Citat:
Ursprungligen postat av
Etanthegreat
Runt 90-talet och lite senare kunde man inte gå en dag utan att någon sade.
"Vilken jävla mytoman"
Något som kontinuerligt existerade i över 15 år, sedan när internet kom försvann ordet nästan helt. Har det att göra med att alla ljuger online konstant, eller vad är det som sker egentligen när ord bara slutas användas?
Mytoman är ett i grunden kliniskt ord som bland annat psykologer använder. Som många andra ord ur den psykologiska nomenklaturen används det som nedsättande ord på människor vi stör oss på. Genom att använda ett "kliniskt språk" ger ju personen sken av att i bästa fall vara påläst och kunnig och därmed värd att lyssna på i frågan, men mycket sällan har personen faktiskt koll på hur mytomani (som inte används som klinisk diagnos) fungerar och gestaltar sig.
Flera i tråden har dragit paralleller till hur vi idag tycker om att (fel)använda termen "narcissist" i dagsläget, men även "kluster B" eller "borderline" används friskt för att beskriva människor, oftast kvinnor som man hamnat i konflikt med. Begreppen är inte påhittade i sig, men det krävs en mångårig utbildning och klinisk erfarenhet för att kunna använda dem på rätt tid och plats.
För att bli kallad för mytoman, eller myttare som vi sa där jag kommer ifrån, krävdes sällan mer än att berätta en historia där något oförväntat inträffade, precis som att folk idag blir kallade för narcissister för att de inte vill kompromissa med en person de har en konflikt med. Givetvis kan vi inte utfärda personlighetsdiagnoser utefter det, och ironiskt nog är att anklaga andra för narcissism ett klockrent sätt att visa att man själv saknar mentaliseringsförmåga och theory of mind, vilket indikerar såväl autism som personlighetssyndrom.
Jag tycker dock inte att vi ska behöva vara så jävla ängsliga att vi inte törs slänga oss med begrepp vi inte förstår. Jag brukar driva mina vänner till vansinne genom att felaktigt komma med påståenden om deras specialkunskaper. Särskilt juristerna brukar vara lätta att trigga på det viset. I gengäld retas de tillbaka genom att slänga helt vansinniga diagnoser på folk på lösa grunder.