2024-07-31, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1891-019
Exakt så! Säkerheten/skyddet på HVB gick före den personliga integriteten! Vilket va o borde fortsätta vara en självklarhet!
Gör man det övertrampet senaste åren o ungdomen anmäler till IVO så blir det livat direkt!! O troooo mig att ungdomarna idag har koll på alla sina rättigheter!! Så klart bra på ett sätt, men ändå inte!

Ja det är bra att de vet vad som gäller då det faktiskt finns HVB hem som är riktigt dåliga och behandlar ungdomarna som djur. (Överdrivet kanske)

Men det blir en jävla massa ”jag har rätt” hela tiden men skyldigheter verkar vara helt bortglömt. Hade jag varit personal så hade jag fan lackat ur
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C000
En tanke som dyker upp är att ansvaret inte bara ligger hos de individer som begår handlingarna, utan även hos de som har haft möjligheten att påverka och förändra situationen men inte agerat. Detta inkluderar de som direkt ansvarat för att hantera dessa frågor samt politiker och beslutsfattare som befinner sig i positioner där de kan göra skillnad. Det är viktigt att förstå att ansvarsfördelningen sträcker sig längre än till bara gärningsmännen; det omfattar också de som genom passivitet eller brist på åtgärder har bidragit till att problemet kvarstår. Detta väcker frågor om ansvarstagande och ledarskap, och om hur samhället och dess ledare kan och bör agera för att förebygga sådana situationer i framtiden.

Var är samhället idag i dessa frågor? Varför är det så ok, att gömma sig bakom en myndighet och säga att det är någon annans ansvar?

Om Sverige hade varit ett företag hade det gått i konkurs för länge sen. Det finns ingen som har det övergripande ansvaret över alla verksamhetsgrenar utan det byggs murar mellan olika förvaltningar med olika budgetar. Sen sitter det små förvaltningschefer som bara ser till sitt och sina budgetar och vill vara duktiga uppåt. Det i kombination med avsaknad av tjänstemannaansvar gör att jag för länge sen tappat tilltron till vårt system.

Höj skatten hörs det ständigt från ett håll. Effektivisera stat och kommun med ett gemensamt mål och syfte och sluta med det här Svarte Petter spelet!
Citera
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamigfaan
Att man blir skadad av det råder det ingen tvekan om… men hon blev ju LVU-ad som 5-åring och det var ju INNAN alla andra placeringar. Och det blev hon ju av en anledning enligt domen som finns i tråden.

Det var SoL-placeringar innan den sista LVU (som är pga eget beteende hos den unge), och läser man lite mellan raderna så var det pga biomammans osäkerhet om sin mammaroll som sockärringar inpräntat i henne pga hennes egna trassliga uppväxt, samt att hon träffade någon karl med alkoholproblem (troligen periodare) som hon gifte sig med, men kastade ut när soc blev involverade.
Citera
2024-07-31, 18:43
Medlem
GretaForPresidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nightcr4wler
Du har fel! En säker källa har uppgett att E hade rötter i Estland.

Fel.

Pappan från Colombia, mamman barn till en pursvensk mamma och en pappa med romsk bakgrund - den romska familjen har varit i Sverige nästan hela 1900-talet…
Citera
2024-07-31, 18:44
Medlem
Efter att ha sett film på mordet kan jag säga att det är åt helvetet fel på Sveriges lagar när den ena inte kommer bli dömd för hennes vidriga handlingar!!! Fyyy faaan alltså!!!!

Driva en Lex Emilia som kräver att lagen ses över med förslag om att undantag ska gälla från 13år vid synnerligen grov brottslighet! Man ska inte kunna döda en annan människa o komma undan!!

Mina övriga känslor efter filmen håller jag för mig själv… saknar ord…
Senast redigerad av 1891-019 2024-07-31 kl. 18:47.
Citera
2024-07-31, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GretaForPresident
Hmmm…

Borde du inte ha massiv kritik av den fd. Israelanknutna stadsministern också - han hade migrationsmakten i åtta år…

Samtidigt, det är ingens fel, och, allas fel att den globala krisen runtom i världen fått 100-tals miljoner människor på flykt undan torka krig korruption fattigdom - det är lätt att sitta vid det dukade bordet och gnälla över andra människor, samtidigt som oxfilén glider ner tillsammans med murkelsås och exklusivt rödvin…

Svaret du ger visar tydliga tecken på att skylla ifrån sig och undvika kärnan i diskussionen genom att byta ämne och hänvisa till omständigheter som, även om de är verkliga, inte är relevanta för den specifika frågan om ansvar i den nuvarande situationen. Det är viktigt att erkänna att trots globala utmaningar finns det fortfarande möjlighet att agera och ta ansvar på ett realistiskt och praktiskt sätt, särskilt för de som haft makt och inflytande under lång tid. Att avfärda kritik genom att peka på bredare problem utan att adressera den specifika frågan om ansvar undviker det egentliga problemet och förminskar den diskussion som behöver föras. Det är typiskt politiker trams som jag tycker oftast kommer från (s+mp+v) när någon har yxmördats och det beror på omständigheter som alla får vara med om men som just denna person inte tålde och därför ska ingen behöva ta ett ansvar.
Citera
2024-07-31, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mizzan22
Man måste ju starta någon jävla prenumereration för att se videon
Men leta lite om du vill se. Har lagt upp annan länk.
Citera
2024-07-31, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C000
Min uppfattning att straffen bör reformeras och bör vara anpassade till den statistiska verkligheten oavsett eftersom att skydda allmänheten måste gå före allt annat, för vem ska annars betala priset? Jag, du eller någon annan. Det är så uppenbart och likväl fegt att de ansvariga här inte tar sitt ansvar(v+mp+s).
Något som liknar rättspsyk fast för unga som uppenbarligen är mycket farliga och helt utan spärrar för att se till att de inte finns ute i samhället är vad som borde finnas. Att folk i stundens hetta även i låg ålder ger sig på varandra och där det går illa är en sak men här är det fråga om något helt annat som tyder på avsaknad av det mesta
Citera
2024-07-31, 18:47
Ingen idé att titta på videosarna, det är väl nå invandrat skräp som inte kan bete sig som alla andra gånger.

RIP tjejen.
Citera
2024-07-31, 18:47
Citat:
Ursprungligen postat av 1891-019
Efter att ha sett film på mordet kan jag säga att det är åt helvetet fel på Sveriges lagar när den ena inte kommer bli dömd för hennes vidriga handlingar!!! Fyyy faaan alltså!!!!

Driva en Lex Emilia som kräver att lagen ses över med förslag om att undantag ska gälla från 13år vid synnerligen grov brottslighet!

Mina övriga känslor efter filmen håller jag för mig själv… saknar ord…

Det sjuka är att detta är Emilia dagen innan/ samma dag. Brevid henne är en utav GM.

https://www.flashback.org/leave.php?...56948413435169

Vila i frid Emilia.
Citera
2024-07-31, 18:49
Medlem
Kan någon PM:a mig alla 3 filmerna så sätter jag upp dom på en stabil server utan reklam och som inte tas bort.
Citera
2024-07-31, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Om Sverige hade varit ett företag hade det gått i konkurs för länge sen. Det finns ingen som har det övergripande ansvaret över alla verksamhetsgrenar utan det byggs murar mellan olika förvaltningar med olika budgetar. Sen sitter det små förvaltningschefer som bara ser till sitt och sina budgetar och vill vara duktiga uppåt. Det i kombination med avsaknad av tjänstemannaansvar gör att jag för länge sen tappat tilltron till vårt system.

Höj skatten hörs det ständigt från ett håll. Effektivisera stat och kommun med ett gemensamt mål och syfte och sluta med det här Svarte Petter spelet!

Håller med dig angående tjänstemannaansvaret. Det är en anledning till varför man bedriver ett Sverige AB och det kritikerna ansåg just detta skulle hända.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in