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Var det dig folk åsyftade så får du fundera på om du förändrat något hos dig själv. Eller så kanske du inte har några kvar att ljuga för längre? Svår fråga att besvara utan lite mer bakgrundsinformation.
I åtminstone min bekantskapskrets har aldrig ordet mytoman varit något som använts frekvent. Det kan ju även ha varit ett ”modeord” där du växte upp…

Som TS skrev så var det faktiskt vanligt att använda det på 90 talet och ett tag framöver.
Vet inte vilken sten du bodde under på den tiden.
Citera
2024-07-31, 19:23
Medlem
Cloudias avatar
Folk säger väl ”vilken narcissist” nu istället. De flesta av dem vet nog inte så mycket om narcissism, och det är ju aaaldrig de själva som är narcissister, men alla andra, ja absolut, en här o en där o en massa narcissister överallt.
Citera
2024-07-31, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larsa.Andersson
Som TS skrev så var det faktiskt vanligt att använda det på 90 talet och ett tag framöver.
Vet inte vilken sten du bodde under på den tiden.

Och som jag skrev var det inte vanligt i bekantskapskretsen jag hade i Sthlm som ung man i 20-års åldern.
Varför sprang ni omkring och sa mytoman hela tiden? Ljög ni för varandra för jämnan eller vad var grejen? Hur kunde en konversation se ut?

Var det typ:
-Ikväll ska jag äta pizza.
-Nä det ska du inte jävla mytoman!

Är genuint nyfiken… Låter jättemärkligt…
Citera
2024-07-31, 19:40
Medlem
Citat:
Och som jag skrev var det inte vanligt i bekantskapskretsen jag hade i Sthlm som ung man i 20-års åldern.
Varför sprang ni omkring och sa mytoman hela tiden? Ljög ni för varandra för jämnan eller vad var grejen? Hur kunde en konversation se ut?

Var det typ:
-Ikväll ska jag äta pizza.
-Nä det ska du inte jävla mytoman!

Är genuint nyfiken… Låter jättemärkligt…

Det var ju ett tag sedan. I kretsarna jag umgicks så kopplade vi det inte till att ljuga utan just att vara mytoman. DVS påstå något som är otroligt eller inbillning.

Så pizzan är ett dåligt exempel.
Snare i så fall. I morgon ska jag träffa Pamela Andersson.
Du är faan psycho din jävla mytoman.

Citera
2024-07-31, 20:01
Medlem
Citat:
Det var ju ett tag sedan. I kretsarna jag umgicks så kopplade vi det inte till att ljuga utan just att vara mytoman. DVS påstå något som är otroligt eller inbillning.

Så pizzan är ett dåligt exempel.
Snare i så fall. I morgon ska jag träffa Pamela Andersson.
Du är faan psycho din jävla mytoman.

Ok, det förklarar en del och jag håller givetvis med om att det är rimligt att kalla n mytoman för just mytoman. Men du och ts får ha i åtanke att alla inte ha med mytomaner att göra dagligdags. Vad kallar ni mytomaner idag kan jag undra eftersom ni tydligen slutat använda ordet, för det låter ju som att ni fortfarande umgås med mytomaner eftersom ni tycker det är märkligt att ordet inte används lika frekvent.
Citera
2024-07-31, 20:06
Medlem
Citat:
Ok, det förklarar en del och jag håller givetvis med om att det är rimligt att kalla n mytoman för just mytoman. Men du och ts får ha i åtanke att alla inte ha med mytomaner att göra dagligdags. Vad kallar ni mytomaner idag kan jag undra eftersom ni tydligen slutat använda ordet, för det låter ju som att ni fortfarande umgås med mytomaner eftersom ni tycker det är märkligt att ordet inte används lika frekvent.

Jag har aldrig påstått att jag tycker det är konstigt att språket utvecklas och att gamla uttryck inte används. När jag var ung på 90-talet så hade jag faktiskt bara en äkta mytoman i min bekantskapskrets.
Jag vet inte vart du vill komma.
Citera
2024-07-31, 20:18
Medlem
Citat:
Jag har aldrig påstått att jag tycker det är konstigt att språket utvecklas och att gamla uttryck inte används. När jag var ung på 90-talet så hade jag faktiskt bara en äkta mytoman i min bekantskapskrets.
Jag vet inte vart du vill komma.

Vart jag vill komma? Jag undrade bara varför ni kallade folk mytomaner dagligen på nittiotalet eftersom jag tyckte det verkade märkligt. Ts undrade dessutom varför ordet inte används lika ofta idag.
Citera
2024-07-31, 20:29
Medlem
Citat:

"Vilken jävla mytoman"

Har du utöver dina fantasier något som styrker att ordet mytoman inte används längre?

Ser man till hur ordet mytoman används i tidningar ser trenden mellan exempelvis 1985 och 2023 inte ut att vara minskande.

https://tidningar.kb.se/search?to=20...anularity=part
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in